خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جزییات مطالبات کارگران هفت‌تپه در نهمین روز اعتصاب مقابل فرمانداری

یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه می‌گوید: با وجود قول معاون وزیر کار مبنی بر این که ۲۰ نفر از کارگران اخراجی در شرکت نیشکر هفت‌تپه، به کار بازخواهند گشت، همچنان سه نفر از کارگران در اخراج به سر می‌برند. با این وصف، وی تایید کرده که ۱۷ کارگر اخراجی به کار بازگشته‌اند.

یکی از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه درباره اعتصابات اخیر کارگران هفت‌تپه به ایرناپلاس می‌گوید: ما از مهر و آبان ماه، پی‌درپی در اعتراض به سر می‌بریم و الان نه روز است که این اعتصابات به مقابل فرمانداری منتقل‌ شده است.

او درباره مطالبات کارگران هفت‌تپه در اعتصابات اخیر می‌گوید: وقتی ۲۰ نفر از کارگران هفت‌تپه اخراج شدند، معاون وزیر کار قول دادند که همه این کارگران به کار بازخواهند گشت، اما از بین آنها، سه نفر هنوز اخراج هستند و این موضوع یکی از مطالبات ماست. همچنین پرداخت حقوق قانونی کارگران ازجمله حق درصد نوبت و قیمت غذا از دیگر مطالباتی است که به آن رسیدگی نشده؛ چراکه هنوز این حقوق مانند حق همسر و نرخ غذا بر اساس ۵۰ سال قبل پرداخت می‌شود و تغییری نکرده است.

این کارگر نیشکر هفت‌تپه تأکید می‌کند که در اصل، مشکل همه ما کارفرمایی است که صلاحیت ندارد. او اخیراً در مصاحبه‌ای با انصاف‌نیوز، بحث‌های خانوادگی یکی از نمایندگان کارگری را به میان کشیده. او همچنین به کارگرانی که اعتصاب کرده بودند توهین کرده و گفته بود داعشی و الاحوازی هستند. توهین‌های پی‌درپی اوست که ما را اذیت می‌کند.

او همچنین با بیان این خبر که بعدازظهر امروز، حقوق شهریورماه پرداخت‌شده و هنوز حقوق مهر و آبان پرداخت‌نشده می‌گوید: «ما جمعه گذشته با چند تن از کارگران نزد امام‌جمعه رفتیم اما ایشان باوجوداینکه خطبه‌های خوبی درباره شرکت خواندند، حاضر به شنیدن صحبت‌های ما نشدند. همچنین با چند نفر از دوستان با فرماندار صحبت کردیم و گفتیم که مدیرعاملان شرکت باید برکنار شوند، اما آنها گفتند که این مورد دست ما نیست و به تصمیم مسئولان در تهران برمی‌گردد. همچنین نسبت به حمایت صددرصدی استاندار از آقای اسدبیگی اعتراض کردیم؛ زیرا باوجوداینکه ما مرتبا تخلفات ایشان در شرکت را گزارش می‌کنیم، مسئولان زیر بار آن‌ها نمی‌روند.»

این کارگر نیشکر هفت‌تپه همچنین بیان کرد که چندین پرونده مشمول عفوشده است، اما در هفت‌تپه کسی عفو نخورده. علاوه بر این در یک سال گذشته کسی سراغ ما را نگرفته و تا به الآن تنها توانسته‌ایم با فرمانداری صحبت کنیم.  یعنی در این شهر کسی نیست که بخواهد به ما کمک کند؟

تعطیلی تا پایان اعتصاب

همچنین به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت نیشکر هفت‌تپه،  امید اسد بیگی روز چهارشنبه در بخشنامه‌ای اعلام کرده است: با توجه به اعتصاب‌های کارگران این شرکت در مهرماه تاکنون و عدم تولید و اورهال کارخانه و درنتیجه تأمین نشدن منابع مالی برای پرداخت حقوق کارگران و کارکنان، این کارخانه تعطیل اعلام می‌شود.

در این بخشنامه آمده است: تمام بخش‌های کارخانه به غیر از واحد حراست از امروز ۲۹ آبان ماه تا اتمام اعتصاب‌ها و شروع به کار کارکنان تعطیل است.

داعشی در میان کارگران؟

اخیرا، امیرحسین اسد بیگی، فرزند مدیرعامل شرکت نیشکر هفت‌تپه در گفت‌وگویی با انصاف نیوز مطرح کرده بود: «حتی داعشی هم در هفت‌تپه وجود دارد؛ پنج نفر که در روستاهای اطراف هفت‌تپه زندگی می‌کردند به خاطر عملیات تروریستی در اهواز دستگیر شدند.» او در پاسخ به پرسش خبرنگار انصاف نیوز که آیا این افرادی که می‌گویید عضو داعش‌اند، از کارگران شرکت هفت‌تپه هستند، می‌گوید: «بله؛ وزارت اطلاعات آنها را کنترل می‌کند، درواقع خودشان نمی‌دانند که ما از این مسئله باخبر هستیم.»

مشاور کارفرمای هفت‌تپه در پاسخ به این که مطالبات مختلفی وجود دارد مانند اینکه امنیت شغلی ندارند و می‌خواهند کارخانه دولتی شود، گفته بود: «اصل ماجرا این نیست. این افراد می‌خواهند دولتی شود تا کسانی که منافع داشتند و منافع آنها قطع شده است و ۴۸۲ میلیارد ضرر انباشته به خزانه زدند دوباره برگردند. خلق عرب و الاهوازیه و داعش و کشورهای معاند پشت این مساله کار می‌کنند.»

همچنین ۲۳ مهرماه، یکی از کارگران هفت‌تپه به ایرناپلاس خبر داده بود که آنان با اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس دیدار داشته‌اند و نمایندگان مجلس کارگروهی تشکیل داده‌اند و قرار است که ظرف مدت ۱۰ روز در مورد اینکه کارفرمای هفت‌تپه صلاحیت دارد یا نه گزارشی ارائه بدهند.

هشتم مهرماه نیز به گزارش صداوسیما، کریم یاوری، معاون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی قول بازگشت به کار ۲۰ نفر از کارگرانی را داد که کارگران هفت‎تپه، نسبت به اخراج آنها اعتراض داشتند.

اسد بیگی‌ها درباره‌ی هفت‌تپه چه می‌گویند؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا