خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیمای جمهوری اسلامی و تفسیر داعشی از قرآن!

حجت الاسلام هادی سروش، مدرس حوزه، در یادداشتی با عنوان «سیمای جمهوی اسلامی و تفسیر داعشی از قرآن!» نوشت:

روزگار عجیبی است!
در شبکه سراسری سیما صریحا آیه “محاربه” یعنی “إِنَّما جَزاءُ الَّذينَ يُحارِبُونَ اللَّهَ.. (مائده/۳۳)، به جریان اخیر بنزینی! تفسیر و تطبیق می‌شود و حُکم به زجر کش کردن و بریدن دست و پای می‌دهند!

آیا داعش، با آیات قرآن غیر از این کردند!؟

چند مطلب:

1⃣ تفسیر به رای قرآن، که همان تحمیل معنا و جریان خاصی به قرآن است در ردیف سخت ترین عواقب آخرتی قرار دارد.

برای هشدار همین یک آیه کافی است؛

«یا أَهْلَ الْکتابِ لا تَغْلُوا فی دینِکمْ وَلاتَقُولُوا عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق» (نساء۱۷۱)؛ «ای اهل کتاب! در دین‌تان، غُلُوّ مَکنید؛ و در باره خدا، جز حق مَگویید».

2⃣ تفسیر آیات قرآن باید با توجه به “منبع وحی” باشد چنانچه خود قرآن در آیه ۴۴ سوره نحل تصریح نموده است. (ر.ک؛المیزان ج۱۲ص۲۶۰)
د رغیر اینصورت، “تفسیرگو” در ردیف «ضلّوا فاضلّوا» است که به معنای “لغزیدند و دیگران رابه لغزش کشاندن” است.

3⃣ اجماعی بین همه‌ی اندیشمندان قرآنی است که تفسیر قرآن؛ نیاز به آگاهی کامل به اموری مانند: خصوصیات اختصاصی قرآن که “اسالیب القرآن” است و شناخت انواع دلالت‌ها؛ حقیقت، مجاز، نص، ظاهر، اشاره، کنایه/ و آشنایی با قرائات و تفاوت‌های دلالتی آنها / و نیز توانایی علمی برای مراجعه به احادیث تفسیری و تشخیص احادیث صحیح و معتبر / و آشنائی با مفاهیم کل آیات، دارد.

به تعبیر استاد مطهری؛ “قرآن یک ساختمان بهم پیوسته است”.

بعد از طی همه این مقدمات، تازه به تعبیر مهم مولوی می‌رسیم که می‌گوید؛ “هرکسی که قرآن را تفسیر می‌کند در واقع خودش را تفسیر می‌کند و نه قرآن را”.

چرا که قرآن را از پسِ عینک عقائد و سلیقه خود می‌بیند و تفسیر می‌کند.

4⃣ موضوع تفسیر آنجایی سخت‌تر می‌شود که آیه مورد بحث از آیات فقهی قرآن باشد و به اصطلاح حوزوی “آیات الاحکام” باشد.

تفسیر و حکم کردن بر اساس “آیات الاحکام” که حدود پانصد آیه است، دارای مقدمات ضروری است که نخستین آن تسلط به روایات فقهی است.

استاد بزرگوارم آیت الله جوادی آملی در عین اینکه روایات تفسیری قرآن در دو موضوع عقائد و خلقت را محدود کننده‌ی آیه قرآن نمی‌داند، اما آیات نازل شده در موضوع “احکام” را محدود به روایات وارده دانسته و بر این باور است؛ هر آیه‌ای که متضمن معنای فقهی است حتما باید در پرتو “حدیث معتبر”، معنا شود.

فهم و تفسیر آیات الاحکام به غیراز آشنایی با مواردی که در شماره سه یادآور شدیم، نیاز به اضافاتی مانند آشنایی به فقه، اصول فقه، آراء فقهاء و نیز دارا بودن نیروی استنباط احکام فقهی دارد تا با سایر “ادلۀ اجتهادی” بتوان به مفاد آیه موردنظر دست یافت.

گذشته از اینکه آیات فقهی در قرآن پراکنده است و این پژوهش دو چندانی می‌طلبد. مثلا اصل وجوب نماز در آیه ۴۳ بقره آمده، و رو به قبله در آیه ۱۴۴ بقره، و طهارت آن در آیه ۶ مائده بیان شده است.

آیه محاربه که مورد نظر شبکه یک سیما قرار گرفت! از “آیات الاحکام” است و فهم آن، بستگی به دستیابی به همه آن مقدمات مذکوره دارد.

وقتی کارشناس سیما! در ترجمه آیه زمین گیر است و “کشتن” را به معنای زجرکش کردن می‌گیرد! چه انتظاری است که به سوالات مهم فقهی در این موضوع آشنا باشد! که؛ آیا آیه در مورد فقط محارب است و یا مفسد؟ محارب کیست؟ مفسد کیست؟ کشتن و قطع دست و پا و تبعید، حکم تخییری است یا تعیینی؟
اجرای مفاد آیه مربوط زمان معصوم (ع) است یا زمان غیبت را هم می‌گیرد؟
و دهها مطلب فقهی دیگر در ذیل این آیه مطرح است.

چگونه بااین همه سوال علمی، شبکه سراسری تلویزیون آیه فقهی قرآن را تفسیر و تطبیق بر معترضان سیاست‌های اقتصادی یک کشور می‌کند؟!

5⃣ آنچه جانسوز است “تفسیر داعشی” از کتاب آسمانی است که پیام آورش به “پیامبر رحمت” نامیده شده.

مگر داعش آن همه جنایت مانند سر بریدن و زنده در آتش سوزاندن را متکی به آیات قرآن نمی‌کردند؟!

آنان! همه‌ی جنایات خود را به غلط به آیه ۱۲۶ سوره نحل می‌کردند: «وَإِنْ عَاقَبْتُمْ فَعَاقِبُواْ بِمِثْلِ مَا عُوقِبْتُم بِهِ ؛ – و اگر عقوبت شدید همان گونه که مورد عقوبت قرار گرفته‌‌اید [متجاوز را] به عقوبت رسانید»

درحالی‌که مفاد آیه بر عکس تفسیر داعشیان است چون وقتی بعد از اُحد برخی از مسلمان تصمیم به قطعه قطعه کردن کفار گرفتند این آیه نازل شد و آنان را از “مُثله” کردن برحذر داشت و دستور به صبر و حتا عفو داد.

اگر استاد مطهری تفسیر مارکسیستی از قرآن را که در آن زمان مرسوم بود “خیانت در حق قرآن” می‌دانست، اگر امروز بود برنامه تفسیر داعشی تلویزیون را چه می‌دانست؟

بر تلویزیون، حرجی نیست!

اما زُعمای قوم می‌دانند؛ تفکر داعشی چه بلایی بر سر اسلام در نگاه جهانیان آورده!

و می‌دانند؛ غیراز تولید فرقان و دگرفکری در سازمان مجاهدین، چه بزرگانی چون استاد مطهری را از ما گرفت که چهل سال است که حوزه‌ها از ارائه آن ناتوان است!

از آینده نگران باشید و اگر نیستید پس؛ “فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ “!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. جناب آقای سروش یک سوال دارم که چرا در مورد رطب و یابس های روشن جناب رییس جمهور یادداشت نمی دهید؟ اما در مورد های خاص با تیترهای غیر علمی نقد می کنید. با داعشی ها قاطعیت لازم است. من به صحبت های استاد نقدهای جزئی دارم ولی عنوان داعشی به صحبت های ایشان نمی چسبد. مراقب اظهار نظرهای جناحی خود باشید

    1
    9
    1. چرا نمی چسبد ؟ از رویشهای داعشند یا به قول من از زایشهای داعش

  2. شبکه قرآن مال مشتی نون به نرخ روز خور است! من که این شبکه آشغالو که به نام قرآن مزین شده نگاه نمی کنم.

    7
    1
  3. این آدم که این چنین سخن میگوید در زنجان در مدرسه شرف قبل از انقلاب معلم قرآن بود.و از سال 59 تا سال 60 شهردار زنجان شد. در آن سال به اجبار کارگران و کارمندان را در شهرداری جمع میکرد و برای انها تفسیر قرآن انجام میداد و برای خودش در لیست حقوقی اش حق التدریس مینوشت. یعنی هم حقوق شهردار را میگرفت و حقوق معلمی را . این آدم … حالا در تلویزیون مفسر قرآن است و به میل و خواست خودش قران را تفسیر میکند . آنهم بطور نصفه و نیمه آیه 33 را میخواند اما دنباله آن یعنی آیه 34 را که با کلمه (الا) شروع میشود وراه عفو معترضین را باز میگذارد نمیگوید. بعد از انقلاب […]

  4. اگرقرآن این است و رحمانیت فقط در حرف است و تنها پوسته ای بر جسم خشن و ضد انسانی آن است، پس …

  5. سلام-من متخصص نیستم که در مورد تفسیر خاص یا برداشت خاص از آیات قرآنی اظهار نظر کنم واین موضوع مسلما در حیطه بزرگان تفسیر است اما حدس می زنم دشمنان خارجی انقلاب اسلامی حتما آرزو دارند به توصیه های این استاد عمل شود تا آنرا بیشتر بزک کنند و افکار جهان را برعلیه ما مسلمانان شیعه تهییج نمایند مگر اینک آفکار جهان به دولت برمه چه نظری دارد اصلا یکی از از اهداف آنها اینست اما اگر قراربه تندی رفتار است و… در کار باشد باید ربا خواران و دزدان بیت المال و کسانی که ناعادلانه بیت المال دولتی خصولتی و بنیادی و…را بدون در نظر گرفتن آمار جمعیتی استانها و….در کشور تقسیم کرده و می کنند وباعث این وضعیتها ی طبقاتی در آمدی می شوند در الویت باشند آشوبگر واقعی آنها هستند کلام نهج البلاغه در مورد تقسیم بیت المال همانا ترازوی دقیق است بدانید وآگاه باشید بر زمینتان می زند نادان دوست ما کشور بزرگ شیعی جهان هستیم پان فارس بازی را کنار بگذارید و با اجرای سیاستهای صحیح بیشتر بگذارید ملتهای جهان بیشتر آگاه شوند ونور اسلام ناب محمدی (ص) به قلوب آنها بتابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا