خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دستگاه قضا همه ادارات دولتی را به جنب‌وجوش در خواهد آورد»

حجت‌الاسلام مرتضوی مقدم، رییس دیوان عالی کشور با تاکید بر ابتکار و نوآوری قضات در پیشبرد کارها بیان کرد: دستگاه قضا اگر فعال، پرکار و خوب باشد، همه ادارات دولتی را نیز به جنب و جوش در خواهد آورد.

به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام”سیداحمد مرتضوی‌مقدم” صبح امروز هفتم آذرماه در نشست هم‌اندیشی با قضات محاکم تجدیدنظر استان کرمان با اشاره به اولویت های دستگاه قضائی اظهار کرد: جلوگیری از اطاله دادرسی اولویت اول دستگاه قضا و دیوان عالی کشور است که نیاز به فکر، کار و هنر دارد و ابتکار قضائی در این زمینه کاربرد دارد.

وی افزود: روند ورودی پرونده ها اضافه می شود اما کم نمی شود و برای جلوگیری از ورود پرونده ها باید کارهای زیربنایی انجام شود تا بسیاری از پرونده ها سریع در دادگاه تشکیل نشود و قضات در زمینه رفع اطاله دادرسی راهکار پیدا بکنند.

مرتضوی‌مقدم با اشاره به اینکه اولویت دوم، ارتقاء کیفیت آراء است، تصریح کرد: باید آراء دادگاه ها و استدلال رای به گونه ای باشد که تایید شود و دادگاه تجدیدنظر برای این است که اگر نقصی ایجاد و موردی پیش آمد، دست دستگاه قضائی باز باشد تا مشکل را رفع کند.

این مقام ارشد قضایی کشور با اشاره به اینکه دادگاه تجدیدنظر در واقع مرحله ممیزی رای بدوی است، بیان کرد: اگر قرار باشد هر رایی در دادگاه بدوی صادر می شود، در دادگاه تجدیدنظر نیز رسیدگی شود، موجب اطاله رسیدگی می شود.

رییس دیوان عالی کشور گفت: نباید قضات دادگاه بدوی به این فکر باشند که مرحله دیگری وجود دارد و اگر نقص یا ایرادی باشد، رای در مرحله بعد رسیدگی می شود؛ باید اینگونه فکر کنند رائی که صادر می کنند، آخرین رای است و قرار نیست فرد دیگری روی آن نظر بدهد که در این صورت خیلی از پرونده ها در تجدیدنظر وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مردم به حق خود قانع هستند اما عده ای اعتراض می کنند، افزود: یکسری پرونده ها خیلی وقت قضات دیوان عالی کشور را می گیرد که یکی از دلایل آنها، بی نظمی برخی پرونده هاست و علت دیگر عدم وجود فهرست پرونده است.

مرتضوی‌مقدم با اشاره به اینکه بنده به همکاران اعلام کرده ام پرونده هایی که به دیوان عالی ورود پیدا می کنند، دارای فهرست باشد و در این صورت وقت قضات خیلی گرفته نمی شود، افزود: خراسان جنوبی ابتکار خوبی به کار برده و در تفکیک اوراق پرونده از رنگ‌بندی استفاده کرده بود.

رییس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه اولویت دیگر جلب رضاتمندی مردم است، اظهار کرد: مردم با مقررات دست و پاگیر ادارات خیلی اذیت می شوند و این مقررات دست و پاگیر موجب نارضایتی مردم می شود.

وی افزود: مردم به دلیل آشنا نبودن با مقررات دستگاه قضائی، در برخی موارد توجیه نیستند که با یکسری کارها می شود رضایت آنها را جلب کرد و خوش‌روئی، برخورد خوب، توجیه فرد، حلم و حوصله برای قاضی خیلی مهم است و این ها موجب رضایت مردم می شود.

مرتضوی‌مقدم تصریح کرد: در دوره جدید دستگاه قضائی که دوره تحول نامگذاری شده، ریاست قوه قضاییه بر کرامت مردم تاکید دارد و باید سعی کنیم تا جایی که امکان دارد برخورد با مردم کریمانه بوده و رضایتمندی آنها را جلب کرد.

وی با تاکید بر ابتکار و نوآوری قضات در پیشبرد کارها بیان کرد: دستگاه قضاء اگر فعال، پرکار و خوب باشد، همه ادارات دولتی را نیز به جنب و جوش در خواهد آورد.

رییس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه باید دستگاه قضائی از ادارات دولتی مطالبه گری کند که چرا برخی وظیفه خود را انجام نمی دهند و در این بین بازرسی کل کشور و دادستان نقش خیلی سازنده ای دارند افزود: جایی که وظیفه ما نظارت است، باید جدی وارد شد و نظارت کرد که موجب فعال شدن ادارات دولت می شود و در مجموع رضایتمندی مردم نسبت به نظام را بالا می برد.

مرتضوی‌مقدم بیان کرد: متاسفانه در برخی جاها افرادی هستند که ممکن است بخواهند ایجاد نارضایتی و مردم را به نظام بدبین کنند که باید این افراد شناسایی و تسویه شوند تا دستگاه های اجرای فعال و خدمتگزار باشند.

وی تصریح کرد: نظارت و ایجاد وحدت رویه دو وظیفه مهم دیوان عالی کشور است که در دوره جدید، سرکشی به استان ها را در برنامه قرار داده ایم و گروه همکاران قضائی پیشکسوت در سطح استان بررسی و وضعیت فعالیت همکاران(قاضی) رسیدگی می شود که در ارتقاء وضعیت آنها نیز موثر است.

رییس دیوان عالی کشور با اشاره به اینکه بخشی از وحدت، به همکاران قضائی هر استان برمی‌گردد و در داخل استان می توان وحدت ایجاد کرد و اگر همکاران در صدور رای همکاری نمی کنند، برای دیوان عالی ارسال شود افزود: هر قاضی که دو رای معارض ببیند، می تواند پرونده را به دیوان بفرستد اما در مجموع وحدت رویه برای کل کشور کارگشا و برای همه قضات لازم الاجرا است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. شور شعف آقایان برای دستگاه اجرایی کشور خیلی زیاد است. گویا آقایان هنوز نپذیرفتند که انتخابات ریاست جمهوری 1396 انجام شد تمام شد. دستگاه قضا اگر مشکلات خودش را حل کند کافی است. واقعیت این است که همین ذهنیت ها دلیل شکل گیری بحران های کنونی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا