خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هفته نامه صدا انتشار خود را از سر گرفت

توضیحات مدیرمسوول درباره دلایل توقف هشت‌ماهه

شماره جدید هفته‌نامه تحلیلی “صدا” که ۲۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری توقیف شده بود؛ فردا (شنبه) منتشر می‌شود تا این مجله مهم اصلاح‌طلبان، باردیگر انتشار خود را از سرگیرد.

مدیرمسوول هفته نامه صدا دراین‌باره گفت: پس از توقیف مجله که با فضاسازی گسترده و حملات سازمان‌یافته جریان‌های تندرو در فضای مجازی، خبرگزاری‌ها و نشریات وابسته صورت گرفت؛ این نشریه از سوی شعبه ۴ بازپرسی دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شد.

علی راعی افزود: پس از دفاعیات انجام‌شده و تاکید بر اینکه همه جریان‌ها و نیروهای سیاسی کشور باید بتوانند دیدگاه خود را درباره مسایل اصلی و کلان کشور، ازجمله موضوعات سیاست‌خارجی، بیان کنند و تشریح مواضع هفته‌نامه “صدا” دراین‌زمینه، ریاست محترم قوه‌قضاییه دستور رفع توقیف را صادر کردند.

وی با بیان اینکه “علت اصلی طولانی‌شدن دوره عدم‌انتشار مجله، مسایل و مشکلات مالی بوده است”، تصریح کرد: متاسفانه، بخش مهمی از احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب به بهانه توسعه فضای مجازی و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، به نشریات مکتوب کم‌توجه هستند و از حداقل حمایت و همراهی دراین زمینه خودداری می‌کنند و همین امر، موجب دلسردی و بی‌انگیزگی همکاران مجله جهت انتشار مجدد آن شد.

راعی با بیان اینکه “علیرغم توسعه فضای مجازی، کانال‌های تلگرامی، توییتر و… هیچ‌گاه نمی‌توانند جایگزین اعتبار و اهمیت نشریات مکتوب شوند”، افزود: جای تاسف دارد که جریان اصلاحات به چنین موضوعات واضحی بی‌توجه است و امروز می‌بینیم به‌جز حزب کارگزاران سازندگی، سایر احزاب مهم اصلاح‌طلب کاملا در حوزه نشریات مکتوب بی‌برنامه و بی‌توجه هستند.

وی تصریح کرد: واکنش گسترده و حملات سازمان‌یافته تندروها به مجله “صدا” نشان داد که با وجود مطالب زیادی که در فضای مجازی منتشر می‌شود؛ جریان مقابل، همچنان به اهمیت مجلات و نشریات معتبر اصلاح‌طلب واقف است و از هر بهانه‌ای برای جلوگیری از فعالیت آنها استفاده می‌کند. اما متاسفانه، خود اصلاح‌طلبان به این موضوع توجهی ندارند و از کمترین حمایت‌ها در این زمینه خودداری می‌کنند که همین امر، موجب دلسردی سردبیر و تحریریه مجله و خودداری آنها از ادامه فعالیت در چندماه گذشته شد.

مدیرمسوول هفته‌نامه “صدا” در ادامه به قطع اینترنت در ۱۰ روز گذشته و ادامه اختلالات آن، اشاره کرد و گفت: قطعا ما هم به این اقدام و سانسور گسترده و بی‌سابقه معترض هستیم؛ اما همین اتفاق، نشان داد که تکیه صرف به فضای مجازی، می‌تواند جامعه و نیروهای سیاسی را از حداقل ارتباطات در حساس‌ترین شرایط کشور محروم سازد و آنها حتی اگر موضع یا بیانیه‌ای هم داشته باشند، نتوانند آن را در رسانه‌ها منعکس کنند.

راعی با ابراز امیدواری نسبت به توجه و حمایت بیشتر از نشریات مکتوب، اعلام کرد: علیرغم مجموعه این شرایط، سردبیر محترم و اعضای تحریریه پس از چندین جلسه مذاکره و پیگیری اینجانب، حاضر به انتشار دوباره مجله شدند که امیدواریم این‌بار با مشکلات کمتری مواجه شویم.

مدیرمسوول هفته نامه صدا تصریح کرد: شرایط دشوار انتشار مطبوعات و مسایل اقتصادی در شرایط کنونی، عامل اصلی توقف انتشار و یا کاهش کیفیت محتوای مطبوعات است و به نظر من، اگر برنامه‌ مشخصی در این زمینه نزد همفکران و حامیان نشریاتی چون “صدا” وجود داشته باشد؛ می‌توان علیرغم فشارها و محدودیت‌های سیاسی و امنیتی، در عرصه جامعه موثر و فعال عمل کرد.

بیست و سومین شماره دوره جدید هفته نامه صدا با پرونده‌ها، مصاحبه‌ها و مقالات مختلفی درباره اعتراضات و نا‌آرامی‌های اخیر منتشر شده و چهره‌هایی چون سیدمصطفی تاج‌زاده، محمدرضا تاجیک، عبدالله رمضان‌زاده، سراج‌الدین میردامادی، داود سلیمانی و… تحلیل‌های خود را دراین‌باره ارائه کرده‌اند.

محمدجواد روح هم در یادداشت نخست این شماره “صدا” با عنوان “آخرین صداها” به تحلیل استعفای محمود حجتی، وزیر جهادکشاورزی، قطع اینترنت و پیام دیرهنگام سیدمحمد خاتمی درباره حوادث اخیر پرداخته و آن را ناشی از شرایطی دانسته که “دیگر کسی حرفی برای گفتن ندارد؛ و همه می‌خواهند بروند”.

در صفحات اقتصادی “صدا” به وضعیت کسری بودجه دولت در سال آینده و وضعیت بودجه و مالیات نهادهای خاص پرداخته شده و گفت‌وگوهایی با علی سرزعیم و جعفر خیرخواهان هم دراین‌باره انجام شده است.

پرونده “ایران” این شماره که در آستانه ۱۰آذرماه، روز مجلس، به بررسی موقعیت کنونی نهاد قانونگذاری در ایران اختصاص یافته؛ گزارشگر “صدا” در تحلیلی با عنوان “مجلس مدرس می‌خواهد؛ نه لیاخوف” به سقوط مجلس از راس امور پرداخته است. احمد توکلی، مجید انصاری، حسین انصاری‌راد، پروانه سلحشوری و… هم در گفت‌وگوهایی با “صدا” نظرات خود را دراین‌باره ارائه کرده‌اند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا