خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دولت تا حد امکان از هزینه‌های جاری بکاهد»

رئیس اتاق بارزگانی کرمانشاه به بیان مواردی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ پرداخت و بر لزوم تدوین بودجه بر اساس واقعیات تاکید کرد.

به گزارش نسیم کرمانشاه، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به نزدیک شدن ایام تقدیم بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی، گفت: بودجه به منزله برنامه مالی و اجرایی یکسال آینده کشور بوده و تمامی برنامه‌ریزی‌های اقتصادی و عمرانی کشور و سراسر استان‌ها به آن بستگی دارد از همین رو تدوین بودجه‌ای متناسب با واقعیات اقتصادی کشور و همچنین توجه به انضباط مالی در لایحه بودجه اهمیت بسزایی دارد.

حیدر کدیور یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در لایحه بودجه در نظر گرفته شود را تعیین درآمدهای سال آتی کشور متناسب با واقعیات دانست و اظهار کرد: چنانچه درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه محقق نشود با کسری بودجه مواجه می‌شویم که گاهی راهی جز خلق پول برای جبران این کسری پیش روی دولت باقی نمی‌گذارد و چاپ پول بدون پشتوانه نیز نتیجه‌ای جز افزایش نقدینگی و بالا رفتن نرخ تورم نخواهد داشت که زیان آن در نهایت به مردم و بخش تولید وارد می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه عنوان کرد: وقتی که با کسری بودجه مواجهیم قطعا طرح‌های عمرانی بخش اصلی است که بودجه آن تحت شعاع قرار می‌گیرد زیرا دولت هرطور که باشد باید هزینه‌های جاری از جمله حقوق و مزایای کارکنان را بپردازد و در نهایت کارهای عمرانی و زیرساختی در کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

کدیور اتکا به درآمدهای پایدار را نیز موضوع مهم دیگری دانست که باید در بودجه مد نظر قرار گیرد و افزود؛ همانطور که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند باید وابستگی بودجه کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد.

او معتقد است، اگرچه مالیات یکی از درآمدهای جایگزین نفت است اما به هیچ عنوان درآمدهای مالیاتی نباید بگونه‌ای تعیین شود که باعث فشار مضاعف به بخش خصوصی، تولیدکنندگان و اصناف شود، بلکه باید به سمت شناسایی بخش‌هایی برویم که سال‌ها فرارهای مالیاتی کلان و میلیاردی داشتند،

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه یکی از مواردی که می‌تواند به کمک درآمدهای سال آتی کشور بیاید را مولدسازی دارایی‌های دولت و فروش اموال مازاد دستگاه‌ها دانست که باید با جدیت پیگیری شود.

کدیور انضباط مالی بودجه سال آینده را نیز حائز اهمیت برشمرد و تاکید کرد: لازم است دولت تا حد امکان از هزینه‌های جاری بکاهد و منابع مالی در اختیار کشور را به سمت طرح‌های عمرانی و زیرساختی هدایت کند.

او گفت: کاهش هزینه‌های جاری تنها با کوچک و چابک سازی بدنه دولت و کاهش بودجه بخش‌های غیرمولد محقق خواهد شد.

موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه بر آن تاکید داشت استفاده از نظرات بخش خصوصی برای بودجه سال آینده کشور بود و گفت: اگرچه بعد از تقدیم بودجه به مجلس امکان دخل و تصرف چندانی در آن وجود ندارد اما لازم است کمیسیون‌های تخصصی مجلس حتما از نظرات بخش خصوصی در چکش کاری نهایی بودجه استفاده کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا