خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فروش داروهای ژنریک به قیمت برند اصلی!

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ براساس ضوابط قیمت‌‌گذاری داروها در سازمان غذا و داروی ایران، قیمت “داروهای ژنریک وارداتی” باید 40 تا 60 درصد ارزانتر از قیمت داروی برند اصلی در بازار کشورمان باشد اما طبق برخی مستنداتی که در اختیار تسنیم قرار دارد، برخی شرکت‌‌های واردکننده داروهای ژنریک در کشور، داروی ژنریک خود را در سایه غفلت “سازمان غذا و دارو” با قیمتی برابر با قیمت داروی برند اصلی به فروش می‌‌رسانند!

سازمان غذا و دارو , داروی شیمیایی ,

به عنوان نمونه در حال حاضر شرکت E.P که وارد‌کننده داروی استنشاقی “بودزوناید/ فورمترول” نوعی داروی استنشاقی ژنریک برای برخی بیماری‌‌های تنفسی در ایران است، این داروی وارداتی ژنریک را با قیمتی برابر با قیمت داروی برند اصلی به فروش می‌‌رساند!

هنگامی که یک داروی جدید در جهان ساخته می‌‌شود، دارای حق انحصاری (patent) است که عموماً این حق انحصاری برای چندین سال حفظ می‌‌شود؛ به این دارو که برای نخستین بار مجوز مصرف در بازارهای جهانی را دریافت کرده داروی “برند اصلی” گفته می‌شود.

وقتی دوره حق انحصاری داروهای برند اصلی به اتمام می‌‌رسد، سایر شرکت‌‌های دارویی می‌‌توانند پس از اخذ مجوزهای لازم، ساخت دارویی مشابه و یکسان با داروی برند اصلی را آغاز کنند؛ این دارو باید از لحاظ ماده موثره، اثربخشی، ایمنی دارو و طریقه مصرف با داروی برند اصلی یکسان یا برتر باشد و قابلیت جایگزینی با آن را داشته باشد.

به این دارو که از نظر موارد گفته شده با داروی برند اصلی یکسان است، داروی “ژنریک” گفته می‌‌شود؛ طبیعی است که سازندگان داروهای ژنریک باید داروی خود را با قیمتی پایین‌‌تر از داروی برند اصلی به فروش برسانند چرا که این شرکت‌‌ها، هزینه‌‌ای بابت پژوهش و یافتن فرمولاسیون دارو متحمل نشده‌‌اند.

با وجود اینکه سازمان غذا و داروی ایران، برای قیمت‌‌گذاری داروها ضوابط خاصی تعیین کرده اما تنها نگاهی به قیمت یک داروی استنشاقی موجود در بازار دارویی کشور (داروی بودزوناید/فورمترول ساخت شرکت E.P) نشان می‌‌دهد این سازمان نظارت دقیقی بر قیمت داروهای وارداتی در کشور ندارد یا با برخی از شرکت‌های خاص، همراهی خاصی در قیمت‌گذاری دارد!

سازمان غذا و دارو , داروی شیمیایی ,

از طرف دیگر پس از مقایسه‌‌ داروی “بودزوناید/فورمترول” شرکت E.P با محصولات شرکت‌‌های دارویی مشابه، متوجه می‌شویم علاوه بر بالا بودن قیمت محصول، در داروی عرضه شده توسط شرکت E.P، از دوز 12+400 میکروگرم استفاده شده که به دلیل اثر هم‌‌افزایی ترکیب همزمان مولکول‌‌ها بر یکدیگر در این دوز، این امر موجب ایجاد عوارض جانبی دارو در بیماران نیز می‌‌شود!

همچنین در حالیکه متاسفانه این دارو به قیمت داروی برند اصلی در کشورمان در حال فروش است، در ساخت دستگاه داروی ژنریک عرضه شده توسط شرکت E.P از تکنولوژی قدیمی‌‌تری استفاده شده که باعث سخت‌‌تر شدن مراحل استفاده از دستگاه برای بیماران تنفسی نیز می‌‌شود.

چندی پیش، دکتر سعید نمکی، وزیر بهداشت اذعان کرده بود: “اگرچه 97 درصد داروها در داخل کشور تولید می‌‌شوند اما فقط سه درصد داروهای وارداتی کشور، 2.5 برابر داروی تولید داخل ارزبری ایجاد کرده است؛ این داروها، داروهای «های‌تک» هستند و اگر آنها را بومی‌سازی کنیم، قیمت آنها به حدود یک پنجم می‌رسد.”

با وجود ارزبری بالای داروهای وارداتی و تاکید وزیر بهداشت بر بومی‌‌سازی داروهای های‌‌تک در کشور، دلیل مجوز دادن به شرکت‌‌های وارداتی دارو که به سراغ واردات داروهایی با تکنولوژی‌‌های قدیمی‌‌تر می‌‌‌روند و در عین حال، داروی خود را هم‌‌قیمت داروی برند اصلی به فروش می‌‌رسانند، چیست؟!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا