خرید تور تابستان ایران بوم گردی

شهادت ترکان در تلویزیون: 88 تقلب نشد

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه تجاری عصر جمعه با حضور در برنامه تلویزیونی «شناسنامه» با یادآوری روایت‌هایی از جلسات زمان جنگ تحمیلی، از اهمیت و ضروت تدبیر، واقع بینی و ارایه گزارش‌های دقیق و بدون کم و کاست مسوولان کشور به رهبری و نقش و تاثیر این گونه گزارش‌ها در تصمیم گیری های کلان و سرنوشت ساز سخن گفت.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایرنا، ترکان در روایتی در باره تدبیر امام خمینی‌(س) برای خاتمه جنگ تحمیلی به نقل از دکتر روحانی گفت: ایشان نقل می‌کند در دوران دفاع مقدس در اهواز جلسه‌ای با بچه‌های جنگ درباره بحث‌های مربوط به جنگ داشتیم. این بحث‌ها بسیار جدی بود و تا نزدیک نماز صبح ادامه یافت. سپس دکتر روحانی گفت که همین موضوع هایی را که در این جلسه بحث شدند را مکتوب کنیم و در اختیار حضرت امام‌(س) قرار دهیم.
ترکان افزود: این موضوع ، آغاز حرکتی بود که نتیجه آن نامه‌ای شد که فرمانده وقت سپاه پاسداران به امام‌(س) نوشت و نیازها برای ادامه جنگ را به ایشان اعلام کرد و درعین حال این را هم برای امام‌(س) نوشت که ما آماده‌ایم جنگ را ادامه دهیم. 
وی ادامه داد:حضرت امام‌(س) این نامه و اطلاعات را به مهندس موسوی که نخست وزیر وقت بود، تحویل دادند و مهندس موسوی هم در پاسخ، یک گزارش اقتصادی به امام‌(س) داد و وضعیت اقتصادی و درآمدها و نیازهای کشور در آن زمان را تشریح کرد.
وی افزود: امام‌(س) شخصیتی واقع گرا بودند و وقتی این دو گزارش را ملاحظه کردند، فرمودند که بروید و جنگ را تمام کنید. 
به گفته ترکان، آقای هاشمی رفسنجانی از امام‌(س) اجازه خواست تا او این موضوع را اعلام و بعد امام با او برخورد کند. اما امام مخالفت کردند و فرمودند نیازی به این کار نیست.
ترکان در ادامه با تاکید بر اهمیت فوق العاده و ضرورت ارایه گزارش‌های دقیق‌، واقع گرایانه و بی کم و کاست و بدون اغراق از سوی مسوولان به رهبری گفت: استنتاج بنده از این موضوع این است که ما مسئولان اگر گزارش های دقیق در اختیار رهبری قرار دهیم، یقینا ایشان هم بهترین تصمیم را خواهند گرفت. ما مسئولان هستیم که باید هر آنچه که هست را به اندازه و شکل واقعی گزارش دهیم.
وی گفت: اگر در زمان جنگ به امام‌(س) این گونه گزارش داده می‌شد که با یک یا دو عملیات دیگر کار تمام است، ایشان یک جور تصمیم می‌گرفت و وقتی هم که نیازهای کشور به ایشان گزارش شد، ایشان طور دیگری تصمیم گرفتند.
** شهادت می‌دهم در انتخابات 88 تخلف شد

ترکان در گفت و گویی صادقانه‌، با بیان اینکه در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 برای مهندس میرحسین موسوی فعالی می کرد، در پاسخ به سوال مجری که آیا ادعای تقلب در انتخابات 88 صحت دارد گفت: شهادت می‌دهم که در انتخابات 88 «تخلف» اتفاق افتاد اما «تقلب» به این معنا که آرای صندوق‌ها جابجا شده باشد، هیچ دلیلی برای این ندارم.
وی با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در خاتمه حوادث سال 88 افزود: مهندس زنگنه هم در ستاد میرحسین موسوی بود و می‌گفت اعتقاد من به رهبری طوری است که اگر ایشان هرچه بفرمایند، من قبول دارم و کاری هم به دلایل آن ندارم‌. 
ترکان تاکید کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب درباره حوادث سال 88 صبحت کردند، از نظر من موضوع دیگر تمام بود.
** تلاش برای خودکفایی صنایع دفاع در دوران جنگ 
ترکان با اشاره به فعالیت هایش برای کاهش وابستگی کشور در زمینه تهیه مهمات جنگی، تولید باروت و تی .ان.تی وهمچنین تولید انواع قطعات فلزی مربوط به مهمات مورد استفاده در طول جنگ تحمیلی را از جمله دستاوردهای دور تصدی خود در وزارت دفاع عنوان کرد. 
وی با اشاره به اهمیت تلاش برای خودکفایی در ساخت مهمات طی 8 سال دفاع مقدس گفت: وقتی جنگ تمام شد ما هنوز ذخایر ارزی داشتیم و بدهکار نبودیم اما عراق 85 میلیارد دلار بدهی خارجی داشت و این نشان می‌داد که کشورهای مختلف تا چه حد وسیعی سلاح و تجهیزات حتی به طور نسیه در اختیار رژیم صدام قرار داده بودند. 
** در انتخابات سال 76 از ناطق نوری حمایت کردم 
ترکان با بیان اینکه در زمره استانداران ناطق نوری قرار داشته است گفت: در انتخابات سال 86 از ناطق نوری حمایت کردم و هنوز هم او را قبول دارم و هر ماه جلساتی با هم داریم. 
وی با بیان اینکه تصور نمی کرد ناطق نوری در انتخابات سال 76 پیروز نشود گفت: ناطق نوری بعد از پیروزی خاتمی، در پیامی به او تبریک گفت. 
** تصمیم‌های بدون پشتوانه در سفرهای استانی دولت های قبل 

مجری برنامه شناسنامه نظر ترکان را درباره سفرهای استانی دولت‌های قبل جویا شد که ترکان در پاسخ گفت: به سفرهای استانی خوش بین بودم و با توجه به تجربه استانداری در دو استان کشور، می‌دانم وقتی هیات وزیران به استانی سفر می‌کند، چه تاثیراتی دارد و خیلی از مسایل را می‌توان در همان سفر حل کرد. 
وی در عین حال افزود: سفرهای استانی می‌توانست کاری خوب و موفق باشد و البته نتایج خوبی هم داشت اما تصمیم های بدون پشتوانه‌ای که در این سفرهای گرفته می شد ، مطلوب نبود. 
** هاشمی رفسنجانی شخصیتی با ویژگی‌های استثنایی 
ترکان که مدت نسبتا زیادی را به عنوان وزیر کابینه دولت های اول دوم هاشمی رفسنجانی خدمت کرده و شناخت خوبی از او دارد، در توصیف شخصیت ایشان گفت: هاشمی رفسنجانی یک سری ویژگی های استثنایی شخصی، علمی و ظرفیتی دارد و فردی قرآن شناس است. وی در زمان حضور در زندان بدون در اختیار داشتن پشتوانه کتابخانه‌ی، تفسیر قرآن نوشت. 
وی گفت: هاشمی رفسنجانی در دولت (در دوران تصدی ریاست جمهوری) و دوران دفاع مقدس یک استوانه و وزنه‌ای معتبر بود. 
مشاور رییس جمهوری با اشاره به اثرگذاری های خطبه های هاشمی در نماز جمعه گفت: خطبه‌های نماز جمعه هاشمی مملو از تصاویرامید آفرین برای آینده بود و موجب تقویت ظرفیت و توان مسوولان برای ادامه کار می شود. 
وقتی مجری برنامه از ترکان خواست که درباره انتقادهایش از هاشمی حرف بزند، ترکان گفت: آقای هاشمی به شدت از وزیران خود دفاع می‌کرد و ما به ایشان می گفتیم اجازه دهید از خودمان دفاع کنیم و شما از حیثیت خود برای دفاع از وزیران خرج نکنید. 
در ادامه این برنامه مجری به ترکان گفت:ˈ اینکه برای وزیران خوب بودˈ. ترکان جواب داد: ˈولی از آقای هاشمی خرج می‌شدˈ. 
** مشترکات روحانی با هاشمی 

در ادامه این برنامه ، مجری پرسید : گفته می شود دولت یازدهم، دولت سوم هاشمی رفسنجانی است. نظر شما چیست؟ دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ اظهارداشت: آقای روحانی شخصیت مستقلی ولی مشترکاتی نیز با آقای هاشمی دارد. 
** باید واقعیت‌ها را به مردم گفت 

وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره با این مضمون که برخی معتقدند باید خیانت دولت‌های قبلی را اعلام کرد ولی برخی دیگر سیاه نمایی را حاصل این کار می دانند تصریح کرد: باید واقعیت ها را به مردم اعلام کرد ضمن آنکه بهتر است به جای خیانت از واژه اشتباه استفاده شود زیرا اگر آن دولت ها نیز در این زمان مشغول به کار بودند دیگر چنین تصمیماتی را اتخاذ نمی کردند. 
ترکان اظهارداشت: مردم پوشیده شدن واقعیت‌ها را نمی‌پسندند. 
وی درباره راهکارهای مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: شفافیت برای رفع این مشکل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با افزایش شفافیت مشکلات از بین می روند و به همین دلیل نیز به تمامی مدیران عامل مناطق آزاد توصیه کرده ام که تمامی اقدامات و اتفاقات را از طریق سایت اطلاع رسانی کنند. 
** افق اقتصاد کشور برای چهار سال آینده ترسیم شد 

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره افق اقتصاد کشور در چهار سال آتی نیز گفت: هر چند رشد اقتصاد در سال گذشته پنج و چهار دهم درصد بوده اما پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به منفی چهار درصد کاهش یابد. 
ترکان ادامه داد: هر چند بر اساس برنامه ریزی ها قرار است رشد اقتصادی در سال آینده مثبت باشد اما رشد اصلی اقتصاد کشور از سال 94 آغاز می‌شود. 
مشاور رییس جمهور با بیان آنکه، قرار است یکسان سازی نرخ ارز در نیمه اول و فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال آتی اجرا شود ، اظهارداشت: به گفته ˈ محمد رضا نعمت زاده ˈ وزیر صنعت، معدن و تجارت صنایع کوچک و متوسط کشور به دلیل مشکلاتی نظیر واردات بی‌رویه وازدست دادن اوستاکاران و کارگران با 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند. 
وی افزود: البته صنایع بزرگ کشور وضعیت مطلوب تری دارند و میزان مشکلات آنها به نسبت صنایع کوچک و متوسط کمتر است. 
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی درباره تحریم گفت:وزیر صنعت ،معدن تجارت باید ابتدا صنایع را برپا کند تا موج جدید تولید در کشور ایجاد شود. 
ترکان درباره تحریم ها نیز اظهارداشت :تحریم ها دارای طرف های ذی نفع هستند و به همین دلیل برخی همانند ایالات متحده آمریکا خواستار رفع آنها نیستند. 
وی با بیان اینکه آمریکا پس از 30 سال توانست با همکاری برخی از کشورها فشار‌هایی را به ایران وارد کند، اظهارداشت: با این اوصاف این کشور به راحتی از تحریم ها کوتاه نمی آید و آنها پیچیده هستند. 
** اقدامات مناسب دستگاه دیپلماسی 

مشاور رییس جمهور با بیان آنکه دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم اقدامات مناسبی را انجام داده و باید در ابتدا از وضع تحریم های جدید جلوگیری کرد‌، گفت: رفع تحریم‌های دو جانبه و سپس تحریم های سازمان ملل باید در مرحله بعدی قرار گیرد. 
وی با اشاره به صادرات سالانه یک میلیون و 300 هزار بشکه نفت در سال گفت: باید تلاش شود تا وجوه حاصل از صادرات نفت به کشور وارد شود زیرا در برخی از موارد درصدی از وجوه به عنوان مثال با ارز روپیه پرداخت می‌شد و به همین دلیل مجبور بودیم واردات را با قیمتی بالا انجام دهیم. 
وی تصریح کرد: البته برخی نیز نگران هستند که به اندازه کافی مراقبت های لازم انجام نشود اما دولت یازدهم خلاف مشی رهبری عمل نخواهد کرد. 
**سوابق فعالیت ها مسئولیت‌ها 
اکبر ترکان از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه است‌، او هم اکنون مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی را عهده دار است .
ترکان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح در دولت اول آیت الله هاشمی رفسنجانی و وزیر راه و ترابری در دولت دوم وی بود. 
وی از سال 1360 تا 1361 استاندار ایلام و از سال 1362 تا 1363 استاندار هرمزگان بوده است. 
وی در انتخابات ریاست جمهوری دوم خرداد 1376، از نامزدی علی اکبر ناطق نوری حمایت کرد. اکبر ترکان در کابینه اول محمود احمدی نژاد به مدت چهار سال معاونت وزارت نفت را بر عهده داشت که سرانجام در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 1388 از کار برکنار شد. 
بعد از انقلاب، در سال 1358 کارش را با فعالیت در ستادی به نام ستاد مسکن آغاز کرد و در همان سال با دستور امام خمینی‌ برای تشکیل جهاد سازندگی، فعالیت های خود را در جهاد سازندگی در استان لرستان ادامه داد.
انتهای پیام 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا