خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل نیویورک تایمز از پایان زمان دیپلماسی ترامپ در قبال کره شمالی

به نوشته‌ی نیویورک تایمز رهبر کره شمالی به آمریکا هشدار داده تا پایان سال جاری میلادی مهلت دارد طرح پیشنهادی جدیدی برای ایجاد یک تحول در مذاکرات به بن‌بست خورده مربوط به خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره ارائه کند و تحلیلگران می‌گویند زمان برای آن که دونالد ترامپ بتواند دیپلماسی خود در قبال مساله کره شمالی را به نتیجه برساند رو به اتمام است.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در خصوص تحولات مربوط به دیپلماسی دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قبال کره شمالی می‌نویسد:

«این تعیین ضرب الاجل از سوی کره شمالی و هشدارهای مکررش درباره آن حاوی این تهدید تلویحی است که این کشور ممکن است دوباره رفتارهای نگران‌کننده سابقش را از جمله با از تعلیق خارج کردن آزمایشهای هسته‌ای خود و دست زدن به پرتاب موشکهای دوربردی که قادر به رسیدن به شهرهای آمریکا باشند، از سر بگیرد. روز پنجشنبه کره شمالی دو موشک کوتاه برد شلیک کرد و در واقع دست به سیزدهمین آزمایش موشکی خود از ماه مه تا کنون زد.

رابرت ال. کارلین، یک مذاکره کننده سابق هسته‌ای در وزارت امور خارجه آمریکا و از ناظران پرسابقه کره شمالی اخیرا در جریان یک سخنرانی در دانشگاه یانسی در شهر سئول در توصیف وضعیت رو به وخامت در شبه جزیره کره اظهار کرد: امروز ما روی یک آتش‌فشان زنده نشسته‌ایم. ما زمان زیادی برای عقب نشینی نداریم.

ماه گذشته میلادی کره شمالی به دولت دونالد ترامپ هشدار داد نباید حتی “خوابش را ببیند” که بدون آنکه اول به سیاستهای “خصمانه” خود در قبال کره شمالی از جمله به تحریمهای اقتصادی پایان دهد، بخواهد حرف خلع سلاح هسته‌ای را بزند. کره شمالی نسبت به اجرای یک “مجازات شوکه‌کننده” چنانچه واشنگتن ضرب‌الاجل این کشور برای پایان سال جاری میلادی را نادیده بگیرد هشدار داد.

دیپلماتهای ارشد آمریکا اما چنین فوریتی را احساس نمی‌کنند. از نظر آنها این رفتار های کره شمالی تنها ژست است.

دیوید آر استیلوِل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اقیانوسیه و شرق آسیا ماه گذشته میلادی به خبرنگاران در شهر توکیو گفت: من به شخصه به یاد نمی‌آورم که چنین محدوده زمانی تعیین شده باشد. آیا این چارچوب زمانی تنها متعلق به کره شمالی است؟ اما من می‌گویم که کره شمالی یک کار را خیلی زیاد انجام می‌دهد و آن بلوف زدن است.

واشنگتن در واکنشش به ضرب‌الاجل ماه ژانویه که از سوی کره شمالی تعیین شده، آن را یک چارچوب زمانی “مصنوعی” خوانده و تحلیلگران نگران بروز یک بحران دیگر در شبه جزیره کره هستند.

کره شمالی صراحتا نگفته که چه اقداماتی را برای بعد از ضرب‌الاجل 31 دسامبر در نظر گرفته و کیم جونگ اون رهبر این کشور تنها نسبت به تلاش برای یافتن “شیوه عمل جدید” چنانچه واشنگتن همچنان به تحریمهایش و حصول یک توافق غیرقابل قبول برای خلع سلاح هسته‌ای اصرار کند، هشدار داده است.

برخی تحلیلگران اظهار کرده‌اند، ضرب الاجل تعیین شده از سوی کره شمالی نشان می‌دهد کیم جونگ اون خیلی زیاد خواستار توافقی با آمریکا است تا سرانجام بتواند نشان دهد که به قولش به مردم خود برای برداشتن تحریمها و ترمیم اقتصاد تحلیل رفته کره شمالی عمل کرده است. مواضع کره شمالی در هفته های اخیر که هر چه بیشتر دربردارنده فوریت و اضطرار هستند به دنبال وارد کردن فشار بر واشنگتن به منظور بازگشت به پای میز مذاکره با پیشنهاداتی منعطف‌تر بوده‌اند.

کیم هیونگ کی، معاون وزیر اتحاد سابق کره جنوبی در اجلاسی در ماه گذشته میلادی در شهر سئول خاطر نشان کرد: مقامهای کره شمالی در واقع این پیام را به آمریکا می‌دهند که اگر شما تا پایان سال جاری میلادی کاری برای ما نکنید، ما مجبور خواهیم شد کاری خیلی بد انجام دهیم پس لطفا به ما کمک کنید که جلوی خودمان را بگیریم.

تحلیلگران همچنین تاکید دارند، صحبت کیم جونگ اون از “شیوه عمل جدید” در واقع به معنی از سرگیری آزمایشهای هسته‌ای و موشکهای بالستیک قاره پیما است. ترامپ همواره به این که توانسته کره شمالی را به معلق کردن این آزمایشهایش وادار کند بالیده و این اتفاق را بزرگترین دستاورد خود در دیپلماسی پر از پستی و بلندی‌اش در قبال کیم جونگ اون دانسته است. اخیرا آمریکا و کره جنوبی تصمیم گرفتند یک رزمایش مشترک نیروهای هوایی دو کشور را که باعث هشدار و نگرانی کره شمالی شد، به تعویق بیندازند.

چنانچه کره شمالی دست به پرتاب یک موشک دور برد دیگر بزند، باعث اعمال تحریمهای بیشتری از سوی سازمان ملل علیه خود خواهد شد. همچنین این کشور با این کار واشنگتن را دعوت به نشان دادن یک واکنش تند و حتی شاید دعوت به بازگشت به تهدیدات مشهور ترامپ به اعمال “آتش وخشم” کرده است.

استفن ای. بیه‌گون، نماینده ویژه آمریکا در امور کره شمالی چند روز پیش در جریان جلسه استماعی در کنگره به منظور تایید انتصابش به عنوان معاون وزیر امور خارجه گفت: ما با این احتمال مواجهیم که دوباره به دوره اقدامات تحریک آمیز قبل از آغاز روند دیپلماسی فعلی برگردیم. من فکر می‌کنم در این صورت جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره شمالی) مرتکب یک اشتباه بزرگ شده و فرصتش را از دست داده است.

یک سری تحلیلگران دیگر هم عنوان می‌کنند کیم جونگ اون، در درجه اول سراغ اقداماتی خواهد رفت که همچنان باعث نقض حالت تعلیق اعمال شده بر آزمایشهای هسته ای و موشکهای دوربرد نشوند اما در عین حال دربردارنده پیامی قدرتمند به واشنگتن هم باشند. از جمله این اقدامات کره شمالی از سر گیری فعالیت راکتورهای هسته‌ای تولید پلوتونیوم واقع در تاسیسات یونگبیون در حدود 60 مایلی شمال شهر پیونگ یانگ و یا دست زدن به پرتاب موشکهای کوتاه برد یا میان‌برد خواهند بود.

انجام یک آزمایش هسته‌ای یا آزمایش موشک بالستیک قاره‌پیما از سوی کره شمالی سبب تحریک چین آن هم درست در زمانی که کیم جونگ اون بیش از هر زمان به کمک پکن برای کاستن از فشار تحریمهای بین المللی نیازمند است، خواهد شد.

بر اساس اعلام آژانس حمایت از تجارت و سرمایه‌گذاری کره واقع در شهر سئول که با استناد به داده‌های گمرک چین صورت گرفت، سال گذشته میلادی بالغ بر 1.2 میلیون گردشگر چینی به کره شمالی سفر کرده  و باعث تامین ارز به شدت مورد نیاز این کشور شدند و این آمار نسبت به سال 2017 افزایش 50 درصدی داشته است.

به گفته لی جونگ چول، یک کارشناس کره شمالی در دانشگاه سونگسیل واقع در شهر سئول، در صورتی که کیم جونگ اون به دیپلماسی خود با ترامپ پایان دهد ” می‌تواند دست کم در کوتاه مدت به کمک چین نیازهایش را رفع کند اما شرایط برای آن که کره شمالی دست به اقدامات تحریک آمیز بزند با توجه به اهمیتی که این کشور برای روابطش با چین قائل است، دشوار خواهد شد.”

تحلیلگران نگران هستند، کره شمالی در حالی که مذاکراتش با آمریکا به بن‌بست خورده، دست به تولید بیشتر سوخت و کلاهکهای هسته‌ای بزند. با بزرگتر شدن زرادخانه هسته‌ای این کشور، هزینه خلع سلاح آن نیز بیشتر خواهد شد.

جون بونگ گئون، رئیس موقت انستیتوی امور خارجی و امنیت ملی در شهر سئول وابسته به دولت این کشور اظهار کرد: ممکن است شما استدلال کنید چطور قرار است ما به یک موجودیت بد مثل کره شمالی جایزه بدهیم؟ اما تحریمها و فشارها به تنهایی هرگز در قبال کره شمالی موثر نبوده‌اند. شما همچنین باید مشوقهایی را نیز پیشنهاد بدهید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا