خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روایت چند کارگر هفت تپه در پاسخ به مدیران

/ در واکنش به مصاحبه‌ی اخیر با انصاف نیوز /

زهرا منصوری، انصاف نیوز: کارگران هفت‌تپه می‌گویند «اسدبیگی‌ها دروغ می‌گویند و ما از شهریور حقوق نگرفته‌ایم، حقوق دریافتی بیشتر کارگران هفت‌تپه زیر سه میلیون تومان است.»

و همچنین آنها مدعی‌اند که با ورود اسدبیگی‌ها تولید شکر بسیار کم شده است.

در واکنش به صحبت‌های کارگران، امیرحسین اسدبیگی اینکه آنها از شهریور حقوق نگرفته‌اند را تایید می‌کند و می‌گوید از آنجایی که تعداد کارگران زیاد است؛ هر ۴۵ روز یکبار به آن‌ها حقوق می‌دهیم.

چندی پیش مصاحبه‌ای با احسان الله اسدبیگی و امیر حسین اسدبیگی از اعضای هیات مدیره‌ی هفت‌تپه در انصاف نیوز منتشر شد؛ در آن مباحثی از جمله حقوق کارکنان مطرح شد که واکنش تعدادی از کارگران هفت‌تپه را به دنبال داشت و جوابیه‌ای را به انصاف نیوز ارسال کردند؛ علاوه بر آن با تعدادی از کارگران هفت‌تپه و امیرحسین اسدبیگی -عضو هیات مدیره شرکت هفت‌تپه گفت‌وگویی کردیم. این گفت‌وگوها در اواخر آبانماه انجام شده و به دلیل قطعی اینترنت تا کنون منتشر نشده بود.

«دریافتی بیش از ۸۰ درصد کارگران هفت‌تپه زیر سه میلیون تومان است»

متن جوابیه‌:

متن جوابیه‌ای که از سوی یکی از کارگران هفت تپه در اختیار انصاف نیوز قرار گرفته در پی می‌آید:

«درباره‌ی مصاحبه‌ی خانواده اسدبیگی و سیامک افشار که در انصاف نیوز منتشر شد، جامعه‌ی کارگری هفت تپه بر خود لازم دانست که جهت تنویر افکار عمومی، مطالبی را شفاف سازی کند.

آقایان اعلام کرده‌اند که حداقل حقوق کارگران هفت تپه چهار میلیون تومان است، درحالیکه حقوق بیش از 80 درصد کارگران هفت تپه که کارگر موقت هستند، دریافتی آنها کمتر از سه میلیون تومان است.

اما درخصوص حقوق‌های 35 میلیون تومانی که آقایان اعلام کرده‌اند اتفاقا ماهم با ایشان هم نظر هستیم!

حقوق 35 میلیون تومانی را به مدیران بازگشت به کار و بازنشسته و فرسوده می‌دهد، که علنا هیچ کارایی ندارند و یکی از خواسته‌های کارگران هم اخراج آنها از شرکت است. زیرا هیچ کاربردی ندارند و فقط برای خوش خدمتی و برای بقای خود دست به هرکاری می‌زنند که از بالا و پایین حقوق زیر خط فقر کارگر قیچی کنند.

عجیب است برای ما، آقایان یک بار اعلام می‌کنند که ارز دولتی نگرفته‌اند و این بار اعلام می‌کنند ارز دولتی گرفته‌اند ولی آن را پرداخت کرده‌اند!

اگر آقایان که این بار به گرفتن ارز اعتراف کرده‌اند دقیقا شفاف سازی کنند که این ارزها را چگونه پرداخت کرده‌اند، ممنون می‌شویم، ضمنا توضیح دهند که اگر ارزها را پرداخت کرده‌اند آقای امید اسدبیگی و شریکش مهرداد رستمی الان به چه جرمی در زندان هستند؟!

هرچند هم ما هم خود آقایان به خوبی می‌دانند که صدها میلیون دلار ارز دولتی 4200 تومانی را به نام تولید گرفتند و در بازار آزاد به قیمت 18 هزار تومان فروختند، زیرا اینها تولیدکننده نیستند و دلال هستند و آنها باید جای شرکت هفت تپه در چهارراه استانبول دلار فروشی کنند.

آقایان با وقاحت کامل دروغ می‌گویند و اعلام می‌کنند تولید شکر در زمان دولتی 25 هزار تن بوده است و در زمان آنها به 50 هزار تن در سال رسیده است!

حال آنکه بر همگان آشکار است در سال 94 شرکت را با تولید 60 هزار تن در سال تحویل گرفتند و در سال 97 با احتساب نی‌های خریداری شده از شرکت میان آب 28 هزار تن شکر تولید شده است و اسناد آن نیز موجود می‌باشد.

آقایان به دروغ اعلام می‌کنند در زمان واگذاری کارگران 7 ماه حقوق طلب داشته‌اند، در صورتیکه معوقات کارگران در زمان واگذاری 2 ماه بوده است و همچنین اعلام می‌کند که در حال حاضر فقط یک ماه معوقه دارند! در صورتیکه آخرین حقوق دریافتی کارگران مربوط به حقوق مردادماه است، و کارگران حقوق شهریور و مهرماه را طلب دارند و چند روز دیگر با احتساب آبان ماه به سه ماه طلب معوقه می‌رسند.»

آقایان کارفرما در توهینی آشکار کارگران را متصل به گروه‌های تروریستی از قبیل داعش و الاهوازیه و خلق عرب می‌دانند و هرچند این اولین بار نیست که آنها به کارگران هفت تپه توهین می‌کنند و اگر در بار اول به دلیل توهین یکی از مدیران نزدیک به آنها به مردم منطقه، با وی برخورد قاطع انجام می‌شد، دوباره به خود اجازه نمی‌دادند که اینطور وقیحانه به کارگران و مردم منطقه توهین کنند.

آقایان اعلام می‌کنند حتی زمانیکه حقوق را پرداخت می‌کردیم، کارگران باز اعتصاب می‌کردند!

لطف کنید شما اثبات کنید در این 4 سال یک حقوق را سر موعد مقرر پرداخت کرده باشید و در این 4 سال تا زمانیکه اعتصاب انجام نمی‌شد، هیچ پرداختی صورت نمی‌گرفت.

آقایان اعلام می‌کنند که شورای کارگری در دست دوسه نفر خائن بود، ماهم به صورت دیگری با شما موافقیم؛ بعضی از افراد شورا به وسیله‌ی شما خریداری شدند و معروف به جیرینگی‌ها شدند که فایل صوتی آن نیز موجود است، که توسط مدیر بازرگانی شما محمد بیرانوند چگونه درحال معامله با شما جهت دور زدن کارگران و از بین بردن منافع کارگری بودند و شخص اسدبیگی بدلیل دادن رشوه باید از طرف دادستان شهرستان به دادگاه کشانده می‌شد.

از فیش‌های نجومی پنج میلیون تومانی کارگری گفتید و آن را منتشر کردید، در حالیکه وی 19 سال سابقه‌ی کاری دارد!

و جالب است شما حقوق 5 میلیونی با 19 سال سابقه را نجومی می‌دانید، خوب است بدانید درحال حاضر خط فقر هشت میلیون تومان است!

اتفاقا حتی اگر در نظر بگیریم که محمد خنیفر از نظر دارایی در شرایط مرفه است، اما در قبال همشهریان و هم صنف‌های خود فریاد برمی‌آورد و از ظلم و ستم وارد بر آنها می‌گوید، این از انسانیت و مردانگی وی می‌باشد که کارگران دردمند و مظلوم را یاری می‌کند و باید بر دستان او بوسه زد.

آقایان از تاسیس شرکت‌های مختلف از جمله رب گوجه گفته‌اند که فقط یک سیلوی خالی است، که عکس‌ها و اسناد آن موجود است.

از پروژه زغال گفته‌اند که فقط چند تا لوله آورده‌اند و بس!

از کارخانه‌ی ام دی اف گفته‌ا‌ند که تمام کارگران می‌دانند که کارخانه ام دی اف ربطی به اسدبیگی ندارد و مالک آن شخصی به نام طاهرخانی است، که او نیز در تخلفی آشکار زمین‌های بسیاری برای این کارخانه از خصوصی‌سازی تحویل گرفته است.

از راه اندازی کارخانه یخ گفته‌اند! کارخانه یخ هفت تپه ده‌ها سال است که فعال است و هر سال هم قبل از آقایان اورهال می‌شود و یخ مورد نیاز شرکت را تامین می‌کند. چیز جدیدی آقایان بر آن نیافزوده‌اند.

از کارخانه آسفالت گفته‌اند، اگر آقایان ده بشکه قیر و با شن و بیل قاطی می‌کنند و با گاری حمل می‌کنند، به آن شرکت آسفالت می‌گویند، ماهم از فردا تصمیم گرفته‌ایم کارخانه‌ی آسفالت بزنیم!

کافی است یک بار در جاده‌های هفت تپه بیایید تا با چشم خود ببینید که این آسفالت درب و داغان یک جای سالم ندارد، پس این کارخانه آسفالتش را صادر می‌کند؟

آقایان از راه‌اندازی کارخانه خوراک دام گفته‌اند! حال آنکه این کارخانه بیش از 40 سال است که فعال بوده و اتفاقا با آمدن آقایان برای مدت طولانی تعطیل بود و در حال حاضر هم بدلیل نبود مواد اولیه تعطیل است.

همچنین آقایان اعلام کرده‌اند که لیست اخراج 41 نفر را وزارت اطلاعات به آنها داده است و ما کارگران قطعا آن را دنبال خواهیم کرد و حقیقت ماجرا را روشن خواهیم کرد. همچنین آنها اعلام می‌کنند که کارگران تجزیه طلب و داعشی در منطقه هستند و وزارت اطلاعات هم کاملا هم از این موضوع اطلاع دارد.

اگر چنین موضوعی صحیح است، پس چرا بازداشت نمی‌شوند؟ این یک توهین بزرگ به مردم منطقه و همچنین به وزارت اطلاعات است. امیر اسدبیگی به دروغ اعلام می‌کند که پدر محمد خنیفر در زندان است، حال آنکه وی در حال حاضر در خانه‌ی خود اقامت دارد.

امیر اسدبیگی اعلام می‌کند که کارگران حقوق مفت می‌گیرند و روزی نیم ساعت کار می‌کنند و 5 میلیون حقوق می‌گیرند. ای‌کاش در گرمای طاقت فرسای تابستان در بین مزارعی که کشت انجام می‌شد و حداقل هفت ساعت کار مفید در دمای بالای 50 درجه بدون هیچ گونه امکانات انجام می‌شد، حضور می‌یافتید و از نزدیک شاهد تلاش کارگران بودید.

آقایان از یک طرف مدعی افزایش سطح زیر کشت و تولید هستند و از یک طرف می‌گویند کارگران کار نمی‌کنند، آقایان معلوم نیست با خودشان چند چند هستند.

آقایان در دروغی آشکار اعلام می‌کنند که شرکت را 1600 میلیارد تومان خریده‌اند! حال آنکه همه در جریان هستند که شرکت را 280 میلیارد و با پیش پرداخت فقط 6 میلیارد خریده‌اند و تا الان فقط 10 میلیارد به سازمان خصوصی سازی پرداخت شده است و اگر آقایان بر ادعای خود اصرار دارند اسناد واگذاری شرکت را به صورت شفاف منتشر کنند زیرا این نیز یکی از خواسته‌های کارگران است تا همه چیز بر همگان روشن شود.

اگر آقایان اسدبیگی هیچ گونه سندی برای ادعاهای خود ندارند ما کارگران مستند حرف می‌زنیم و به زودی اسناد خود را به مسوولان ذی‌ربط و رسانه‌ها تحویل خواهیم داد.

کارگران هفت تپه، 24 آبان‌ماه 1398»

متین‌کیا: گفتند حقوق شما پول خرد ما است

متین کیا، یکی از کارکنان هفت تپه که فیش حقوقی او در گزارش قبلی انصاف نیوز منتشر شده بود در انتقاد از این کار گفت: «فیش حقوقی من در این گزارش به عنوان کارگری که هشت میلیون حقوق می‌گیرد منتشر شده، من لیسانس و 23 سال سابقه‌ی کار دارم، کارشناس شرکت و سرپرست یک قسمت هستم. الان در شرف بازنشستگی هستم. در ماهی که این آقایان فیش حقوقی آن را منتشر کرده‌اند سه شیفت کار کردم و چهار روز بیست و چهار ساعته کار کردم و اضافه‌کاری باعث شد که فیش من اینقدر شود اگرنه من بیشتر از پنج میلیون و هفتصد، هشتصد هزار تومان، با 23 سال سابقه نمی‌گیرم. اگر با این شرایط در تهران کار می‌کردم و به حق بود بیشتر از این هم باید می‌گرفتم.

طبق قانون هم فیش حقوقی جزو مدارک خصوصی محسوب می‌شود و نباید بدون اجازه‌ی من این فیش حقوقی منتشر می‌شد.»

او در مورد ادعای اسدبیگی در مورد تولید سالانه 50 هزار تن شکر گفت: «این موضوع مطابق چیزی نیست که ثابت شده است. از موقعی که اینها به شرکت ورود پیدا کرده‌اند، بازدهی شرکت با شیب زیادی رو به پایین آمده است. اینها تولید 50 و خرده‌ای هزار تن را تحویل گرفتند امسال به 29 هزار تن رسیده، طی سه سال این مقدار کاهش داشت. می‌گویند ضرر می‌دهند اگر اینطور است چرا شرکت را ول نمی‌کنند و نمی‌روند.»

او در ادامه افزود: «زمانی که شرکت را گرفتند گفتند حقوق شما پول خرد جیب ما است، یک سال و نیم قبل از اینکه بیایند دولت طرح طبقه بندی را برای ما اجرا کرد و حقوق کارگرها به روز شد و قرار شد هر چهار سال یک بار این اتفاق بیافتد. از موقعی که این آقایان آمدند و به قول خودشان سال چهارم مالکیت‌شان است، جز همان پانزده درصدی که به همه اضافه شد هیچگونه تغییری در حقوق کارگران به وجود نیامده است. این آقایان 800 میلیون دلار وام گرفتند. این 800 میلیون دلار را کجا خرج کردند؟ پسر آقای اسدبیگی به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور در زندان است. به این علت بازداشت است که دلار 4200 تومانی گرفته و بیش از 17000 تومان فروخته است.

این شرکت را به ده درصد قیمت به اینها فروخته‌اند، خواسته‌اند 30 میلیارد بگیرند که این را هم نداده و حدود هشت میلیارد تومان پرداخت کرده است.»

امیدوار: خروجی شکر نزدیک به نصف شده

امیدوار، دیگر کارگر این شرکت در مورد ادعاهای اسدبیگی به انصا نیوز گفت: «ایشان در مورد کارخانه‌ی خوراک دام گفته‌اند که هشت سال کار نکرده، در صورتی که من از سال 91 آنجا بودم و مسوول فروش خوراک دام بودم، در واقع متولی کار خودم بودم. این صحبت دروغ محض است. در هفت‌تپه یک بخش کشاورزی و یک بخش صنعت است، هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند که در گرمای خوزستان کارخانه‌ی یخ ما هشت سال تعطیل بوده باشد. به طور متوسط بالای 65 هزار قالب یخ ما در این سال‌ها تولید داشتیم، اینکه آقایان بخواهند در اسناد مالی دست ببرند، پیگرد دارد.

خروجی تلاش هرکسی که اینجا کار می‌کند در نهایت انبار شکر ما است که با فروش شکر یک پولی هم گیر سرمایه‌دار بیاید و هم کارگر. آمار و مستندات نشان می‌دهد که از 50 هزار تن در سال 94 که اینها تحویل گرفتند امسال به 29 هزار تن رسیده که هزار تن آن هم شکر زردی بوده که از بیرون وارد کردند و تبدیل به شکر سفید کرده‌اند. حالا هرچه بگویند ما اینکار را کردیم یا آن کار را کردیم وقتی خروجی شکر نزدیک به نصف شده یعنی عملکرد اشتباه بوده است.»

سرخه: اگر داعش در اینجا بوده، چرا اطلاعات کم‌کاری کرده؟

سرخه رییس شورای کارگری هفت تپه است، اما از این شرکت اخراج شده، با این حال طبق گفته‌ی خودش تا اسفند 99 در سمت خود در شورای کارگری پابرجاست. او به انصاف نیوز گفت: «گفته‌اند افرادی که به دستور شورای تامین اخراج کردیم از نظر امنیتی مشکل دارند. من رییس شورای کارگری هفت تپه هستم، شورای کارگری هفت تپه ثبت شده و یک تشکل کاملا قانونی است و اعتبارنامه‌ی آن از وزارت کار است، من از فیلتر وزارت اطلاعات رد شدم اگر موردی دارم چرا اطلاعات جلوی من را نگرفته است؟

آقای افشار را ما کنار نگذاشته‌ایم بلکه شورای تامین کنار گذاشته و حتی او را به خوزستان ممنوع الورود کرده است، حتی آن آقایی که شما با او مصاحبه کردید هم به خوزستان ممنوع الورود است.

مدارک زیادی داریم که نمی‌خواهیم از آن صحبت کنیم، تا حرف بزنیم به ما می‌گویند داعشی یا خلق عرب و خلاصه یک ننگی می‌بندند، سکوت گاهی خیلی بهتر است.

وقتی همه‌ی دولت کمک حال این آقا است و من کارگر سه ماه است که خانه‌نشین هستم چه کسی خرج زن و بچه‌ی من را می‌دهد؟ از این آقا بپرسید چرا رییس شورای کارگری را اخراج کرده است؟»

او در پاسخ به گفته‌ی اسدبیگی در مورد افزایش چندبرابری حقوق‌ها گفت: «هر سال چند درصد افزایش حقوق برای کل کارگران ایران انجام می‌شود و تنها برای کارگران هفت تپه نیست، وقتی بنزین گران می‌شود فقط برای من گران نمی‌شود، حقوق هم همین است و فقط برای ما زیاد نشده و بسته به تورم زیاد می‌شود و این هم قانونی است.»

او در ادامه افزود: «این آقا به قومیت‌ها هم توهین کرده و گفته اینجا خلق عرب و داعش هست، اگر اینطور است یعنی اطلاعات ما غیرفعال بوده؟ یعنی داعش اینجا بوده؟ چرا اطلاعات کم کاری کرده؟ اینها به اطلاعات توهین کرده‌اند. به منطقه هم توهین کرده و باید جوابگوی منطقه باشد.

چرا کسی نمی‌گوید ایشان 600 میلیارد تومان بدهی بیمه دارند و در کل 1500 میلیارد تومان هفت تپه بدهی دارد؟

قرار نیست که کارگر و کارفرما همیشه باهم درگیر باشند، ما می‌خواهیم مشکل حل شود. من نمی‌گویم حق با کارگر است یا کارفرما می‌گویم کاری کنید که آینده‌ی این شرکت رو به بهبودی برود نه اینکه کارفرما در مقابل کارگر جبهه بگیرد و کارگر هم جلوی کارفرما جبهه بگیرد و هیچ کاری هم پیش نرود. یک جاهایی کارفرما کم‌کاری می‌کند و یک جاهایی هم خود کارگر.

من چند بار به آقای اسدبیگی گفتم که اگر شما با دولت مشکل دارید به من مربوط نیست اگر مشکلت با کارگر است می‌توانیم بشینیم با هم حلش کنیم.»

او در پایان با انتقاد از رسانه‌ها گفت: «چرا رسانه‌های داخلی اجازه می‌دهند که رسانه‌های بیگانه از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و مدام دنیال تیتر هستند که کارفرما اینطور گفت و کارگر آنطور گفت؟ چرا رسانه‌های داخلی حمایت نمی‌شود و از کارگر و کارفرما حمایت نمی‌کند؟ برای من کارگری که سه میلیون حقوق می‌گیرم چه فایده‌ای دارد که از صبح تا شب بی بی سی بگوید حق با تو است؟ باید نشست و مساله را حل کرد.»

توضیح اسدبیگی: کارگر زیر سه میلیون نداریم

امیرحسین اسدبیگی در گفت‌وگو با انصاف نیوز می‌گوید: «کارگران از شهریور حقوق نگرفته‌اند و این درست است اما از آنجایی که تعداد کارگران هفت‌تپه زیاد است، چهل و پنج روز یکبار به آن‌ها حقوق می‌دهیم».

او درباره‌ی ادعای کارگران هفت‌تپه که ۸۰ درصد آن‌ها زیر سه میلیون حقوق می‌گیرند، گفت: «این درست نیست؛ کارگری که زیر سه میلیون تومان حقوق بگیرد، نداریم.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا