خرید تور تابستان ایران بوم گردی

غلامرضا انصاری: بدون مشارکت مردم، ایران توسعه نمی‌یابد

غلامرضا انصاری ، سیاستمدار و دولتمرد اصلاح‌طلب درباره شرایط سیاسی کشور گفت: امروز با توجه به رشد رسانه‌ها، انقلاب ارتباطات و فراگیری شبکه‌های اجتماعی، نسل جدید یا نسل z به خیلی از اعتقادات و باورهای نسل گذشته، عملا باور و اعتقاد ندارد و یک حاکمیت موفق، حاکمیتی است که امکان گفت‌وگو، امکان تعامل و مفاهمه را با جریان جدید نوآوری که مشخصه این نسل است، فراهم آورد.

او به ویژگی‌های نسل جوان اشاره کرد و ادامه داد: نسل جدید صاحب دانش است و در شاخص‌های توسعه فردی قدم‌های بزرگی برداشته و بنابراین اگر حاکمیت بتواند امکان تعامل با این نسل را فراهم آورد، پیش می‌رود. در مقابل به هر میزان که بر اندوخته‌ها و باورهای قبلی خود پافشاری کند، شکاف میان حاکمیت و مردم دوچندان می‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس چهارم، به جمله مشهور امام خمینی در بدو پیروزی انقلاب اشاره کرد و گفت: ایشان گفتند وقتی پدران ما برای ما تصمیم‌گیری کرده‌اند، دلیلی ندارد که امروز ما برای سرنوشت خودمان تصمیم نگیریم. ما باید تحول بین نسلی را به رسمیت بشناسیم و بنابراین باور به این‌که حاکمیت در بستر رود خروشان ملت، می‌تواند زمینه موفقیت و حرکت رو به جلو را فراهم کند، از الزامات اجتناب‌ناپذیر حکم‌رانی است.

مهندس انصاری با برشمردن تجارب توسعه در جهان، جوامع بسته که تک‌صدایی در آن حاکم است را رو به افول خواند و افزود: جامعه‌ای می‌تواند بالندگی داشته باشد که بستر آزادی افراد، جریان‌ها و رسانه‌ها را ایجاد کرده باشد.

رئیس سازمان بهزیستی دولت اصلاحات، انتخابات را لغتی مفهوم‌دار دانست و گفت: وقتی وارد یک رستوارن می‌شود، انتخاب تنها زمانی معنا دارد که انتخاب‌های متنوع داشته باشید. اگر فقط یک نوع غذا برای عرضه وجود داشته باشد، انتخاب معنا ندارد.

انصاری ادامه داد: انتخاباتی که تکثر، تعدد و تنوع را در خود داشته باشد، شکل و معنا واقعی انتخابات را به خود می‌گیرد و برای انتخاباتی که فاقد این سه عنصر باشد، آقای حداد عادل باید واژه جدیدی در نظر بگیرد.

او نظارت استصوابی و تنگ‌شدن فیلترهای استصواب را مانع حضور نخبگان، متخصصان اهل دانش، اهل فن و تجربه در عرصه رقابت خواند و گفت: وقتی شرایط انتخابات در یک جامعه آزاد را بررسی کنیم، امکان انتخاب بین خوب و خوب‌تر فراهم می‌شود. طبیعتا این جامعه پیشرفت می‌کند اما وقتی فضا را می‌بندیم و خودمان را راضی می‌کنیم که بین بد و بدتر انتخاب کنیم، همین اتفاقی می‌افتد که در کشور شاهدش هستیم. اجازه داده‌ایم بدها به سمت بدتر شدن بروند.

نماینده مردم تهران در شورای چهارم شهر، ادامه داد: این‌که می‌بینیم از مجلس ششم به این‌سو، شاهد افول دانش، افول معرفت، افول بیان و حتی افول گفت‌وگو در کسانی بوده‌ایم که وارد مجلس شده‌اند، ناشی از همین تنگ شدن فیلترهای انتخاب کردن و انتخاب شدن است.

انصاری شرایط انتخابات مجلس دوازدهم را مشابه دو سه دوره اخیر دانست و گفت: در برخی موارد فضا بسته‌تر و غیرمنطقی‌تر هم شد و بنابراین امکان نقش‌آفرینی از تعداد زیادی از نخبگان و جریانات سیاسی گرفته شد.

او به تجربه لیست امید در مجلس دهم اشاره کرد و افزود: آن زمان فکر می‌کردیم با حضور حداقلی می‌توان روزنه‌ای برای ایجاد تحول در جامعه ایجاد کرد اما علی‌رغم تلاشی که اصلاح‌طلبان معطوف داشتند و بخش قابل توجهی از آن دوره را اعضای لیست امید شکل دادند، هنوز مجلس رسمیت پیدا نکرده بود، تعداد زیادی از کسانی که با لیست امید وارد مجلس شده بودند به جبهه مقابل غلتیدند و عملا کارایی لازم را از لیست امید گرفتند.

انصاری در پایان گفت: باید تلاش کنیم شرایطی به وجود بیاید که آزادی‌های مشروع محترم شمرده شود. حاکمیت باید بپذیرد بدون مشارکت مردم ره به سر منزل مقصود نخواهد برد. دنیای امروز دنیای تکثر است، دنیای رقابت‌های نزدیک است. هر لحظه توقف یا حرکت به عقب، موجب عقب‌ماندگی از توسعه می‌شود. بنابراین اگر فضای فعلی ادامه پیدا کند، در 10 سال آینده ایرانی که دارای منابع غنی کانی، نیروی انسانی کارآمد و سرمایه اجتماعی بسیار ارزشمند است، در قعر جدول توسعه خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا