خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لزوم تحقیق از فرماندار شهر قدس و دستور تیر او

[+ فیلم مصاحبه‌ی فرماندار]

کامبیز نوروزی، حقوقدان، در یادداشتی تلگرامی با عنوان «لزوم تحقیق از فرماندار شهر قدس و دستور تیر او» نوشت:

خانم لیلا واثقی فرماندار شهر قدس در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرده است که دستور شلیک به مهاجمین به فرمانداری شهر قدس را صادر کرده است. او می‌گوید:

“معترضان در را شکستند و وارد شدند. سینه سپر می‌کردند و می‌گفتند اگر می‌توانید ما را بزنید. چون می‌دانستند نیروی انتظامی دستور شلیک ندارد… به نیروی انتظامی دستور دادم به هر کس که وارد ساختمان فرمانداری شد شلیک کنند.”

این اولین موردی است که بطور مشخص معلوم می‌شود دستور تیر توسط چه کسی صادر شده است. خانم واثقی صادقانه سحن گفته است. اما در این صداقت و صراحت نوعی تبختر و خوی خشونت دیده می‌شود.

در هر حال لازم است از این ماجرا تحقیق و بررسی کامل به عمل آید. آیا شرایط برای دستور تیر فراهم بوده است؟ آیا نیروی انتظامی مستقر در مجل مجاز به تبعیت از دستور او بودند. نتیجۀ دستور تیر چه بوده؟ آیا کسی با این دستور مجروح یا کشته شده است؟ مقررات انتظامی در این موارد چه می‌گوید؟ آیا بدون دستور تیر امکان حراست از ساختمان فرمانداری نبود؟

او گفته است مأموران حفاظت فرمانداری برای حفاظت از شهرداری رفته بودند. مضمون این حرف خانم واثقی می‌تواند این باشد که اگر آنها در محل فرمانداری می‌بودند احتمالاً قادر به مهار مهاجمین می‌شدند. به عبارت دیگر اگر در مواجهه با مهاجمین به شکل حرفه‌ای و اصولی با نیروی کافی رفتار می‌شد، نیازی به شلیک گلوله نبود. آیا گزارشی که او می‌دهد درست است؟ در اینصورت چرا برای تدارک دفاع از ساختمان فرمانداری نیروی کافی گسیل نشد. شاید با حضور مأمور محافظتی کافی، کار بدون شلیک یا دستور تیر فبصله می‌یافت. به این ترتیب غیر از خانم واثقی از کسان دیگری هم باید تحقیق شود که در آن محل مسوولیت انتظامی داشتند.

دستگاههای نظارتی، خصوصاً دستگاههای نظارتی دولت، نمی‌توانند از این نمونۀ روشن به سادگی عبور کنند. باید تحقیقات دقیق و کافی انجام شود و میزان مسوولیت مقامهای شهر قدس روشن شود و چنانچه رفتاری غیرقانونی یا خارج از اصول مدیریت بحران داشتند با آن برخورد شود.
این نمونه می‌تواند مدخلی باشد برای تحقیق‌های فراگیرتر از سایر مناطق و ابعاد و ابهامات حوادث شهرهای مختلف.


انصاف نیوز: فرماندار قدس در این مصاحبه با روزنامه‌ی ایران، گفته است که بعد از ورود این افراد به فرمانداری، نیروی انتظامی دو تا تیر هوایی شلیک کرد و این باعث شد شلوغی بیشتر شود و لذا معترضان آمدند داخل.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. پس یک شیرزنی بود که مقابل کسانی که از در فرمانداری بالا رفتن وایسه .. در فرانسه و آمریکا اگر یلیس رو تهدید کنن جمرشه چیه .. در آمریکا که فکر کنم در جا با تیر می‌زنن .. در فرانسه هم اگر پلیس رو تهدید کنی (اعتراض نمی‌گم ) تکرار می‌کنم .. پلیس رو تهدید کنی بری پمپ بنزین بسوزونی و از دیوار فرمانداری بری بالا و داخل شی و پلیس رو تهدید کنی .. اول کل دندوناتو با کازنبر می‌کشن بعد می‌گن حرفی داشتی ..

    1
    4
    1. دوست من چند سال در آمریکا و فرانسه و… زندگی کردی؟ در آمریکا در مورد فرماندار ایالت آلاسکا فیلم پورنو ساختند کسی حتی دست گیر هم نشد… چرا جنایت یک عده را توجیه می کنید… تازه در آمریکا هرکس حرف بزنه سر می برند… این دلیل می شود در کشوری که اسم شیعه روش هست چنین کنند؟

  2. اونوقت میگن چرا حضرات نسوان را درامور اجرایی وقضایی دخالت نمی دهید…..از اتش زدن تخت جمشید تا………

  3. شخص فرماندار به لحاظ سلسله مراتب اداری و حقوقی صلاحیت صدور فرمان حکم تیر را ندارد! معلومه تو فیلم اقرارش تشویش داره و شخصیت سالمی برای بر عهده گرفتن مقام فرمانداری را نداشته! انگار از در قلعه حفاظت می کرده؟ آیا راه دیگه ای برای مهار نبود؟ آیا حفظ ساختمان فرمانداری شخصا بر عهده این خانم بوده؟ در حیرت دولت حسن روحانی هستم تست شخصیت و معیارهای روانشناختی در گزینش مسیولینش برگزار تا حالا کرده؟ حاکمیت قانون کجاست؟ در بسیاری از کشورها تظاهرات میشه و آتش سوزی میشه دیگه رگبار نمی بندن مردم رو، رسانه های آزاد کجان؟ آزادی تحزب که رکن اولیه دموکراسی است کجاست؟ میگن بعداز ترور مارتین لوتر کینگ خیابان های واشینگتن در آتش سوختن ولی دیگه تانک و رگبار مردم نگرفتن، بس دیگه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا