خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کودکان چپ دست را مجبور به راست دستی نکنید

دبیر انجمن چپ دست های ایران با اشاره به برخی ذهنیت های نادرست درباره برتری راست دستی، گفت: مشاهدات بالینی نشان می دهد در برخی موارد در اثر فشار والدین به فرزندان چپ دست برای استفاده از دست راست، کودک دچار مشکلات روانی مانند لکنت زبان می شود که گاه تا بزرگسالی ادامه می یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیشتر افراد در جهان برای انجام کارهای گوناگون در زندگی از دست راست خود استفاده می کنند اما درصدی نیز از دست چپ خود استفاده می کنند و به همین دلیل به آنها چپ دست گفته می شود.
در گذشته برخی جوامع بر اساس تصورات عجیب، چپ دست بودن را نوعی ناهنجاری می پنداشتند، به طوری که برخی خانواده‌ها کودکان خود را مجبور به استفاده از دست راست می‌کردند؛ هرچند امروزه این باورهای اشتباه کمرنگ تر شده اما همچنان در برخی جوامع رواج دارند.
فرزانه معصومیان، دبیر انجمن چپ دست های ایران روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی چپ دست‌ها (13 اوت مصادف با 22 مردادماه) اظهار کرد: 10 درصد جمعیت جهان را چپ دست‌ها تشکیل می‌دهند و حدود 10 میلیون نفر نیز در ایران چپ دست هستند.
وی افزود: در مورد چپ دست‎‌ها باورهای مختلفی وجود دارد مانند این که گفته می شود این افراد بسیار باهوش هستند یا افکار اشتباه و خرافی که طبق آن این افراد را شوم و بدیمن می‌دانند؛ این باورها در کشورهای اروپایی مانند فرانسه و حتی آمریکا رواج قابل توجهی دارد، به طوری که در برخی دایره المعارف ها عبارت left handed به شوم و بدیمن ترجمه شده است.
معصومیان ادامه داد: با این که در کشور ما چنین نگاهی وجود ندارد اما هنوز خانواده هایی هستند که به واسطه برخی تصورات غلط، فرزندان خود را وادار به استفاده از دست راست می کنند و چه بسا آنها را تحت فشار قرار می دهند و یا حتی در برخی مدارس دانش آموزان چپ دست وادار به استفاده از دست راست می شوند؛ شدت این قبیل فشارهای روانی به حدی است که در مواردی، کودک در اثر این فشارها دچار لکنت زبان شده و این لکنت را تا سنین بزرگسالی نیز به همراه دارد.

** نبود وسایل مناسب برای چپ دست‌ها
امروزه با این که چپ دست ها در جوامع پذیرفته شده اند و باورهای گذشته در مورد آنان چندان رواج ندارد، اما آنان همچنان با مشکلاتی در استفاده از ابزار و امکانات عمومی مانند صندلی های یک دسته، صندلی راننده در خودروها، قوانین راهنمایی و رانندگی، میزهای پرکردن فرم در بانک ها و اداره ها مواجه هستند که گاهی آنان را مجبور به استفاده از دست راست می کند.
دبیر انجمن چپ دست های ایران گفت: یکی از مشکلات دیگر چپ دست ها نبود وسایل مناسب برای آنان به ویژه در اماکن عمومی است؛ چپ دست ها مانند بسیاری از افرادی که با دیگران متفاوت هستند، نیاز به ابزار و لوازمی دارند که متناسب با شرایط آنان تولید شده باشد این درحالی است که تمام وسایل در اماکن عمومی برای راست دستان تعریف و تعبیه شده و این مساله مشکلات زیادی را برای این گروه از افراد جامعه ایجاد کرده است.
معصومیان ادامه داد: در خصوص وسایل نیز مشکلات بسیار زیاد است و حتی وسایل ساده ای مانند قیچی و مدادتراش برای آنان طراحی نشده است؛ قوانین رانندگی، دستگاه های عابربانک، قسمت کارت خوان مترو، موس های رایانه و صندلی های مدارس و آزمون ها همگی طبق شرایط راست دستان تعریف شده و اینها مشکلات بسیار زیادی برای چپ دست ها ایجاد کرده است.
وی گفت: اقداماتی را انجمن چپ دستان ایران انجام داده است که از جمله آن وارد کردن وسایل ساده ای مانند قیچی و دربازکن است که البته قیمت آنها بالا است و لازم است در این خصوص سرمایه گذاری صورت گیرد یا اینکه تولیدکنندگان داخلی وارد این عرصه شوند و تولید داخلی این وسایل را داشته باشیم.
معصومیان ادامه داد: در کشور ما فقط صندلی برای چپ دست ها تولید شده که آنقدر محدود است که می توان گفت تولیدی در این زمینه نداریم؛ یکی از مشکلات چپ دست ها در آزمون های سراسری است که سه قسمت نابینا، معلول و چپ دست در فرم ثبت نام قید شده است که طبق آن برای نابینایان و معلولان امکاناتی درنظرگرفته شده اما به چپ دست ها حتی صندلی مناسب داده نمی شود.

** برگزاری همایش چپ دست‌ها برای اولین بار در ایران و جهان
دبیر انجمن چپ دستان ایران با اعلام برگزاری اولین همایش چپ دست ها امروز یکشنبه در پردیس سینمایی ملت، گفت: ایران اولین کشوری است که برای اولین بار در دنیا همایشی برای چپ دست ها برگزار می کند به طوری که حتی آمریکا، آلمان و انگلیس که دارای انجمن چپ دستان هستند، تاکنون برنامه ای در این زمینه نداشته اند.
معصومیان هدف از برگزاری این همایش را آگاه سازی مردم و مسوولان در خصوص توانمندی چپ دست‌ها و استفاده از آنان در فعالیت‌های مختلف کشور و توجه به خواسته ها و نیازهای آنان عنوان کرد و افزود: در این همایش از جمعی از هنرمندان و ورزشکاران نیز دعوت به عمل آمده است.

** تعیین روزی به نام چپ دست ها در تقویم کشور
دبیر انجمن چپ دستان ایران گفت: این انجمن نامه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کرده و از رییس جمهوری به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تقاضا کرده است تا با تعیین یک روز برای چپ دست‌ها در تقویم کشور موافقت شود.
معصومیان ادامه داد: همچنین حدود دو سال گذشته به مرکز آمار ایران نامه فرستادیم که در جمعیت آماری کشور چپ دست‌ها را نیز درنظربگیرند. این زمانی بود که آمارگیری در حال انجام بود و به دلیل این که در اواسط کار بودند اعلام کردند که در این دوره امکانپذیر نیست و قول دادند در دوره بعدی آمارگیری، چپ دست ها نیز در جمعیت آماری لحاظ شوند.
در سال 1355 (1976 میلادی) در اعتراض به این که تمام ابزارها و امکانات برای راست دست ها طراحی شده است و همچنین برای مقابله با باورهای غلط موجود در مورد چپ دست ها، 13 اوت مصادف با 22 مردادماه به عنوان روز جهانی چپ دست ها نام گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

یک پیام

  1. این نظر این بنده ی حقیر رو پذیرا باشید و سرلوحه ی زندگیتون کنید اگه که میخواید آدم خیلی شجاعی باشید بیشترین فشار رو به نیمکره ی سمت چپ مغزتون بیارید چون که کسایی که نیمکره ی سمت چپ مغزشون فعال تره آدمای نترس تری نسبت به اون دسته ی دیگه هستن این پیام این حقیر رو خواهشآ نمایش بدهید تاشاید بعضی از انسانها دلیل ترس و ناآرامی درونی شون رو بفهمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا