خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«دلیلی وجود ندارد که پولدارها همچنان یارانه دریافت کنند»

یک کارشناس اقتصادی گفت: تجربه مثبت حذف 3 میلیون نفر از دریافت کنندگان یارانه‌های نقدی بیانگر آن بود که جامعه باید نگاه خود به مقوله یارانه تغییر دهند. حذف هوشمندانه برخی از دریافت کنندگان یارانه نیازی جدی است که با رجوع به بانک های اطلاعاتی باید محقق شود.

مجید شاکری، با بیان اینکه پرداخت یارانه به صورت حمایت های غیرنقدی از مردم گزینه ای بسیار مناسب در راستای جایگزینی یارانه نقدی است، گفت: این شیوه نیازهای واقعی دهک های پایین جامعه را بهتر و گسترده تر پوشش می دهد؛ بنابراین یکی از شیوه های مناسب برای تغییرات مثبت در روش اجرای یارانه، تخصیص کارت رفاه اجتماعی است.

شاکری در ادامه با اشاره به تجربه مثبتی که پیش از این با حذف 3 میلیون نفر از دهک‌های بالای درآمدی حاصل شد، افزود: یکی از شیوه‌های مناسب در مسیر هدفمندسازی یارانه‌ها حذف یارانه افرادی است که تمکن مالی کافی دارند. این گروه اگر از دستور پرداخت یارانه ها حذف شوند نه تنها دچار مشکل نمی‌شوند، بلکه عدالت اجتماعی نیز به طور جدی تری محقق می شود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر میل نهایی دهک های پایین جامعه به مصرف کالاهای اساسی گفت: کارت رفاه این شرایط را فراهم می‌کند که از مزیت های خرید جمعی استفاده شود و نتیجه مطلوب آن رضایت اجتماعی خواهد بود. رضایتی که با دریافت مبلغ 45 هزار تومان به شکل نقدی امکان تحقق آن کمتر است.

وی بر این باور است که در راستای تشخیص گروه های نیازمند دریافت یارانه ها تا امروز گام جدی برداشته نشده است. نگاهی به آمار و اطلاعات رسمی مرکز آمار گروه دریافت کنندگان واقعی را روشن می کند.

شاکری همچنین گفت: مرکز آمار کشور و وزارت رفاه از مراجعی هستند که با بررسی اطلاعات موجود امکان ارائه راهبرد عملیاتی به منظور تغییر رویه پرداخت یارانه ها را دارند. دلیلی وجود ندارد که دهک های بالا همچنان یارانه دریافت کنند. هرچند عملکرد ابتدایی مبنی بر این که همه گروه های جامعه را تحت پوشش پرداخت یارانه نقدی قرار دادیم خود اشتباهی بود که باید هرچه زودتر متوقف شود.

این اقتصاددادن در پایان تاکید کرد: در حال حاضر شرایط جامعه به گونه ای است که تفاوتی فاحش بین زندگی افراد دهک های بالای جامعه و دهک های پایین وجود دارد از همین رو انتظار می رود گروهی که نیازی به دریافت یارانه ها ندارند حذف شوند یا خود به شکل داوطلبانه ار دریافت یارانه انصراف دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. این یارانه حداکثر رزق بخور و نمیر سه روز یک خانوار را تامین میکند ، با این همه حرف و حدیث !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا