خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«۱۶ آذر نه بزرگ جریان دانشجویی به کودتاگران است»

حجت‌الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به مراسم روز ۱۶ آذر ماه گفت: ۱۶ آذر ماه “نه” بزرگ جریان دانشجویی به کودتاگران و عوامل آن که آمریکا و انگلیس هستند، خواهد بود. حتی در این فضا هم به مکتب انقلاب اسلامی توجه خواهیم داشت و با بازخوانی مکتب انقلاب اسلامی به اهداف ۱۶ آذر توجه داریم و به‌صورت جزئی‌تر در این روز موضوعات علمی و صنفی دانشجویان مورد توجه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام رستمی در نشست خبری مکتب انقلاب اسلامی که عصر امروز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزارشد، اظهار کرد: ۱۲ آذر در تقویم کشور روز قانون اساسی جمهوری اسلامی نامگذاری شده است در واقع ۱۹ سال پیش یعنی در سال ۷۹ کارگزاران نظام دیداری را با رهبری داشتند و ایشان در این دیدار تحلیل گامی از  انقلاب اسلامی ایران را انجام دادند که ما از آن تحلیل به عنوان مجموعه انقلاب یاد می کنیم. در واقع در این تحلیل اهداف، وظایف، چشم انداز و دلایل انقلاب اسلامی به طور شفاف بیان شده است.

وی در ادامه به ۵ مرحله از مراحل وقوع انقلاب اسلامی از دیدگاه رهبری اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی، تاسیس نظام اسلامی، شکل گیری دولت اسلامی، تشکیل جامعه اسلامی و همچنین رسیدن به تمدن اسلامی این ۵ مرحله است که در تفسیر انقلاب از سوی رهبری به طور کامل تبیین شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین خاطر نشان کرد: فرمایشات رهبری در مجموعه انقلاب از یک طرف مورد توجه برخی از مجموعه‌های فکری در ادبیات رهبری قرار گرفته است و حتی ایشان در خصوص تشکل‌های دانشجویی نیز فرمایشاتی را داشتند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر باید اظهار تاسف داشته باشیم که این اظهارات به طور کامل مورد توجه کامل کارگزاران نظام انقلاب اسلامی قرار نگرفته است. در واقع ما اگر در ادبیات مردم و برخی از تحلیلگران نگاه کنیم می بینیم که تبیین‌هایی که از انقلاب اسلامی می‌شود در برخی مواقع از اهداف انقلاب دور است. اما در برخی از مقاطع نیز ما به اهداف انقلاب نزدیک تر بوده‌ایم.

رستمی خاطر نشان کرد: اگر چه ما بعد از وقوع انقلاب اسلامی با برخی سختی‌ها نظیر وقوع جنگ تحمیلی و همچنین با مشکلاتی در تاسیس انقلاب اسلامی داشتیم به صورت فراوان تری به اهداف انقلاب نزدیک تر بوده‌ایم. اما در دهه دوم انقلاب به واسطه اجرای سیاست‌های توسعه‌ای مشکلاتی را ما در دور شدن اهداف انقلاب اسلامی در حوزه توجه به قشر محروم ، عدالت، آرمان خواهی، حمایت از مظلومان و غیره را مشاهده می‌کنیم. اما در سال ۷۹ که رهبری ما یک نهضت بازگشت را بعد از فرمایشات ایشان در عرصه ورود اهداف انقلاب مشاهده کردیم.

وی همچنین ادامه داد: در دهه ۸۰ ما برخلاف گذشته مجددا بازگشت به شعارهای انقلاب اسلامی را در کشور مشاهده می‌کنیم و این بازگشت در رویکرد دولت‌ها قابل مشاهده بود و از طرف دیگر نیز توجه و تحسینی که رهبر انقلاب از این رویکرد داشتند توانست این مسیر را تقویت کند و از این رویکرد به عنوان یکی از نقاط ارزشمند دولت یاد می‌کنند که موجب احیای شعارهای انقلاب اسلامی شده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین خاطر نشان کرد: ما در اواخر دهه ۸۰ مجددا با یک غفلت و بی توجهی به مبانی و مکتب انقلاب اسلامی را مشاهده می‌کنیم و عملا با تلاطم‌هایی که به صورت کنونی در عرصه تطبیق انقلاب اسلامی مواجه هستیم که این اتفاق در عمل به دلیل عملکرد دولت‌ها د رعمل نیز اتفاق افتاده است و بسیاری از اهداف  انقلاب نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: ۱۰ جلد کتابی که قرار است روز چهارشنبه رونمایی کنیم حاصل تلاش همکارانمان در بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی است که این کتب روز چهارشنبه ۱۴ آذر ماه در یکی از دانشگاه‌ها رونمایی خواهند شد. اینها آثار ارزشمند و فاخری حول یک سخنرانی راهبردی و تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری از مکتب انقلاب اسلامی است.

رستمی همچنین با تاکید بر این که پیشنهاد می‌کنیم هفته‌ای که از ۱۲ آذر آغاز می‌شود را با عنوان هفته مکتب انقلاب اسلامی نامگذاری کنیم گفت: می‌توان این درخواست را از مسیرهای مشخص پیگیری کرد تا این هفته به عنوان هفته مکتب انقلاب اسلامی نامگذاری شود و بتوانیم مجموعه‌ای فوق را در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و غیره مجددا بازخوانی و بررسی نمایم. با توجه به این که این روز با ۱۶ آذر که از به آن عنوان روز دانشجو یاد می‌شود همزمان شده و نامگذاری آن می‌تواند یک هفته مبارکی را رقم بزنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه همچنین خاطر نشان کرد: در روزهایی که پیش رو داریم فعالیت‌هایی در مجامع علمی کشور اعم از حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و غیره فعالیت‌های با عنوان بازخوانی سخنرانی رهبری، روایت گری مسائل، شکل‌گیری حلقه‌های بررسی و گفت و گوی مسائل در قالب اینفوگرافی و تابلوها برگزار خواهیم کرد تا این برنامه‌ها سرآغاز بازگشت جریان‌های فکری ، اندیشه‌ای به حکمت اسلامی باشد و مطالبه گری از دولت‌ها نهادینه شود و مسوولان نیز در سایه عمل به مکتب انقلاب اسلامی در راستای رسیدن به اهداف آن تلاش کنند.

رستمی همچنین در ادامه به گام دوم انقلاب اسلامی از نگاه رهبری اشاره کرد و گفت: رهبری در این نگاه توصیه‌های را به جریان‌های مختلف از جمله جریان‌های جوان دانشگاه که دانشجویان اصلی ترین مخاطبان آن محسوب می‌شوند امر خودسازی و بازگشت به تمدن اسلامی بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است که بازخوانی این مجموعه می‌تواند در این زمینه اثر گذار باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها  همچنین اشاره‌ای به ۱۶ آذر و روز دانشجو کرد  و گفت: جریان ۱۶ آذر یک جریان نقش سلطه و ایستادگی در برابر نماینده نظام سلطه در ایران که بعد از کودتای ۲۸ مرداد صورت گرفت محسوب می‌شود در واقع این روز نه بزرگ جریان دانشجویی به اربابان کودتا که همان آمریکا ، اسرائیل و انگلیس است بود بنابراین توجه به مکتب انقلاب اسلامی و بازخوانی این مکتب دقیقا همان اهداف ۱۶ آذر را دنبال می‌کند. اگرچه مسائلی نظیر موضوعات علمی، آموزشی،‌پژوهشی و صنفی می‌تواند در این روز پیگیری شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در خصوص بازخوانی مجموعه فوق فعالیت‌های را در کشور انجام می دهیم در واقع علاوه بر مراسم رونمایی حدود ۸۲ سخنرانی پیرامون کتاب برگزار خواهد شد و ۸۶ حلقه متن خوانی ایجاد می‌شود ضمن این که در ۵۰ کانون فرهنگی و ۸ استان نظیر آذربایجان شرقی، غربی، قزوین، زنجان، تهران،قم، گیلان و کرمان برنامه‌های در این خصوص خواهیم داشت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا