خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کیهان «حذف اصلاح‌طلبان از میدان رقابت» را تکذیب کرد

تیتر یک روزنامه ی کیهان با تیتر «گزارش خبری تحلیلی کیهان / دروغ بزرگ!حذف اصلاح‌طلبان از میدان رقابت»، به توجیه ردصلاحیت اصلاح طلبان پرداخته و با اشاره به رقم بالای تایید صلاحیت شدگان کلی این دوره، اصلاح طلبان را به مظلوم نمایی متهم کرد.
به گزارش انصاف نیوز، این روزنامه به درستی متوجه عزم اصلاح طلبان شده برای بستن لیست انتخاباتی علی رغم ردصلاحیت چهره های خود و با حضور کسانی که تایید صلاحیت شده اند؛ برای همین نوشته است: مظلوم نمایی مدعیان اصلاحات به زعم آنان راه را برای پیروزی لیست‌های تهیه شده هموار خواهد ساخت و البته اگر شکست خوردند می‌توانند بگویند، نامزدی برای رقابت نداشته‌اند!

متن کامل گزارش کیهان

گزارش خبری تحلیلی کیهان:

دروغ بزرگ!حذف اصلاح‌طلبان از میدان رقابت

کیهان: در حالی که جریان اصلاحات با هیاهو علیه شورای نگهبان مدعی است 99 درصد داوطلبانش برای انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شده‌اند، اخبار و شواهد موثق حاکی است این ادعا چیزی جز یک دروغ بزرگ و قطعه‌ای از پازل طراحی شده آنان برای انتخابات پیش رو نیست.

 

پیش از این در گزارش‌های متعددی به استراتژی انتخاباتی اصلاح طلبان پرداخته‌ایم، مدعیان اصلاحات با علم به اینکه حضور و نقش فعال در فتنه 88 زمینه ساز رد صلاحیت فعالان فتنه را فراهم ساخته است تصمیم گرفتند که در سه لایه مختلف در انتخابات ثبت نام کنند.  آنان گمان می‌کردند که با عبور از لایه‌های نخستین که شکی در رد صلاحیت آنها به دلیل حضور فعال در فتنه 88 و دیگر جرائم ریز و کلان اقتصادی، امنیتی و اخلاقی نیست نوبت به لایه سوم خواهد رسید که گرفتاری دو لایه نخستین را نداشته و می‌توانند تائید صلاحیت شوند.

ثبت نام فله‌ای در انتخابات از سوی مدعیان اصلاحات در این راستا صورت گرفت که اولا بتوانند گزینه‌های متعددی را در اختیار داشته باشند تا در صورت رد صلاحیت لایه‌های نخستین با آنها لیست‌های خود را ببندند و در ثانی به دنبال رد صلاحیت تعدادی از نامزدها که صلاحیت‌های لازم را به دلایل گفته شده ندارند با تکیه بر آمار جوسازی علیه شورای نگهبان را تشدید کنند.

در طول دو هفته گذشته این سیاست به عیان از سوی اصلاح طلبان پیگیری شد و صد البته که پیش از شورای نگهبان هیات‌های اجرایی نیز با تائید فله‌ای نامزدهای ثبت نام شده فاقد صلاحیت زمینه را برای حرکت بعدی مدعیان اصلاحات فراهم ساخته بودند.

دروغ بزرگ اصلاح طلبان ؛ 99 درصد رد صلاحیت شده‌اند!
در تبلیغات اولیه مدعیان اصلاحات بر این نکته و به دروغ تاکید شده بود که با رد صلاحیت‌های صورت گرفته کسی برای رقابت باقی نمانده و تنها اصولگرایان با خود به رقابت خواهند پرداخت!

در این میان روزنامه قانون شکنی که نام قانون نیز بر تارک آن دیده می‌شود با انتشار کاریکاتوری در صفحه اول خود کوشید تا انتخابات را با مسابقه ی فوتبال مقایسه کند که در یک طرف اصولگرایان با همه ی بازیکنان حضور دارند و در طرف دیگر به جز دروازه بان و دو سه بازیکن دیگر کسی باقی نمانده است و طبیعتا این بازی و داوری آن عادلانه نیست!

روزنامه ی اعتماد در گزارش روز بعد از مشخص شدن نتایج احراز صلاحیت‌ها از رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان سخن گفت و از تائید تنها یک نفر و آن هم عارف ابراز خوشحالی کرد که این یک نفر هم غنیمت است!

اعتماد در گزارش روز 29 دی پا را از این نیز فراتر گذاشته و ضمن انتشار خبرهای جسته و گریخته از رایزنی‌های صورت گرفته با شورای نگهبان از سوی روسای قوای مجریه و مقننه نوشت: «٩٩ درصد اصلاح‌طلبان براساس نتايج فعلي رد‌صلاحيت شده‌اند؛ همان‌هايي كه پايگاه اصلي حسن روحاني بوده‌اند و حامي سياست‌هاي اين سال‌هاي علي لاريجاني. تعداد بالاي رد شده‌ها از نگاه اينهايي كه وارد ميدان رايزني شده‌اند قابل حل است و خيلي‌ها هم فعلا چشم به نتيجه اين رايزني‌ها دارند.»

روزنامه شرق نیز در شماره سه شنبه 29 دی بیانیه شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان را منتشر کرد که در آن آمده بود؛ «عدم احراز یا رد صلاحیت گسترده کاندیداهای مجلس دهم اسباب تأثر و تأسف جامعه و علاقه‌مندان نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم می‌آورد.»

این روزنامه در شماره چهارشنبه 30 دی به شکایت‌های فله‌ای نامزدهای رد صلاحیت شده نیز پرداخت و نوشت: «نامه‌های وارده به آيت‌‌الله احمد جنتی در حال زیاد شدن است؛ از علی مطهری تا جمعی از نمایندگان مجلس. شاید تا امروز تعدادی دیگر هم به آن اضافه شده باشند. این نامه‌نگاری‌ها جدای از آمدوشدهایی است که گفته می‌شود این روزها از بهارستان و پاستور و جاهای دیگر به سمت ساختمان شورای نگهبان در جریان است.»

آرمان نیز در گزارشی به شوک رد صلاحیت‌ها پرداخت و مدعی شد؛ «چهار اصلاح‌طلب در تهران تاييد صلاحیت شدند! اين نتيجه‌اي بود كه روز گذشته و پس از اعلام بررسي صلاحيت‌ها منتشر شد. عليرضا محجوب نماينده كنوني مردم تهران، محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات، سهيلا جلودارزاده نماينده پيشين مجلس و مصطفي كواكبيان نماينده پيشين مجلس، چهار كانديداي اصلاح‌طلبي هستند كه تاییدصلاحیت شده‌اند.»

روزنامه زنجیره‌ای قانون نیز علاوه بر بهره گرفتن از زبان کاریکاتور و تلاش برای اثبات این گزاره دروغ که دیگر کسی برای رقابت باقی نمانده است از عبارت «رد صلاحیت حداکثری» برای بیان اعتراض خود استفاده کرد.

اظهارات قابل تامل رئیس جمهور
رئیس جمهور در روز یکشنبه 27 دی و در کنفرانس خبری مربوط به روز اجرای برجام در پاسخ به سوال خبرنگار اعتماد از استفاده حداکثری از اختیارات خود برای حفظ حقوق داوطلبان رد صلاحیت شده سخن گفت و البته این تمام اظهارات روحانی در این زمینه نبود. رئیس جمهور پنجشنبه گذشته نیز در جمع استانداران و فرمانداران با زبان نیش و کنایه به رد صلاحیت‌ها اعتراض کرده و چنان سخن گفته بود که گویی رقیبی در عرصه انتخابات باقی نمانده است.
روحانی در این جمع اظهار داشته بود؛ «اگر قرار است يك جناح در انتخابات حضور داشته باشد و يك جناح نه، ديگر به چه دليل انتخابات برگزار مي‌كنيم؟»

واقعیت از زبان آمار
اما واقعیت چیست؟ آیا کسی برای رقابت باقی نمانده و شورای نگهبان همه را رد صلاحیت کرده است ؟ آمار نشان‌دهنده کذب این ادعا است.

آمارها نشان می‌دهد هیات‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی ۴۷۲۰ داوطلب را در حالی تأیید صلاحیت کرده که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تأیید و احراز صلاحیت بوده است.

هیات‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، 4720 داوطلب را در حالی تأیید صلاحیت کرده که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تأیید و احراز صلاحیت بوده، به‌طوری که چنین رقم بالایی در تأیید صلاحیت‌ها هیچ‌گاه در تاریخ ایران سابقه نداشته است.

با توجه به تأیید صلاحیت‌ها که تا این لحظه انجام شده، باید گفت که به‌طور میانگین برای هر کرسی نمایندگی مجلس 16 نفر رقابت می‌کنند.

لیست‌های انتخاباتی اصلاح طلبان در راه!
از سوی دیگر و در حالی که اصلاح طلبان هفته گذشته مدعی بودند که 99 درصد اصلاح طلبان رد صلاحیت شده‌اند و در این رابطه حسین مرعشی رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان گفته بود، در کل کشور تنها 30 اصلاح طلب تایید صلاحیت شده‌اند، این روزها خبرها نشان‌دهنده واقعیات دیگری است!

به عنوان نمونه احمد حکیمی‌پور عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با تسنیم، درباره زمان تکمیل و اعلام لیست اصلاح‌طلبان می‌گوید: بعد از اعلام نتایج شورای نگهبان فرصت برای بستن لیست‌ها فراهم می‌شود. وی افزود: ظاهراً شورای نگهبان 16 بهمن‌ماه نتایج بررسی ردصلاحیت شده‌ها و عدم احراز صلاحیت شده‌ها را اعلام می‌کند و ما از این تاریخ به بعد لیست‌ها را آماده می‌کنیم.  عضو شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره تکمیل لیست اصلاح‌طلبان تهران، گفت: لیست تهران هنوز بسته نشده است.

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که اصلاح‌طلبان تاکنون همه راه‌ها را رفته اند، از روزهای پایانی مجلس ششم که دست به تحصن زده و حتی تهدید به عدم برگزاری انتخابات از سوی دولت اصلاحات و در ادامه تحریم انتخابات در برخی دوره‌ها و از همه این راهکارها هیچ طرفی برنبستند، آنان می‌دانند که انتخابات چه با حضور و چه بی‌حضور آنان به خوبی برگزار خواهد شد و شرکت نکردن اصلاح طلبان در انتخابات نتیجه‌ای عاید آنان نخواهد کرد. مدعیان اصلاحات با علم به این واقعیت سیاست یک تیر و دو نشان را پی گرفته‌اند؛ نخست آن‌که مدعی شده‌اند کسی از آنان در انتخابات تائید صلاحیت نشده و با این ادعا دست به مظلوم‌نمایی زده‌اند و دوم آن که در پشت پرده با نامزدهای متعددی که تائید شده‌اند، مذاکره می‌کنند تا لیست‌های خود را تکمیل کنند و خبرها حکایت از تکمیل این لیست‌ها در روزهای آتی دارد؛ مظلوم نمایی مدعیان اصلاحات به زعم آنان راه را برای پیروزی لیست‌های تهیه شده هموار خواهد ساخت و البته اگر شکست خوردند می‌توانند بگویند، نامزدی برای رقابت نداشته‌اند!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا