خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نمایش اولین فیلم با کمک هزینه دولتی در موزه سینما

محمد تهامی‌نژاد کارگردان حوزه مستند درباره فیلم فردوسی گفت: ” فردوسی اولین فیلمی است که با هزینه دولتی ساخته شده است.”

نسخه مرمت شده فیلم فردوسی امروز چهارشنبه در موزه سینمای ایران نمایش داده شد. این فیلم به کارگردانی عبدالحسین سپنا در ۸۵ سال پیش ساخته شده و فیلمخانه ملی ایران این فیلم را بازسازی و ترمیم کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، طهامی‌نژاد پس از نمایش فیلم گفت: ” در مورد فیلم ۲۰ دقیقه‌ای چند نکته‌ای را می‌گویم. البته شایسته نیست با تکه فیلم‌هایی، فیلم را قضاوت کرد.
مهمترین واقعه از جهت آرشیوی، پیدا شدن قسمتی از تاریخ سینما است. همین قسمت فیلم تاریخ سینمای ما را نشان می‌دهد. تا پیش از پیدا شدن این فیلم‌ها، ما فقط تاریخ شفاهی از سینما در زمان قاجار داشتیم. حالا با پیدا شدن فیلم نشان می‌دهد که سپنتا چه نقشی داشته است.
اینکه فیلم عاطفی و نیتراته بوده و برای جلوگیری در محیطی نگه داشته میشود. در کشورهایی که تاریخ فیلم مهم است، این فیلم‌ها در محیطی نگه داشته میشوند. نگهداری از فیلم‌های آتش‌گیر هم به اندازه این فیلم‌ها هستند چون بخشی از تاریخ سینمای یک کشور هستند.”

او ادامه داد: پیدا شدن این فیلم این امید را زنده می‌کند که دیگر فیلم‌های سپنتا پیدا شود‌. این فیلم را شما و فقط چند نفر در دوره پهلوی اول دیده‌اید و حتی این فیلم در هزاره فردوسی در طوس هم نمایش داده نشد. انچه امروز دیدیم قسمت‌های حذف شده نسخه اول فیلم فردوسی است و دو نسخه وجود داشته است.”

او توضیح داد: ” بخش‌هایی که با سلطان حضور محمود غزنوی است در این نسخه با نقش افرینی بازیگری به نام افلاطون است ولی در نسخه دوم نصرت‌اله محتشم نقش سلطان محمود و سهراب را بازی می‌کرده است. سپنتا نامه‌ای به وزارت معارف نوشته است که ما می‌توانیم برای شما فیلم بسازیم.”

متن این نامه در سالن برای حضار خوانده شد.

او گفت: ” می‌توان بفهمیم که با صحبت خان بهادر اردشیر در ادل فیلم نشان می‌دهد که فیلم فردوسی، اولین فیلمی است که با هزینه دولتی ساخته شده است.
صدا نقش مهمی در این فیلم ایفا میکند ولی صداگذاری وجود ندارد. دیالوگ‌ها با صدای بلند گفته می‌شود تا ضبط شود.”

تهامی‌نژاد گفت: “ما باید منتظر نسخه اصلی فیلم باشیم تا رهیافت سازندگان به فردوسی را بدانیم. با تکه فیلم‌ها نمیتوانیم درباره کلیت فیلم قضاوت کنیم.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا