خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عیدی و سنوات حق و قانونی است، پاداش اختیاری

سهراب قنبری گفت: معمولا این سخن در بین برخی کارفرمایان و کارشناسان دیده می‌شود که عیدی را در کنار پاداش می‌گذارند در صورتی که عیدی مانند حقوق پایه از جمله «حقوق مکتسبه» بوده و به همه کارگران صرف‌نظر از خوب کار کردن یا بد کار کردن تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایلنا، در روزهای پایان سال معمولا بحث بر سر پرداخت عیدی کارگران و کارمندان داغ‌تر است. امسال نیز بخشی از کارگران کشور در بحث دریافت عیدی دچار مشکلاتی شدند. این مشکلات تاحدی به نوع نگاه و فرهنگ شکل گرفته در بخش کارفرمایی نسبت به قانون عیدی نیز برمی‌گردد.

سهراب قنبری (دبیر اجرایی اسبق خانه کارگر استان البرز و کارشناس و وکیل حقوق کار) ضمن تاکید بر اصلاح ذهنیت برخی کارفرمایان درباره عیدی با بیان اینکه «عیدی از جنس پاداش نیست که داوطلبانه باشد» گفت: عیدی با توجه به مفاد قانون کار بخشی از حق و حقوق اصلی کارگران است و باید به آن‌ها ‍پرداخت شود.

این فعال کارگری با اشاره به این نکته قانونی که «مبلغ عیدی کارگران برخلاف عیدی کارمندان به میزان حداقل دو برابر حقوق پایه خالص کارگر است» افزود: حداکثر (سقف) این رقم نیز به اندازه ۹۰ روز (سه ماه) حقوق پایه کارگر در آخرین ماه قبل از پرداخت است که باید به موقع و قبل از عید از سوی کارفرما پرداخت گردد.

قنبری ضمن تاکید بر اینکه «اگر کارفرما عیدی را نپرداخته یا در پرداخت آن تعلل آشکار داشته باشد، این مسئله از طرف کارگران یا وکلای آن‌ها قابل پیگیری حقوقی و قانونی است» بیان کرد: کارگران می‌توانند با مراجعه به ادارات کار مناطق خود در صورت‌عدم دریافت عیدی با شرایط مذکور نسبت به اعاده حقوق خود شکایت تنظیم کنند.

این کارشناس حقوقی ادامه داد: معمولا این سخن در بین برخی کارفرمایان و کارشناسان دیده می‌شود که عیدی را در کنار پاداش می‌گذارند و از آن به‌عنوان «عیدی و پاداش» یاد می‌کنند، در صورتی که پاداش ماهیتی داوطلبانه دارد و الزام قانونی برای آن وجود ندارد و کارفرما می‌تواند باتوجه به صلاح‌دید خود و میزان و کیفیت کار هر کارگر پاداشی پرداخت کند، اما عیدی مانند حقوق پایه از جمله «حقوق مکتسبه» بوده و به همه کارگران صرف‌نظر از خوب کار کردن یا بد کار کردن تعلق می‌گیرد و مواردی مانند کارگران بی‌انضباط یا دارای مشکل را نیز شامل می‌شود.

قنبری در پایان تصریح کرد: اگر کارفرمایی حقوق مکتسبه اصلی کارگر را که عیدی جزئی از آن است نپردازد یا عامدانه در زمان پرداخت آن تاخیر بیندازد، در صورت شکایت علاوه بر لزوم پرداخت اصل پول کارگران، به پرداخت جریمه نیز محکوم می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا