خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راستی آزمایی حاکمیت درباره اعتراضات مدنی

عماد باقی، حقوقدان و فعال حقوق بشر در روزنامه‌ی شرق نوشت:

در جریان اعتراضات آبان و آذر 98 مسئولان می گفتند ما با اعتراض مخالف نیستیم با آشوب مخالفیم. در واقع اگر در این ادعا صادق بودند اصولا کار به آشوب نمی کشید. مشکل اینجاست که اجازه اعتراض آزادانه و مدنی داده نمی شود و فقط وقتی وضعیت بحرانی شد برای مشروعیت زدایی از آشوبگری این سخنان را می گویند. دستگیری و بازداشت معلمان و کارگران در تجمعات آرام جلوی مجلس که هنوز محکومان آن در زندان بسر می برند مثال زنده آن است.

همچنین در جریان #اعتراضات_آبانماه و اوایل آذر، چندین نشست کوچک تخصصی در دانشگاه های مختلف از جمله دانشکده علوم اجتماعی لغو شدند که نه سیاسی بود، نه در خیابان و نه جنبه اعتراضی داشت و فقط تجمع علمی بود.

ازطرفی وضعیت بخشی از بازداشتی ها نیز دلیل دیگری بر نادرستی ادعای تفکیک میان اعتراض و آشوب است. درباره بررسی دلایل رفتار آنانکه متهم به تخریب هستند در جای دیگری سخن خواهم گفت اما بسیاری از چندهزار بازداشتی حوادث اخیر حتی فاقد چنین اتهامی هستند. فقط به عنوان نمونه روزنامه نگارانی چون [یک] روزنامه‌نگار ساکن ‎سرپل‌ذهاب و محسن راوی روزنامه نگار جیرفت کرمان را می‌توان ذکر کرد. اگر [اولی] را نمی شناسم اما راوری مدیرمسئول نشریه قانونی و مجاز “فراتر از چپ” در کرمان را ازطریق نشریه‌اش می‌شناسم که مواضعی اصلاح طلبانه دارد. نه تنها هیچ دلیل و مدرکی دال بر نقش داشتن او در تخریب وجود ندارد بلکه پیش از بازداشت، چت هایی در نقد این شیوه داشته است. ازطرفی همانطور که یک پزشک وظیفه دارد به وضع بیماران در مطب و بیمارستان و حتی بیماران اورژانسی در خیابان رسیدگی کند، یک روزنامه نگار از لحاظ حرفه ای وظیفه دارد در حوادث و رخدادها حضور داشته باشد چه بتواند گزارش آن را منتشر کند و چه نتواند و نباید او را به اتهام حضور در این حوادث بازداشت کرد.

اکنون بیش از دوهفته است راوری در بازداشت بسر می برد در حالی که نیازی به بازداشت او یا [دیگری] و بسیاری دیگر از معترضین نبوده و نیست و هر وقت نیاز بود می توانستند آنان را برای ادای توضیحات احضار کنند.

در فرانسه جلیقه زردها وقتی دست با تخریب زدند با واکنش پلیس مواجه شدند اما نه با گلوله که با سلاح سرد آشوبگران را مهار و بازداشت و پس از چند روز آزاد کردند. در واقع این شیوه رفتار است که ثابت می کند حکومت میان اعتراض و آشوب تمایز می گذارد.

تا زمانی که حاکمیت، صادقانه تجمعات اعتراضی را به رسمیت نشناسد احتمال تکرار حوادث دیماه 96 و آبان و آذر 98 همچنان وجود دارد.

[توضیح انصاف نیوز در ۷ اسفندماه ۱۴۰۰: نام یکی دو نفری که در یادداشت آمده بود حذف شده است]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا