خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«طرح تقویت بسیج مغایر قانون اساسی دارد»

احمد توکلی در جریان بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین این مساله را مطرح کرد که این طرح با اصل 60 قانون اساسی مغایرت دارد.

به گزارش ایسنا، احمد توکلی گفت: در اصل 60 قانون اساسی آمده اعمال قوه مجریه جز در مواردی که در این قانون مشخص شده از طریق رئیس جمهور و وزراست، وظایفی که در این طرح برشمرده شده تماما و بدون استثنا وظایف قوه مجریه است این در حالی است که بسیج از نظر رده سازمانی زیر نظر نیروهای مسلح است.

او ادامه داد‌: بعضی وقتها مثل حالا بسیج داوطلبانه کمک می‌کند که افتخار آمیز است. این کارها از روی بزرگواری و داوطلبی است که اشکالی ندارد اما اگر چنین قانونی تصویب شود بخشی از وظایف قوه مجریه زیر نظر نیروهای مسلح می‌رود.

این نماینده مجلس افزود:‌ من فکر می‌کنم این مساله با اصل 60 قانون اساسی سازگار نیست و ممکن است شورای نگهبان آن را رد کند. در نتیجه کارهایی را هم که بسیج همین الان با زحمت و افتخار انجام می‌دهد زیر سوال برود.

تصویب کلیات طرح تقویت بسیج در مجلس

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود طرح یک فوریتی اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (طرح تقویت بسیج مستضعفین) را تصویب کردند.

به گزارش ایسنا، این طرح بدون صحبت هیچ نماینده مخالفی به تصویب رسید و از مجموع 212 نماینده مجلس 150 نماینده موافق 17 نفر مخالف و 9 رای ممتنع به تصویب رسید.

نماینده دولت پیش از آغاز رای گیری از مجلس خواست این طرح به کمیسیون امنیت ملی برگردد تا طرح پخته‌تری ارائه شود.

صالح گفت: بسیح قرار است به عنوان کمک به دستگاهها وارد شود نه این که خودش جای آنها را بگیرد و نقششان را ایفا کند. در این طرح برخی از وظایف دستگاههای اجرایی عینا به بسیج واگذار شده است. ورود به کار دستگاههای دیگر ممکن است روی ماموریت این دستگاهها اثر بگذارد.

در ادامه آصفری، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی ضمن مخالفت با سخنان نماینده دولت تاکید کرد: این طرح کمک به دستگاه‌هاست و قرار نیست بسیج وظیفه دستگاه دیگری را بگیرد . وظایف بسیج کاملا شفاف است و همین حالا نیز بسیج دارد در خیلی از جاها مثل روستاها فعا‌لیت می‌کند و اگر قرار باشد دستگاههای دیگر به آنجا بروند لازم نیست که بسیج ورود پیدا بکند.

انتهای پیام

 

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا