خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عقب نشینی دولت، تندروها را جری تر می کند

دکتر علی نظری، نماینده مجلس ششم در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز گذاشته است، نوشت:
تجربه 6 ماهه نخست کار دولت روحانی نشان می دهد، مغلوبان انتخابات 24 خرداد در حملات و پاتک هایی که علیه دولت تدبیر و امید داشته اند، کاملا حساب شده، با برنامه و هدفدار حرکت کرده اند و در هر مرحله بر اساس واکنشهای پاستور نشینان حملات بعدی خویش را طراحی کرده اند.
اولین سناریوی افراطیون:
بعد از استقرار دولت 24 خرداد – در جریان رای اعتماد مجلس به وزرای کابینه، دور نخست حملات سازماندهی شده اقلیت تندرو علیه یاران روحانی به اجرا درآمد. دفاع تمام قد رییس جمهور از وزرای اصلاح طلب و مرعوب نگشتن در مقابل حملات برنامه دار افراطیون، یک گام به جلو روحانی در اولین مصاف اعتدالیون با افراطیون بود. نجفی یکی از چهره های برجسته اصلاح طلب که با مخالفت بهارستان نشینان برای تصدی وزارت آموزش وپرورش مواجه شد، بلافاصله با سرعت عمل رییس جمهور به معاونت رییس جمهور و ریاست سازمان گردشگری منصوب شد تا پاسخ اعتراض دولت تدبیر و امید با بیان دیپلماتیک به اصول گرایان تندرو در مجلس نهم ابلاغ شده باشد.
دومین سناریوی ستیرافراطیون:
در اثنای مذاکرات ژنو تندروها از حداکثر ظرفیت رسانه ای و پارلمانی بهره جستند تا دولت را وادار به عقب نشینی کنند. اما رییس جمهور و دستگاه دیپلماسی کشور با پشت گرمی به حمایت های رهبری وقعی به رفتارهای مخالفان مذاکرات ژنو ننهادند. مذاکره با قدرتهای جهانی بر سر حل چالش هسته ای دومین مصاف جدی اعتدال گرایان و افراطیون بود. قاطعیت روحانی با پشتوانه حمایت افکار عمومی و حضور موثر مطبوعات اصلاح طلب توپخانه تندروها را از کار انداخت.
سومین رویارویی دولت با تندروها: کشمکش های پارلمانی و پروژه لجبازی های بهارستان نشینان با دولت یازدهم از وقایع مهم پاییز و زمستان 92 بود، در این مصاف دولت عقب نشینی نکرد و حربه کارت زرد مجلس به وزرا به یک ابزار ناکارآمد مبدل شد.
چهارمین مصاف دولت با تندروها: در جریان سفر اخیر رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا (کاترین اشتون) دولت روحانی بر خلاف روند قبلی نتوانست در برابر تهاجمات افراطیون متمایل به جبهه پایداری مقاومت کند، متاسفانه وزارت امور خارجه به عنوان دستگاه مسوول سیاست خارجی رفتاری کاملا منفعلانه داشت، وقتی دامنه حملات افراطیون علیه وزارت خارجه به خاطر ملاقات خانم اشتون با تنی چند از فعالان مدنی ایران شدت گرفت، دستگاه دیپلماسی کشور در اقدامی ناباورانه مقابل حملات اصولگرایان کم آورد، این عقب نشینی دولت در برابر افراطیون باعث شد، ماشین تبلیغاتی رسانه های وابسته به افراطیون و نمایندگان تندرو مجلس نهم ملاقات های خانم اشتون را تا حد یک  اقدام خیانت آمیز  دولت روحانی جلوه دهند.
آنچه برای روحانی و یارانش به عنوان نقشه راه در مواجه با امواج تبلیغاتی جریان مغلوب یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سه سال و اندی پیش رو می تواند مایه اطمینان خاطر شود، تسلیم نا پذیری دولتمردان کابینه اعتدال در برابر شگردهای مخالفان داخلی است. سفر اشتون به تهران در قالب یک برنامه از پیش تعیین شده و در چهارچوب یک پروتکل بین المللی بوده است، برنامه های سفر رییس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا قبلا از طریق این اتحادیه به وزارت خارجه اعلام شده بود.
همگان به خوبی می دانند، مقامات خارجی کشورها در سفر به ایران برای ملاقات با شهروندان یا مقامات کشوری و لشگری حتما از مجرای وزارت خارجه هماهنگی های لازم را انجام می دهند و این طور نیست که خانم اشتون یا هر مهمان دیگری به دلخواه خویش و مخفیانه در سفارتخانه خارجی با شهروندان ایرانی ملاقات ترتیب دهد و صدای کسی هم درنیاید.
یکی از ماموریتهای  وزارت خارجه در داخل هماهنگی ملاقات میهمانان خارجی با مقامات کشور یا شهروندان است. ضمن اینکه دستگاههای ذی ربط امنیتی کشور با توجه به ضریب حساسیت مقام بلند مرتبه ای چون خانم اشتون از زیر و بم و نحوه حضور ایشان قطعا مطلع بودند، به کار بردن تعبیر ملاقات دزدانه، یک خبط بزرگ و تمسخر آمیز است.
از سوی دیگر سراسیمه شدن دست اندرکاران وزارت خارجه و اتخاذ مواضع منفعلانه در برابر تهاجم افراطیون و رفع  اتهام از خویش اصلا پذیرفتنی نیست.
وقتی وزارت امور خارجه در پی تشدید فشار های افراطیون اظهار بی اطلاعی از وقوع این ملاقات می کند، قطعا موجبات کاهش اعتبار بین المللی دستگاه سیاست خارجی ما را نزد اروپاییان و سایر کشورهای دیگر را موجب می شود و اعتبار وزارت امور خارجه را در نزد مقامات کشور های دیگر  مخدوش می شود. 
افراطیون با این گونه حملات در صدد هستند که اقتدار دولت روحانی را در نزد کشور های مذاکره کننده 5+1 زیر سوال ببرند و به مقامات جامعه جهانی پالس بفرستند که دولت یازدهم در زمینه حل مناقشات هسته ای فاقد اعتبار و اقتدار لازم است. روحانی باید این هشدار دلسوزان را با جدیت دنبال کند و بداند در مسیری گام گذاشته است که در داخل و خارج دشمنان دولتش در یک اِتحاد نا نوشته که همان پرو‍ژه سقوط دولت تدبیر و امید است، همراه و همنوا هستند.
اگر وی اکنون که در آغاز راه است، تسلیم فشار های افراطیون شود آنها در آینده ای نه چندان دور دامنه حملات خویش علیه دولت را شدت می بخشند و در نهایت با توجه به ابزار هایی که در دست دارند می توانند دولت تدبیر و امید را ساقط کنند.
در پایان باید خاطرنشان کرد تحقق گفتمان اعتدال کف مطالبات فاتحان 24 خرداد از رییس جمهور و یارانش است. هوشمندی توام با قاطعیت و اصرار بر انجام وعدهای انتخاباتی روحانی به مردم می تواند تضمینی بر پیمودن مسیر پرمخاطره ماموریت بزرگ دولت اعتدال با چاشنی حمایت همه جانبه افکار عمومی باشد.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا