خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«آقا جان» دایی‌جان ناپلئون تشییع شد

/ گزارش انصاف نیوز از تشییع پیکر نصرت کریمی /

آیین وداع و تشییع پیکر نصرت کریمی کارگردان، عروسک‌ساز در خانه سینما برگزار شد.

به گزارش انصاف نیوز خسرو سینایی، بهمن فرمان‌آرا، داریوش فرهنگ، پوری بنایی، آیدین آغداشلو، سعید پورصمیمی، محسن امیریوسفی، مرضیه برومند، ستاره اسکندری، رویا تیموریان، علیرضا شجاع‌نوری، سیروس الوند، مجید برزگر، رضا درمیشیان، سیف‌اله صمدیان از جمله حاضران این مراسم بودند.
مهرداد اسکویی مستندساز و داماد نصرت کریمی مجری این مراسم بود. او پس از آوردن پیکر کریمی گفت: «استاد به خانه‌ی خودت خوش ‌آمدی».

خسرو سینایی کارگردان سینما و از دوستان نزدیک کریمی در این مراسم گفت: «امروز به یاد آقای نصرت کریمی گرد هم‌آمده‌ایم. او استاد زندگی کردن بود و می‌دانست هنر بهترین راه برای زندگی کردن است. اگر فیلم نمی‌ساخت، صورتک و مجسمه می‌ساخت. اگر این کار را نمی‌کرد، کتاب می‌نوشت یا تدریس می‌کرد و چگونه بودن را آموزش می‌داد. و اگر تمام این کارها نمی‌شد، کاکتوس پرورش می‌داد و به آن عشق می‌ورزید».

این کارگردان درباره‌ی جمله‌ای از یک استاد تاریخ درباره‌ی نسل‌کشی گفت: «در نسل کشی‌های بزرگ، مردم را کشته‌اند یا آنها را متواری داده‌اند. اما هدف اصلی نخبگان هستند و به انزوا کشیده شدند».

مرضیه برومند از شاگردان نصرت کریمی در این مراسم به حضار گفت: «پس از درگذشت ایشان، در فضای مجازی عکس‌ها و ویدیوهای زیادی پخش شد‌ و یکی از این ویدیوها برای من جالب بود. استادم نصرت کریمی به نوه‌اش می‌گفت: اگر روزی دیدی من خوابیده‌ام و ملحفه‌ای سفید روی من است، بدان من آنجا نیستم و در ذهن تو هستم. وقتی به خاطراتم فکر می‌کنم، می‌بینم چقدر سرشار از نصرت کریمی هستم.

بخت بلندی داشتم و در دانشگاه شاگرد استاد بودم و از ایشان بسیار آموختم. بعدها با هم تئاتر کار کردیم و کریمی در کارهای عروسکی و غیرعروسکی من حضور داشت. طنز را هم از کریمی آموختم، طنزی که با طنز امروز متفاوت است. فکر نمی‌کنم هیچ قدرتی بتواند حضور انسانی بزرگ را از یاد ما ببرد.»
داریوش فرهنگ هم در این مراسم گفت: «نصرت کریمی چه کاری کرد که این همه جفا شد و او چهل سال از هنر دور شد؟»

او درباره‌ی خاطرات خود گفت: «مادرم از کارم راضی نبود و می‌گفت می‌خواهی مطرب شوی؟ با مادرم به دیدن فیلم درشکه‌چی نصرت کریمی رفتیم، وقتی فیلم را دید به من گفت اگر کارت این است، مشکلی ندارد».

فرهنگ درباره‌ی کریمی گفت: «اگر او چهل سال از اصل خویش دور بود، اما اصل دیگری را اضافه کرد و نگذاشت فرسودگی او را کهنه کند».

رویا تیموریان در این مراسم جمله‌ای از نمایش «معرکه در معرکه» داود میرباقری را خواند: «خدا را شکر امروز هم گذشت و کسی ما را نکشت». تیموریان پیام تسلیت علیرضا مجلل و سعید شریفیان از استکهلم را به خانواده کریمی رساند.

این هنرمند در ادامه گفت: «این شانس را داشتم و دو ترم در دانشکده هنرهای دراماتیک شاگرد ایشان بودم. به دخترهایم گفته‌‎‌ام، کریمی استادی بسیار خلاق بود و من خاطرات بسیاری از ایشان دارم. به خانواده و جامعه‌ی هنری تسلیت می‌گویم و امیدوارم شاهد روزهای بهتری باشیم.»

اردشیر صالح پور، رییس یونیمای ایران نیز پیام تسلیت این موسسه را خواند.

محسن امیریوسفی، رییس کانون کارگردانان ایران در این مراسم گفت: «امروز دو عزا داریم، یکی عزای از دست دادن هنرمندی بزرگ و یکی هنرمندی که نگذاشتند کار کند. کارهای او ترکیبی از «چاپلین» و «فلینی» با طعم ایرانی بود. آقای کریمی معتقد بود سینما ترکیبی از پیام، طنز و سرگرمی است.»

امیر سحرخیز به نمایندگی از انیماتورها در این مراسم صحبت کوتاهی کرد. ماندانا، مازیار و بابک کریمی هم در این مراسم درباره‌ی پدرشان صحبت کردند.

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما آخرین سخنران این مراسم گفت: «سینما و هنر محل گفت‌وگو است و نصرت کریمی امروز با عشق و علاقه تشییع می‌شود. زندگی برای او مهم‌ترین عنصر بود. هنرمندان رویا را دوست دارند و هیچ‌کس نمی‌تواند هنرمندان را از شنیده و دیده شدن آثارشان منع و محدود کند.»

پوری بنایی پس از اتمام این مراسم در جمع مردم درباره‌ی حضورش در این مراسم گفت: «کریمی تنها کسی بود که می‌توان لقب استاد واقعی را به او داد.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا