خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«شهرزاد» را به‌ زور به مردم نخوراندند

علی معلم گفت: مردم سریال «شهرزاد» را سفارش دادند، نه اینکه مثل بسیاری از آثار دیگر عده‌ای آن را سفارش بدهند و به مردم آن را به زور بخورانند.

این منتقد سینما در گفت‌وگو با ایسنا از وضعیت نامناسب سریال‌سازی در تلویزیون، روی آوردن کارگردانان به‌نام و موفق تلویزیونی به شبکه‌خانگی و سریال «شهرزاد» سخن گفت.

او «شهرزاد» را سریال شایسته‌ای برشمرد و اظهار کرد: به ویژه اینکه این سریال در فضا و زمانه‌ای ساخته شده که اغلب کارهای نمایشی مخصوصاً کارهای تلویزیونی، وحدت دراماتیک و وظیفه یک سریال تلویزیونی که در درجه اول جذب مخاطبان است را ندارند. فکر می‌کنم «شهرزاد» توانست به خوبی داستانش را در میان مردم جا بیاندازد.

معلم با بیان اینکه یادمان باشد «شهرزاد» مجانی در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و آنها مجبورند هر هفته برای آن هزینه پرداخت کنند، ادامه داد: همان‌طور که ما ثابت کردیم می‌شود یک جشن خصوصی داشت، با مردم آن را نگه داشت و نیازی به کمک خاصی وجود ندارد. سریال «شهرزاد» هم به همراه چند سریال دیگر که در این سال‌ها در شبکه خانگی ساخته شدند، ثابت کرد که مردم خودشان می‌توانند سفارش‌دهندگان خوبی باشند؛ در واقع این طور به نظر می‌آید که سفارش این سریال از طرف خود مردم است.

این منتقد خاطرنشان کرد: «شهرزاد» را مردم سفارش دادند، نه اینکه مثل بسیاری از آثار دیگر عده‌ای آن را سفارش بدهند و به مردم آن را به زور بخورانند؛ درست مثل دارویی که مردم را مجبور می‌کنند آن را بخورند. این نکته مهمی است که مردم با اشتیاق «شهرزاد» را تهیه می‌کنند، به هر حال با اتمام سریال، مردم هزینه‌ای را پرداخت کردند؛ این در حالی است که تلویزیون بدون هیج هزینه‌ای سریال پخش می‌کند.

معلم با اشاره به فضای توطئه‌آمیزی که علیه سریال «شهرزاد» شکل گرفته است، متذکر شد: این موضوع برمی‌گردد به اینکه برخی کارشان را درست انجام نمی‌دهند و می‌خواهند جلوی کار درست دیگران را هم بگیرند. رقابت بین شبکه‌های تلویزیونی دولتی و شبکه خصوصی تلویزیونی نشان می‌دهد که تلویزیون باید به فکر مدیریت غلطی که دارد بیفتد و بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

او در پایان با اشاره به مهران مدیری، داوود میرباقری و حسن فتحی که هر سه از کارگردانان تلویزیونی بودند ولی برای مدتی به سریال‌سازی در شبکه‌خانگی روی آوردند، یادآور شد: این موضوع نشان‌دهنده‌ی آن است که اشکالی در تلویزیون وجود دارد. آیا این اشکال از سفارش‌های بی‌جا و نادیده گرفتن زندگی طبیعی ایرانی‌ها نیست؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا