خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چند حقیقت در دنیا که احتمالا نمی‌دانید

سایت روزیاتو نوشت: کره زمین گنجینه ای از شگفتی ها، چه بزرگ و چه کوچک است که هر کسی را مبهوت خود می سازند. از رشته کوه های سر به فلک کشیده گرفته تا موجودات زنده ی میکروسکوپی ای که به دور از چشم ما زندگی می کنند، سیاره ی ما بوم نقاشی ای است که با شگفتی های بی شمارش رنگ آمیزی شده است.

۱- کره زمین در ابتدا رنگ کاملاً متفاوتی داشت

دانشمندنا معتقدند در گذشته های بسیار دور، در زمان اولین دوره از حیات بر روی کره زمین، سیاره ی ما به جای رنگ سبز حالایش، به رنگ بنفش بوده است.

آن موجودات زنده ی ریز احتمالاً از به جای کلروفیل، از مولکول های برای دریافت نور خورشید استفاده می کردند. این مولکول خاص آن ها را به رنگ بنفش درمی آورد.

امروزه گیاهان از کلروفیل برای دریافت نور خورشید استفاده می کنند. این ماده بخش های آبی و قرمز نور خورشید را جذب می کند و بخش سبز رنگ آن را پس می دهد، به همین دلیل گیاهان سبز رنگ هستند. این امر برای بعضی دانشمندان گیج کننده است، چرا که بیشتر انرژی خورشید در بخش سبزرنگ که برای ما قابل مشاهده است، وجود دارد.

۲- قدیمی ترین عکس به جای مانده در سال ۱۸۲۶ یا ۱۸۲۷ گرفته شده

در سال ۱۸۲۶، مردی به نام نیسفور نیپس دست به کار جالبی زد. او بعد از عکس گرفتن با یک دوربین متوجه شد که چطور می توان تصویری بی حرکت ثبت کرد. اما مشکل اینجا بود که دست کم ۸ ساعت یا حتی روزها طول می کشید تا عکس ظاهر شود و وقتی هم که بالاخره این اتفاق رخ ی داد، وضح چندانی نداشت.

بعد از آن دوست نیپس، لویی داگر روند کار را بهتر کرد. او به ایده ی فرآیند داگرئوتایپ رسیده که اولین شیوه ی عکسبرداری بود که مردم می توانستند واقعاً از آن استفاده کنند. با این روش جدید، مجبور بودید صرفاً چند دقیقه تا ظاهر شدن عکس صبر کنید و تصاویر هم از وضوح بیشتری برخوردار بودند. در سال ۱۸۳۹ بود که همه از این شیوه باخبر شدند و همین زمان هم هست که به طور کلی از آن به عنوان آغاز دوران عکاسی کاربردی یاد می شود.

۳- بدن ما از خود نور ساطع می کند

بدن ما مقادیری نور از خود ساطع می کند که میزان آن طی روز کم و زیاد می شود. محققان ژاپنی می خواستند درباره ی این نور اندک مرئی ای بدن مان از خود منتشر می کند، بیشتر بدانند. آن ها از دوربین های فوق حساسی استفاده کردند که می تواند حتی ذرات ریز نور را تشخیص دهند. دانشمندان از ۵ فرد ۲۰ و چند ساله دارای سلامت جسمی خواستند به مدت ۳ ساعت هر ۲۰ دقیقه یک بار با بالا تنه ی برهنه در یک اتاق کاملاً تاریک بمانند.

نتیجه ی این آزمایش این بود که محققان پی بردند بدن مان درخشش اندکی دارد که میزان آن طی روز دستخوش تغییر می شود. این درخشش در حوالی ساعت ۱۰ صبح کمترین مقدار را دارد، در ساعت ۴ بعد از ظهر به اوج می رسد و پس از این ساعت رفته رفته محو می شود. درخشش بدن ما با ساعت درونی آن مرتبط است که احتمالاً دلیل آن تغییر میزان انرژی بدن مان طی روز است.

و جالب تر اینکه درخشش صورت ما از بقیه ی نقاط بدن مان بیشتر است. شاید به این خاطر که صورت ما نور خورشید بیشتری دریافت می کند.

۴- برچسب های روی بعضی میوه ها خوردنی اند

در برخی کشورها برچسب های روی میوه ها و سبزیجات قابل خوردن اند. برای مثال، سازمان غذا و داروی آمریکا، قبل از عرضه ی میوه ها و سبزیجات در بازار، برچسب های آن ها را کنترل می کند تا مطمئن شود این برچسب ها در صورت تماس با مواد غذایی هیچ ضرری به آن ها وارد نخواهند کرد.

البته آن ها می دانند که برچسب های روی میوه ها و سبزیجات خورده شوند، اما این برچسب ها از موادی درست شده اند که اگر برحسب تصادف خورده شدند، مشکل جدی ای ایجاد نکنند.

۵- گوش ها و بینی با بالا رفتن سن، بزرگ تر می شوند

شاید شنیده باشید که گوش ها و بینی تنها نقاطی از بدن هستند که رشد آن ها هرگز متوقف نمی شود. با بالا رفتن سن تان ممکن است احساس کنید گوش ها یا بینی تان بزرگ تر شده اند. بنابراین آیا این نقاط از بدن واقعاً تا ابد به رشد خود ادامه می دهند؟

حقیقت این است که گوش ها و بینی با بالا رفتن سن تغییر می کنند، اما احتمالاً نه اینگونه که بزرگ تر شوند. چیزی که تجربه خواهید کرد در حقیقت ناشی از بروز تغییر در پوست و نیروی جاذبه است. دیگر بخش های بدن هم تغییر می کنند، اما تغییر گوش ها و بینی اندکی واضح تر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا