خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بیانیه تشکل‌های دانشجویی اصلاح طلب و تحول‌خواه کرمانشاه

متن بیانیه‌ی تشکل های دانشجویی اصلاح طلب و تحول‌خواه استان کرمانشاه به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو را در ادامه می‌خوانید:

«بسمهٔ تعالی

بنده‌ی دیگری مباش درحالیکه خداوند تو را آزاد آفرید. 《حضرت علی (ع)》

امسال در حالی سالگرد روز دانشجو را گرامی می‌داریم که وقایع خونبار آبان ۹۸ دل هر انسان آزادی‌خواهی را به درد آورده است، هنوز حتی اطلاع جامعی در خصوص قربانیان و آسیب‌دیدگان این واقعه نداریم. به نظر می‌رسد پس از گذشت چندین دهه از ۱۶ آذر ۳۲ که سه یار دبستانی در اعتراض به مداخلهٔ‌ خارجی و استبداد داخلی در صحن دانشگاه به خاک و خون کشیده شدند، با وجود تحولات عظیم سیاسی و فرهنگی، همچنان با معضلات سیاسی مشابهی مواجه هستیم که به شکل وخیمی لاینحل باقی مانده‌اند و مسیر رهایی ملت را در ایجاد ایرانی مستقل و آزاد در بن‌بست و استیصال فرو برده است و نومیدی را بر بخش زیادی از ملت تحمیل کرده است.

تحریم‌هایی که دولت ترامپ بدون توجیهی منطقی علیه دولت و ملت ایران اعمال کرده است، اگرچه از جنس کودتای ۲۸ مرداد نیست، اما تأثیرات آن کمتر از آن کودتای بدشگون نیست. اگر این تحریم‌ها و فشارها را کودتای سیاسی ندانیم، می‌توان آن را کودتای تمام‌عیار اقتصادی تلقی کرد. از یاد نبریم که این تحریم‌ها درست در زمانی رخ داد که دولت ایران علی‌رغم تمام مشکلات داخلی و بی‌میلی و سنگ‌اندازی‌های بخش انتصابی حاکمیت، پای میز مذاکره با قدرت‌های بزرگ نشست و برای نخستین بار در دوران پس از انقلاب به توافقی چندجانبه با قدرت‌های بزرگ دست یافت و پایبند به آن باقی ماند، اما ناگهان مورد تهاجم تحریم‌های ظالمانهٔ ترامپ قرار گرفت به نحوی که این روزها اقتصاد ایران در آستانهٔ فروپاشی قرار گرفته است. به هر صورت معیشت و کرامت ایرانیان امروز با قیچی دولبه‌ی برنده‌ای تهدید می‌شود که یک سوی آن را آمریکای عهدشکن و قلدر و سوی دیگر آن را لجوجان بی‌خرد تشکیل می‌دهند که سفره معیشت مردم را روز به روز تهی و تهی‌تر کرده و زندگی‌ را به کامشان تلخ نموده‌اند.

از حیث داخلی نیز برخورد حکومت با اعتراضات نیز چندان تفاوتی با آن دوران نکرده است. آمارها بیش از حد تکان‌دهنده است. متأسفانه در کرمانشاه نیز شاهد بودیم که در روزهای نخست اعتراضات آبان‌ماه، به یکی از خوابگاه‌های دانشجویی حمله شد. هجومی که یادآور حمله به کوی دانشگاه در سال‌های 78 و 88 بود و موجب شد تا بسیاری از دانشجویان آسیب ببینند. در دانشگاه تهران نیز به طرز عجیبی برای دستگیری دانشجویان معترض از آمبولانس استفاده شد. این هجوم‌های مکرر نشانگر این است که تعرض به حریم دانشگاه و دانشجو، تبدیل به قاعده گشته است و متأسفانه در تمام بزنگاه‌های تاریخی دانشجویان نیز قربانی می‌شوند. بنا بود دولت آقای حقوق‌دان دانشگاه را از وضعیت پادگانی خارج کند، اما همچنان دانشگاه آماج تاخت‌وتاز نیروهای امنیتی و عملیات‌های گازانبری است و نیروهایی در امور دانشگاه مداخله می‌کنند که دانشگاهی نیستند و از نهادهای بیرون دانشگاه بر دانشگاهیان تحمیل شده‌اند و متأسفانه از امکانات دانشگاه برای پیشبرد مقاصد خاص سیاسی استفاده می‌کنند.

در آستانهٔ انتخاباتی قرار داریم که به طرز عجیبی همزمان شده است با دور زدن مجلس از سوی سران سه قوه و نکتهٔ‌ جالب توجه این است که ریاست مجلس زمانی که با اتهام نقض قانون اساسی مواجه شد با گفتن اینکه قانون اساسی وحی منزل نیست، تصریح کرد که دیگر بنا نیست قانون اساسی فصل‌الخطاب باشد، گرچه پیش از آن نیز با تشکیل شورای سران سه قوه قانون اساسی از حیز انتقاع خارج شده بود.

از سوی دیگر چند دهه است که نظارت استصوابی حق رأی مردم را تا حد زیادی مخدوش کرده است و مردم ایران دایرهٔ انتخاب‌شان به ترجیحات شورای نگهبان محدود شده است. به واسطهٔ مخدوش شدن حق رأی مردم فعالیت سیاسی دیگر معنا و مفهومی ندارد، چون هیچ شخص و گروهی از پیش از تصمیمات این شورا باخبر نیست و تنها کسانی تا حدی اطمینان از حضور در انتخابات دارند که همسو با گرایش‌های سیاسی بخش انتصابی حکومت هستند. در نتیجه با وجود آنکه نظام سیاسی ما تک‌حزبی نیست و احزاب گوناگونی مجوز فعالیت دارند اما عملاً بخش بسیار ناچیزی از طیف متنوع سیاسی کشور حق مشارکت در انتخابات را دارند. از یک‌سو ملت حق انتخاب ندارند و از سوی دیگر این نهاد که مظهر جمهوریت نظام است، خالی از هرگونه قدرتی شده است و این شرایط انگیزهٔ مردم برای شرکت در این انتخابات را کاهش داده است.

شرایط امروز ما همچنان از حیث داخلی و خارجی مشابه با شرایطی است که فاجعهٔ روز دانشجو را در دانشگاه تهران رقم زد. ما بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم که در عین حال که در برابر قدرت‌های بزرگ از هر فرصتی برای دفاع از منافع ملی استفاده کنیم و سیاست خارجی را از انفعال خارج نموده و سرنوشت ملت را قربانی شعارهای غیرمسئولانه نکنیم، حقوق ملت را احیاء نموده و از هر فرصتی برای عقب راندن نیروهای اقتدارگرا استفاده کنیم و برای ایجاد دانشگاهی آزاد و مستقل تلاش کنیم.

گرامی باد یاد شهدای ۱۶ آذر، مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی

انجمن فرهنگ و سیاست رازی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا