خرید تور تابستان ایران بوم گردی

راه‌اندازی صندوق 100میلیارد تومانی برای استارتاپ های صنعت نفت

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت از راه اندازی صندوق 100 میلیارد تومانی برای پشتیبانی از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ های صنعت نفت خبر داد.

به گزارش سیتنا، مهندس بیژن زنگنه در رویداد ارائه نیازهای فناورانه اقلام پر مصرف صنعت گاز که صبح امروز 17 آذر در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، به اهتمام و اراده مدیران حوزه صنعت برای استفاده از فناوری و استارت آپ‌ها در پیشبرد برنامه‌ها و فرآیند تولید تاکید کرد و گفت: اگر مدیران علاقه و پیگیری داشته باشند 60 تا 70 درصد کارها از این طریق پیش خواهد رفت. ما باید مانند منتور از استارت آپ‌ها استفاده کنیم زیرا در جایگاه متقاضیان فناوری چون به حیطه کار آشنایی داریم می‌توانیم به حل مشکلات استارت آپ‌ها کمک کنیم، بر همین اساس من در سال جاری زمان زیادی را برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپی صرف کردم.

وزیر نفت به نیاز شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه نفت اشاره کرد و گفت: صندوقی برای پشتیبانی از فناوران و استارت آپی‌ها با سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومان راه اندازی خواهد شد. هفته پیش سهامداران آن مشخص شدند و این صندوق به زودی برای حمایت از استارت آپ‌ها و فناوران آغاز به کار خواهد کرد. فناوران بسیاری در کشور وجود دارند که توان زنجیره را به خوبی شناخته‌اند و ما کمک می‌کنیم که مجموعه‌های فناورانه تضمین کننده آینده صنعت، رشد کنند.

زنگنه با اشاره به زیست بوم فناوری ری خاطرنشان کرد: یک مجموعه یا شهرک بزرگ در ری ایجاد می‌شود.  ۲۵ هکتار از این زیست بوم فناوری برای استقرار و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حال آماده‌سازی است. پیش از بهره‌برداری از این زیست بوم نیز درهای پژوهشگاه صنعت نفت به روی شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها باز است.

وزیر نفت پیشنهاد کرد که شرکت‌های دانش بنیان فارغ از عرصه‌های مرتبط با ساخت و مهندسی، در حوزه‌های غیر فنی نیز به صنعت نفت کمک کنند و تاکید کرد: در شرایط عادی ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار در سال در صنعت نفت سرمایه‌گذاری می‌شود که بخش مهمی‌ از آن ربطی به مسائل فنی ندارد. زمینه‌های مهم و هزینه‌بر دیگری در صنعت نفت نظیر بهداشت و درمان کارکنان و خانواده‌های صنعت نفت، جلوگیری از قاچاق سوخت و امکان پایش میزان مصرف بنزین و گازوییل در کشور وجود دارد که نیازمند فناوری است.

زنگنه در مورد تقاضاهای صنعت نفت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها اظهار کرد: در عرصه‌های فنی و نیز در این رویداد سه روزه، رویکرد فناورانه اقلام پر مصرف که امکان تهیه آن از خارج از کشور وجود دارد مورد بررسی قرار می‌گیرد. از شرکت‌های دانش بنیان می‌خواهیم که فراتر از تامین تجهیزات به مسائل و مشکلات صنعت نفت توجه و برای جلوگیری از قاچاق فرآورده‌ها به ما کمک کنند. به عنوان مثال کارت سوخت یک سیستم قدیمی‌ در جهان است و می‌توان از کارت‌های بانکی نیز به عنوان کارت سوخت استفاده کرد.

وزیر نفت پایش میزان مصرف سوخت در خودرو‌ها را نیز یکی دیگر از نیازهای صنعت نفت دانست و گفت: در شرایطی که صادرات و واردات کاهش پیدا کرده میزان مصرف شناور سوخت افزایش یافته است و سیستمی ‌که بتوان میزان مصرف واقعی را پایش کند وجود ندارد در حالی که با نصب یک دستگاه کوچک در خودرو می‌توان از هدررفت سوخت جلوگیری کرد. همچنین استقرار جایگاه سوخت در شمال تهران به دلیل گرانی زمین، میسر نیست اما عرضه سوخت از طریق جایگاه‌های سیار راه حلی است که می‌توان با کمک فناوری از آن استفاده کرد که ضمن اشتغالزایی برای کشور درآمدزایی نیز به همراه داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: همراهی صنعت نفت با شرکت‌های دانش بنیان از طریق این رویداد آغاز شده است و شرکت ملی گاز در این مسیر پیشرو و آغازگر است. شرکت نفت و شرکت پالایش و پخش و پتروشیمی‌ها ‌که دولتی نیستند هم باید در این مسیر ارتباط خود را با استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کنند.

زنگنه در مورد وندور لیست کالاهای دانش بنیان گفت: لیستی از کالاها در صنعت نفت تعیین خواهد شد که قیمت خرید تضمینی داشته باشد، به این صورت که اگر شرکت‌های دانش بنیان برای محصولات خود مشتری پیدا نکردند بعد از تایید کیفیت از انجمن نفت IPI ، ما کالا را خرید کرده و واردات آن را ممنوع می‌کنیم تا علاوه بر رونق تولید، به اشتغال نیز کمک کنیم.

وزیر نفت در پایان ضمن اشاره به استفاده از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی در پارک علم و فناوری ری گفت: تلاش می‌کنیم تا تسهیلات اعتباری، دسترسی به امکانات آزمایشگاهی، دسترسی به تاسیسات صنعت نفت، تشویق و ترویج منتورها را برای شرکت‌های دانش بنیان در این زیست بوم فراهم کنیم و امیدواریم شرکت‌های دانش بنیان انرژی لازم را از ما دریافت کنند و با عزم جدی برای توسعه این کسب وکار تلاش کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا