خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مسعود سلیمانی: قاضی دادگاه گفته بود که پرونده‌ام مسخره است

«مسعود سلیمانی»، پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس گفت:  ابتدا مقرر بود فروردین امسال دادگاهی برای من در آمریکا تشکیل شود اما ناگهان اعلام کردند که سه ماه دیگر به دولت آمریکا برای ارائه دلایل خود علیه من فرصت می‌دهند و حتی قاضی دادگاه گفته بود که این پرونده، مسخره است و آن را به هیات منصفه می‌دهم.

به گزارش ایرنا مسعود سلیمانی استادتمام خون‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس روز شنبه ۱۶ آذر جاری بعد از ۱۴ ماه حبس غیرقانونی در آمریکا با سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به زوریخ، آزاد و تحویل مقامات ایرانی شد.

وی روز چهارشنبه در دیدار با استاندار اصفهان افزود: آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانستند که هیچ دلیلی علیه من ندارند و ادعاهایشان، بی‌پایه و اساس است و  فقط به‌دنبال بهانه بودند.

سلیمانی با بیان اینکه به محض پیاده‌شدن از هواپیما در فرودگاه شیکاگو بازداشت شدم، اظهار داشت: من را از شیکاگو به آتلانتا و سپس مستقیم به بازداشتگاه بردند.

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها ادعا می‌کردند که ۲ دانشجوی من قصد ورود مواد مشمول تحریم به این کشور را داشته و ما درصدد دور زدن تحریم‌ها بوده‌ایم، تصریح کرد: آنجا هیچ دادگاهی برای من تشکیل نشد و پس از پیگیری‌ فراوان مقرر بود ۱۱ دسامبر یعنی امروز، دادگاهی تشکیل شود که پیش از آن به وطنم بازگشتم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ابتدا مقرر بود فروردین امسال دادگاهی برای من تشکیل شود، اضافه کرد: اما ناگهان اعلام کردند که سه ماه دیگر به دولت آمریکا برای ارائه دلایل خود علیه من فرصت می‌دهند و حتی قاضی دادگاه گفته بود که این پرونده، مسخره است و آن را به هیات منصفه می‌دهم.

وی با اشاره به نوشتن نامه توسط رییس “اوفک”(دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی) دائر بر تحقیقاتی بودن مواد فاکتور رشد(فیبروپلاست) تاکید کرد: عدالت آمریکایی فقط در فیلم‌های هالیوودی برقرار است و آنها آنقدر در این زمینه واهمه داشتند که حتی یک جلسه دادگاه هم برای من برگزار نکردند.

“اوفک”(دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی) بر اساس اهداف و سیاست‌های خارجی ایالات متحده علیه دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد غیرآمریکایی، تحریم‌های اقتصادی و بازرگانی اعمال می‌کند.

سلیمانی با اشاره به شرایط نگهداری خود در بازداشتگاه گفت: در آنجا با تعدادی از مسلمانان در ارتباط بودم و چند نفر دیگر نیز مسلمان شدند و همراه آنها قرآن می‌خواندم.

وی، تنها راه ارتباطی خود با بیرون بازداشتگاه را تلفن دانست و افزود: با وجود بیماری به درمانگاه آنجا نرفتم و از داروهای آنها استفاده نکردم زیرا برچسب نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها، در ابتدای ورودم به بازداشتگاه، مرا تروریستی معرفی کردند که قصد بمب‌گذاری در آن کشور را داشته‌ام.

این دانشمند ایرانی افزود: پنجشنبه هفته گذشته وکیل‌ها با من تماس گرفتند و گفتند که فردا صبح تو را از بازداشتگاه می‌برند و صبح جمعه، چند پلیس مرا با دست و پای زنجیر شده به فرودگاه بردند و این زنجیرها تا سوییس هم به دست و پای من بسته بود.

سلیمانی با بیان‌اینکه در فرودگاه سوییس متوجه شدم که دستور حذف پرونده من از دادگاه‌های آمریکا صادر شده است، اظهار داشت: با این حال، من حرف خود را به مسوولان آمریکایی زدم و گفتم که شما باید در این دنیا و آن دنیا، پاسخگوی مردم ایران و دنیا باشید.

وی تاکید کرد: آمریکایی‌ها در فرودگاه قصد سوء‌استفاده تبلیغاتی داشتند اما این موضوع هم نقشِ بر آب شد.

استاندار اصفهان هم در این دیدار خطاب به مسعود سلیمانی گفت: شما الگوی علمی و نماد استقامت و پایداری هستید و از این بابت از شما تشکر می‌کنیم.

عباس رضایی با محکوم کردن اقدامات آمریکایی‌ها علیه استادان و پژوهشگران تاکید کرد:  مواد فاکتور رشدی که آمریکایی‌ها ادعا کردند مشمول تحریم است، جزو مواد آزمایشگاهی است.

مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه‌های ایران که به اتهام واهی دور زدن تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، بازداشت و بیش از یک سال در آن کشور زندانی بود، بتازگی با تلاش‌های وزارت امور خارجه و همکاری نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران و در یک فرایند دیپلماتیک با همکاری دولت سوئیس، آزاد شد.

سلیمانی، پژوهشگر حوزه سلول‌های بنیادی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس که جزو یک درصد از دانشمندان برتر جهان از حیث استنادهای علمی در مجلات معتبر علمی شناخته می‌شود، ۱۵ مهر سال گذشته در قالب یک فرصت مطالعاتی عازم کشور آمریکا شد.

این دانشمند ایرانی که در رشته خون‌شناسی(هماتولوژی) و سلول‌های بنیادی تحقیق می‌کند، با ویزای رسمی تحقیقاتی و با هماهنگی دانشگاه تربیت مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد، اما ایالات متحده در اقدامی غیرقانونی و با زیرپاگذاشتن پروتکل‌های دانشگاهی و تحقیقاتی، پیش از ورود دکتر سلیمانی به خاک آن کشور، وی را بازداشت و به زندان منتقل کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا