خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«درآمد گرانی بنزین صرف حمل و نقل عمومی شود»

توسعه حمل و نقل عمومی شرایطی را فراهم می کند که در پی آن افراد کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و نتیجه آن کاهش مصرف بنزین خواهد بود. از همین رو باید با بیشترین سرعت ممکن سیستم حمل و نقل عمومی را گسترش داد.

مجیدرضا حریری، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه برای بررسی نتایج تغییر قیمت بنزین باید زمان سپری شود تا امکان مطالعه دقیق و جدی تبعات بعدی افزایش نرخ بنزین فراهم شود،اظهار داشت: در حال حاضر جامعه دچار یک شوک اجتماعی و اقتصادی شده و باید مرحله گذار به پایان برسد تا امکان واکاوی شرایط اقتصادی میسر شود.

وی افزود: طی سال های گذشته نرخ بنزین چندین بار افزایش پیدا کرد و جامعه در برابر این تغییر قیمت هرچند در ابتدا واکنش نشان داد اما بعد از مدتی رفتاری عادی در مصرف سوخت از خود نشان داد. از همین رو در چنین شرایطی نمی توان اطمینان داشت که کاهش مصرف بنزین ادامه پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه نباید از آمارهای اولیه کاهش مصرف بنزین دچار ذوق زدگی شد، عنوان کرد: بنزین در دسته کالاهایی قرار ندارد که با افزایش قیمت بتوان مصرف آن را به طور جدی کنترل کرد. اما با توجه به اینکه انتخاب دیگری هم وجود ندارد، یکی از راهکارهای کنترل مصرف به طور قطع افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی است.

به گفته وی توسعه حمل و نقل عمومی شرایطی را فراهم می کند که در پی آن افراد کمتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و نتیجه آن کاهش مصرف بنزین خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اینکه پرداخت بسته های حمایتی نقدی هیچ کمکی به تغییر و بهبود شرایط نمی کند،تاکید کرد: از همین رو پیشنهاد می شود بخشی از درآمد حاصل از تغییر قیمت بنزین صرف یارانه کارت حمل و نقل عمومی شود. فراهم کردن شرایط حمل و نقل عمومی رایگان برای اقشار فرودست جامعه موقعیتی ایجاد می کند که یکی از گره های جدی زندگی این افراد باز شود.

به اعتقاد حریری یکی از شیوه های مناسب پرداخت یارانه به اقشار فرودست فراهم کردن کارت های بهداشت رایگان، خدمات عمومی رایگان و البته حمل و نقل رایگان است. به هر روی هزینه های تامین بهداشت هزینه هایی بسیار گزاف برای دهک های پایین جامعه است و نباید همه توجه فقط بر کنارل بسته های غذایی باشد.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به ارائه خدمات رایگان اثر تورمی نیز ندارد، گفت: پرداخت نقدی یارانه ها خود یکی از عواملی است که اثر تورمی جدی بر اقتصاد وارد می کند. این روند با شیوه های مناسب باید تغییر کند و به دنبال راهکارهای عمل گرایانه مناسب دیگری در این مسیر بود.

او اضافه کرد: شرایط در حال حاضر به گونه ای است که شناسایی 5 دهک اول نیازمند جامعه بر اساس اطلاعات آماری موجود در بهزیستی و کمیته امداد بسیار ساده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مشکل اساسی طبقه متوسط جامعه است که مدام به سمت طبقه فرودست سوق داده می شود گفت: و احتمال بحران های اجتماعی به دلیل مصائب این طبقه بسیار جدی است. بنابراین با شناسایی مشکلات طبقه متوسط، باید روند اجتماعی را اصلاح شود و از همین طریق بحران های اجتماعی را می توان متوقف کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا