خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آسیب‌شناسی تعجیل رسانه‌ها در انتشار یک خبر: مرده‌ای که زنده شد

علیرضا بهرامی درباره‌ی آسیب‌شناسی خبرهایی که در رسانه باعث بی اعتمادی مخاطب می‌شود به انصاف نیوز می‌گوید: «یکی از ضوابط حرفه‌ای این است که اگر در خبری تغییری ایجاد می‌شود باید با ذکر ساعت در پیشانی خبر درج شود.»

به گزارش انصاف نیوز، خبری مبنی در درگذشت نورعلی تابنده چند شب پیش در ایسنا و دیگر خبرگزاری‌های کشور از جمله فارس و تسنیم و مهر و… به‌شکل وسیعی منتشر شد. حدود نیم ساعت پس از انتشار خبر درگذشت رهبر دراویش گنابادی، این موضوع تکذیب شد و در بیشتر این خبرگزاری‌ها این خبر ویرایش شد بدون آنکه به تغییرات اعمال شده اشاره‌ای شود. علیرضا بهرامی مدیر کل فرهنگی خبرگزاری ایسنا و حبیب ترکاشوند مدیر کل سیاسی فارس یک روز پس از انتشار این خبر درباره‌ی آسیب شناسی شایعات خبری و انتشار خبر مرگ نورعلی تابنده با انصاف نیوز گفت‌وگو کرده‌اند.

انتشار و تکذیب اخبار باعث بی‌اعتمادی مخاطبان به فضای رسانه‌ای کشور می‌شود. مدیر فرهنگی ایسنا درباره‌ی آسیب‌شناسی این فضا می‌گوید: «فارغ از اینکه درباره‌ی چه خبری صحبت می‌کنیم، گاهی شرایط امنیتی به طور کامل به شرایط رسانه‌ای غلبه می‌کند و ما در این دوران به سر می‌بریم. بخش زیادی از توقعی که رسانه‌ها دارند در این شرایط میسر نیست.

برای مثال  انصاف نیوز به دلیل اینکه وضعیت جامعه تحت تاثیر تدابیر شدید امنیتی قرار دارد، نمی‌تواند تمام موارد حرفه‌ای و مطلوب را رعایت کند. در این شرایط به میزان توان یک رسانه بستگی دارد که آیا توانایی انتشار یک خبر را دارد یا ندارد و آیا توانایی پذیرش مسوولیت خبری را که منتشر کرده دارد یا نه.»

او ادامه داد: «بخش عمده‌ای از سوال شما مربوط به شرایط زیرساختی می‌شود و پیش‌فرض شما مربوط به شرایط ایده‌آل می‌شود. اما بخش دیگر مربوط به اصول حرفه‌ای است. متاسفانه خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری نسبت به این ضوابط حرفه‌ای در سال‌های اخیر کم توجه شده‌اند. یکی از ضوابط حرفه‌ای این است که اگر در خبری تغییری ایجاد می‌شود باید با ذکر ساعت در پیشانی خبر درج شود. مخاطب این حق را دارد و باید این حق ادا شود. ما باید از تغییر پیش‌آمده در خبر مخاطب را مطلع کنیم. پیش فرض ما باید در شرایطی باشد که اجرای ضوابط حرفه‌ای فراهم باشد.»

بهرامی درباره‌ی اشتباه ایسنا مبنی بر انتشار خبر مرگ نورعلی تابنده توضیح داد: « در جریان موضوع نیستم و حوزه‌ی کاری من فرهنگی و هنری است. خبر آقای تابنده مربوط به حوزه‌ی کاری من نیست و مسوولیتی در حوزه‌ی این خبر ندارم. زمان انتشار خبر به صورتی است که از آن زمان تا کنون در خبرگزاری حضور ندارم. حتی با تماس شما متوجه موضوع شدم و با توجه به خبر شب گذشته تصورم این بود که او درگذشته است. شما گفتید ادعا شده است که او زنده است و پرسش شما را بر اساس ضوایط حرفه‌ای جواب دادم. کماینکه از اصل موضوع خبر نداشتم، به قطع از جزییات هم خبری ندارم.»

ترکاشوند: انتشار خبر کذب ایراد است

ترکاشوند درباره‌ی انتشار شایعه خبری مرگ تابنده به انصاف نیوز گفت: «خبر دروغ بود و باید اصلاح می‌شد، من خودم گفتم و این خبر را حذف کردند. این سوتی را خبرگزاری‌ها مهر و ایسنا داده بودند. این یک سوتی خبری بود و خبرنگار دقت لازم را نکرده بود، به هر حال نمی‌توانیم آدم زنده را بکشیم.

خبرگزاری‌ها یکدیگر را می‌بینند و اینطور می‌گویند فقط برای این‌که دیر نشود، ما هم خبر را منتشر کنیم. خبر کذب می‌دهند، فقط برای اینکه خبر داده باشند و این ایراد است. من نمی‌دانم خبر را از کجا گرفته‌اند، اما شنیده‌ام که از خبرگزاری مهر گرفته بودند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا