خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا معین نباید به ایران برگردد؟


محسن صالحی‌خواه، روزنامه‌نگار در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

چرا معین نباید به ایران برگردد؟

هنوز نمی‌دانم که بیستم دی‌ماه امسال، یک خبرنگار بی‌مقدمه سوالی از اسماعیلی وزیر ارشاد راجع به بازگشت نصرا… معین پرسید، یا این مقام دولتی بی‌مقدمه در این باره حرف زد. اما هر چه بود، اظهارنظر متولی فرهنگ و ارشاد در خصوص بازگشت یکی از محبوب‌ترین خوانندگان ایرانی مقیم خارج از کشور در ۴۵ سال گذشته، سر و صدای زیادی به پا کرد. البته این اظهارنظر چند روز بعد از حادثه تروریستی کرمان مطرح شد که معین در واکنش به آن و کشته شدن هم‌وطنان‌مان، در صفحه اینستاگرام خود یک استوری تسلیت منتشر کرد. اما هر چه بود و هر چه هست، نصرا… معین که سال‌ها اسمش نباید برده می‌شد و متعلق به لایه غیررسمی زندگی ما ایرانی‌ها بود، سر از رسانه‌های رسمی کشور درآورد. به عنوان یکی از هواداران معین و تعدادی دیگر از خوانندگانی که در همسایگی او در آن شهر زندگی می‌کنند، معتقدم که به دلایل زیر معین و همسایگانش نباید به ایران باز گردند.

اول؛ حالا که ۴۵ سال از پیروزی انقلاب گذشته، خوب است که با نگاهی انتقادی و رویکردی تاریخی به وقایع چند سال ابتدای انقلاب تا پایان دهه ۶۰ نگاه کنیم. چرا این افراد مجبور به رفتن شدند؟ موسیقی‌شان مبتذل بود؟ بدآموزی داشتند؟ چرا آنها را مجبور به کوچ کردند که حالا بعد از ۴۵ سال بخواهیم بر طبل بازگشت‌شان بکوبیم؟ آیا چیزی در ایران تغییر کرده است؟ آنها تغییر کرده‌اند؟

نکته بعدی این است؛ آن‌ها که ماندند توانستند کار کنند؟ باید از خودمان و مسئولان امر فرهنگ و ارشاد در تمام این سال‌ها بپرسیم که چند نفر از بازیگران و خوانندگانی که ماندند یا بعد از چند سال زندگی در غربت به ایران برگشتند، توانستند رنگ استیج، صحنه تئاتر یا پرده سینما را ببینند. سن نویسنده به این می‌رسد که رفتارها با ناصر ملک‌مطیعی را دیده باشد. آنهایی که سن و سال بیشتری دارند، رفتارها با محمدعلی فردین را دیده‌اند. چند هنرمند که ماندند یا برگشتند، قدر دیدند؟

دو؛ وزیر ارشاد خود از همه بهتر می‌داند که او و این وزارت‌خانه دارای قدرت تصمیم‌گیری برای بازگشت یا عدم بازگشت هنرمندان نیستند. شاید این دستگاه بتواند رایزنی کند اما حرف آخر را نمی‌زند. دستگاه‌های دیگری هستند که باید در خصوص این مساله و موارد مشابه تصمیم بگیرند و چه بسا با توجه به موازی‌کاری‌هایی موجود، هیچ وقت به یک تصمیم کلان و قابل اجرا نرسند. نویسنده درباره علاقه بسیاری از هنرمندان ساکن خارج از کشور به سرزمین ایران تردیدی ندارد؛ حتی شنیده‌های نویسنده حاکی از این است که بعضی از آنها در سال‌های گذشته مجوز ورود و خروج به ایران را گرفته‌اند و در سکوت خبری به کشور آمده‌اند و حتی بعضی دیگر که حدود ۵ دهه است ایران را ندیده‌اند، چند سال قبل شناسنامه ایرانی دریافت کرده‌اند. اما مساله این است که سلیقه و نظر افراد تصمیم‌گیر در این مساله دخیل و تعیین‌کننده بوده و همین گشایش‌هایی که از آنها نام بردیم نیز به تصمیم افراد بستگی داشته است. حبیب محبیان دیگر خواننده مشهور کشورمان که سال‌ها در آمریکا زندگی و فعالیت می‌کرد، به ایران بازگشت اما رنگ استیج و انتشار قانونی کارهایش را ندید. حبیب، معین و بسیاری دیگر از خوانندگان مقیم لس‌آنجلس در تمام این سال‌ها کارهایی را خواندند که از لحاظ هنر و معنی، بسیار فاخرتر و ارزشمندتر از بسیاری موزیک‌های مجاز داخلی است.

سه؛ آقای اژه‌ای به عنوان قاضی‌القضات چندی پیش به طور صادقانه‌ای گفتند ایرانیان خارج از کشور ممنوع‌الورود نیستند اما شاید بعضی از آنها به دلایلی ممنوع‌الخروج شوند. ایران با یک جمعیت مهاجر چند میلیون نفری، نمی‌تواند شاهد صحبت‌های گنگ و کلی باشد. با توجه به این که در کشورمان یک انقلاب رخ داده و امواج مهاجرتی از سال ۵۷ تا کنون دلایل مختلفی از جمله دلایل سیاسی داشته، مطلوب است که دستگاه قضایی و مجموعه ساختار حاکمیتی یک بار برای همیشه تصمیمی برای مساله ایرانیان خارج از کشور – چه هنرمند و چه افراد عادی – بگیرند تا شاهد رفتارهای سلیقه‌ای در این خصوص نباشیم. بدون آشتی میان داخل و خارج کشور، هیچ اتفاق مثبتی در این زمینه نمی‌افتد.

چهار؛ به عنوان یک هوادار آثار نصرا… معین و همسایگانش، به او و دیگران توصیه می‌کنم که به ایران برنگردند. هر چند که آنها همان اندازه از این خاک سهم دارند که ما به عنوان شهروندان داخل کشور در آن سهیم هستیم. اما مساله این است که صحبت‌های آقای وزیر ارشاد دولت سیزدهم بیشتر از آن که مبتنی بر واقعیت باشد، بر اساس استفاده سیاسی و تلاش برای دستاوردسازی بنا شده است.

باید از آنها بپرسیم که چرا معین می‌تواند برگردد، اما س.ق، ش.ع، ا.ح، د.ا و دیگران نمی‌توانند؟ بازگشت هنرمندان و دیگر ایرانیان خارج از کشور اگر چه حق سلب‌نشدنی آنان است، اما بستگی به اتخاد یک تصمیم کلان حاکمیتی دارد که لایه‌های مختلف قضایی، سیاسی و امنیتی در آن نقش‌آفرین هستند. بنابراین، از هنرمندان عزیز خواهش می‌کنم باز نگردند چرا که اگر با یک چراغ سبز موقت به طور رسمی به ایران بیایند، یا خروج‌شان با مشکل مواجه خواهد شد، یا اجازه فعالیت نخواهند گرفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینها فقط روزه خوان وکسی که بتواند مردم رابگریاند می خواهند باشادی وشور جامعه مخالفند ویا شاید فکر میکنند مردم برای این انقلاب کردندکه خوانندگان وهنرمندان از کشور فراری دهند

    33
    10
  2. اگر بیاد ایران گوشت ارزان میشه یا خانه! تسلیحاتمون هم رده آمریکا و انگلیس میشه یا انرژی اتمی بدون تحریم میشه! خیلییییی مهمه بیاد

    8
    26
    1. قطعا چنین اتفاقاتی نمی‌افتد 🙂 خبری در فضای فرهنگی منتشر شده که قطعاُ دغدغه بخش عظیمی از مردم نیست و برای بعضی مهم است. نوشتن این چند خط را بگذارید به حساب کسانی که برایشان مهم است.

      4
      3
    2. قطعا چنین اتفاقاتی نمی‌افتد خبری در فضای فرهنگی منتشر شده که قطعاُ دغدغه بخش عظیمی از مردم نیست و برای بعضی مهم است. نوشتن این چند خط را بگذارید به حساب کسانی که برایشان مهم است.

      1
      1
    3. از انرژی اتمی چه فهمی داری؟گازو نفت و تمام منابع رو کشورهای همسایه دارن میبرن چسبیدی به انرژی اتمی
      ارباب پوتین اجازه دستیابی به چیزی که تفکر پوسیده دنبالشه رو نمیده با همین حربه خون ملت ۲۰ ساله رفته تو شیشه

      11
      7
  3. شما به کار های اقتصادی بپرداز به شما چه که معین بیاید یا نیاید دلش دوچرخه اش آمد روی چشم نیامد به پ….

    4
    2
    1. اقتصادی؟
      نکته بعدی این که آقای معین که هیچ، آرزوی بنده اینه که همه هنرمندها و ایرانی‌های خارج از کشور به ایران برگردند.

      8
      4
  4. نخیر چون محمد خاتمی، محسن مخلف باف، میرحسین موسوی که متولیان فرهنگی وقت بودند، آنها را فراری دادند، اگر امثال معین برگردند، دستشان باز میشود، لذا مانع بازگشتشان میشوید.
    این پیام را هم میدانم که منتشر نمیکنید.

    10
    4
    1. مهم نیست خاتمی این کار رو کرده یا موسوی. انصار حزب الله به کنسرتها حمله کرده و آدم‌ها رو فراری داده یا هر گروه دیگه. اشتباه، اشتباهه.

      6
      4
    2. خوب مثلا چه تفاوتی بین اینایی که گفتی با دکتر رئیسی و بقیه رفقا هست
      همه از یک قوم و ملت رو فیلم کردن

      4
      5
  5. چیزی که بیشتر من و می‌خنداند اینکه که این آورنده این پست هر از گاهی خودشو نویسنده فرض کرده هی میگه “نویسنده “معتقده با روتو برم با این عتمادت به سقفت
    من در عوض معتقدم تو یه متن و خوب بخون نویسنده شدنت پیش کش

    2
    3
    1. خیلی عذرخواهم بابت جسارتی که کردم.
      کاش غلط املایی‌هاتون رو بگیرید که بفهمم چی نوشتید. فقط کنایه اول رو فهمیدم. 🙂

      2
      4
  6. واقعا این روزنامه نگار فکر کرده یک خواننده مشهور امکان ندارد مالی را خورده باشد و یا درگیری و اختلاف با هموطنی داشته که اظهارات آقای اژه ای گنگ عنوان می کند!
    بله خواننده، ورزشکار، بازیگر و… همه می توانند شاکی داشته باشند. مسلما امکان دارد هریک از آنها که به کشور باز گردند احتمال دارد به دلایلی ممنوع الخروج شوند. مثلا فرض ١٠ سال بعد اگر علی کریمی آمد ایران باید بگویم شکایت خواهرش مختومه شده چون او پشیمان شده و یا دلتنگ وطن شده می‌خواهد برگردد.
    واقعا جهت داری و یکطرفه به قاضی رفتن انصاف نیوز برکسی پوشیده نیست. و این متن من را هم بارگذاری نمی کنند!!؟
    م. ب

    2
    2
    1. حرف شما درسته اما از گنگ بودن صحبت‌ها و اظهارنظرهای مقامات مسئول چیزی کم نمی‌کنه.

  7. مساله برگشتن معین و دیگر خوانندگان ایرانی به وطن همانقدر باید عادی باشد که شما بعد از سالها به خانه پدر و مادری برمیگردی. ربطی به موارد سیاسی و اقتصادی نباید داشته باشد. آنها مجبور بودند و یا شدند از وطن دور باشند اما این سرزمینمتعلق به همه است نه فقط بسیجی و حزب الهی.

    5
    3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا