خرید تور تابستان ایران بوم گردی

امروز وقت حمله کردن به سلبریتی‌هاست؟

امید کاجیان در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت: زلزله‌ی کرمانشاه اولین اخطار جدی به فقدان شدید اعتماد میان مردم و نهادهای مسوول بود؛ آن زمان، مردم فاصله گرفتنشان را به طور جدی و عملی با مسوولین به صورت دهن کجی و با اعتمادی که ترجیح دادند به سلبریتی‌ها نشان بدهند نه آنان، به نمایش گذاشتند. زلزله‌ی کرمانشاه اما زمان یک تقابل عملی دیگر هم بود و آن هم تقابل سلبریتی‌ها و چهره‌های هنری در برابر مقامات.

تقابلی که پیش از آن نه تنها شکل‌نمی گرفت بلکه به صورت برعکس، همواره به صورت همکاری آن‌ها برای جذب رای مردم به سمت سیاسیون رخ می‌داد اما به یکباره این فرمول تغییر کرد. 

اینبار ورزشکاران و هنرمندان، جای نشان دادن انگشت‌های آغشته به جوهر رای و لب خوانی “تکرار‌ می‌کنم” و یا شعار با فلانی تا 1400، با بی اعتمادی مردم نسبت به نهادهای مسوول همگام شدند و برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه راسا واردع مل شده، شماره حساب اعلام کردند و اظهار داشتند یک ریال از پول‌هایی را هم که برای زلزله زدگان جمع کردند به مسوولین نمی‌دهند. سلبریتی‌ها شاید در راستای جبران سال‌ها همراهی‌شان با صاحبان قدرت، تصمیم گرفتند اینبار شمشیر را از رو برای آنان بکشند، تا هم حساب خود را از سیاسیون جدا و هم اینکه با این اقدام جایی در دل مردم باز کنند. 

از همان موقع، رابطه سلبریتی‌ها و سیاسیون به شکل غافلگیرانه‌ای از شکل تبلیغ برای رای دادن، به شکلی کاملا متفاوت درآمد، بدین ترتیب به نظر‌ می‌آید به واسطه‌ی احساس خطری که از شبکه‌سازی موازی سلبریتی‌ها وجود داشت، شیوه‌ای رندانه در مقابل آنها به کار گرفته شد. نام این شیوه را‌ می‌توان «سلبریتی ستیزی» گذاشت. اعتماد مردم به سلبریتی‌ها و متقابلا عدم اعتمادشان به مقامات باعث شد تا تلاش برای سلب اعتماد مردمی به این قشر، در راس امور قرار گیرد. القای این که پول‌های واریزی مردم به حساب این افراد، برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه مصرف نمی‌شود از جمله‌ی اولین مسائلی بود که برای کاهش سلب این اعتماد مردمی به کار آمد، بعدها سلبریتی ستیزی به شیوه‌های مختلفی که موج مردمی سوار بر آن می‌شد تداوم یافت.

از پخش تکه مصاحبه‌ای از هنرپیشه‌ای که بخواهند او را فارغ از غم مردم معرفی کنند تا پخش تصاویری خصوصی یا غیر خصوصی از بازیگران زن و مرد در خارج از کشور تا آنها را غیر صادق نشان دهند اقدامی که رسانه‌های جریان راست و چپ هم به آن دامن می‌زدند. نتیجه اینکه همان مردمی که در کرمانشاه به این چهره‌ها اعتماد کردند در طول دوسال اخیر در مسیر سلبریتی ستیزی، حرکت کردند. این روند در تمام مدتی که بعضی از چهره‌های هنرمند یا ورزشکار علیه مسائل موجود کشور اظهاراتی را مطرح می‌کنند تداوم داشت. امروز نیز بار دیگر مردم همان خطی را می‌روند که سیاسیون شکست خورده خوشحال خواهند شد (!)، تخریب سلبریتی‌ها درست همزمان با بیانیه‌ای که علیه وقایع آبان 98 منتشر و آن را امضا کرده‌اند. 

بدین صورت خیلی هوشمندانه جوی که می‌شد علیه مسوولین به راه افتد علیه سلبریتی‌ها به راه افتاده است. در این بین برخی از چهره‌های معروف و هنری نیز خودشان در این موج سلبریتی ستیزی، علیه هم صنفی‌هایشان دانسته یا ندانسته عمل کردند. 

امروز از کسانی که به بهانه‌های مختلف مثل موضوع مالیات و حمایت قبلی از روحانی و… به سلبریتی‌ها بعد از بیانیه اخیرشان حمله می‌کنند، باید پرسید اگر بنای حمله به سلبریتی‌هاست چرا امروز بعد از آن بیانیه؟ 

دو سه ماه دیگر به انتخابات نمایندگان مجلس باقی نمانده؛ اگر سلبریتی‌ها این بار هم به شکلی و شمایلی از اصلاح طلبی حمایت کردند یا هوس تکرار به سرشان زد آن موقع هم به آنها حمله می‌کنید؟ و اگر خلاف رویه‌های قبلی اینبار سکوت کردند چه‌طور؟ تا اسفندماه چیز زیادی نیست، زمانی که می‌توان عیار صداقت سلبریتی‌ها را در بیانیه‌ی اخیرشان به خوبی فهمید و وقتی این عیار سنجیده شد آن موقع مردم باید تشخیص دهند که می‌باست به آن‌ها حمله کرد یا آن‌ها را یار و یاور مردم دانست. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا