خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بی پرده با امام خمینی و دموکراسی [+فیلم]

حجت الاسلام شهاب الدین حائری شیرازی، داماد احمد توکلی و فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی، امام جمعه‌ی شیراز که دو روز پیش از فشار برای تحویل دادن مسجد به دلیل طرح مواضع انتقادی خود خبر داده بود، چند روز پیش در یادداشتی تلگرامی با عنوان «بی پرده با امام خمینی و دموکراسی» نوشته بود:

«سخنانی از آیت الله خمینی در فضای مجازی بازنشر شده که خطاب به نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی می‌گویند “شما که ولی مردم نیستید وکیل مردم‌اید هرچه اکثریت گفت ولو خلاف مصلحت خودشان بود باید انجام شود…”

تبعیت از اکثریت دقیقا همان دموکراسی است و آیت الله خمینی در فیلم منتشر شده توسط کانال جماران در کسوت مرجعیت است و هنوز نه خبری از ولایت فقیه است و نه از جایگاه قانونی رهبری! چرا که هنوز قانون اساسی نوشته نشده.

از این فیلم می‌توان قضاوت نمود که امام راحل اقلا تا این زمان قصدی برای اعمال ولایت فقیه ندارد اگر چه بحث خارج فقه آن را در نجف تدریس نموده‌اند.

چه چیزی در این فیلم هست که ملیون‌ها ایرانی می‌بینند و با نگاهی بهت زده باور نمی‌کنند این سخنان از دهان رهبر کبیر انقلاب بیرون آمده باشد؟

واقعیت این است که اگر چه امام راحل در این فیلم تصریح می‌کنند شما نمایندگان خبرگان قانون اساسی که بسیاری از ایشان مجتهد و یا مراجع بالقوه و بالفعل بودند ولیّ مردم نیستید! اما وقتی خود به عنوان ولی فقیه ردای ولایت پوشیدند دقیقا چیزی را که در این فیلم نهی می‌کنند یعنی اعمال ولایت را، انجام می‌دهند و آنچه را دعوت به انجامش می‌کنند یعنی تبعیت از اکثریت تقریبا به کنار می‌گذارند.

نکته‌ی جالب این است که ایشان تصریح می‌کنند ولو نظر اکثریت خلاف مصلحت بود باید اعمال شود و این نشان از تغییر نگرش کلی نظر ایشان در طی سال‌های زمامداری‌شان دارد که نشانی از این نظریه در رویکرد ولایی ایشان در سالیان زعامت‌شان دیده نمی‌شود!

چند نمونه:

در اولین انتخابات ریاست جمهوری مجاهدین خلق از معرفی کاندید ریاست جمهوری به فرمان امام راحل محروم شدند به این استدلال که مجاهدین خلق (منافقین) به قانون اساسی رای مثبت نداده‌اند. حال آنکه التزام عملی به قانون کافی بود و قانونا می‌توانستند کاندید شوند.

در این سالها هنوز مجاهدین وارد فاز نظامی نشده‌اند و یک حزب و تشکل قانونی فعال هستند با هزاران عضو و هوادار.

در انتخابات مجلس دوم نهضت أزادی برای همیشه از رقابت انتخاباتی با دستور امام راحل کنار گذاشته شدند. این بار استدلال شد که نهضت آزادی اختلاف دیدگاه‌هایی با امام راحل دارد از آن جمله مخالف ادامه‌ی جنگ اند پس حق حضور در مجلس را ندارد.

نمونه‌ی سوم برکناری آیت الله منتظری از قائم مقامی رهبری بود؛ مجلس خبرگان رهبری که نماد اکثریت و مردم بود کسی را به عنوان رهبر بالقوه انتخاب نمود. بر اساس قانون اساسی این مجلس بالاترین مرجع قانون گذاری است و می‌توانست قائم مقام رهبری را انتخاب نماید.

اقتدار و محبوبیت رهبر انقلاب چنان بود که اگر از نمایندگان خبرگان می‌خواستند قائم مقام را برکنار می‌نمودند اما چنین نشد و امام راحل صلاح در این دیدند که راسا صلاح‌دید نمایندگان اکثریت ملت را ابطال نمایند. (این نوشتار به دنبال تحلیل اصل عزل آقای منتظری نیست بلکه کیفیت عزل فعلا موضوع بحث است)

کاوش در سیره‌ی عملی آیت الله نمونه‌های بیشتری از ترجیح مصلحت بر خواست اکثریت را در اختیار ما می‌گذارد. در سلوک سیاسی آیت الله اگر نمایندگان ملت در مسیر تعیین شده‌ی ایشان حرکت می‌نمودند، انتخابشان مشروع و مورد حمایت قرار می‌گرفت والا مورد عتاب و توبیخ رهبری واقع می‌شدند و این نمایندگان اکثریت بودند که باید خود را به خواست و صلاح‌دید ایشان که دیگر رهبر و ولی بودند هماهنگ می‌نمودند.

به‌نظر شما اگر امام راحل در کسوت مرجعیت چونان آیت الله سیستانی باقی می‌ماند و بدون آنکه ردای ولایت و رهبری اسمی بپوشد به ارشاد مردم و مسوولین می‌پرداخت، رهبری موفق‌تر بود یا شرایطی که واقع شد و رهبری جامعه را در قالب ولایت فقیه به‌عهده گرفت؟»


ما انتقاد زده‌ایم!

حائری شیرازی دو روز پیش در یادداشتی با عنوان «ما انتقاد زده ایم!» نوشت:

«چند روز پیش پدر خانمم دکتر احمد توکلی گفت کار واجبی با شما دارم.

آمدند منزل و گفتند از امور مساجد غرب تهران گفته‌اند با توجه به مطالبی که بنده مطرح می‌نمایم دیگر باید مسجد را تحویل دهم.

اینست وضع آزادی نقد در مملکت ما!
و به این میزان یک مجتهد می‌تواند از آزادی نقد واصلاح برخوردار شود!
نقدها همین‌هاست که در کانال مطرح می‌شود و بس.
به هر حال به دنبال هجرت به قم هستم.

برای پایدار ماندن این حُریت وآزادگی نمی‌خواهم از کسی کمک بگیرم.

ولینصرنٌَ الله من ینصره
خداوند قطعا کمک می‌کند آنرا که به کمک خدا بشتابد.

با تشکر فراوان – شهاب الدین حائری شیرازی»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. امام راحل عظیم الشان در پاریس هم فرمودند که قصد حکومت کردن ندارند ، البته دامنه شرع انور وسیع است ، بداء حاصل شد !

  2. لطقا از آقای حائری بپرسید چرا پدرشان با زندگی دختر و دامادشان در کیش مخالفت نکردند؟ کیش از شیفته خدمت خالی نمی شود. کاش آیت الله حائری آن ها را به سیستان می فرستاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا