خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جیرانی: بازیگران زن در سینمای ایران سرنوشت تلخی داشتند

«فریدون جیرانی»، کارگردان سینما و تلویزیون گفت: واژه سلبریتی محصول دوران امروز است و دوران قدیم این واژه‌ها را به کار نمی‌بردند و بازیگران مشکلات دیگری هم داشتند. به ویژه بازیگران زن در سینمای ایران معمولاً سرنوشت تلخی داشتند. من یک کتاب در مورد بازیگری در سینما و نسل‌های مختلف بازیگری دارم که به زودی هم چاپ می‌شود. این مسئله را در این کتاب از روح انگیز سامی نژاد که دختر لر را بازی کرده است تا بعد تشریح کردم. اگر سرنوشت ستاره‌ها را مرور کنیم، سرنوشت جذابی نداشته‌اند.

به گزارش ایسنا، این کارگردان سینما و تلویزیون درباره اینکه چرا کسی مثل محمدرضا گلزار هر کاری که می‌کند عده‌ای از او انتقاد می‌کنند، گفت: سینمای جذاب و جریان اصلی در ایران، همیشه مورد انتقاد بوده است. بنابراین چهره‌های معروف همیشه مورد انتقاد قرار می‌گرفتند و نباید ناراحت شوند. مهم تماشاچی و مردم هستند. مهم این نیست که منی که در یک گوشه نشستم، انتقاد می‌کنم. البته که مردم و تماشاچیان نیز از بازیگران خواسته‌هایی مانند چه کارهایی بازی کنند که بهتر از کار قبلی شان باشد، موقعیتشان را حفظ و نقش های خوب بازی کنند، دارند. اما مهم مردم هستند که بتوانند با بازیگر ارتباط برقرار کنند.

وی که شامگاه 20 آذر ماه مهمان فرش قرمز پشت صحنه رادیو تهران بود در ادامه مطرح کرد: این مهم بودن را باید همیشه مد نظر داشته باشیم چه در گذشته و چه در حال. بازیگران پولساز همیشه مورد انتقاد هستند. چون فیلم‌هایشان فیلم‌های خاصی است و جریان اصلی هم که معمولاً در سینمای ایران به سینمای عامه پسند تلقی می‌شود، همیشه مورد انتقاد بوده و هنوز مورد انتقاد است. در حالی که اصل اقتصاد سینمای ایران از جریان اصلی است که به اقتصاد، تماشاچی و گیشه مربوط است و پولش را از طریق فروش فیلم در گیشه و الان سایت‌ها و جاهای دیگر در می آورد.

مجری برنامه به مجموعه فیلم‌ها «ستاره‌ها» جیرانی که درباره سرنوشت سلبریتی‌ها اشاره کرد و افزود: واژه سلبریتی محصول دوران امروز است و دوران قدیم این واژه‌ها را به کار نمی‌بردند و بازیگران مشکلات دیگری هم داشتند. به ویژه بازیگران زن در سینمای ایران معمولاً سرنوشت تلخی داشتند. من یک کتاب در مورد بازیگری در سینما و نسل‌های مختلف بازیگری دارم که به زودی هم چاپ می‌شود. این مسئله را در این کتاب از روح انگیز سامی نژاد که دختر لر را بازی کرده است تا بعد تشریح کردم. اگر سرنوشت ستاره‌ها را مرور کنیم، سرنوشت جذابی نداشته‌اند. شرایط جامعه ایران، شرایط خاصی است. جامعه‌ای که بین سنت و مدرنیته است و ماندن بین این دو تفکر همیشه مشکلاتی را به بار آورده است. به هر حال سنت همیشه خیلی قدرت داشته است و الان هم دارد و این تعارض سینما را به عنوان یک پدیده مدرن با چالش‌های مختلفی مواجه کرده است.

جیرانی در بخش دیگری از گفتگو بیان کرد: بگذاریم سلبریتی‌ها هم زندگی طبیعی شان را بکنند. آنها هر کدام برای خودشان دارای یک دانش و فرهنگ هستند. زیاد وارد بحث رسالت و آگاهی نشویم و اجازه بدهیم هر کسی زندگی طبیعی خودش را انجام دهد. از کارمان لذت ببریم، به همدیگر احترام بگذاریم و در واقع این کاری است که ما باید در سینما انجام دهیم.

«پشت صحنه» برنامه‌ای است که یک هفته درمیان به صورت زنده به تهیه کنندگی امیرحسین ثقفی و با اجرای مصطفی امامی روی آنتن رادیو تهران می‌رود. علاقمندان می‌توانند قسمت بعدی این برنامه را، شنبه ۳۰ آذرماه ساعت ۲۱ روی موج اف.ام ردیف ۹۴ مگاهرتز به مدت یک ساعت بشنوند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا