خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سرنوشت «تکرار می‌کنم» در هاله‌ای از ابهام

/ جواد امام و اسماعیل گرامی مقدم در گفت‌وگو با انصاف نیوز /

بابک مجیدی، انصاف نیوز: جواد امام -مدیرعامل بنیاد باران- می‌گوید آقای خاتمی تاکید جدی بر حضور اصلاح طلبان در انتخابات داشته و اینکه اصلاح‌طلبان حضور چشمگیری نداشتند علت‌های گوناگونی دارد که حوادث آبان 98 و داشتن انتقاداتی به قانون اساسی و دستگاه‌های نظارتی از جمله‌ی آنهاست. او همچنین ضمن ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی وضعیت طرح سرا درحال حاضر به این سوال نیز پاسخ داده است که آیا سیدمحمد خاتمی با توجه به انتقادات موجود در این انتخابات نیز چون سه انتخابات گذشته از کلیدواژه‌ی تکرار می‌کنم استفاده می‌کند یا خیر؟

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی اما می‌گوید اینکه تکرار می‌کنم تا چه حد می‌تواند در انتخابات آتی کارکرد داشته باشد بخاطر نارضایتی مردم در هاله‌ای از ابهام است و به فاکتورهایی چون رفتار شورای نگهبان برای تایید و یا رد صلاحیت‌ها بستگی دارد. او همچنین می‌گوید که تصمیم گیری در مرئد طرح سرا به پس از انتخابات موکول شده و نواقصی دارد که باید بررسی شود.

ثبت نام از کاندیداها برای انتخابات مجلس دوره‌ی یازدهم، شنبه‌ی گذشته تمام شد و تعدادی از شخصیت‌های اصلاح طلب در آن ثبت نام کردند. سیدمحمد خاتمی به عنوان رهبر اصلاحات ساعاتی پیش از اتمام ثبت نام کاندیداها، در تماس تلفنی با اصلاح طلبان شاخص تاکید کرده بود که ثبت نام کنند اما بنا به دلایلی خیلی از اصلاح طلبان شاخص ثبت نام نکردند و باعث نگرانی‌هایی در جناح خود شدند.

متن کامل گفتگو جواد امام مدیرعامل بنیاد باران و اسماعیل گرامی مقدم با انصاف نیوز را در زیر می‌خوانید:

امام: نمی‌توانیم بگوییم آقای خاتمی با چه کلیدواژه‌ای وارد انتخابات خواهد شد

جواد امام در پاسخ به این سوال که آیا آقای خاتمی بر حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس تاکید کردند؟ به انصاف نیوز گفت: آقای خاتمی به جهت اینکه این زمینه فراهم شود که اصلاح طلبان بیایند و مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشند، تاکید کردند. حالا اینکه چرا خیلی‌ها ثبت نام نکردند یکی به دلیل اتفاقات آبان 98 بود و دیگر به این خاطر که انتقاداتی که به شرایط داشتند و آنهایی هم که ثبت نام کردند باید منتظر نتیجه‌ی شورای نگهبان باشند. بناست که ما شاهد انتخاباتی پرشور باشیم، لذا کاندیداها نباید در معرض تنگ نظری‌ها قرار بگیرند.

او درباره اجرایی شدن طرح سرا گفت: طرح سرا یکی از راه‌های اجرایی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات است و در حال حاضر باید منتظر تایید صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان باشیم و بعد تصمیم‌گیری نهایی درباره‌ی آن صورت بگیرد.

این فعال سیاسی درباره اینکه اجرایی بودن طرح سرا چقدر جدی است گفت: در جلسات شعسا، بر اجرایی بودن این طرح تاکید دارند اما همه چیز به بعد از تایید صلاحیت نامزدها بستگی دارد. اگر هم طرح سرا اجرایی نشد، مکانیزم‌ها و راه‌های قبلی را با توجه به نواقص و ایراداتی که داشتند، بررسی می‌کنیم و بر اساس آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

جواد امام درباره‌ی انتقادات از کلیدواژه‌ی «تکرار می‌کنم» توسط آقای خاتمی در سه انتخابات گذشته و اینکه آیا آقای خاتمی بار دیگر از این واژه استفاده خواهد کرد یا خیر گفت: هر انتخاباتی اتفاقات خاص خودش را دارد و امروز هم نمی‌توانیم بگوییم آقای خاتمی با چه کلیدواژه‌ای وارد انتخابات خواهد شد. ضمن اینکه تکراری که آقای خاتمی داشت به خاطر شرایط روز کشور بوده است. وگرنه آقای خاتمی هیج منافعی ندارند و اگر امروز انتقاداتی به عملکردها است، به عملکرد دولت و نمایندگان است و به دلیل تکرار آقای خاتمی نیست. آقای خاتمی امروز هزینه‌ی دولت را که در تصمیمات آن هیچ نقشی نداشته است پرداخت می‌کند.

مدیر بنیاد باران درباره‌ی ارزیابی نهایی از ثبت نام نهایی اصلاح طلبان گفت: در حال حاضر باید منتظر تصمیم شورای نگهبان بود و باید دید کسانی که ثبت نام کردند از زیر تیغ نظارت استصوابی جان سالم به در خواهند برد یا نه و بعد از آن ارزیابی خواهیم کرد.

همچنین او درباره مذاکره با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت کاندیداها گفت: به صورت موردی چندین بار با شورای نگهبان گفتگو کردیم و بارها هم اعلام کردیم که همواره موافق گفتگو با آنها هستیم.

گرامی مقدم: برای گرفتن تایید صلاحیت به تملق‌گویی و چاپلوسی روی می‌آورند

اسماعیل گرامی مقدم درباره دعوت تلفنی آقای خاتمی از اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات به انصاف نیوز گفت: من اطلاع دقیقی از دعوت تلفنی آقای خاتمی برای حضور در انتخابات ندارم اما ایشان همیشه در جلسات به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات تاکید داشتند و ما هم به عنوان کمیته‌ی حزب اعتماد ملی که هفته‌ی گذشته با ایشان ملاقات کردیم، گفتند هرچند نقدهایی به نظارت استصوابی و روند تایید صلاحیت‌ها وجود دارد، ولی باید در انتخابات شرکت کرد.

او همچنین گفت: کسانی که در ثبت نام انتخابات مجلس شرکت کردند دو دسته هستند. دسته‌ی اول، چهره‌های برجسته‌ای که به احتمال قوی تایید صلاحیت می‌شوند همه‌ی آنها ثبت نام کردند. ولی آن دسته‌ای که گمان می‌کنند که رد صلاحیت می‌شوند آنها هم در این دور اساسا حضور نیافتند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی درباره‌ی طرح سرا که توسط شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان مطرح شده گفت: طرح سرا دارای نواقصی است که باید آن را بررسی کرد اما اجرایی شدن آن را به بعد از تایید صلاحیت‌ها موکول کردند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی افزود: در حال حاضر طرح سرا دغدغه‌ی ما نیست و دغدغه ما نظارت استصوابی است. نتیجه‌ی این نظارت استصوابی باعث کاهش کیفیت مجلس شده و خروجی مجلس همواره ضعیف و مورد نقد بوده و مجلسی نیست که در راس امور باشد.

وقتی زنان و مردان آزاده، سالم و با اعتقاد که با نظارت استصوابی رد صلاحیت می‌شوند وارد مجلس نشوند، افرادی که وارد مجلس می‌شوند و برای اینکه تایید صلاحیت بگیرند، ناگزیر به تملق گویی، چاپلوسی و دورویی می‌شوند و همه‌ی اینها در خانه‌ی ملت فساد است. راه اجتناب این است که شورای نگهبان به جای اینکه با نظارت استصوابی یک جریان سیاسی را قلع و قمع کند و اجازه‌ی حضور پرقدرت در انتخابات ندهد، بر اساس قانون عمل کند. قانون هم چهار مرجع را برای رسیدگی به تایید صلاحیت‌ها تعیین کرده است.

او همچنین افزود: اگر در این انتخابات، حاکمیت نیازمند مشروعیت است که قطعا هست، باید با همین تعداد افراد برجسته یا غیر برجسته که هزینه‌ی حضور در انتخابات را پذیرفتند بر اساس مر قانون برخورد کند و آن‌ها را تایید کند، شاید این احتمال می‌رود که انگیزه‌ی مردم را برای حضور در انتخابات برگرداند؛ شرایط بسیار سخت است که مردم به قبل از حوادث 25 آبان که در سطح گسترده ایجاد شد و به خصوص قشر فقیر و متوسط جامعه را درگیر کرد، بازگردند. شاید تنها راه همین عملکرد شورای نگهبان باشد که مردم را امیدوار کند و این اعتماد را به آنها بدهد که همه‌ی اقشار سیاسی در انتخابات حضور دارند.

گرامی مقدم درباه اینکه چقدر احتمال می‌دهید آقای خاتمی از واژه‌ی «تکرار می‌کنم» استفاده کند گفت: شخصیت آقای خاتمی این نیست که به سمت تحریم انتخابات برود. همچنین آقای خاتمی به عنوان کسی که در شورای عالی سیاست گذاری، توانسته به نسبت بسیار زیاد ائتلافی ایجاد کند، ناگزیر است که در انتخابات از لیستی که تهیه می‌شود حمایت کند. اما اینکه تا چه حد واژه‌ی تکرار می‌کنم آقای خاتمی می‌تواند کارکرد داشته باشد، فعلا در هاله‌ای از ابهام است. آن‌هم به دلیل نارضایتی گسترده مردم است. اما تا انتخابات بیش از دو ماه فرصت داریم؛ رفتار شورای نگهبان، رفتار حاکمیت و واقع‌گرایی که مردم ایران دارند همه‌ی اینها ممکن است دست به دست هم دهند برای اینکه وضع بدتر نشود.

روشن است که اگر افراطیان راست وارد مجلس شوند وضع از این که هست بدتر می‌شود. ممکن است تعدادی بگویند وضع بد است، بگذارید بدتر هم بشود. ولی به دلیل هوشمندی مردم ایران و به دلیل طبع اصلاح‌طلبی که دارند به نظرم می‌رسد که مردم اجازه نمی‌دهند که وضعیت حال حاضر بدتر شود و دستگاه مقننه و تقنینی کشور در اختیار تندروهایی قرار بگیرد که در گذشته خسارت‌های زیادی حداقل در قانون گذاری به آنها وارد شده است. و در این صورت است که «تکرار می‌کنم» آقای خاتمی حتما و مجددا باعث عقب رفتن افراطیون از قدرت خواهد شد.

گرامی مقدم در ادامه صحبت‌های خود گفت: این مردم هستند که باید تشخیص بدهند که آیا می‌خواهند وضعیت حال حاضر بهتر یا بدتر شود. چون ما در حال حاضر گزینه‌ی دیگری نداریم. در حقیقت یک دوگانه اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد و یک دوگانه‌ی رای دادن و ندادن. آقای خاتمی در صف دوگانه‌ی اصلاح‌‌طلب و اصولگرا قرار دارد و در آنجا می‌تواند تاثیرگذار باشد. در طرف دیگر که بین رای دادن و ندادن است، آقای خاتمی در صف اعتقاد به رای دادن حضور دارد. اما روشن است کسانی هم در بیرون و هم در داخل بر رای ندادن مردم تاکید می‌کنند و تشویق می‌کنند. مردم به هر حال ناامید هستند و چشم‌اندازی برای بهبود وضعیت نیست و اصلاح‌طلب به بن‌بست رسیده و همین مسایل ممکن است اینبار کفه‌ی رای ندادن را سنگین کند. تنها دستگاهی که می‌تواند مانع از رای ندادن شود، رویکرد جدید حاکمیت است. اگر رویکرد حاکمیت به نفع مطالبات مردم باشد می‌توان مشارکت را افزایش داد اما اگر برخلاف مطالبات مردم باشد در حقیقت یک لطمه‌ی جدی به مردم وارد می‌کند و راه اصلاح کشور از همین راه اصلاح وضع موجود عبور می‌کند.

سخنگوی حزب اعتماد ملی درباه‌ی نظر مهدی کروبی مبنی بر حضور در انتخابات گفت: آقای کروبی نظرشان در 8 آذرماه که در جلسه ‌یشورای مرکزی حزب اعتماد ملی قرائت شد، در بخش‌هایی از پیامشان تاکید شده که برای تقویت نهاد انتخابات اعضای شورای مرکزی حزب و همچنین اصلاح‌طلبان سراسر کشور در انتخابات شرکت کنند. و حالا دعوت آقایان کروبی، خاتمی و دیگران را منتظر برخورد حاکمیت هستیم و باید دید حاکمیت و نهاد حاکمیت در شورای نگهبان چه برنامه‌ای دارند.

اگر شورای نگهبان دست به رد صلاحیت گسترده بزند دست به تحریم انتخابات زده است و نیازی نیست اصلاح‌طلبان دست به تحریم بزنند؛ وقتی شورای نگهبان یک جریان سیاسی را گسترده رد صلاحیت کند این، عملا علامت دادن به مخالفین شرکت در انتخابات است و تقویت آنها باعث خواهد شد که به خودی خود انتخابات تحریم شود. اما اگر شورای نگهبان بر اساس مر قانون عمل کند، در آن صورت پیش بینی می‌شود که مشارکت مردم افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. الان خود خداهم بیاد بگه تکرار میکنم بیایین رای بدید بیشتر مردم رای نمیدن..خاتمی خودشو سبک نکنه

  2. من موندم در جریان اصلاح طلبا قحط الرجاله که ادمی که شورای نگهبان 16 سال پیش رد صلاحیت کرده الان می خوان اون رو معرفی کنن و می ترسن شورای نگهبان باز ردشون کنه، این حرفا مشخصه که دوستان هم دنبال منافعه شخصین نه چیز دیگه
    و دوما اینکه جریان اصلاح الان چه گلی به سر مردم زده که الان می گه به تصمیم شورای نگهبان بستگی داره. یا خوابی یا خودتون رو زدید به خواب
    اگه ناکارمدی افرادی کنونی مجلس مربوط می شه به رد صلاحیت بعضی افراد، برید به حال حزبتون گریه کنید که اینقدر ادم درست و کارامد نداردید که وارد مجلس کنید.
    در اخر دوست عزیز مجلس شورای اسلامی ، شورای شهر ، شهردار و وزرای ریس جمهور چه گلی به سر مردم زدن که الان انتظار حمایت مجدد از جریان اصلاحات دارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا