خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو مناظره جشنواره ی فیلم فجر در برنامه هفت

شفاف نوشت: دومین میزگرد برنامه ی هفت با موضوع «جایگاه قهرمان در سینمای ایران» دیشب با حضور آقایان مسعود ده نمکی، سید جمال ساداتیان، عبدالحسین برزیده و علیرضا درستکار برگزار شد.

در این میزگرد،‌ علیرضا درستکار در آغاز صحبت هایش، با عصبانیت غیر مستفیم و بدون ذکر اسم،‌ به صحبت هایی که در مناظره ی دوم احسان رستگار و شاهین شجری کهن مطرح شده بود، اشاره کرد. علیرا درستکار که بنا بود درباره ی بحث قهرمان در سینمای ایران صحبت کند، در نوبت اول صحبتش، ناگهان بدون مقدمه و ارتباط بحث جشنواره ی سی و سوم فجر را به میان کشید و گفت:
«چرا ما باید فکر کنیم که در جشنواره ی خودمون واویلا چقدر بد شد اصلا هم چین چیزی نیست! سینمای ایران خیلی جاها پیشروتره، در یک جاهایی، به ویژه در همین دوره از نظر اعتلای فنی بی نظیره. بحث محتوا رو نمی کنم. اون بحث الکی قصه رو هم نمی کنم که لقلقه ی… یه آدمی آمد این جا یه چیزی گفت، حالا لقلقه ی همه شده، آقا قصه نداره، بابا ولمون کن، چه قصه ای؟ قصه ها دیگه تموم شد! تموم شد آقا!‌ اینو از گوشت در بیار! قصه ها دیگه همه مثل جدایی نادر از سیمینه! …»
در ادامه ی بحث وی قهرمان را به کلی در سینمای ایران و جهان تخطئه کرد و مضحک دانست که با مخالفت هر سه مهمان دیگر مواجه شد.
در آن دو مناظره که ویدئوی آن ها در زیر قابل بارگیری است و در ایام سی و سومین جشنواره ی فیلم فجر، در ۱۷ و ۱۹ بهمن ماه برگزار شد، مباحثی به میان آمد که در نشست های بعدی در قالب میزگرد پیگری شد.
در قسمت دوم آن دو مناظره، احسان رستگار نگاهی منتقدانه داشت به ضدقصه بودن فیلم ها در جشنواره ی سی و سوم فیلم فجر که پس از اتمام جشنواره، اکثر قریب به اتفاق منتقدان و فیلم سازان، به بیشتر مباحث مطروحه در آن مناظره ی جنجالی در لا به لای صحبت هایشان اشاره و آن ها را تایید کردند. در تاریخ ۲۴ بهمن، در میزگرد «جشنواره فیلم فجر/قسمت اول» آقایان سید ضیاء الدین دری و همایون اسعدیان، در تاریخ ۱ اسفند با موضوع «جشنواره فیلم فجر/قسمت دوم»، آقایان منوچهر محمدی، محمدحسین لطیفی، شاهرخ دولکو و جواد طوسی و نیز در برنامه ی هفته گذشته در تاریخ ۸ اسفند با موضوع «جایگاه قهرمان در سینمای ایران/قسمت اول» برگزار شد، آقایان بهروز افخمی،‌ اکبر نبوی، سیروس الوند و سعید راد هم علی رغم اختلاف نظر در برخی مباحث مانند تاثیر ممیزی در ضعف فیلم ها، اما اکثرا در ضد قصه بودن بسیاری از فیلم های جشنواره ی سی و سوم اتفاق نظر داشتند.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا