خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خرازی: بیانیه ۷۷اصلاح‌طلب فاجعه بود، نظام با سعه‌صدر تحمل کرد

«صادق خرازی»، دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب درباره‌ی حوادث اخیر فاجعه بود، من این بیانیه را قبول ندارم. مبنای آن بیانیه اصل نظام را هدف قرار داده بود. روح بیانیه ۷۷ نفر، مثل بیانیه‌هایی بود که با عقده‌گشایی، اصل نطام را هدف قرار می‌دهند. بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب، بوی ترشیدگی سیاسی می‌داد، این بیانیه، بیانیه نیروهای انقلاب نبود، حتی نیروهای انقلاب سابق. بیانیه کسانی نبود که مدعی استقلال و آزادی این مملکت بودند. نظام با سعه صدر، صادرکنندگان بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب را تحمل کرد.

به گزارش ایسنا، صادق خرازی دبیرکل حزب اصلاح‌طلب ندای ایرانیان که با حضور دری یکی از برنامه‌های  شبکه افق در پاسخ به سوالی درباره حمایت اصلاح‌طلبان از دولت حسن روحانی و وضعیت کنونی دولت، گفت: معمولاً دولت‌ها در دور دوم، مقبولیت‌شان کمی خدشه‌دار می‌شود. مخصوصاً اکنون که افکار عمومی به رییس دولت و ارکان آن اعتراض جدی دارد.

وی با بیان اینکه وضع دولت در افکار عمومی  مناسب نیست، اظهار داشت: به‌رغم احترامی که برای آقای روحانی قائل هستم و انس چهل‌ساله‌ای که با وی دارم، دولت نقاط ضعف جدی دارد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب، شور و نشاط ایجادشده در انتخابات ۹۶ را مورد اشاره قرار داد و در تحلیل علّت کاهش محبوبیت دولت، به فقدان جوانگرایی و عدم به‌کارگیری نیروهای کارآمد و متخصص از سوی دولت دوازدهم اشاره کرد.

خرازی ابراز امیدواری کرد دولت با به‌کارگیری حداکثر توان خود برای حل مشکلات و اقدامات سنجیده، جلوی ریزش سرمایه اجتماعی خود را بگیرد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوالی درباره نسبت اصلاحات و دولت روحانی گفت: در انتخابات ۹۲ سه دیدگاه وجود داشت. جمع کثیری از اصلاح‌طلبان سر سازگاری با روحانی نداشتند، اما در نشست‌هایی که وی با مرحوم هاشمی و خاتمی داشت، خود را به‌عنوان نماد اعتدال‌گرایی جا انداخته بود.

خرازی ادامه داد: از آنجایی که کشور با نوعی بحران اعتدال‌گرایی مواجه بود، درنتیجه با حمایت اصلاح‌طلبان، روحانی پیروز انتخابات شد.

وی در پاسخ به این سوال که شما بین عارف و روحانی، کدام را ترجیح دادید، گفت: من روحانی را به سایر گزینه‌ها رجحان می‌دادم، چرا که او جهان‌دیده و دارای تجربه بود و به سیاست‌خارجه اشراف داشت، اما در مسیر، برخی رفتارهای  روحانی، فاصله او با اصلاح‌طلبان را بیشتر کرد.

مشاور رییس دولت اصلاحات درباره علّت فاصله‌ گرفتن روحانی از اصلاح‌طلبان، با بیان اینکه  ویژگی‌های شخصیتی افراد مهم است، اظهار داشت: شخصیت کاریزماتیک، می‌تواند همه را به‌سمت خود جذب کند که این جزء نکات مثبت یک رهبر دولت است.

خرازی با بیان اینکه روحانی فاقد این ویژگی‌ها بود تا موقعیت به دست‌آمده را حفظ کند، گفت: پهلوان و قهرمان شدن سخت نیست، بلکه پهلوان و قهرمان ماندن سخت است. آقای روحانی با نخبگان فاصله گرفت. اینکه در ماه رمضان به نخبگان یک شام بدهد و چند اقدام شکلی انجام شود، معنای این کار، بهره‌گیری از جریان‌های سیاسی و نخبگان نیست.

وی در مقایسه روحانی با خاتمی و هاشمی، گفت: زمانی که خاتمی می‌خواست سیاست‌های تعدیل اقتصادی را اجرا کند، با تمام نخبگانی که تعداد زیادی از آن‌ها به خاتمی رای نداده بودند جلسه گذاشت. خاتمی به مدیران اعتماد می‌کرد و به آن‌ها موقعیت می‌داد.

خرازی ادامه داد: هاشمی نیز همواره از عقل جمعی استفاده می‌کرد و در تصمیم‌های بزرگ، مجموع نیروهای کیفی نظام را جمع می‌کرد؛ از ماجرای پذیرش قطعنامه گرفته تا نحوه تعامل با مردم.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب نحوه عملکرد روحانی در اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اینکه گفته شود صبح جمعه در جریان اجرای طرح قرار گرفته‌ام، ریشخند زدن به شعور جامعه است. خیال دارید مردم باور کنند؟ مگر می‌شود روز جمعه از این قضیه باخبر شد؟! بعد هم توجیه می‌کنند و بدتر اینکه می‌گویند روحانی خود را فدا کرده است. روحانی فدای چه شده است؟ این رفتارهاست که آسیب زده است. مگر می‌شود کسی بخوابد بگوید از فلان موضوع بی‌خبر بوده است؟

خرازی با یادآوری سبک مدیریتی شهیدرجایی گفت: وقتی خبر دادند که “کومله” تا کردستان پیش آمده‌اند، شهید رجایی به فرماندار گفت که مگر تو مرده بودی؟  بعد هم فرماندار را توبیخ کرد.

وی ادامه داد: طرح مدیریت مصرف سوخت، می‌توانست حتی به رای مردم گذاشته شود. اما وزیر دولت با غرور می‌آید و آنگونه حرف می‌زند.

در ادامه، مجری خطاب به خرازی گفت: شما سال ۹۴، روحانی را شخصیت استثنایی تاریخ انقلاب نامیدید و اکنون برخی می‌گویند نقد شما به روحانی از سر ناچاری است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه در جایگاه سال ۹۴، هنوز هم به آن حرف اعتقاد دارم، افزود: روحانی آن زمان ۶۵ ساله بود و ما روحانی ۷۰ ساله را تجریه نکرده بودیم. روحانی در سال‌های قبل، رییس شورای امنیت بود و بحران‌هایی را تجربه کرده بود. ما فکر کردیم چنین فردی، مدیر اجرایی قوی‌ای هم خواهد شد.

خرازی با عذرخواهی از مردم بابت حمایت از روحانی گفت: حمایت‌ها بر اساس شناخت از افراد است. حضرت امام هم از بنی صدر حمایت کردند و بعداً گفتند که اشتباه کرده‌اند. البته مقایسه روحانی با بنی صدر، قیاس مع‌العارق است، چرا که روحانی از شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب هستند که در اتفاقات کلیدی حضور داشته‌اند.

وی افزود: البته روحانی اول انقلاب با روحانی امروز، و هاشمی دیروز با هاشمی زمان فوت و خاتمی اول انقلاب با خاتمی امروز تفاوت دارند و تکامل یافته‌اند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با بیان اینکه کشور به بن‌بست محض رسیده بود و در چنین شرایطی از روحانی حمایت کردیم، گفت: اینکه اصلاح‌طلبان بابت روحانی به مردم چک سفید می‌دهند، حرف یک نفر بوده است، البته ما اصلاح‌طلبان باید می‌نشستیم و جمع‌بندی می‌کردیم. ما باید بدانیم‌ رییس جمهور، مالک کشور نیست، بلکه مدیر است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان، فقدان احزاب قدرتمند و با فکر را در کشور مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: نتیجه چنین وضعیتی این است که ما همیشه‌ صفر یا صد هستیم. اگر ما حزب داشتیم و روحانی و احمدی نژاد و دیگرانی که بعداً می‌آیند، می‌نشستند و به امضای  یک قرارداد مشروط برای اداره کشور می‌رسیدند، امروز دولت به بحران مشروعیت نمی‌رسید.

خرازی در ادامه گفت: همین الان اگر به جایگاه سال ۹۲ برگردیم به روحانی رای می‌دهم.

وی پاسخ به این سوال که چرا خاتمی این روزها و در قبال عملکرد روحانی سکوت کرده است، گفت: مگر خاتمی تریبون دارد؟

خرازی که با این واکنش مجری مواجه شده بود که “خاتمی از همان طریقی که تَکرار می‌کرد، می‌تواند این روزها واکنش نشان دهد”، گفت: من سخنگوی خاتمی نیستم، اما وی با همه علاقه‌ای که به دولت دارد، منتقد عملکرد آن است، امّا رعایت مصالح ملی را می‌کند و نمی‌خواهد حرفی بزند که مشکل ایجاد کند.

وی ادامه داد: خاتمی اخیراً به من گفت خدا حفظ  کند رهبری را که غایت مردانگی را در حمایت از دولت نشان داد و اگر رهبری نبود معلوم نبود کشور چه می‌شد.

خرازی در واکنش به اظهارنظر یکی از اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه اعتراضات اخیر باعث نارضایتی محرومین شده و برای سبد رای اصلاح‌طلبان که در شمال شهر است مشکلی ایجاد نمی‌کند، گفت: این حرف خوش سلیقگی نبوده و کسی که این را گفته، توهم داشته است.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان در کجا اشتباه کرده‌اند، گفت: در برخی امور در سیاست داخلی دچار اشتباه شده‌ایم. مثلاً چرا ما صادقانه به مردم نگفتیم که برخی شعارها از سوی روحانی در پسابرجام، زیبنده نیست؟ اینکه برجام را خدا آورد و آب خوردن ما به برجام بستگی داشت، اینها سخنانی است که ما اصلاح‌طلبان باید همان روز نسبت به آن واکنش نشان می‌دادیم.

وی ادامه داد: من به سهم خودم این حرف‌ها را گفته‌ام، امّا من جزء کوچکی از اصلاحات هستم و حتی برخی اصلاح‌طلبان به خاطر مواضع ارزشی حزب ندا، می‌گویند این حزب، فیک است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب که کارنامه روحانی را جدا از کارنامه اصلاح‌طلبان می‌دانست، خطاب به مجری گفت: شما چند وزیر اصلاح‌طلب را نام ببرید که در این دولت فعالیت کرده باشند.

خرازی در واکنش به مجری برنامه که از اسحاق جهانگیری، علی ربیعی، عباس آخوندی، بیژن زنگنه، معصومه ابتکار، محمود حجتی و شهین‌دخت مولاوردی به‌عنوان اعضای اصلاح‌طلب کابینه روحانی نام برد، گفت: این‌ها نماد اصلاحات نیستند.

وی در ادامه، بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب که نظام را در حوادث اخیر متهم کرده بودند را “فاجعه” خواند و با بیان اینکه من این بیانیه را قبول ندارم، تصریح کرد: مبنای آن بیانیه اصل نظام را هدف قرار داده بود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: روح بیانیه ۷۷ نفر، مثل بیانیه‌هایی بود که با عقده‌گشایی، اصل نطام را هدف قرار می‌دهند.

خرازی با بیان اینکه نظام متعلق به ماست، خاطرنشان کرد: من زمان احمدی‌نژاد گفتم بین احمدی‌نژاد و نیروهای آمریکایی ما حاضریم برای دولت احمدی‌نژاد بجنگیم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب، بوی ترشیدگی سیاسی می‌داد، افزود: این بیانیه، بیانیه نیروهای انقلاب نبود، حتی نیروهای انقلاب سابق. بیانیه کسانی نبود که مدعی استقلال و آزادی این مملکت بودند.

خرازی ادامه داد: این بیانیه مورد وثوق همه نیروهای اصلاح‌طلب نبود و از شخص اول اصلاحات تا پایین، همه نسبت به آن حرف دارند.

وی که معتقد بود نظام با سعه صدر، صادرکنندگان بیانیه ۷۷ اصلاح‌طلب را تحمل کرده، در پاسخ به این سوال که آیا نظام باز هم باید این افراد را تحمل کند، گفت: باید با آنها صحبت کرد و گفت که نقد را با نفی، نظام‌ را با دولت و حاکمیت را با افراد اشتباه نگیرید.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه با بیان اینکه به لحاظ ماهوی با برخی اصلاح‌طلبان اختلاف دارم، گفت: یک زمانی خاتمی حرف اول را در کشور می‌زد، اما چه شد که سال ۸۴ فرد دیگری را انتخاب کردند. آن زمان که دیگر وزارت کشور دست خودمان بود. من حتی نسبت به سال ۸۸ ‌هنوز نمی‌توانم قانع شوم که تقلب رخ داده است.

خرازی به انتقاد از برخی پدرخوانده‌های سیاسی در جریان اصلاحات پرداخت و با بیان اینکه حزب ندا را با جمعی از نیروهای جوان راه‌اندازی کردیم، گفت: بسیاری از این‌ها بعد از وقایع ۸۸ به زندان رفتند و بعد به فعالیت حزبی پرداختند، چون به قانون اساسی اعتقاد دارند، امّا برخی‌ها این جوانان را طرد می‌کنند.

وی افزود: ادبیات برخی‌ افراد در جریان اصلاحات، محترمانه نبود و طوری نبود که در جریان اصلاحات یک وفاق ایجاد شود.

بخش پایانی جهان‌آرا به موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای اختصاص داشت‌.

خرازی در ارزیابی گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود گفت: نکته مهمی که وجود دارد، قدرت بازدارندگی کشور است. دولت باید زودتر از این‌ها با طرف مقابل برجام برخورد  می‌کرد.

وی با بیان اینکه جزء تیم مذاکره‌کننده نبودم، امّا با همه وجود از برجام حمایت کردم، اظهار داشت: بعد از برجام هم در ارتباط با مدیریت برجام انتقادهایی را مطرح کردم.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان ادامه داد: ما وزیر خارجه را خوب ساپورت نکردیم و حرف‌هایی زده می‌شد که دست ما را برای طرف مقابل، رو می‌کرد. در نهایت با آمدن ترامپ و دولت جمهوری‌خواه معادلات بهم خورد. امّا اگر دولت جمهوری خواه نیامده بود و مثلاً هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور شده بود، آیا امروز، وضعیت برجام این بود؟ نه.

خرازی در پاسخ به این سخن مجری که برخی می‌گویند اگر دیگران هم می‌آمدند تحریم‌ها ادامه داشت، همان‌طور که اوباما تحریم ویزا و تحریم آیسا را اعمال کرد، گفت: چند رژیم تحریم در ارتباط با ایران وجود دارد؛ یک رژیم تحریم‌های سازمان ملل، دیگری تحریم‌های اتحادیه اروپا و در نهایت تحریم‌های آمریکا.

وی افزود: آمریکایی‌ها همواره تحریم‌های خود را  برای مذاکرات دوجانبه درباره عادی سازی مناسبات ایران و آمریکا نگه می‌دارند و صد دور دیگر هم مذاکره بشود این‌ تحریم‌هه باقی می‌ماند.

خرازی، اولین تحریم سازمان ملل علیه ایران را مربوط به زمان احمدی‌نژاد دانست که مجری برنامه، علت آن را تعلیق داوطلبانه‌ای دانست که دولت خاتمی پذیرفته بود.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در دوره احمدی‌نژاد، ادبیاتی به کار گرفته شد که ایران را زیر فصل هفت منشور سازمان ملل متحد قرار داد و از محو اسراییل سخن گفته می‌شد.

خرازی در واکنش به این سئوال مجری که مگر اولین کسی که از محو اسرائیل سخن گفت، حضرت امام نبود؟ گفت: ‌به‌یاد دارم وقتی “میتران” رئیس‌جمهور وقت فرانسه، پس از پیروزی شهید رجایی در انتخابات طی پیامی به او تبریک گفت، شهید رجایی پاسخ تندی به او داد. امام فردای آن روز، رجایی را خواست و به او گفت که این حرف‌ها چیست؟ رجایی در پاسخ گفت که شما این حرف‌ها را گفتید و ما هم از شما یاد گرفتیم. امام در جواب گفت که من آخوند  هستم که این حرف‌ها را می‌زنم، تو باید مملکت را اداره کنی.

وی ادامه داد: اگر امام و رهبری بر اساس گفتمان جهانی اسلام سخنی مطرح می‌کنند این بدان معنی نیست که روسای جمهور هم همان حرف را بگویند، رییس دولت باید به فکر معیشت مردم باشد.

خرازی در واکنش به اینکه بحث هولوکاست را خود رهبری مطرح کردند، گفت: سخن ایشان درباره هولوکاست کاملا درست است و سیاست‌های ایشان، بازدارندگی منطقه را تقویت کرده است.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه سال ۸۵ برای بزرگان نظام نوشتم که این مسیر ما را زیر فصل هفت سازمان ملل می‌برد، گفت: خدا پدر سردار سلیمانی را بیامرزد که قدرت مقاومت ما را به‌جایی رسانده بود که آن‌ها نتوانستند دست از پا خطا کنند، چرا که می‌دانستند اگر وارد درگیری با ایران شوند، از منجلاب خون خارج نمی‌شوند.

خرازی با بیان اینکه راه‌اندازی سانتریفیوژها کار احمدی‌نژاد بود نه روحانی، اظهار داشت: این سانتریفیوژها بازدارندگی ما را افزایش داد که نتیجه آن را در مذاکرات سیاسی دیدیم. اگر آلمان و فرانسه هم فکر می‌کردند چاره دارند حاضر نبودند توافق کنند. آن‌ها دیدند چاره‌ای ندارند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به بدعهدی اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام گفت: اروپایی‌ها با ما بازی کردند. مثل کسی که تا زمانی که دوستش پول دارد، او را می‌خواهد. اینجا دو جریان وجود داشت؛ یکی می‌گفت باز هم تعامل کنیم، دیگری می‌گفت که قدم به قدم از برجام عقب بنشینیم. ما می‌گفتیم اگر محکم بایستیم، مصداق “فاستقم کما اُمرت” است.

خرازی در پاسخ به این سوال که شما با این اعتقادات، چرا به روحانی رای دادید؟ گفت: ایشان در مذاکرات چیزی می‌گوید امّا عقیده‌اش طور دیگری است. روحانی ناچار است برای اینکه یک بستر برای قدرت مانور داشته باشد، تمام حرفهایش را یک جا به زبان نیاورد وگرنه از بازی‌ای که اروپایی‌ها سر او درآورده‌اند، بسیار ناراحت است.

وی در پاسخ به این سوال که شما که تجربه  “مک فارلین” را دیدید چرا به آمریکایی‌ها در برجام اعتماد کردید، به مشی رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب در هر دوره‌ای به عقل جمعی تکیه می‌کنند و تصمیم می‌گیرند. در دوره خاتمی نیز در بحث مذاکرات به دولت گفتند که اگر این نگرانی‌ها را برطرف کنید من قبول دارم.

خرازی ادامه داد: رهبر انقلاب با اینکه همانطور که خودشان گفتند، انقلابی هستند، اما ایشان دیپلماتی است که چهل سال تجربه کار سیاسی دارد. بسیاری از موفقیت‌های ما در سیاست‌خارجه، مرهون رهبری است. بسیاری از پیام‌ها را ایشان در جریان مذاکرات برای ظریف می‌فرستاد و او گوش می‌داد.

دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پاسخ به این سوال که آیا متن کامل برجام را خوانده‌اید؟ گفت: هزاربار آن را خوانده‌ام.

مجری پرسید: پس چگونه می‌گویید تحریم‌های اتحادیه اروپا طبق برجام لغو شده؟ همچنین ما ذیل بند ۴۱ فصل هفت بوده‌ایم نه بند ۴۲ که مربوط به جنگ است و اکنون نیز طبق قطع‌نامه‌ای تحریم می‌شویم که دولت به آن افتخار می‌کند.

در ادامه، ثابتی، مجری برنامه در واکنش به سخن خرازی مبنی بر اینکه رهبری، قدم به قدم برجام را تایید کردند، گفت: رهبری گفتند که برخی خط قرمزهای ما رعایت نشده است.

خرازی در پاسخ گفت: شما قسمت‌هایی را از سخنان رهبری که می‌پسندید، مطرح می‌کنید و قسمت‌های دیگر را نادیده می‌گیرید.

مجری در پاسخ گفت: ما به همه سخنان رهبری استناد می‌کنیم.

خرازی با بیان اینکه کشور در بحران سنگین سیاسی بود و برجام تصمیم همه بود، اظهار داشت: در عین حال، ما می‌گوییم در بحران‌ها باید واقعیت‌های کشور را به طرف خارجی نشان دهیم. نمی‌توانیم بگوییم نان مملکت به برجام بستگی دارد.

مشاور رییس دولت اصلاحات با بیان اینکه در جریان توافق هسته‌ای، روحانی به من زنگ زد و از به‌خاطر مصاحبه‌هایی که کرده بودم تشکر کرد، گفت: من آن ‌مواضع را به‌خاطر روحانی اتخاذ نکرده بودم، بلکه اعتقادم را گفته بودم. با این حال، می‌گویم چرا ما به مذاکره‌کننده‌ها به‌طور آشکار، سکه و مدال دادیم؟ این کار، نشان‌دهنده دست باز ما برای دشمن است.

خرازی افزود: ارزش ظریف، خیلی بیشتر از این مدال‌ها است، اما باید به‌طور پنهانی از او تقدیر می‌شد. چرا باید بگوییم حیات و ممات ما به برجام وابسته است؟ این‌ها اشتباه بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا متن توافق برجام را متنی قوی می‌دانید؟ گفت: اگر موقعیت‌مان طور دیگری بود، نه. امّا با توجه به موقعیت ما در آن برهه، خوب بود.

سفیر اسبق ایران در فرانسه افزود: من اگر ناچار باشم، خانه پانصدهزارتومانی را به قیمت پنجاه هزار تومان می‌فروشم.

خرازی در ارزیابی سفر روحانی به ژاپن گفت: من به این سفر امیدوار نیستم و این سفر، تامین‌کننده باورهایی که دوستان دارند نخواهد بود. آنچه ژاپن و آمریکا دنبال می‌کنند تامین کننده منافع ملی ما نیست.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خاتمه، انتخابات مجلس یازدهم را یکی از اساسی‌ترین و مهم‌ترین انتخابات‌ها دانست و گفت: اگر کسی سخن از تحریم به میان آورد، خادم کشور نیست. هم صاحب‌نظران و هم مردمی که از حوادث اخیر آسیب دیده‌اند، برای تامین امنیت ملی و نفی دخالت خارجی، آگاهانه رای دهند. نمی‌گوییم به ما رای دهند؛ به هرکسی که فکر می‌کنید مناسب است رای دهند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آیا میشه یک کسی با بیشترین حسن روابط (از انواع مختلف) با مهمترین افراد عناصر مخالف اصلاح طلبی ، اصلاح طلب باشه جناب خرازی ؟!

  2. مباش در پی آزار و هر چه خواهی کن / که در شریعت ما غیر از این گناهی نیست (حافظ) گفت:

    میگه اسیب دیده های حوادث اخیر هم بیان رای بدن. من برای همیشه یه بار به ایشون و بقیه افراد سهیم میگم : به کسی آسیب نزنید. به کسی آسیب نرسونید.
    خلق همه جملگی نهال خدایند / هیچ نه برکن از این نهال و نه بشکن (ناصر خسرو)
    بخاطر حفظ خودتونه و اسم دیگه ای روش نگذارید. حفظ قدرت ، حفظ قدرته حتی اگه اسمشو قدرت مقدس بذاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا