خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مهدی نصیری: بحث اساسی این است که در حکومت اسلامی هیچ امری نباید اجباری باشد، اما می‌بینید که کسانی هستند که می‌توانند این حکم شرعی را به بانوان تحمیل و آن‌ها را مجازات و جریمه کنند

دیدار نیوز نوشت: نصیری معتقد است: اینکه ما در شریعت اسلام حکم حج را داریم به این مفهوم است که فقها می‌گویند بر خانم‌ها واجب است غیر از صورت و دست، بدنشان پوشیده باشد. این یک حکم مشهور فقهی است هم میان اهل تشیع و هم اهل تسنن. از طرف دیگر موضوعی که شاید مخاطبان کمتر شنیده باشند این است که فقهایی مانند احمد قابل و کدیور که هر دو مجتهد هستند دیدگاه جدیدی را مطرح کردند و آن این است که بر اساس ادله دینی و آیه قرآن حجاب استحبابی است نه وجوبی، نظریه‌ای تازه و شاذ و شاید از نظر خیلی‌ها عجیب و خلاف شرع باشد.
او ادامه می‌دهد: از نظر این دو فقیه واجب نیست خانم‌ها سر و گردن خود را بپوشانند و این امری مستحب است و در عین حال، چون باب اجتهاد باز است و کسی نمی‌تواند بگوید چرا این حرف را زدید؛ پیش‌تر هم فتوا‌هایی داشتیم که درباره آن حرف نمی‌زدند، اما بعد‌ها گفته و درباره آن تحقیق و بررسی شد.

مهدی نصیری:آقایان احمد قابل و کدیور می‌گویند حجاب وجوبی نیست/گفته بودم گشت ارشاد برای جامعه و نظام عوارض دارد/ مجلس کنونی ارزش به توپ بستن را هم ندارد/ اراده راس نظام این است که لایحه حجاب اجباری تصویب شود/ جمهوری اسلامی به پایان روایتش رسیده است

اینطور که مدیر مسئول و سردبیر اسبق روزنامه کیهان می‌گوید: بحث اساسی این است که در حکومت اسلامی هیچ امری نباید اجباری باشد، اما می‌بینید که کسانی هستند که می‌توانند این حکم شرعی را به بانوان تحمیل و آن‌ها را مجازات و جریمه کنند در حالی که از نظر بسیاری از علما و فقها این امر مانند نماز و روزه اجباری نیست و کسی نمی‌تواند آن را به مردم تحمیل کند.

نصیری، با اشاره به اینکه “من سالهاست که درباره حجاب نظر داده‌ام و آن را اجباری نمی‌دانم” تعریف کرد که «برای اولین بار مناظره‌ای در شهریور ۹۹ در شبکه چهار سیما درباره موضوع حجاب اجباری انجام شد که مهمان آن برنامه من و آقای سوزنچی بودیم؛ من مخالف حجاب اجباری و او موافق که خیلی هم بازتاب داشت. همان موقع من به دوستان شبکه چهار گفتم که نظام روی این موضوع حساس است و به نوعی خط قرمز نظام است، اما آن‌ها گفتند که نه مشکلی وجود ندارد، اما دو ساعت بعد از انتشار این مناظره با مجریان این برنامه برخورد جدی شد.»

این روزنامه‌نگار ادامه می‌دهد: «یکی از موضوعاتی که در آن مناظره به آن اشاره کردم و وجود آن را برای جامعه و نظام خطرناک می‌دانستم، گشت ارشاد بود، اما کسی به حرف‌ها توجه نکرد و دقیقا دو سال بعد یعنی شهریور ۱۴۰۱ آن اتفاق‌ها و ماجرای برخورد با مرحوم مهسا امینی پیش آمد.»

او با تاکید بر اینکه “نمی‌توان دین را به کسی تحمیل کرد”، می‌افزاید: هیچ کس نمی‌تواند به زور بگوید مسلمان شوید و جامعه را با زور و سرکوب به سمت حکومت دینی و شرعی ببرد، احکام شرعی را هم نمی‌توان تحمیل کرد. ممکن است کسی بگوید این حکم شرعی برایش جا نیفتاده، هیچ ایرادی ندارد حتی خدا هم با این موضوع مشکلی ندارد و قبول می‌کند وبه دنبال مواخذه کردن هیچ کس نیست.

مدیرمسئول و سردبیر اسبق روزنامه کیهان معتقد است که هیچ چیزی با زور، ارزشمند نخواهد شد، از نماز خواندن تا دروغ نگفتن و انفاق کردن؛ در نهایت هیچ عقیده دینی و تحمیلی ارزشمند نخواهد بود به ویژه در موضوع حجاب که بخواهیم آن را به اجبار تحمیل کنیم این هیچ ارزشی به دنبال نخواهد داشت. حکومت‌ها می‌خواهند در تحمیل دستشان باز باشد و می‌خواهند مجوز سرکوب داشته باشد و هر چیزی را با همین ابزار به جامعه تحمیل کنند.

به گفته این روزنامه‌نگار، این در حالی است که از علما و فقهایی مانند جوادی آملی و نوری همدانی نقل شده که آن‌ها با حجاب اجباری مخالفند و حالا اینکه چرا برخی از علما سکوت کرده‌اند هم بحث مجزایی را می‌طلبد، اما اکثر علما با حجاب اجباری مخالفند و نمونه عینی آن آقای سیستانی است، او در عراق حرف آخر را می‌زند، اما می‌بینید که حجاب در عراق آزاد است حتی در کربلا و نجف هیچ کس هم مزاحمشان نمی‌شود.

نصیری، روی این موضوع تاکید دارد که در صدر اسلام هم حجاب اجباری نبوده یعنی هیچ مدرکی وجود ندارد که چه در زمان پیامبر و حضرت علی با کسی که حجاب نداشته برخورد کرده باشد، حتی حدیثی از امام صادق (ع) وجود دارد که ایشان در این حدیث گفته بودند با آن دسته از زنانی که به هر دلیلی نمی‌خواهند حجاب داشنته باشند کاری نداشته باشید و حتی نگاه کردن به موی آن‌ها حرام نیست، اگر نگاه کردن شهوانی نباشد.

او در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع مهم امر به معروف و نهی از منکر اشاره می‌کند و می‌گوید: همه فقها می‌گویند امر به معروف و نهی از منکر در شرایطی واجب است که فرد عالم باشد و بداند در چه شرایط و با چه بیانی باید امر به معروف را انجام دهد اگر بداند که حرف هایش را می‌پذیرد و تاثیرگذار است باید بگوید، اما اگر نتیجه عکس بدهد، حرام است.

مدیرمسئول و سردبیر اسبق روزنامه کیهان روی این موضوع هم نکته دارد که اگر واقعا حجاب باید شرعی و قانونی باشد چرا حاکمیت برخورد دوگانه می‌کند. چرا با فرد بی‌حجاب که در مراسم تشییع فلان سردار یا در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور دارد کاری ندارند و آن‌ها را با آغوش باز می‌پذیرند، اما در شرایط و موقعیت‌های دیگر با همین افراد برخورد می‌کنند.

مهدی نصیری:آقایان احمد قابل و کدیور می‌گویند حجاب وجوبی نیست/گفته بودم گشت ارشاد برای جامعه و نظام عوارض دارد/ مجلس کنونی ارزش به توپ بستن را هم ندارد/ اراده راس نظام این است که لایحه حجاب اجباری تصویب شود/ جمهوری اسلامی به پایان روایتش رسیده است

عکس‌ها: آرش راهبر

او در ادامه این گفت‌وگو به موضوع لایحه حجاب اشاره می‌کند و می‌گوید: مدافعان حجاب روی قانون تکیه می‌کنند و بر اساس آن می‌خواهند کار کنند و اولا اگر همه جا به قانون التزام دارید در قانون اساسی آمده که مردم حق اعتراض دارند، اعتراض مدنی که نیاز به مجوز هم ندارد اگر خشونت آمیز نباشد و کسی فحش ندهد؛ اما جمهوری اسلامی در طی سال‌های گذشته چه زمانی اجازه این کار را به مردم داد در حالی که اعتراض حق مردم است، اما در عوض چه کار می‌کند، در اعتراض سال ۱۴۰۱ عده‌ای را می‌کشد، زخمی می‌کند یا چشم هایشان را کور می‌کند.

او می‌گوید: لایحه حجاب را به دست ۵ نفر در مجلس دادند که آن‌ها برای ۸۵ میلیون نفر تصمیم بگیرند، لایحه‌ای که به گفته خودشان ۱۵۰۰ تا ایراد داشته و نمی‌توانستند در صحن علنی بررسی کنند و حالا یک سوال: آیا در این میان افراد جامعه شناس، فقیه و وکیل حضور دارند که بتوانند این لایحه را به درستی بررسی کنند؟

نصیری صراحتا اعلام می‌کند که مجلس کنونی را نماینده مردم نمی‌داند، مجلسی که با ۲۰ درصد آراء آمده، مجلس دموکراتیک نیست و صلاحیت تصویب قوانین را ندارد؛ از طرفی قانونی که بی شک با ۵۰ درصد مقاومت اجتماعی روبرو است و شهروند را مجرم می‌داند اسمش قانون نیست.

او با اشاره به اینکه اراده راس نظام این است که لایحه حجاب باید باشد، می‌افزاید: جمهوری اسلامی به چند دلیل به دنبال ماجرای حجاب اجباری است که مهترین آن این است که کلا روایت جمهوری اسلامی به پایان رسیده، یعنی کارش تمام شده است و دلیل هم دارم برای این حرف؛ اگر روی آزادی تاکید دارد کو آزادی، آزادی اجتماعات، رسانه‌ها، آزادی بیان؟ همین حالا دو خبرنگار الهه محمدی و نیلوفر حامدی را به خاطر اینکه وظیفه شان را انجام داده‌اند را نزدیک به یک سال است زندانی کرده اید یا آقای روستایی را به خاطر فیلم برادران لیلا تبعید و جریمه می‌کنید چرا؟ او در این فیلم یک بحران اجتماعی را نشان داد شما چرا به خودتان گرفتید.

این روزنامه نگار با سابقه ادامه می‌دهد: «می‌خواهید بگویید استقلال دارید؟ کو استقلال شما که حالا در دامن روس‌ها هستید و چین به شما همه چیز را دیکته می‌کند و در نهایت با دشمن جدی‌تان با آمریکا با بدترین شکل یعنی مبادله نفت در برابر غذا توافق کردید که خیلی خفت بار است.

به گفته او “اگر بخواهیم بگویم جمهوریت داریم که باز هم این رد می‌شود، چون همین انتخابات با نظرات استصوابی است و در نهایت اینکه وقتی، ولی فقیه در راس همه امور است، جمهوریت معنی ندارد؛ این انتخابات برای ویترین نظام است و بس. جمهوری اسلامی می‌خواهد با اقلیت مذهبی و حجاب چسبی بسازد برای حفظ روایتش تا مدت بیشتری بتواند بماند شاید یک یا دو سال.”

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اینها فقط برای پرت کردن حواس مردمه. ایشان به این سوالات جواب بدهند:
    1-آیا در سال 88 تقلب شده بود؟ چرا در برابر دروغ تقلب موضع نگرفتند؟
    2- در سال 88 اوباما 3 بار نامه رسمی داده بود و میتوانستیم با آمریکا رابطه عزتمندانه برقرار کنیم. آیا دروغ تقلب سبب افزایش تحریم ها و از دست رفتن فرصتها نشد؟
    3-چرا سال 92 دولت بنفش برقرای رابطه با آمریکا را به صورت ذلیلانه دنبال کرد. اینکه گفتند انبارها خالی است و کشور پول ندارد و آمریکا با چند بمب میتواند تمام توان هسته ای ما را نابود کند و هر توافقی بهتر از عدم توافق است. آیا این جملات خیانت نبود.

    انصاف نیوز که میدونم هیچ سخنی را درباره دروغ تقلب 88 منتشر نمیکند. این هم از مدعیان آزادی بیان.

    2
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا