خرید تور تابستان ایران بوم گردی

همان طفل شیرخوار آن سالهاست: سعید راد

مهرداد فرهمند بخشی از کتاب رفقای بالا (منوچهر کی مرام، صص ۱۸۷ – ۱۸۹) را در صفحه‌ی خود به اشتراک گذاشته که درباره‌ی والدین سعید راد بازیگر سینماست. این بخش در پی می‌آید:

«دکتر رضوی مسئول انجمن [دوستداران فرهنگ فرانسه و ایران] خانم جوانی را به عنوان منشی در انجمن به کار گمارده بود که معمولا بعدازظهرها چند ساعتی به محل انجمن در کوچه نزدیک میدان مخبرالدوله بین خیابان سعدی و لاله زارنو می آمد و در اتاق کوچکی می نشست که به او اختصاص داده شده بود. اگر احیانا تلفنی می شد، جواب می داد.

این خانم زن زیبا و خوش اندامی بود اما هرگز آرایش نمی کرد و معمولا لباس تیره می پوشید. با افرادی که برای فعالیتهای هنری به انجمن می آمدند کمتر تماس می گرفت. رابطه اش با هیچکس از سلام و علیک تجاوز نمی کرد. یک روز بعداز ظهر که به انجمن رفته بودم، در راهرو ورودی ناگهان با کیانوری روبرو شدم که با عجله به داخل می آمد. به اتاق منشی انجمن رفت. توقفش بیش از چند دقیقه طول نکشید. با قدمهای سریع خارج شد و در اتوموبیلی نشست که جلو در منتظرش بود و بسرعت حرکت کرد. می دانستم شوهر منشی انجمن، سروان حق پرست بود. این افسر جوان که عضویت شاخه نظامی حزب [توده] را داشت، به دستور حزب همراه عده دیگری از افسران ارتش، بعد از قیام پیشه وری با هواپیما و تجهیزات نظامی به تبریز رفت و به ارتش فدائی فرقه دموکرات پیوست. او هنگام پرواز آزمایشی بر فراز تبریز هواپیمایش دچار نقص فنی شد و سقوط کرد. همسر جوانش با یک پسر کوچک به نام سعید تنها مانده بود.

از روی کنجکاوی به اتاق خانم رفتم. او را بسیار آشفته و عصبی دیدم. رنگ پریده به نظر می رسید و عضلات صورتش به طور محسوسی می لرزید. بغضش را بیرون ریخت. من ترجیح دادم اتاقش را ترک کنم و فرصت بدهم در تنهایی خودش هرچه می خواهد گریه کند تا آرام بگیرد. اما او احتیاج داشت اندوه درونش را بیرون بریزد. اشاره کرد در اتاق بمانم.

[گفت:] ”خجالت نمی کشند … شوهرم را به کشتن دادند، خودم را بیوه و سرگردان و طفل شیرخوارم را یتیم کردند و حالا آمده پیشنهاد می کند مرا همراه بچه ام به اروپای شرقی بفرستند … بروم آنجا چه غلطی بکنم؟ چهار تا فامیل و دوست و آشنایی را هم که اینجا دارم از دست بدهم. تنها بمونم با یک بچه روی دستم توی یک دنیای غریب که نه زبانشان را می دانم، نه یک آشنایی دارم. اروپای شرقی توی سرشان بخورد. هر چی از دهانم درآمد بهش گفتم”.

مدتی در سکوت نگاهش کردم. به نظرم رسید کمی آرامتر شده است. با اینکه هنوز ساعات اولیه کارش بود، ناگهان بلند شد، کیف دستی اش را برداشت، بدون اینکه حرفی بزند، رفت. من دیگر هیچوقت او را ندیدم تا اینکه سالها بعد در سینمای ایران جوانی به عنوان هنرپیشه ای باارزش درخشید و متوجه شدم همان طفل شیرخوار آن سالهاست: سعید راد».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا