خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراضات آبان؛ از چیز باختگی تا نفرت | محمد فاضلی

«محمد فاضلی»، جامعه‌شناس گفت: نابرابری مولد مرض‌های جسمی و روحی است. این احساس به واسطه نقض بی‌طرفی توسط سیستم سبب شده است که نابرابری و احساس نابرابری به مجموعه چیزباختگی مردم اضافه شود.

به گزارش ایسنا، محمد فاضلی در پنل نوبت عصر نشست منطق اجتماعی اعتراضات آبان ماه اظهار کرد: بحث من اعتراضات آبان ماه از چیز باختگی تا نفرت است. طبقه بالا وضع اقتصادی اش خوب است اجازه بروز خواسته هایش را ندارد. طبقه پایین چیزی ندارد اصلا. طبقه متوسط سقوط طبقه اش را می بیند. تحصیل کردگان با آینده بی کار خود مواجهه هستند. آن‌هایی که کسب و کار دارند به دلیل نا امنی های دائمی تورم، نرخ ارز و تحریم ها وضعیت بی ثباتی دارند. این وضعیت مولد یک استرس دائمی و خستگی اجتماعی است.

وی ادامه داد: خستگی اجتماعی یعنی وضع آدم‌ها مدام بدتر می‌شود. اگر کسی یک میلیونش بشود ۹۰۰ تومان و یکی دیگه دارایی اش از ۵۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان برسد آن کسی که دارایی اش بیش تر است اما رشد منفی داشته حالش بد است؛ یعنی الان جهت حرکت ها در جامعه ما درست نیست. الان هرکسی یک چیزی را از دست داده است. این نارضایتی ها با سیاست هایی هم بیش تر می شود.

فاضلی افزود: بیش تر اعتراضات در شهرهایی رخ داد که نابرابری ها آنجا بیش تر است. مردم ماهشر شاهد پتروشیمی های مدرن، کارمندان مدرن با دستمزدهای بالا هستند در حالی که شرایط زندگی مردم در حاشیه های این شهر خیلی بد است. توزیع نابرابر و گسترده و مهم تر از همه فزاینده در مردم اثر می گذارد.

این استاد دانشگاه گفت: نابرابری مولد مرض‌های جسمی و روحی است. این احساس به واسطه نقض بی‌طرفی توسط سیستم سبب شده است که نابرابری و احساس نابرابری به مجموعه چیزباختگی مردم اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: ما داریم از سه مرحله عبور می‌کنیم از نارضایتی به خشمگینی تا نفرت. غر زدن و از چیزی ناراضی بودن در همه جوامع هست؛ اما دست به کنشی نمی زنند. یک مرحله جلوتر آدم‌ها خشمگین می‌شوند و حاضرند برای خشمشان یک کاری انجام دهند. خشم به نفرت که می رسد فقط می خواهند نابود کنند. این گذار خطرناک است.

فاضلی در ادامه این نشست تاکید کرد: مردم ایران در قرن ۲۱ حق دارند به نظر سنجی ها دسترسی داشته باشند. به خدا به نفع جامعه است. اگر سیستم بداند نظر مردم در موردش چیست خود را اصلاح می کند. اگر نظر سنجی ها نباشد در بولتن ها و پستوها اطلاعاتی می دهند که درست نیست. اگر نظر سنجی ها درست و کامل منتشر شوند وضع بهتر می‌شود. از بولتن ها و پستو نامه ها، داده هایی می گیرند و نتیجه‌اش می شود همین که می بینیم.

وی با اشاره به گزارش ایسپا از اعتراضات آبان ماه گفت: نسل جدید شاکی‌تر است، نارضایتی‌اش بیش‌تر است. پنجاه سال به بالا راضی‌تر هستند؛ چون در یک دوره ای به دنیا آمدند که توانستند خانه بخرند و خانواده تشکیل دهند. من تردید ندارم اکثر دستگیر شدگان جوانان با سن کمتر، تحصیلات پایین تر و در حاشیه بیکاری بودند.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی گفت: وضع اقتصادی، بیکاری، تورم، معیشت و فساد دلایلی است که مردم در نظر سنجی اعلام کردند به خاطر آن در انتخابات شرکت نمی کنند. کشور باید تصمیم بگیرد می خواهد در این شرایط فقط بقا داشته باشد یا ارتقا پیدا کند.

وی همچنین گفت: ۶۲.۵ درصد از مردم در این نظر سنجی گفته حاکمیت با مردم در مورد بنزین گفت‌وگو کند. همین مردم خواهان گفت‌وگو گفتند در حدود ۸۰ درصد  خارجی ها از این اتفاقات سو استفاده می کنند. ۷۰.۳/. آنان گفتند راهی جز اعتراض نمانده است . حدود ۶۷ درصد اعتقاد دارند اعتراض فایده ندارد. حدود ۶۰ درصد هم گفتند اعتراض مضر است .

فاضلی در بخش دیگری از این نشست گفت:در چنین شرایطی مسئولیت به عهده کسی است که قدرت بیش‌تری برای گشودن راه دارند. در درجه اول وظیفه حاکمیت است، درجه دوم به اصلاح طلبان و اصولگرایان باز می گردد که امیدواریم به گفت‌وگو بنشینند برای گشودن راه. و در نهایت باید قدر مردمی را دانست که ۶۲/. آنان می‌گویند در چنین شرایطی که نه راه پیش است و نه راه پس می‌گویند با حاکمیت می خواهند گفت‌وگو کنند.

وی در پایان گفت: زمان زود می گذرد، نمی دانم تا چه زمانی این درصد از مردم همچنان به گفت‌وگو اعتقاد دارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا