خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقد سیاسیون و رسانه‌ای‌ها به انصاف نیوز در سالگرد تشکیل تحریریه

/سلطانی‌فر، زیدآبادی، مهاجری، گنجی، حسین کروبی، مدرسی، روح و تاجیک/

علی خسروجردی، انصاف نیوز: اهالی قدیم رسانه نظرات مختلفی درباره‌ی انصاف نیوز دارند. احمد زیدآبادی -روزنامه‌نگار باسابقه- معتقد است که انصاف نیوز تشخص سیاسی روشنی ندارد و باید صریح‌تر عمل کند.از سوی دیگر عبدالله گنجی مدیر مسوول روزنامه‌ی جوان معتقد است که جناح‌زدگی یکی از آسیب‌های این رسانه است. فرید مدرسی بر این باور است که آرمان‌خواهی بیش از حد انصاف نیوز مخاطب را از فضای واقعی دور می‌کند. محمد مهاجری معتقد است که انصاف نیوز گاه از اعتدال خارج شده و با تعجیل در انتشار اخبار مواضعی ناپخته می‌گیرد؛ محمد سلطانی‌فر هم می‌گوید این پایگاه از مسیر اصلی خودش یعنی افشاگری دور شده و باید به این مسیر بازگردد. جواد روح مشکلات اقتصادی را عامل نقاط ضعف انصاف نیوز می‌داند. محمد تاجیک خبرنگار سینمایی می‌گوید انصاف، رسانه‌ای سیاسی است و در کنار مطالب تخصصی سینما، می‌تواند به مطالب سیاسی-سینمایی هم توجه کند.

این افراد نقدهایی به انصاف نیوز وارد کردند، اما نکات مثبت این رسانه را هم برشمردند. مهاجری می‌گوید نسل جوان ادبیات انصاف را دوست دارند. گنجی می‌گوید افراد این رسانه پرتلاش هستند و در بزنگاه‌ها وارد می‌شوند. تاجیک هوشمندی انصاف را از نقاط مثبت این رسانه بر می‌شمارد. کروبی جسارت انصاف نیوز را مثبت می‌داند. زیدآبادی می‌گوید مطالبی که در رسانه‌های دیگر از چشم دور می‌ماند در این پایگاه دیده می‌شود.

تحریریه‌ی انصاف نیوز سومین پاییز از عمر خود را پشت سر‌می‌گذارد و وارد چهارمین سال فعالیت‌اش می‌شود. جواد روح، عبدالله گنجی، محمدمهاجری، محمد سلطانی‌فر، فرید مدرسی، محمد تاجیک، حسین کروبی و احمد زیدآبادی در سالگرد آغاز تشکیل تحریریه‌ی انصاف نیوز درباره‌ی این پایگاه خبریبه اظهار نظر پرداخته‌اند که در ادامه می‌خوانید:

مهاجری: انصاف نیوز گاهی از اعتدال خارج است

محمد مهاجری درباره‌ی نگاه منصفانه این پایگاه خبری به سوژه‌ها می‌گوید: «گاهی اصطلاحی به کار می‌برم و آن اصطلاح این است، اگر راست بگویم شما ناراحت می‌شوید و اگر دروغ بگویم خدا ناراحت می‌شود. شما بگویید کدام را انتخاب کنم؟

معتقدم انصاف نیوز در برخی از موارد از اعتدال بیرون است و نمی‌خواهم به دلایل این موضوع ورود کنم. گاهی اوقات خیلی زود تصمیم به انتشار مطالب می‌گیرد و مقداری ناپختگی در برخی از مواضع وجود دارد. شاید به این دلیل است که می‌خواهد اولین تحلیل را ارائه کند. اگر می‌خواهد اولین مطلب را ارائه دهد، می‌تواند مسوولیت تضامنی ایجاد کند. یعنی اینکه اگر می‌خواهد موضع تندی بگیرد مصاحبه یا یادداشت یک نفر را منتشر کند و مسوولیت تضامنی پیدا کند.»

این روزنامه‌نگار برای برطرف شدن نقدهای وارد شده راه‌حل‌هایی را پیشنهاد می‌دهد: «روزنامه‌نگاری فعالیتی در حال تکامل است. اگر شما روزنامه‌نگاری باشید که ده سال سابقه‌ی فعالیت دارید، رفتار حال حاضر شما با رفتار ده سال و پنج سال و یک سال قبل فرق می‌کند. حتی این رفتار شما نسب به یک ماه پیش متفاوت است. به دلیل اینکه روزنامه‌نگاری روندی رو به تکامل است و برای از بین رفتن ضعف‌ها نیازمند به زمان است. باید زمان بگذرد تا آدم با چکش تجربیات آبدیده شود.

به نظرم خواندن و مرور مطالب دیگران، ارتقا دانش رسانه‌ای و دانش سیاسی در کلان و خرد مجموعه، بالا بردن توان فنی و اطلاعات علمی، باید در مجموعه اجرا شود. اگر قرار است برای برجام موضوعی تهیه شود، باید در مجموعه خبرنگاری باشد تا بتواند درباره‌ی برجام حداقل 20 دقیقه سخنرانی کند. ممکن است در مجموعه‌ی شما همه بتوانند درباره‌ی برجام حرف بزنند، اما منطقی نیست، باید به تخصص برسند. باید در مجموعه افرادی باشند تا درباره‌ی موضوع‌ها و کلیدواژه‌های اصلی جامعه نظر کارشناسی قابل قبولی داشته باشند.»

او درباره‌ی نقاط مثبت انصاف گفت: «انصاف نیوز ادبیات قابل قبولی برای نسل‌های جوان دارد. شاید برخی از چیزهایی که اسم آن را خارج از اعتدال می‌گذارم، به این دلیل است که انصاف نیوز مخاطب خودش را در جایی دیگر دنبال می‌کند و من با این مخاطب ارتباط مستقیم کمتری دارم. ادبیات مناسب، سرعت انتشار اخبار و تلاش برای اینکه از موضوعات مختلف بدون تحلیل عبور نکند از نقاط قوت انصاف نیوز است.»

سلطانی‌فر: از مسیر اصلی خودش که افشاگری است دور شده

محمد سلطانی‌فر معاون اسبق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی عملکرد انصاف نیوز می‌گوید: « انصاف نیوز در این سه سال توانسته سری در میان سرها باز کند و جایگاه خودش را تا حدودی مطرح کند. یکی از نقاط قوت این رسانه، ورود به حوزه‌ی افشاگری و ناگفته‌گویی بود. شاید همان چیزی که «ویکی‌لیکس» را خیلی سریع به شهرت رساند و موفق کرد، همین حوزه‌های افشاگری اکثرا درستی است که انصاف نیوز در جایگاه‌های مختلف انجام داده است. به همین دلیل است که این رسانه توانسته جایگاه خودش را پیدا کند.

نقطه‌ی ضعف انصاف نیوز این است که از مسیری که پیش‌گرفته بود، دور شده و احساس می‌کند باید مثل تمام خبرگزاری‌ها اخبار تمامی حوزه‌ها را پوشش دهد. مطلبی که به بچه‌های انصاف نیوز پیشنهاد می‌دهم این است تا مثل خبرگزاری‌ها نباشند و به تمامی مسایل نپردازند و تمام توان خود را برای افشاگری بگذارند.

خوشبختانه یا متاسفانه بسترهای پنهان، محرمانه و مخفی در کشور وجود دارد و انصاف با ورود به این حوزه‌ها می‌تواند جایگاه ویژه‌ای پیدا کند که به سرعت جلب اعتماد می‌کند. این حوزه شهرت می‌آورد اما خطرات خاص خودش را هم دارد. شما باید مواظب باشید تا در دایره‌ی خطرها نیافتید و منجر به شکست و تعطیلی نشوید. با کار تحقیقی در حوزه‌های پنهان و نیمه‌محرمانه ‌می‌توانید جایگاه خودتان را بیشتر باز کنید. اگر قرار است مثل دیگر خبرگزاری‌ها ورود کنید از اصل داستانی که برای خودتان تعریف کرده‌اید دور می‌مانید. یکی از خلاهای حوزه رسانه ما، روزنامه‌نگاری تحقیقی است. انصاف نیوز می‌تواند به لایه‌های پنهان اخبار وارد شود تا جایگاه خودش را پیدا کند و مخاطبان خودش را راضی کند.»

زیدآبادی: انصاف نیوز تشخص روشنی ندارد

احمد زیدآبادی -روزنامه‌نگار- درباره‌ی انصاف نیوز می‌گوید: «نظردادن درباره‌ی این مساله مستلزم این است که تمامی گزارش‌های این پایگاه را خوانده باشم، گزارش‌هایی را به صورت گزینشی خوانده‌ام. انصاف رسانه‌ای تحریف آمیز و آزاردهنده نیست و سعی کرده زبانی که علیه این و آن به کار می‌گیرد، گزنده نباشد. از این جهت می‌شود گفت از موازین انصاف دور نبوده است.»

او ادامه داد: «به انصاف نیوز سر می‌زنم و این به آن معنا است که سوژه‌‌های جذاب دارد و بی‌نیاز از آن نیستیم. انصاف نیوز تشخص روشنی ندارد و این اشکال اصلی این رسانه است. رسانه‌های دیگر چپ، راست، اصلاح‌طلب، میانه‌رو، محافظه‌‌کار یا چیز دیگری هستند و از همین منظر به قضایا نگاه می‌کنند که به کارشان تشخص می‌دهد و سوژه‌های مشخصی را دنبال می‌کنند. تشخص انصاف خیلی کمرنگ است، سوژهای این پایگاه خبری گاهی پراکنده است و رویکردها متفاوت به نظر می‌رسد. این موضوع باید روشن شود و خودتان را صریح‌تر تعریف کنید.

نوع چینش خبرها، آنچه خبر بالا و برگزیده است باید جابجا شود. فکر می‌کنم خبرهای برگزیده باید بالاتر باشند تا بهتر به چشم بیاید. تیترهای اول گاهی ماندگار می‌شود و نباید بیشتر از یک‌ونیم یا دو روز باشد. اخبار را هم بازنشر می‌کنید که خوب است و بهتر است به صورت تعاملی باشد. بحث‌ها را بیشتر پیگیری کنید و گاهی در افراد مصاحبه شونده محدودیت دارید. آقای زیباکلام خیلی با شما صحبت می‌کند، البته ایشان با تمامی رسانه‌ها خیلی صحبت می‌کند. اینکه چیزی مطرح شود و علیه موضوعی موضع بگیرد اهمیتی ندارد، تحلیلی‌تر باشد و تنوع چهره‌ها هم مدنظر باشد.»

این رزونامه‌نگار گفت: « برای چک کردن اخبار بی‌نیاز از این رسانه نیستم، بسیاری از اخبار، یادداشت‌ها، گزارش‌ها و یا حتی یک مطلب بازنشری را که از چشم دورافتاده است در این رسانه دیده‌ام. بچه‌های این رسانه زحمت می‌کشند و در مجموع رسانه‌ای متوسط رو به بالا است.»

گنجی: غیرحرفه‌ای بودن، سطحی‌نگری و جناح‌زدگی را آسیب می‌دانم

عبدالله گنجی مدیر مسوول روزنامه‌ی جوان درباره‌ی انصاف در این پایگاه خبری می‌گوید: «انصاف نیوز رسانه‌ای نوپا است. این رسانه برای اینکه جا پای خودش را بازکند بعضی‌ اوقات دچار اشتباهات جدی می‌شود و از مسیر حرفه‌ای بودن خارج می‌شود.

این روند از تعداد شکایت‌هایی که از این رسانه می‌شود معلوم است. بارها به آقای شفیعیان گفته‌ام که عنوان و تیتر را عوض می‌کنند. به گعده‌‌ای خودمانی دعوت شدم و باهم دوستانه صحبت می‌کردیم. من در آن مهمانی مسایلی طرح گفت که روی سایت منتشر شد. درباره‌ی روزنامه جوان چیزی نوشتند.

جوهره‌ی جناح‌زدگی در انصاف خیلی پررنگ است و به غیرحرفه‌ای بودن اصرار دارم. اما آدم‌های پرتلاشی دارد و خوب به میدان می‌آیند. بزنگاه‌ها را خوب می‌شناسند، برای مثال در داستان آقای نجفی انصاف‌نیوز خیلی خوب وارد شد. اما غیرحرفه‌ای بودن، سطحی‌نگری و جناح‌زدگی را آسیب شدید می‌دانم.»

کروبی: مصالح جریان اصلاحات را بیشتر رعایت کند

حسین کروبی نیز درباره‌ی این پایگاه خبری گفت: «کانال تلگرامی انصاف نیوز نسبت به كانال‌های داخلی اصلاح طلبان ضعیف است. اما از طرف دیگر این پایگاه خبری با جسارت بیشتری نسبت به برخی رسانه‌های دیگر به مطالب می‌پردازد. انتخاب خبرها و مطالب برای انتشار خوب است. انصاف نیوز باید مطالب تحلیلی بیشتری منتشر کند و با توجه به اصلاح طلب بودن این رسانه، مصالح جریان اصلاحات را بیشتر رعایت کند. این رسانه در شبکه‌های اجتماعی به خصوص در تلگرام باید تقویت شود. تصور من این است سعی کرده حداقل انصاف داشته باشد.»

جواد روح: مشکلات انصاف نیوز اقتصادی است

جواد روح -روزنامه‌نگار- درباره هماهنگی اسم و عملکرد این پایگاه خبری می‌گوید: «افرادی باید نظر دهند که در انصاف نیوز به آنها انتقادهایی وارد شده یا خبری از این افراد منتشر شده است. این موضوع درباره‌ی من صدق نمی‌کند و نمی‌توانم قضاوت دقیقی ارائه دهم. من نمی‌توانم خودم را به جای کسانی قراردهم که مورد نقد قرار گرفته‌اند.

به عنوان روزنامه‌نگار و مخاطب رسانه، معتقدم انصاف نیوز سعی کرده به موضوعات مختلف در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بپردازد و تا جایی که فضا اجازه می‌دهد از نیروهای مختلف مطلب منعکس کند. این رویکرد از مسایل سال 88 تا موضوعات مختلف را شامل می‌شود.»

این چهره‌ی فرهنگی درباره‌ی سیاست‌های خبری انصاف نیوز توضیح داد: «سیاست خبری انصاف نیوز اقتضا می‌کند تا صحبت‌های افراد و جریان‌های مختلف حول محور یک موضوع را منعکس ‌کند، پس از این جهت می‌توان گفت منصفانه عمل کرده است. مطالبی که درباره‎ی من در این رسانه کار شده منصفانه است و در کل نمره قبولی می‌گیرد.

نقاط ضعف انصاف بیشتر به شرایط اقتصادی رسانه‌های مستقل و خصوصی در کشور مربوط است. آقای شفیعیان با کمک برخی از افراد نزدیک به خودش انصاف نیوز را تشکیل داد و تحریریه‌ی انصاف در چند سال اخیر گسترش یافت. مساله‌ی اقتصادی نقطه ضعفی سیستماتیک برای رسانه‌های سیاسی است و دریافت آگهی تبلیغاتی نسبت به رسانه‌های ورزشی، اقتصادی و حتی خبرگزاری‌ها برای آنها کمتر است.»

این روزنامه‌نگار با سابقه از نقاط ضعف انصاف نیوز می‌گوید: «اگر بخواهیم به این رسانه نقدی وارد کنیم، باید بگوییم در بسیاری از حوزه‌ها حضور ندارد یا به اندازه‌ی کافی وارد نشده است که دلیل اصلی این موضوع کمبود پشتوانه‌های مالی است. رسانه‌ علاقمند است که تا حد امکان نیروهای بیشتری داشته باشد تا در حوزه‌های بشتری فعالیت کند. در حال حاضر این پایگاه دچار روزمرگی شده و در برخی مواقع گزارش‌ها، مناظرات و میزگردهای پیش‌رونده‌ای را با حضور طیف‌های مختلف برگزار می‌کرد.»

او درباره‌ی نقاط قوت انصاف گفت: «نسبت به برخی از رسانه‌های حوزه سیاسی، سعی کرده تا به چهره‌های جریان دوم اصلاحات، اصولگرا‌ها و حتی احمدی‌نژادی‌ها توجه کند و با آنها مصاحبه‌های مفصل داشته باشد تا صحبت‌های آنها را منعکس کند. در حال حاضر دچار بن‌بست گفتمانی به ویژه برای اصلاح طلبان هستیم و این رویکرد باید تقویت شود. باید سعی شود تا چهره‌های جدیدتر جایگزین چهره‌های قدیمی‌تر شوند. چنین نظری ندارم که چهره‌های قدیمی پیر هستند و باید بازنشسته شوند. چهره‌های زیادی را می‌بینیم که در تشکل‌ها و مجلس شرکت می‌کنند و حرف جدی از خودشان ندارند. آنها موقعیت اجرایی دارند و یا عضو احزاب هستند، آنها به رسانه‌ها می‌آیند و حرف آنها منعکس می‌شود و بسیاری از این افراد تکراری هستند.»

مدرسی: در سیاست‌گذاری انصاف تغییراتی ایجاد شود

از فرید مدرسی درباره‌ی منصف بودن این پایگاه خبری می‌پرسیم، او در پاسخ می‌گوید: «من در ذهن سیاست‌گذاران و تحریریه‌ی انصاف نیوز نیستم تا بر اساس واقعیت حرف بزنم، اما بر اساس تحلیلی که از مطالب انصاف نیوز دارم، فکر می‌کنم این رسانه قصد دارد تا سیاست خودش را بر مبنای این اسم قرار دهد.

واقعیت این است که ذهنیت افراد از رفتار و عملکرد انصاف‌گونه متفاوت است. وقتی کنشی از سوی انصاف نیوز انجام می‌شود، به این معنا نیست که فی‌النفسه می‌خواسته عملی غیرمنصفانه انجام دهد. ممکن است من به عنوان یک مخاطب تلقی از یک خبر یا مطلب را غیرمنصفانه بدانم، اما مخاطبی دیگر آن را منصفانه بداند. بنابراین خیلی دقیق نمی‌شود تا بر اساس یک بحث عینی و قطعی بگوییم که آیا توانسته است این سیاست را دنبال کند یا نه. شما می‌توانید از من به عنوان یک مخاطب یا کسی که اخبار را دنبال می‌کند بپرسید، که چه تلقی‌ای از این رسانه دارید؟»

این روزنامه‌نگار توضیح داد: «این رسانه مجموعه آرمان‌هایی در ذهن دارد و این مطالب را با مفهوم انصاف تطبیق می‌دهد و یا با بحث انصاف مترادف می‌کند. اما اینکه چنین تطبیق درست است یا نه جای بحث دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد. این رسانه بر اساس تلقی و نگاه خودش تلاش می‌کند تا انصاف را رعایت کند. اما امکان‌پذیر نیست تا در ذهن تمام مخاطبان و ناظرین انصاف تلقی شود و به قاعده برای هیچ رسانه‌ای اتفاق نمی‌افتد. هرپیامی که منتشر شود صدها معنا در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند و هرکسی با پیش‌فرض‌های خودش از متنیت -context- به متن -text- نگاه می‌کند.»

او درباره‌ی نقاط قوت و ضعف انصاف گفت: «انصاف نیوز بر اساس باور خودش در فضای خبر تلاش می‌کند تا آرمان‌خواهی را دنبال کند. آرمان‌خواهی فی‌نفسه امری مذموم نیست ولی گاهی ما را از واقعیت و مسایل واقعی که اتفاق می‌افتد، دور می‌کند. وقتی این اتفاق بیافتد، امری مثبت تبدیل به امری منفی می‌شود و ما را از فضای واقعی دور می‌کند.

فکر می‌کنم این مقدار از آرمان‌خواهی، انصاف نیوز را از رفتار حرفه‌ای دور می‌کند. آرمان‌خواهی برای نشریات دانشجویی امری طبیعی است ولی برای نشریات رسانه‌‌ای آرمان‌خواهی در حد نسبی طبیعی است. آرمان‌خواهی بیش از انداره، باعث می‌شود از رفتارهای حرفه‌ای و یا رفتارهایی که با آرمان‌خواهی در تضاد است تداخل ایجاد کند و آن را از فضای رسانه‌ای دور کند. مرز بسیار نازکی است و اینطور نیست که بگوییم کجا این کار را کردیم و کجا نکردیم. فکر می‌کنم در چشم‌انداز سیاست‌گذاری انصاف باید تغییراتی ایجاد شود. مشکل انصاف نیوز این است. انصاف نیوز در برخی مواقع به عنوان رسانه‌ای کوچک و با تعداد اعضای کم پرتوان ظاهر شده است.»

محمد تاجیک: به انصاف نیوز تهمت حکومتی بودن می‌زنند

محمد تاجیک خبرنگار با سابقه‌ی حوزه سینما درباره‌ی انصاف نیوز می‌گوید: «علی اصغر شفیعیان از دوستان قدیمی من است و همکارم در ایسنا بود. رییس هر دو نفر ما آقای فاتح بود و او بر انصاف تاکید داشت. انصاف ثمره‌ی کار با دکترفاتح است.

رسانه انصاف نیوز یک رسانه‌ی سیاسی اصلاح طلب است و نگاه‌های منفی و تهمت‌هایی به این رسانه زده می‌شود و می‌گویند که رسانه‌ای حکومتی است. حتی در زمانی که توقیف بود رسالت خودش را دنبال می‌کرد.

علی اصغر شفیعان و بچه‌هایش هوشمندی خاصی دارند و با توجه به اینکه انتشار برخی خبرها منجر به سانسور می‌شود و در هرجایی منتشر نمی‌شود در این رسانه منتشر می‌شود. مثلا نامه‌ی محسن مخملباف به رهبری در هیچ رسانه‌ای منتشر نشد ولی بخش‌هایی از این نامه در انصاف منتشر شد.

بخش فرهنگی هم با ورود یک خبرنگار رونق گرفته و تولید دارد و بازنشری نیست. این رسانه به عنوان یک رسانه‌ی سیاسی شناخته می‌شود و بهتر می‌تواند روی موضوعاتی با مضمون سیاسی کار کند و در حوزه سینما علاوه بر انتشار مطالب تخصصی سینمایی، می‌تواند روی موضوع‌های سینمایی-سیاسی هم کار کند. نه تنها هنرمندان بلکه سیاسیون باسواد در حوزه‌ی سینما هم می‌توانند در این سرویس به کار گرفته شوند. امیدوارم انصاف نیوز سیصد ساله شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. علی اصغرخان شفیعیان حتما به خاطر داره که در سال ۸۴ اصلاح طلبان علت شکست انتخابات را به ارتباط با نخبگان و بی توجهی به عامه مردم می دانستند و در روزنامه هایشان در این باره بسیار نوشتند. پس امیدوارم این سایت هم به همان درد مبتلا نشه. نکته دوم اینکه جای تحلیل های اقتصادی که در تمام سایت های دیگر هست اینجا خالی است. من باب مثال بهتر بود به نقد و بررسی مالیات بر کالاهای سرمایه ای می پرداختید

  2. سلام-اخیرا رضا پاشائی رییس انجمن نیرو محرکه همگن و قطعه‌سازان خودرو کشور مطرح کرد: : که به تبریز آمده بود درمصاحبه با سایت تبریز من اعلام کرد رتبه صنعتی آذربایجان از رده دوم اوایل انقلاب به زیر رده بیست ویکم نزول کرده است این قضیه دلایلی دارد سیاستگذاریها ونگاه خصمانه نسبت به آذربایجان و اقلیم ترک ایران باعث این موارد شده هر دو جناح اصلاح طللب و اصول گرا باهم در این راه متفق هستند چرا انصاف نیوزبه این مسائل نمی پردازد سطح سواد می رود بالا نسل جوان اقلیم آذربایجان متوجه قضایا می شوند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا