خرید تور تابستان ایران بوم گردی

درباره‌ی تلگرام طلایی و هاتگرام

نگین باقری در روزنامه‌ی «آرمان» درباره‌ی تلگرام طلایی و هاتگرام نوشت: هنوز هم کوچ نکرده‌اند؛ ایرانی‌هایی که دست‌بردار تلگرام نیستند. آنها بی‌وقفه به‌دنبال انواع فیلترشکن‌ها می‌گردند تا همچنان از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده نکنند. گرچه تلگرام طلایی و هاتگرام دو نسخه غیررسمی تلگرام هستند که پس فیلترینگ از دهم اردیبهشت سال جاری به فعالیت خود ادامه می‌دهند، اما پایداری آنها معلوم نیست. روز گذشته معاون فرهنگی قوه قضائیه اعلام کرد که دو نرم‌افزار هاتگرام و تلگرام طلایی به تمام تلگرام دسترسی ندارند و کانال‌های نامناسب را به‌صورت فیلتر شده دارند.

سروش،‌آی ‌گپ، ایتا، تله‌ پادو، تم‌تم و ویسپی

سروش،‌آی ‌گپ، ایتا در داخل کشور و تله‌ پادو، تم‌تم و ویسپی در خارج از کشور از جمله پیام‌رسان‌هایی هستند که هنوز هم نتوانستند کاربران ایرانی را به خود جذب کنند. آن‌چنان که در این روزها وقتی افراد به همدیگر می‌ رسند؛ بلافاصله سراغ فیلترشکن‌ها را از هم می‌‌گیرند. در واقع باید گفت که بازار داغ فیلتر شدن پیام‌رسان‌های خارجی به حدی داغ است که فیلترشکن‌‌ها هم به‌نوعی در بازی فیلترینگ گرفتار شده‌‌اند. براساس گفته معاون شورای عالی فضای مجازی، استفاده از فیلترشکن جرم است، اما همچنان کاربران ایرانی درصدد هستند در بازار آشفته فیلترینگ از پیام‌رسان تلگرام استفاده کنند. با این حال طرح مسدود کردن تلگرام به موفقیت نائل نشده است. همان‌طور که فیلترینگ فیس‌بوک و توئیتر هم راه را به جایی نبرد و همچنان کاربران خود را دارد. برای صحت این ادعا کافی است که گفته‌ های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به یاد آوریم. چندی پیش محمدجواد آذری ‌جهرمی اعلام کرد که از بیش از ۴۵‌میلیون کاربر تلگرام تنها یک‌میلیون نفر به‌دلیل فیلترینگ از آن خارج شده‌اند. چنین رویکردی نشان می‌ دهد که هنوز پیام‌رسان‌های داخلی نتواسته‌اند، جای خود را در میان کاربران ایرانی باز کنند. بر اساس تحقیق فرهنگسرای رسانه و شبکه ‌های اجتماعی حدود ۵۳‌درصد از مردم روزانه بین پنج تا ۹ ساعت از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می ‌گذرانند. این در حالی است که مطابق آمار منتشر شده حدود ۸۰‌درصد از کاربران تلگرام را ایرانی‌ها تشکیل می ‌دهند. با تمام تفاسیر پیام‌رسان‌ های داخلی مورد نقد بسیاری قرار گرفته‌اند، چرا که تا کنون نتواسته‌اند که نیازهای کاربران تلگرام را تأمین کنند. از این رو باید گفت که مبحث فیلترینگ نه‌تنها از سوی بسیاری از صاحبنظران مردود شده است، بلکه باید سازوکارها به سمت و سویی برود که مطالبات جامعه هدف را پوشش دهد. این در حالی است که طی مدت اخیر بحث داغ فیلترینگ همچنان چالش برانگیز بوده و مشکلات زیادی را برای مردم به همراه داشته است. بنابراین فراهم کردن زیرساخت‌ها از جمله موارد مهمی است که باید قبل از اجرایی شدن طرحی مورد بررسی قرار گیرد. گرچه اقداماتی در این راستا انجام شده اما هنوز هم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

هاتگرام و تلگرام طلایی چیست؟

هاتگرام و تلگرام طلایی چیست؟

هاتگرام یک کلاینت بومی از پیام‌رسان تلگرام است که با ارزش ‌افزوده و امکاناتی که در آن نهفته است، امکان ورود به بازار جهانی را برای کاربران خود فراهم می‌کند. درباره قابلیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان پرداخت ویژه صاحبان کانال‌ها که از ویژگی‌های آینده این نرم‌افزار است اشاره کرد. هاتگرام برای حفظ کسب‌و‌کارهای داخلی مبتنی بر تلگرام طراحی شده که در حال حاضر پنج‌میلیون و 200‌هزار نفر نصب دارد. طراحان این نرم‌افزار بومی با توجه به دغدغه‌ های حاکمیت و ریشه ‌یابی علل موفقیت تلگرام در کشور فصل مشترکی را گشوده‌اند که شامل رعایت چارچوب‌‌های حاکمیتی، حفظ حریم خصوصی شخصی کاربران و صیانت از کسب‌و‌کارهای موجود در وضع کنونی تلگرام است. هاتگرام براساس همان API‌‌ها و دسترسی ‌های مجازی که تلگرام ایجاد کرده نسخه‌‌ای را از خودش به وجود آورده که علاوه بر رعایت استانداردهای تلگرام،  ملاحظات حاکمیت را هم رعایت می ‌کند. طراحان این نرم‌افزار بر این باورند که پیام ‌رسان بومی در صورتی رشد می‌کند که در تعامل با تلگرام بماند و در فضای رقابتی معقول است که ما می ‌توانیم رشد کنیم. به باور تولیدکنندگان پیام‌ رسان هاتگرام، حذف تلگرام صدمات بسیاری به گستره آزادی بیان و همچنین کسب‌و‌کارهای مجازی کشور می ‌زند. طبعا این کسب‌و‌کارها در بستر کشور ما رشد کردند و قطعا نسل جدیدی از کارآفرینی به شمار می ‌روند که باید در حفظ آنها کوشید. به گزارش ایسنا، هاتگرام، این امررا، یعنی حفظ کسب وکارهای مبتنی بر تلگرام به‌عنوان دغدغه اصلی خود رعایت کرده و برای آن تلاش می‌کند. اما تلگرام طلایی چیست؟ تلگرام طلایی یا همان طلاگرام همانند دیگر برنامه‌های غیررسمی مثل موبوگرام و…است. بنا به‌گفته سازنده و توسعه‌‌دهنده بعد نصب تلگرام طلایی این اپ از‌API های آزاد تلگرام استفاده می‌کند و مستقیما به سرور اصلی تلگرام وصل می ‌شود، این برنامه فوق‌‌پیشرفته در حال حاضر بدون محدودیت فعال است.

باید به مردم فرصت انتقال اطلاعات بدهیم

روز گذشته معاون فرهنگی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به رغم دستور مقام قضائی در مسدودسازی تلگرام هچنان امکان دستریی به این پیام ‌رسان از طریق دو نرم‌افزار هاتگرام و تلگرام طلایی وجود دارد، بیان کرد: یک ملاحظاتی درباره دو موردی که اشاره کردید وجود دارد. اینها به تمام تلگرام دسترسی ندارند و کانال‌های نامناسب را به‌صورت فیلتر شده دارند. هادی صادقی ادامه داد: بنابراین از این جهت دسترسی‌ها پالایش شده است، اما معلوم نیست پایدار بماند. به گزارش خبرآنلاین، معاون فرهنگی قوه قضائیه اضافه کرد: به هر حال ما در دوره گذار هستیم و مردم به تدریج کوچ می‌کنند و باید فرصت دهیم تا بتوانند اطلاعاتشان به سامانه‌های دیگر ببرند و به‌نظرم این فرصت، فرصت معقول و درستی است.

ضرورت کاهش نیاز با خدمات جایگزین

«روی کارآمدن دو نرم‌افزار هاتگرام و تلگرام طلایی نشان می‌دهد که فن‌آوری در دراز مدت خیلی کنترل‌بردار نیست و مدام محدودیت‌ها را دور می‌زند. همان‌طور که محدودیت‌ها مدام فن‌آوری را دور زده و شیوه جدیدی را پیدا می‌ کنند. بنابراین شاید چنین رویکردی راه‌حل اساسی نباشد.» اینها را محمدمهدی فرقانی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات و عضو هیات علمی گروه روزنامه ‌نگاری دانشگاه علامه‌ طباطبایی  به «آرمان» می‌گوید. به‌گفته او باید جنبه‌ های دیگر مدیریت از جمله ارتقای سواد رسانه‌ای و آگاهی عمومی و تامین نیازهای مردم از طریق رسانه‌های داخلی تقویت کرد. فرقانی ادامه می ‌دهد: وقتی رویکرد نگاه به خارج و پیام‌رسان ‌های خارجی تضعیف شود، به تدریج اعتماد عمومی کاهش می‌ یابد. عضو هیات علمی گروه روزنامه‌ نگاری دانشگاه علامه‌ طباطبایی بیان می ‌کند: به هر حال درست است که محدودیت‌ها می‌توانند دسترسی‌ها را دشوار، زمانبرو هزینه ‌بردار کنند، اما در مورد تلگرام آمارهای رسمی نشان می ‌دهد که حداقل هنوز مردم به سمت و سویی پیام‌رسان‌های داخلی نیامده و پیام‌رسان تلگرام را با محدودیت ‌های کم و بیش استفاده می ‌کنند. رئیس دانشکده علوم ارتباطات علامه‌ طباطبایی خاطرنشان می‌‌کند: بنابراین باید اعتماد عمومی را به داخل جلب کرد. اعتمادی که در عمل و در درازمدت به مردم اثبات شود. فرقانی اضافه می‌کند: از سوی دیگر، باید گفت که اگر ما امکاناتی را محدود می‌کنیم، باید امکاناتی جایگزین را با همان خدمات به مردم ارائه کنیم تا مردم احساس نیاز کمتری به پیام‌ رسان ‌های خارجی کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا