خرید تور تابستان ایران بوم گردی

استحصال خاویار برای اولین بار در آذربایجان شرقی بعد از یک‌ دهه

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از استحصال خاویار برای اولین بار از مزرعه ای در شهرستان جلفا در شمال این استان خبر داد.

پایگاه خبری عصر آزادی (آذربایجان شرقی) نوشت: «مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر تعداد ۶۹ قطعه فیل ماهی ماده با میانگین وزنی حدود ۹۰ کیلوگرم در این مرکز نگهداری می شود.
جواد گوزلی افزود: در طول هر سال گله ماهیان دوبار از نظر رسیدگی تخمک ها برای استحصال خاویار ارزیابی می‌ شوند و طبق آخرین سونوگرافی انجام شده، اغلب ماهی ها در مرحله سوم رسیدگی جنسی قرار دارند و پیش بینی می شود در بهار سال ۱۴۰۳ آماده استحصال خاویار شوند.

گوزلی اضافه کرد: طی مهر ماه سال جاری یک قطعه ماهی خاویاری از مزرعه فوق الذکر با وزن حدود ۹۰ کیلوگرم، طبق نظر دامپزشک و سونوگرافی انجام شده واجد شرایط لازم برای استحصال خاویار تشخیص داده شد و مقدار ۶ کیلوگرم خاویار خالص برای اولین بار از ماهی خاویاری که کل دوره پرورش و رشد آن در داخل استان سپری شده بود به دست آمد.
او بیان کرد: آذربایجان شرقی یکی از استان های پیشرو در زمینه پرورش ماهیان خاویاری است که شروع پرورش ماهیان خاویاری در مزارع استان به صورت پایلوت و همچنین به صورت پرورش در قفس در سد ارسباران از سال ۹۰ در قالب طرح تحقیقی با همکاری مشترک مرکز تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر آغاز شده است.

گوزلی اظهار کرد: در این مزارع در سطحی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع ماهیان خاویاری برای اهداف تولید گوشت و خاویار پرورش می یابند. او تاکید کرد: تعداد ۱۰ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در استان شامل دو مزرعه در شهرستان جلفا، ۴ مزرعه در شهرستان سراب و در شهرستان های میانه، شبستر، مرند و خدا آفرین هر کدام یک مزرعه احداث شده است که دو گونه مهم ماهیان خاویاری با نام‌های سیبری و فیل ماهی در آنها پرورش داده می‌شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهرستان جلفا به دلیل وجود رودخانه دائمی و پر آب ارس همچنین اقلیم مطلوب، از ظرفیت بالایی در امر پرورش ماهیان سردآبی و خاویاری برخوردار بوده و ماهیان تولیدی در این مزارع از کیفیت بالایی در سطح استان برخوردار است.

گوزلی افزود: امروزه پرورش ماهیان خاویاری به دلیل ارزش غذایی، اقتصادی و بازار پسندی بالا و همچنین سرعت رشد و مقاومت بیشتر، امکان پرورش در دماهای بالا و حساسیت کمتر نسبت به عوامل محیطی مورد استقبال آبزی پروران قرار گرفته است.
وی یادآور شد: پیشرفت هایی که امروزه در زمینه آبزی پروری در سطح این استان مشاهده می شود حاصل تلاش و کوشش چند ساله کارشناسان و آبزی پروران استانی بوده و اکنون با گذشت بیش از ۳۰ سال با تلاش و همت بزرگمردان عرصه تولید، جزو استان های برتر در حوزه شیلات هستیم.»

استحصال خاویار برای اولین بار در آذربایجان شرقی بعد از یک‌ دهه
استحصال خاویار برای اولین بار در آذربایجان شرقی بعد از یک‌ دهه

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا