خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آنچه امروز بر سوریه گذشت …

به نظر می‌رسد وجدان ابرقدرت‌ها این بار ظاهرا با ادعای بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه بیدار شده و بهانه دیگری برای آغاز یک حمله نظامی دیگر به کشوری در خاورمیانه شکل گرفته تا رویای ایجاد خاورمیانه جدید را به شکل گیری نزدیک‌تر کند.

به گزارش انصاف نیوز به نقل از ایسنا، وزیر خارجه آمریکا گفته است تردیدی نیست که در سوریه از سلاح شیمیایی استفاده شده است. اما معلوم نیست وی بر چه اساسی مدعی است که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در صدد نابود کردن شواهد و مدارک این حمله است.

و بعد دیپلمات ارشد آمریکایی ملت‌های جهان را برای اقدام علیه سوریه بسیج می‌کند. حتی نشست مقام‌های آمریکا و روسیه درباره سوریه لغو می‌شود. این نشست قرار بود میان وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا در امور سیاسی و رابرت فورد، سفیر آمریکا در سوریه و گنادی گاتیلوف و میخائیل بوگدانف، معاونان وزیر امور خارجه روسیه برگزار شود.

وزارت خارجه آمریکا از تماس‌های جان کری، وزیر امور خارجه این کشور با ویلیام هیگ، همتای انگلیسی و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، جان برد، وزیر امور خارجه کانادا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص خبر داده و گفته است که کری به آنها گفته رئیس‌جمهوری آمریکا به گزینه نظامی محدود در سوریه بسیار نزدیک است.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز به سراغ یاکوف آمیدرور، مشاور امنیت ملی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌رود.

اما کاخ سفید تاکید دارد که باراک اوباما،‌ رئیس‌جمهور آمریکا برای پاسخگویی به حملات شیمیایی در سوریه تصمیم نگرفته است.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جهور روسیه به کامرون گفته است که مدرکی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه و اینکه چه کسی از این سلاح‌ها استفاده کرده، وجود ندارد.

همه این تحرکات و شلوغی‌های دیپلماتیک در حالی صورت می‌گیرد که افکار عمومی آمریکا با این جنگ مخالف است و آمریکایی‌ها تمایلی به حضور مجدد نظامی در خاورمیانه ندارند. با این حال به نظر می‌رسد که سیاستمداران جنگ‌طلب آمریکایی توجهی به مردم و درخواست‌هایشان ندارند و مک‌ کین حتی گفته است اوباما باید به سوریه پاسخی بسیار جدی بدهد؛ تایید سازمان ملل لازم نیست!

برای بلندتر کردن صدای طبل این جنگ، اسرائیلی‌ها گفته‌اند که پاتریوت‌ها، گنبد آهنین و سامانه ضدهوایی خود را به مرز سوریه منتقل کرده‌اند.

این سامانه با حمایت مالی آمریکا و با هدف رویارویی با هرگونه حمله موشکی ساخته شده و به گفته مسئولان اسرائیلی قادر است انواع حملات هوایی از جمله حملات موشکی را ناکام بگذارد.

همچنین گفته شده که هزاران اسرائیلی در صف‌های طولانی خواهان خرید ماسک‌های ضد گاز شده‌اند.

گزارش‌هایی هم از تحرکات جدی و شدید در پایگاه هوایی انگلیس در قبرس و انتقال هواپیماهای جنگی و وسایل نقلیه نظامی به پایگاه هوایی “آکروتیری” انگلیس در قبرس مخابره شده است.

پایگاه هوایی آکروتیری کمتر از 100 مایل با سوریه فاصله دارد و شهروندان ساکن در نزدیکی این پایگاه هوایی تایید کرده‌اند که فعالیت در این پایگاه هوایی در 48 ساعت گذشته افزایش یافته است.

اما دولتمردان انگلیسی گفته‌اند که کامرون، نخست‌وزیر و سران دفاعی باید قبل از هرگونه اعلام جنگ و آغاز اقدام نظامی برای ادای توضیحات به پارلمان بروند و تایید لازم را برای این حمله بگیرند.

تونی بلر، از معماران جنگ عراق که به بهانه‌های واهی برای آغاز جنگ معروف است این بار نیز همان بهانه کهنه و رسوا شده‌ای را که برای حمله به عراق به کار گرفته شد، تکرار کرد و از جامعه جهانی خواست در برابر حملات شیمیایی در سوریه منفعل و بیکار نباشند.

مقام‌های ارشد نظامی از 10 کشور غربی و خاورمیانه تحت رهبری مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و همتای اردنی‌اش در امان، اردن دیدار کرده تا درباره واکنش نظامی بالقوه در سوریه با یکدیگر مذاکره کنند.

نیروی دریایی آمریکا با استقرار چهار ناو مسلح به موشک‌های کروز، حضور خود در مدیترانه را گسترش داده و اعلام داشته که برای اجرای هر تصمیمی در چند ساعت آینده آماده است.

تجهیزات نظامی انگلیس که در حال حاضر در نزدیکی سوریه قرار دارند، شامل چهار ناو، ناو سرفرماندهی اچ.ام.اس بولوارک، یک ناو هلی‌کوپتربر و دو ناوچه جنگی در نزدیکی ‌آلبانی است. در صورت لزوم فرانسه نیز جت‌های جنگنده‌ای در امارات متحده عربی دارد.

آنکارا هم گفته است که آماده پیوستن به ائتلاف بین‌المللی علیه دمشق است حتی منابع نزدیک به مخالفان سوری به شبکه اسکای نیوز عربی گفته‌اند که نشستی به رهبری ائتلاف مخالفان سوری در شهر استانبول برگزار شده که هدف از آن فراهم کردن نقشه راهی برای اداره سوریه پس از سقوط دولت سوریه است. مکان برگزاری این نشست کاملا محرمانه است و در سکوت رسانه‌ای کامل برگزار شده است.

و اما از کشورهای عربی؛ عربستان که گفته می‌شود اهرم فشار اصلی بر غرب برای حمله به سوریه است، از جامعه بین‌المللی خواسته است در برابر کشتار مردم بی‌گناه سوریه ساکت نماند.

حتی برخی گزارش‌ها از رشوه نفتی عربستان به مسکو برای تغییر موضعش در قبال سوریه و پشت کردن به اسد حکایت دارد. روزنامه تلگراف نوشته است: عربستان به روسیه پیشنهاد داده بود که در صورت قطع حمایت‌های کرملین از سوریه یک معامله فراگیر برای کنترل بازار جهانی نفت منعقد می‌کند و قرارداد گازی با روسیه را حفظ می‌کند.

اطلاعات افشا شده مربوط به جلسه غیرعلنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و شاهزاده بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان است.

شاهزاده بندر به حفاظت از پایگاه دریایی روسیه در سوریه در صورت سرنگونی اسد متعهد شده است، اما وی همچنین تهدید کرد چنانچه توافقی صورت نگیرد، آنها شاهد حملات تروریستی چچنی‌ها در بازی‌های المپیک زمستانی در سوچی روسیه خواهند بود.

اردن نیز که میزبان فرماندهان نظامی کشورهای غربی و عربی است مجوز استفاده از خاکش برای حمله به سوریه را داد و گفت که شرایط را برای حمله به سوریه تسهیل خواهد کرد.

اما علی الموسوی، مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق گفته است بغداد با هرگونه استفاده از خاک عراق برای حمله به سوریه مخالف است.

وی تاکید کرد: ما همواره مخالف اقدام نظامی علیه سوریه بوده و هستیم. ما خواهان حل و فصل سیاسی بحران سوریه هستیم چراکه راهکار نظامی نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر شدن اوضاع سوریه ندارد. ما اجازه نمی‌دهیم که از حریم هوایی یا خاک عراق برای حمله علیه کشور دیگری استفاده شود.

در پاسخ به تمامی این تهدیدها و هیاهوها سوریه گفته است اگرچه تهدیدهای حمله را جدی می‌گیرد اما به غرب هشدار می‌دهد که این کشور هدف آسانی نخواهد بود.

وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تاکید کرده است: اگر حمله‌ای علیه سوریه انجام شود سوریه گزینه‌ای جز دفاع از خود ندارد و ما امیدواریم که این مساله اتفاق نیفتد چرا که پیامدهای آن دامن‌گیر همه خواهد شد. سوریه هدف آسانی برای هیچکس نخواهد بود و یقینا تمامی منطقه بهای آن را می‌پردازد. این جنگ غیرقانونی است و به بهانه دروغین سلاح‌های شیمیایی آغاز می‌شود. کشورهای غربی هیچ سند یا مدرکی ندارند که ثابت کنند دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است.

در این میان سخنگوی بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی با بیان اینکه هیات بازرسان سازمان ملل به بررسی‌های خود جهت دستیابی به شواهدی مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه ادامه خواهد داد، گفت که امکان دارد دوره فعالیت این بازرسان در سوریه تمدید شود.

بان کی‌مون نیز گفته است که مطمئنا کارشناسان می‌توانند مدارکی را درباره حمله شیمیایی جمع کنند.

با این حال کارلا دل‌پونته، یکی از اعضای کمیسیون مستقل بین‌المللی سازمان ملل در امور تحقیقات سوریه به تلویزیون سوئیس گفت: شهادت‌های قربانیان حمله شیمیایی سوریه نشان می‌دهد که این حمله کار مخالفان بوده است که از گاز اعصاب سارین استفاده کرده‌اند نه دولت سوریه.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در تماس تلفنی با احمد داوود اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود نسبت به احتمال حمله نظامی به سوریه، اظهار نگرانی کرده و بر اهمیت انجام تحقیقات بین‌المللی دقیق در این خصوص تاکید کرده است.

شورشیان سوری سرخوش از این رخدادها نوید داده‌اند که منطقه و جهان در چند روز آینده شاهد رخداد‌های بی‌سابقه خواهد بود.

منذر ماخوس، سفیر ائتلاف ملی مخالفان سوریه در پاریس اعلام کرد که ظرف سه یا چهار روز آتی رخدادهایی صورت می‌گیرد که منطقه و جهان از چند سال قبل به خود ندیده‌اند.

مخالفان همچنین نشست ژنو 2 با حضور طرفین درگیر در پرونده سوریه را لغو کردند.

این در حالی است که رهبر کردهای سوریه معتقد است اسد آنقدر احمق نیست که در نزدیکی دمشق و در 5 کیلومتری محل استقرار بازرسان سازمان ملل از سلاح‌ شیمیایی استفاده کند.

صالح مسلم، رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک کردهای سوریه گفته است که حملات شیمیایی با هدف توطئه علیه بشار اسد و تحریک جامعه بین‌المللی بوده است.

حزب‌الله لبنان نیز هشدار داده است که دخالت نظامی غرب در سوریه آغازگر جنگ منطقه‌ای خواهد بود.

ولید المعلم، وزیرخارجه سوریه گفته است: اگر جنگ طلبان برای حمایت از قربانیان شیمیایی می‌خواهند به سوریه حمله کنند یقینا بهانه خوبی نیست. اما اگر اهداف دیگری را دنبال می‌کنند باید بدانند که در برنامه‌ریزی‌های خود اشتباه کرده‌اند و هیچ گاه اطمینان ملت سوریه به ارتش و رهبرانشان از بین نخواهد رفت و سوری‌ها نه تنها روحیه خود را از دست نخواهند داد بلکه با همکاری و پایداری در کنار رهبران خود می‌ایستند.

** ظریف نسبت به عواقب هرگونه اقدام نظامی و وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه هشدار داد

همچنین وزیر امور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان درباره تحولات جدید سوریه گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه، تکمیل شدن روند بازرسی‌های سازمان ملل متحد در این خصوص را خواستار شد.

او هم‌چنین با محکوم کردن احتمال انجام عملیات نظامی خارجی علیه کشور سوریه، شتاب‌زده نبودن و تعجیل نکردن در تصمیم‌گیری‌ها را خواستار شده و نسبت به عواقب هرگونه اقدام نظامی و وخیم‌تر شدن اوضاع هشدار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین بار دیگر بر ضرورت ممانعت از تهدید به استفاده از زور و توسل به راه‌های مسالمت‌آمیز با هدف جلوگیری از فراگیر شدن تنش و آتش‌افروزی در منطقه تاکید کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا