خرید تور تابستان ایران بوم گردی

با انصاف با مردم [+ویدیو]

در سالگرد تشکیل تحریریه‌ی انصاف نیوز چه گذشت

تحریریه‌ی انصاف نیوز اواخر آذر ماه سال 95 تشکیل شد و حالا سه سال از عمر آن می‌گذرد و به این مناسبت روز پنجشنبه 28 آذر سه سالگی آن پاس داشته شد. این رسانه از سال  92 تا 95 بدون داشتن دفتر و تحریریه‌ی متمرکز فعالیت می‌کرد. کامران عدل، عکاس قدیمی، محمد آقازاده، روزنامه نگار باسابقه، سردار علی صنیع‌خانی، برادر شهید و از فرماندهان سابق سپاه، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، لطف الله میثمی، مدیر مسوول نشریه‌ی چشم‌انداز و از فعالان ملی مذهبی، امین بابایی، مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران، افشین علا، از شعرای انقلاب، محمد تاجیک، روزنامه‌نگار باسابقه‌ی سینمایی، یاسر عرب، مستندساز، عمادالدین باقی، فعال حقوق بشر، علی شکوهی، نویسنده و روزنامه‌نگار و علی ابراهیمی، کارگردان سینما، مهمانان انصاف نیوز در مراسم سه‌ سالگی دفتر تحریریه بودند.

عدل، آقازاده را نشناخت

این برنامه از ساعت ده صبح تا ساعت شش عصر روز پنجشنبه برگزار شد. کامران عدل اولین مهمان انصاف نیوز بود. عدل عکاس و فارغ التحصیل مدرسه‌ی عکاسی پاریس است و در کارنامه‌اش کتاب‌های تصویری بسیاری دارد. او گپ و گفتی با خبرنگاران داشت و خاطراتی از عکاسی در شهرهای مختلف تعریف کرد. عدل همینطور در مورد عکاسی توصیه‌هایی کرد و تاکید کرد که هر لحظه‌ای که ثبت می‌شود بی‌همتا است و هرگز تکرار نخواهد شد. او همچنین انتقاداتی به وضعیت عکاسی در کشور داشت. می‌گفت دوره‌ی عکاسی خبر آنطور که در جنگ ویتنام مشاهده می‌شد تمام شده است. او در پایان از عکس‌های سرویس عکس انصاف نیوز بازدید کرد.

در همین حین بود که محمد آقازاده، روزنامه نگار و سردبیر سابق روزنامه‌ی ایران، مهمان بعدی بود و سلام و احوال‌پرسی‌ای با کامران عدل داشت. عدل گفت که آقازاده را به خاطر نمی‌آورد که این گفته‌ی عدل باعث ناراحتی آقازاده شد. او به عدل یادآوری کرد که در حاشیه‌ی یک برنامه گپ و گفتی یک ساعته داشتند.

آقازاده در گپ و گفت با اعضای تحریریه از برخوردی که با خبرنگاران می‌شود گلایه کرد و تاکید کرد که این تقصیر خود خبرنگاران است که حریم خود را حفظ نکرده‌اند. او خاطره‌ای از یکی مقامات درگذشته گفت: «در خیابان ماشین خود را نگه داشت و گفت تو چقدر آشنا هستی! گفتم یعنی شما من را نشناختید؟ اگر نشناختید برای چه نگه داشتید؟ گفت نمی‌شناسم اما آن گزارشی که درباره‌ی من نوشته بودی خوب نبود!».

آقازاده همچنین از هدایایی که به خبرنگاران می‌دهند انتقاد کرد و گفت یک بار یک مدیر دولتی در دولت مروحم هاشمی رفسنجانی برای انتشار یک سری یادداشت به او مقدار زیادی پول پیشنهاد داده و او رد کرده است. این روزنامه‌نگار معتقد بود که اینگونه کارها برای فاسد کردن خبرنگاران انجام می‌شود.

سردار صنیع خانی معلم ریاضی آقازاده

سردار صنیع خانی و همراهش مهمان بعدی بودند. او احوال‌پرسی گرمی با آقازاده داشت. آنها یکدیگر را به آغوش کشیدند و آقازاده گفت که صنیع خانی در نازی آباد معلم دینی او بوده. صنیع خانی اما اصلاح کرد: «من در آن مدرسه ریاضی درس می‌دادم نه دینی.»

بلافاصله بعد از سردار صنیع خانی؛ محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد وارد دفتر شد و شروع به شوخی با محمد آقازاده کرد و گعده‌ای با صنیع‌خانی و آقازاده تشکیل دادند. در این جمع صنیع خانی خاطراتی از خانی آباد در زمان انقلاب و بعد از آن گفت. او همچنین گفت که گروه و گعده‌ای با حضور افراد مختلف از اصولگرا تا اصلاح‌طلب تشکیل داده که کارهای اجتماعی و عام‌المنفعه کنند. این قسمت از صحبت‌های او ضبط شد و در گزارش جداگانه‌ای منتشر خواهد شد.

لوح تقدیر به اعضای تحریریه

علی اصغر شفیعیان، سردبیر و مدیر مسوول انصاف نیوز از مهمانان خواست که لوح تقدیر از اعضای هیات تحریریه به دست آنها اهدا شود. نسترن فرخه، خبرنگار اجتماعی، پریسا صالحی، دبیر سرویس اجتماعی، بابک مجیدی، خبرنگار ورزشی، علی خسروجردی، خبرنگار فرهنگی، معصومه رشیدیان، دبیر تحریریه و دبیر سرویس سیاسی، زهرا منصوری، خبرنگار سیاسی و مهلا زمانی، دبیر سرویس عکس لوح تقدیری از دست سردار صنیع خانی، محمد خدادی و محمد آقازاده گرفتند. کتایون آزاد، خبرنگار اجتماعی، پارسا زمانی، خبرنگار حوزه‌ی اندیشه و امیرحسین ناظری کنزق، دبیر فرهنگی و در این زمان در دفتر تحریریه حضور نداشتند تا لوح تقدیر خود را دریافت کنند.

در ادامه، خدادی و همینطور آقازاده نکاتی در مورد گزارش نویسی و موفقیت در رسانه به خبرنگاران یادآور شدند. خدادی خاطراتی از چند تجربه‌اش گفت و بعد از رفتن او، آقازاده در مورد انواع گزارش‌نویسی و لید نویسی با خبرنگاران صحبت کرد.

مهمان بعدی، لطف الله میثمی بود که با همراه خود، سیداحمد هاشمی، وارد دفتر شد و تولد انصاف نیوز را تبریک گفت. او با اعضای تحریریه در مورد کار کردن خبرهای سفارشی شوخی کرد: «خبرهای سفارشی هم کار می‌کنید؟!». او از تجربیاتش که در ماهنامه‌ی چشم‌انداز در نحوه‌ی پرداختن به مسایل اجتماعی و سیاسی گفت، از وضعیت دخل و خرج رسانه‌های آنلاین پرسید. محمد تاجیک، خبرنگار سینمایی مهمان دیگر ما بود که بعد از میثمی آمد.

با حضور این مهمانان بحث‌هایی در مورد انتخابات در گرفت. مهمانان معتقد بودند که انتخابات پر شور نخواهد بود. در ادامه تاجیک خاطراتی از همکاری با شفیعیان در ایسنا گفت و شفیعیان نیز از جشن‌های تولد معروف محمد تاجیک تعریف کرد. لطف الله میثمی در ادامه از اعضای تحریریه خواست که بهترین خاطره‌ی خود از انصاف نیوز را تعریف کنند. خودش هم خاطراتی مربوط به فوتبال تعریف کرد.

افشین علا نیز مهمان بعدی انصاف نیوز بود. این شاعر که به فشار خون مبتلاست، در همان ابتدا فشار خود را با دستگاهی که همراهش بود گرفت. علا که برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس ثبت نام کرده است، کمی از دغدغه‌هایش برای آینده‌ی کشور گفت.

امین بابایی، مدیرکل روابط عمومی استانداری تهران هم به همراه برادرش آمد. خبرنگاران از او در مورد هوای تهران پرسیدند و او توضیحاتی در این مورد داد و به موانعی که برای اطلاع‌رسانی دقیق تعطیلات وجود دارد اشاره کرد.

دعوت به جنگل ابر

یاسر عرب جزو آخرین مهمان‌هایی بود که به دفتر انصاف نیوز آمد. او در مورد برنامه‌ای که قصد ساخت آن را دارد توضیحاتی داد و اعضای تحریریه را به شاهرود و جنگل ابر دعوت کرد. او عکس دخترش را که در جنگل زیبای ابر در حال برف بازی بود نشان داد.

تاجیک با شنیدن صحبت‌های افراد حاضر در جمع که به مسائل سیاسی روز می‌پرداختند گفت که وقتی شروع به کار خبر کرده در سرویس سیاسی بوده و تند هم می‌نوشته و بیشتر به دنبال دیده شدن بوده است اما بعد وارد سرویس فرهنگی و سینمایی شده و همانجا ماندگار شد. تاجیک همچینن جند بار از جوان بودن ترکیب تحریریه‌ی انصاف نیوز اظهار تعجب کرد.

عمادالدین باقی و علی شکوهی مهمانان بعدی انصاف نیوز بودند که بیشتر زمان حضور در در دفتر تحریریه را به گپ و گفت با هم مشغول شدند. شکوهی بیشتر می‌گفت و باقی بیشتر می‌شنید. باقی صحبت‌هایی در مورد رسانه کرد و از اینکه بیشتر افراد از روی تیتر در مورد قضایا قضاوت می‌کنند و تمام ماجرا را نمی‌خوانند گله کرد.

سازندگی و جریان چپ!

او با تاکید بر اهمیت وجود رسانه‌های مستقل، گفت که دو جریان رسانه‌های حزبی، حاکمیتی و رسانه‌های خارج‌نشین وجود دارند که به جای واقعیت، موضع خود را پیگیری می‌کنند و در این شرایط باید قدر معدود رسانه‌های مستقل را دانست. خبرنگاری از او در مورد روزنامه‌ی سازندگی، به سردبیری محمد قوچانی، داماد باقی پرسید: «این روزنامه‌ی سازندگی چه مشکلی با جریان چپ دارد؟». باقی هم در مورد تیتر معروف روزنامه سازندگی در ماجرای گرانی بنزین توضیحاتی داد.

شکوهی که برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس ثبت نام کرده، در وسط بحث موبایلش زنگ خورد و دقایقی برای صحبت کردن به بیرون دفتر رفت. وقتی بازگشت توضیح داد که نماینده‌ی شورای نگهبان برای تحقیق از او تماس گرفته و پرسش‌هایی در همین باره پرسیده است و او هم با صراحت همیشگی پاسخ داده است.

علی ابراهیمی، کارگردان «عطر داغ» نیز آخرین مهمان این مراسم تولد بود.

در قسمت پایانی مراسم هم که باقی، شکوهی و اعضای تحریریه حضور داشتند، به رسم شب یلدا کاسه‌ی انار به میان آمد.

در پایان گپ و گفت با هر یک از مهمانان، ویدیوهایی از آنها خطاب به مردم ضبط شد که در زیر می‌بینید:


کامران عدل: از حاج آقا رسیده‌ایم به دکتر


محمد خدادی: اصل تمامیت ارضی ایران است


سردار صنیع‌خانی: آقاها و آقازاده‌ها بیایند پایین


مدیر استانداری: حال مردم خیلی خوب است


افشین علا: صاحبان قدرت به گنجینه‌های ادبی بازگردند


یاسر عرب: دشمن کسی است که قصه‌اش را نمی‌دانی


محمد تاجیک: تلخی ها غیر قابل کتمان است


عمادالدین باقی: در وحشتم که این نسل اشتباه ما را تکرار کند»


یادبود میهمانان در دفتر انصاف نیوز


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا