خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«سران سه قوه به معضل آلودگی هوا ورود کنند»

مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وضعیت خوبی برای وضعیت هوا از نظر آلودگی در سال آینده نمی بینم، گفت: دولت ها از گذشته تا به امروز نسبت به موضوع آلودگی هوا احساسی و سیاسی نگاه می کنند،‌  بنابراین چون نوع نگاه این بوده است  هیچ وقت به راهکار نرسیده ایم و اراده ای وجود نداشته است که مسئله را حل کند، بنابراین  پیش بینی وضعیت آلودگی هوا در سال آینده بستگی به عملکرد دستگاه ها در سال جاری دارد اما با روندی که شاهد هستیم وضعیت خوبی در سال آینده قابل تصور نیست.

تجریشی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص وضعیت آلودگی هوای کلانشهرهای کشور در سال های آینده اظهار کرد: در صورتی که راهکارها و سیاست‌های جدی برای رفع آلودگی شهرهای بزرگ اندیشیده نشود این موضوع یک معضل ادامه دار خواهد بود و شرایط خوبی برای آینده این شهرها از نظر آلودگی هوا پیش بینی نمی کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه شهر تهران ظرفیت پذیرش آلاینده‌هایی در  یک حد مشخص دارد، گفت: یعنی اگر این شهر در حالت سکون قرار بگیرد این ظرفیت بعد از سه روز تکمیل می شود، مانند این است که ما اتاقی در بسته یک بخاری گازی قرار بدهیم که یقینا در دقایق اول متوجه استنشاق گاز نمی شویم اما بعد از یک ساعت قطعا افراد در اثر این گازها جان خود را از دست می دهند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: شرایط تهران به گونه ای است که اگر باد نیاید با توجه به سکون هوا و مصرف انرژی مطمئنا ما دچار مشکلات زیادی خواهیم شد. البته آلودگی هوا فقط مشکل و مسئله کشور ما نیست چرا که اگر به سایت های بین المللی دقت کنیم از غربی ترین تا شرقی ترین نقاط دنیا در جاهایی که با سکون هوا مواجه می شوند دوبرابر شهر تهران آلاینده هوا وجود دارد.

تجریشی خاطر نشان کرد: هند، پاکستان، افغانستان، ترکیه، برزیل و مکزیک از جمله کشورهایی هستند که با معضل آلودگی هوا مواجهند، حتی شرایط این کشورهای از کشور ما نیز بدتر است اما این دلیل این نمی شود اقدامی برای رفع این معضل صورت نگیرد.

در تعداد روزهای آلوده افزایش نداشتیم

دکتر تجریشی تاکید کرد: بر اساس شاخص‌هایی که وجود دارد وضعت تهران و همچنین شهرهای دیگر از نظر آلودگی هوا در مقایسه با دو سال گذشته بدتر نشده است حتی تعداد روزهای پاک و سالم ما در مقایسه با سه سال پیش حتی بیشتر نیز نشده است اما تعداد روزهای ناسالم و خطرناک تقریبا مانند دو سال گذشته است.

معاون سازمان محیط زیست با اکید بر اینکه حساسیت های مردم به آلودگی هوای تهران افراطی است، تاکید کرد: چیزی که در حوزه آلودگی هوا وجود دارد چه از لحاظ آنچه که مردم به آن توجه می کنند و چه از لحاظ واکنش هایی که برای حل آن نشان می دهند، هر دو این حال ها افراطی هست.

به گفته وی، با توجه به اینکه سلامت برای مردم و البته ما موضوعی با اهمیت است در نتیجه مردم نگران این مسئله می شوند و  به همین جهت ممکن است وضعیت آلودگی هوا تهران در دو سال آینده نیز همانند امسال باشد ولی قطعا مردم نسبت به موضوع بسیار حساس تر می شوند و با توجه به اینکه ما در مقایسه با دو سال گذشته وضعیت متفاوتی نداشتیم حتی روزهای پاک و سالم بیشتری نیز داشتیم ولی تصور مردم این است که وضعیت شرایط خوبی حاکم نیست.

دولت ها به آلودگی هوا احساسی و سیاسی نگاه می کنند

دکتر تجریشی با بیان اینکه دولت ها از گذشته تا به امروز نسبت به موضوع آلودگی هوا احساسی و سیاسی نگاه می کنند،‌افزود: بنابراین چون نوع نگاه این بوده است  هیچ وقت به راهکار نرسیده ایم و اراده ای وجود نداشته است که مسئله را حل کند.

دستگاهها به وظایف خود در رفع آلودگی هوا عمل نمی کنند

معاون سازمان محیط زیست خاطر نشان کرد: تقریبا ۱۶ دستگاه مرتبط به موضوع آلودگی هوا در کشور داریم و هیچ کدام از این دستگاه تلاش و همکاری برای رفع موضوع  انجام نمی دهند در نتیجه همه موضوع را به یکدیگر پاس کاری می کنند در نتیجه اتفاق مثبتی نیز در این زمینه نمی افتد. بنابراین همه دستگاه ها در زمینه آلودگی هوا مقصر هستند و ما وظایف تمام دستگاه ها را مشخص کردیم  و این وظایف در سایت سازمان محیط زیست وجود دارد. در این سایت وظایفی که توسط دستگاه ها انجام شده و یا در حال انجام است به ثبت رسیده است همه شهروندان می توانند در این سایت قضاوت کنند که چه دستگاهی مسئولیت خود را در حوزه آلودگی هوا انجام نداده است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه در این سایت تعداد بی شماری برنامه در رفع آلودگی هوا وجود دارد که توسط دستگاه های مسئول به دلایل و بهانه های مختلف انجام نشده است، ما فکر می کنیم موضوع آلودگی هوا مسئله ای نیست که به تنهایی با کمک سازمان محیط زیست حل شود ما حتی یکسال برای تک تک دستگاه ها نامه نگاری کردیم اما الان ما به این جمع بندی رسیدیم که ما نمی توانیم بر اساس اختیاراتی که داریم اقدام دیگری برای رفع این معضل انجام دهیم.

ورود دستگاه قضایی به موضوع آلودگی هوا

معاون سازمان محیط زیست بر از ورود قوه قضاییه به بحت آلودگی هوا به عنوان یک حقوق عام خبر داد و گفت: موضوع آلودگی هوا یک حقوق عامه است  براین اساس قوه قضاییه به موضوع وارد شده است. ورود قوه قضاییه بر اساس مصاحبه من بوده است که تاکید کردم کسی که  از حق عامه دفاع می کند باید در این حوزه نیز ورود کرده و رسیدگی کند الان قوه قضاییه ورود کرده و دستگاهها را پای کار آورده است اما اینکه تا چه اندازه موفق شود یا نه باید منتظر نتیجه شد.

پیش بینی وضعیت هوای تهران در سال آینده بستگی به عملکرد دستگاه ها دارد

دکتر تجریشی اضافه کرد: معاون اول رییس جمهور در جلسه اخیر خود تاکید کرد تمامی دستگاهها باید به تکالیف و وظایف خود در حوزه آلودگی هوا عمل کند. بنابراین در صورتی که تمامی دستگاه ها به وظایف خود عمل کنند اتفاق مثبتی در حوزه رفع یا کاهش آلودگی هوا در کشور اتفاق بیفتد پیش بینی وضعیت آلودگی هوا در سال آینده بستگی به عملکرد این دستگاه ها در سال جاری دارد.

وضعیت خوبی برای وضعیت هوا در سال آینده نمی بینم

به گفته وی،  با روندی که هم اکنون شاهد آن هستیم اتفاق مثبتی در سال آینده نخواهیم دید و وضعیت موجود رفع شدندی نیست این در حالی است که انتظارات مردم افزایش پیدا خواهد کرد. تعداد خودروها به حداقل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار افزایش خواهد یافت و ماشین ها قدیمی تر می شوند و همه اینها به این معنی است که هر اقدامی هم صورت بگیرد طبیعا وضعیت بدتر خواهد شد چرا که حجم ورودی آلایندههای هوا بالا است.

سران سه قوه به آلودگی هوا ورود کنند

تجریشی گفت:  در حال حاضر برداشت ما این است که باید سران سه قوه به مسئله آلودگی هوا ورود کند چرا که این موضوع مسئله بسیار مهمی است همچنان که در شهر تهران از مردم سئوال شده است که مهم ترین مسئله شما چه مسئله ای است به جای موضوعات بیکاری، پول، آب و غیره به صراحتا آلودگی هوا را موضوع اصلی اعلام کردند بنابراین این مردم اگر بخواهد نماینده ای در شورا یا مجلس انتخاب کنند کسی رو انتخاب خواهند کرد که به این موضوع اهمیت بدهد.

معاون سازمان محیط زیست یادآور شد: ما به لحاظ قانون در مجلس باید همواره شرایط آلودگی را پیگیری کنیم، راهکار ارائه کنیم و برنامه بدهیم و بگوییم چه اقداماتی باید انجام شود اگر دستگاهها مربوطه به وظایف خود عمل نکنند باید از سوی دستگاه قضایی مورد مواخذه قرار گیرند. دولت نیز می تواند  مسئولان و یا مدیرانی که به وظایف خود عمل نمی کنند برخورد یا آنها را از دولت تعلیق کند. بنابراین قوه قضاییه، مجریه و مقننه می توانند از ابزار خود برای برخورد با دستگاهها و افرادی که به وظایف خود در عرصه آلودگی هوا عمل نمی کنند استفاده کنند، تا مسئله مدیریت شوند.

بررسی علمی آلودگی کلانشهرها

دکتر تجریشی خاطر نشان کرد: ما همه اموراتی که به چالش های محیط زیستی مربوط است را به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بردیم. براشت ما این است که علم در جایی تولید می شود و توانایی ها نیز در جای دیگر است ما باید از ظرفیت های ملی در این زمینه استفاده کنیم در حال حاضر در ۸ کلانشهر کشور مطالعاتی صورت گرفته است بر این اساس نتایج آن مشخص خواهد کرد که اگر شهر تهران آلاینده است چه عواملی موجب این آلایندگی شده است و برای اینکه ما آلودگی را بهبود ببخشیم چه اقدامی چه میزان اثری را دارد و این اقدام با چه اثر و مقدار پول قابل انجام است و هر کسی چه مسئولیتی در قبال این کاهش دارد.

وی تاکید کرد: بررسی های فوق را به کنسرسیومی که به این منظور تشکیل دادیم، ارائه خواهد شد و من فکر می کنم تا نتایج آن بهمن ماه آماده شود و مابتوانیم در قالب بسته های که به این منظور تشکیل خواهیم داد تقدیم رییس جمهور خواهیم داد چرا که ایشان از محیط زیست خواسته بودند چهار اقدام را این سازمان انجام دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا