خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مرعشی: عارف مقابل خاتمی بایستد کارش تمام است

تسنیم نوشت: عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید: هیچ گروهی عارف را به‌عنوان لیدر سیاسی خود قبول ندارد و اگر او بخواهد مقابل خاتمی ایستاده و راه دیگری پیش بگیرد “کارش تمام است”.
پسرعموی همسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، عضو مؤسس حزب کارگزاران سازندگی، رئیس نهاد ریاست جمهوری در دوران سازندگی و چندین مسئولیت‌ دیگر باعث شد نام “حسین مرعشی” در سپهر سیاسی کشور مطرح شود، کسی که خودش می‌گوید: “من از سن 20سالگی وارد کار اجرایی شدم و در سمت‌های مختلف تجربه آموختم”. با این حال وی حیات سیاسی خودش را وابسته به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی می‌داند و تأکید می‌کند: “اگر زمانی گفتم من از آقای هاشمی رفسنجانی مستقل هستم، آن روز، روز پایان زندگی سیاسی من است”.
حسین مرعشی را با شوخ‌طبعی هم می‌شناسند، تا جایی که وقتی شخصی در مجلس کار اشتباهی انجام می‌دهد همه انگشت اتهام خود را به‌سوی حسین مرعشی دراز می‌کنند و در همین رابطه آقای رئیسی هم می‌گوید: “این کار غیر از تو از هیچ کس دیگری برنمی‌آید.” البته از نظر مرعشی بدون شوخی نمی‌توان زندگی کرد و زندگی یک شوخی بزرگ است.
پس از مدت‌ها پیگیری ساعت 10 بامداد روز شنبه‌ای بود که به دفترش در ستارخان رفتیم؛ سازمان عمران کرمان که از زیرمجموعه‌های مؤسسه مولی‌الموحدین است. 2 ساعت و 30 دقیقه گفت‌وگوی ما طول کشید و مرعشی به سؤالات ما در مورد تغییر و تحولات حزب کارگزاران سازندگی، ارتباطش با دولت، اتاق فکر معاون اول رئیس جمهور، شورای مشورتی اصلاح‌طلبان، برنامه انتخاباتی حزب کارگزاران سازندگی، دلیل غیبت کارگزارانی‌ها در همایش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جایگاه عارف در اصلاح‌طلبان پاسخ داد.
مرعشی از تشکیل اتاق فکری توسط معاون اول رئیس جمهور خبر داد و گفت: آقای جهانگیری یک اتاق فکر دارند که هفته‌ای 2 ساعت به آنجا می‌روم و کمک می‌کنم، به‌صورت پراکنده نیز به بعضی از وزارتخانه‌ها مشورت می‌دهم.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های اتاق فکر عمدتاً اقتصادی است، اظهار داشت: آقای جهانگیری تعدادی از دوستان را دعوت می‌کنند، من را هم دعوت می‌کند، البته به‌نظر من آقای جهانگیری بیشتر دنبال این بودند که رابطه ما با دولت برقرار باشد، یعنی یک سرپل ایجاد کردند. من در آنجا خدمت مهمی نمی‌توانم انجام دهم ولی می‌روم و کمک می‌کنم.
عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه بحث‌های اتاق فکر کارشناسی است و جنبه سیاسی ندارد، اظهار داشت: کارشناسان سازمان برنامه و بودجه هستند که از قدیمی‌های سازمان برنامه هستند، از قدیمی‌های صنعت هستند، از بانک‌ها هستند، یعنی کسانی که به کارهای بانکی مسلط بودند. 7-8 نفر در این اطاق فکر دور هم جمع می‌شوند و مطالبی را که به ذهن‌شان می‌آید مطرح می‌کنند و به‌صورت یک دستور جلسه مشخص وجود دارد.
مرعشی با بیان اینکه شهرام جزایری هیچ ارتباطی با مؤسسه مولی‌الموحدین ندارد، گفت: ارتباطی با مؤسسه نداشت. مؤسسه یک پروژه‌ای در قالب شرکت عمران علوی  هفت‌باغ داشت که یکی از افتخارات مؤسسه هم محسوب می‌شود. این پروژه ساخت یک اتوبان چندمنظوره بین کرمان و ماهان است. آقای جزایری زمین خریده بودند، مثل بقیه که آمدند زمین خریدند، ایشان هم زمین خریده بود. یک مدتی ما را زیر سؤال برده بودند: این زمین‌ها چیست؟! بعد رسیدگی کردند. ما آگهی عمومی برای اراضی داده بودیم و آقای جزایری هم مثل بقیه مردم زمین خریده بودند.
وی همچنین در مورد برنامه مصوب حزب کارگزاران برای ورود به انتخابات مجلس خبر داد و اظهار داشت: برنامه مصوب ما در کارگزاران این است که برای انتخابات مجلس در ائتلاف اصلاح‌طلبان حرکت کنیم و دستورالعمل‌ها و سیاست‌ها نیز تدوین شد و به شعب استانی ابلاغ  شده است. برای انتخابات آینده در ائتلاف اصلاح‌طلبان 3 سطح تصمیم‌گیری پیش‌بینی شده است.
عضو حزب کارگزاران سازندگی همچنین در مورد تشکیل مجمع اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها نیز گفت: ما در مجمع اصلاح‌طلبان هر شهرستان پیش‌بینی‌مان این است که تمام نمایندگان احزاب و گروه‌های ملی و محلی حضور داشته باشند، نمایندگان ادوار مجلس که اصلاح‌طلب یا میانه‌رو بودند باید باشند، مدیران مؤثر ادوار گذشته اعم از فرماندار، بخشدار، مدیران آموزش و پرورش و دستگاه‌هایی که مؤثر هستند باید باشند. همه فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه انتخابیه هم باید باشند، یعنی یک جمع کاملی است.
مرعشی در مورد استراتژی اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات مجلس نیز تصریح کرد: ما با رعایت حساسیت‌ها و خط‌قرمزهای نظام در انتخابات فعال خواهیم بود، یعنی دنبال عناصر و نیروهایی خواهیم بود (هم ما و هم جبهه اصلاحات) که مقبولیتی در مردم و نظام داشته باشند، یعنی بنا نداریم با فرمانی برویم که حتماً کاندیداهای‌مان رد صلاحیت شوند و بعد به اختلاف نظر با دستگاه‌های نظارتی و این‌ها کشیده شویم؛ با این فرمان نمی‌خواهیم کار کنیم. حالا اگر بعداً باز آنها جلو بیایند و همین مقدار هم عرصه را به ما تنگ بگیرند یا نگیرند به آنها مربوط است، ما تصمیمان را پیشاپیش گرفته‌ایم که مدل انتخابات 92 را انجام بدهیم.
وی همچنین در مورد طرح ائتلاف هاشمی، ناطق‌نوری، خاتمی و روحانی نیز اظهار داشت: ائتلاف اصلاً مدنظر نبود، ممکن است نظر شخصی آقای کرباسچی باشد ولی هیچ‌گاه در این سطح مطرح نبوده است. آقای ناطق‌نوری حتماً باید به صحنه سیاسی کشور برگردد، حیف است، یک تجربه گرانقدری در اختیار ایشان است، جایگاهی دارد، موقعیتی دارد. به‌نظر من آقای علی لاریجانی یک ذخیره‌ای برای جناح اصولگرا است. آقای لاریجانی، آقای ناطق‌نوری و بقیه شخصیت‌ها می‌توانند جناح اصولگرا را منسجم کنند.
عضو حزب کارگزاران سازندگی همچنین در مورد فعالیت دولت برای انتخابات مجلس نیز گفت: قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به‌عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند.
مرعشی اضافه کرد: البته از موضع سازمان برنامه که قاعدتاً کار سیاسی نمی‌توانند انجام دهند و نمی‌خواهند انجام دهند، چون آقای نوبخت هم آدم منضبطی است، به این معناست که آقای نوبخت علایقی دارند و قاعدتاً با اصلاح‌طلبان کار خواهند کرد، چون  آنها انتخاب دیگری جز اصلاح‌طلبان ندارند. اصولگرایان که خودشان هنوز از درون به انسجام نرسیده‌اند و بعد هم هیچ‌گاه به اعتدال و توسعه و این‌ها نزدیک نخواهند شد.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه قرار است آقای یونسی برای انتخابات مجلس ارتباط بین اصلاح‌طلبان و دولت باشد، آیا چنین بحثی هم مطرح نشده بود، گفت: خیر، ما همین دیشب با هم بودیم، اصلاً چنین بحث‌هایی با هم نداریم.
عضو حزب کارگزاران سازندگی در مورد اختلاف شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و حزب کارگزاران نیز گفت: دوستانی که در شورای هماهنگی هستند، گاهی اوقات خودشان می‌خواهند لباس حزبی مستقل را بپوشند، ما به آنها تذکر می‌دهیم که این کار صحیح نیست. چون شورای هماهنگی ظرفیت یک حزب را ندارد و فقط نقش هماهنگی را دارد. قبلاً 18 حزب اصلاح‌طلب بودند که الآن به 20 حزب رسیده‌اند و در آینده هم ممکن است چند گروه دیگر اضافه شوند ولی شورای هماهنگی یک نقش هماهنگی بین احزاب دارد. شورای هماهنگی ظرفیت و مأموریتش ایجاد هماهنگی است و خودش نمی‌تواند یک حزب مستقل داشته باشد. یک جا پایشان را فراتر می‌گذارند، خوب، ما هم تذکر می‌دهیم.
مرعشی همچنین در مورد عدم حضور در همایش شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز گفت: من در آن روز چابهار بودم، از قبل برای سفر چابهار برنامه‌ریزی داشتم و نتوانستم شرکت کنم. از آقای کرباسچی هم اطلاع ندارم که چرا نرفته‌اند ولی مشکل خاصی نداشتیم.
عضو حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر “آقای محمد هاشمی می‌گوید اگر حزب بخواهد با این سبک و روش ادامه بدهد عاقبتی مانند عاقبت مشارکت خواهد داشت، نظر شما در این رابطه چیست؟” گفت: انتظار بود آقای هاشمی بمانند و جلوی چنین سرنوشتی را بگیرند، انتظار نبود که بروند. کسی که می‌رود نمی‌تواند بگوید این سرنوشت باشد یا نباشد، بالاخره رها کرده است.
وی با بیان اینکه کارگزاران با شرایط امروز یارگیری می‌کند، گفت: همه چیز تغییر کرده است و اصلاً خصوصیت سیاست همین است. سیاست یک امر ایستا نیست، یک امر پویا است و در حال حرکت است. کارگزاران هم طبیعتاً در مقطعی با سیاست‌ها و شعارهایی شروع کرد و از نظر من خوب هم ادامه داد، روی اصول خودش هم ایستاد، الآن هم روی اصول خودش ایستاده است ولی متناسب با شرایط امروز ایران یارگیری جدید می‌کند.
مرعشی اضافه کرد: خیانت عدم‌صداقت و بی‌وفایی است. من اصلاً معتقد نیستم سیاست یک پدیده بی‌پدر و مادر است، اتفاقاً من سیاست را کاملاً اخلاق‌مدار می‌دانم، یعنی سیاستی را که اخلاق در آن نباشد من حداقل ترجیح می‌دهم در آن نباشم. سیاست حتماً می‌تواند اخلاق‌مدار باشد ولی معنایش این نیست که سیاست شفافیت است.
عضو حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا آقای قوچانی و آقای کرباسچی اختلاف پیدا کردند که آقای قوچانی از ماهنامه مهرنامه و هفته‌نامه صدا استعفا داد، گفت: خیر، قوچانی فکر می‌کرد با روزنامه مردم امروز میدان بزرگی نسبت به مهرنامه برای او باز خواهد شد؛ البته اگر می‌توانستند ادامه بدهند واقعاً هم وسیع‌تر بود و به‌نظر من اگر می‌توانستند ادامه دهند، در 3-4 ماه آینده روزنامه اول ایران می‌شدند، زیرا گرایش به آنها در جامعه زیاد بود.
وی افزود: البته طبیعی است که منظور من از پیشرفت روزنامه مردم امروز در حوزه جریان ماست، زیرا قطعاً ما برای مخاطبان کیهان نمی‌نویسیم و کیهان هم برای مخاطبان ما نمی‌نویسد و هر کسی سعی دارد در حوزه خود فعالیت کند.
عضو حزب کارگزاران سازندگی با بیان اینکه اختلاف قوچانی و کرباسچی بحث حرفه‌ای بود، وگرنه اختلاف سلیقه‌ای بین آنها نیست، اظهار داشت: آقای قوچانی احساس می‌کرد در روزنامه مردم امروز میدان وسیع‌تری برای کار حرفه‌ای‌اش باز می‌شود، به همین دلیل با آقای عطریانفر و ستاری به‌دنبال تشکیل روزنامه مردم امروز رفتند ولی برداشت آقای کرباسچی این‌گونه نبود و فکر می‌کرد در مهرنامه بادوام‌تر می‌توان کار کرد؛ از این رو، بحث حرفه‌ای بود و اختلاف سلیقه‌ای نبود.
وی همچنین در مورد جدایی عارف از خاتمی نیز گفت: اگر قرار باشد روزی کسانی آقای عارف را به این سمت هدایت کنند که آقای عارف بگوید من یکی و آقای خاتمی هم یکی، از اطراف آقای عارف خواهند رفت. آقای عارف آدم هوشمندی است و هرگز این حرف را در عرصه سیاسی ایران نخواهد زد. آن روزی که آقای عارف بگوید من یکی و آقای خاتمی هم یکی از نظر سیاسی کارش تمام است و اگر روزی خدای نکرده، آقای عارف بخواهد تسلیم یک چنین سیاستی بشود از نظر من آن روز به‌لحاظ سیاسی پرونده‌ آقای عارف بسته می‌شود.
مرعشی در مورد واکنش عارف به عدم‌رهبری خاتمی در جریان اصلاحات نیز اظهار داشت: آقای خاتمی اصلاحات را بنیانگذاری کرده است. اگر آقای عارف چنین حرفی زده‌اند هم کتمان واقعیت کرده‌اند و هم به خودشان و به ما کم‌لطفی کرده‌اند.
عضو ارشد حزب کارگزاران سازندگی در مورد تأسیس حزب ندای ایرانیان نیز گفت: ما از هر کار تشکیلاتی که افراد را منسجم کند و به سیاست عمق بدهد استقبال می‌کنیم ولی فکر می‌کنم این تکثرها قدرت ما را افزایش نمی‌دهد. مادامی که دور هم جمع می‌شویم و اجتماعاتمان را بزرگ‌تر می‌کنیم قوی‌تر می‌شویم و مادامی که جدا بشویم ضعیف‌تر می‌شویم. من توصیه‌ام به دوستانی که دارند این کار را می‌کنند را توصیه می‌کنم هماهنگی و اتحادشان ر ا با بقیه اصلاح‌طلبان حفظ کنند.
مشاهده می‌شود که اصلاح‌طلبان رفتارهای دوگانه‌ای در ارتباط با آقای هاشمی رفسنجانی دارند. در شرایط کنونی هم که اصلاح‌طلبان ارتباط نزدیک با آقای هاشمی رفسنجانی دارند ولی اصلاح‌طلبان در عمل به صورت گزینشی از آقای هاشمی حمایت می‌کنند. در برهه‌ای خیلی محکم پشت سر آقای هاشمی می‌آیند؛ مثلاً انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ولی در مورد مسئله دانشگاه آزاد از آقای هاشمی به آن صورت حمایت نمی‌کنند. به نظر شما دلیل این رفتار اصلاح‌طلبان چیست؟ گفت: یک بخش آن ناشی از عدم شناخت است، یک بخشی از آن ناشی از آن است که افراد شاید انتظار داشته باشند آقای هاشمی به میل آنها حرف بزند ولی وقتی توقعشان برآورده نمی‌شود مخالفت می‌کنند.
مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری تسنیم با حسین مرعشی را در زیر می‌خوانید:
تسنیم: آقای مهندس مرعشی از اینکه فرصتی را در اختیار ما گذاشتید تا بتوانیم از اظهارات و نظرات شما بهره‌مند شویم کمال تشکر را داریم. گفت‌وگو را در مورد فعالیت‌های این روزهای شما شروع کنیم. در حال حاضر به چه کارهایی مشغول هستید؟
مرعشی: بنده یک سمت رسمی دارم، رئیس مدیران خیابانی ایران هستم (خنده)؛ یک بار دیوان محاسبات زنگ زده بود و می‌خواست یک حکمی به من ابلاغ کند، خانم منشی شعبه گفت سِمَت شما الان چیست؟ من هم گفتم رئیس مدیران خیابانی ایران، خانم منشی هم با دقت یادداشت کرد و به من ابلاغ کرد. (با خنده) من هوشمندی منشی‌های دستگاه‌های مختلف را سنجش می‌کنم.
الان زندگی‌ام را سه بخش کردم؛ یک‌ششم وقتم را برای کارهای شخصی و خانوادگی می‌گذارم. مزرعه‌ای دارم که روزهای سه‌شنبه به آنجا می‌روم و کارهای کشاورزی را کنترل می‌کنم.
تسنیم: در کرمان؟
مرعشی: خیر، در ساوه است، یک باغ داریم که برای خودم و خانواده‌ام است؛ یک‌ششم وقتم برای خودم و خانواده‌ام است.
در بخشی از کارهای سیاسی هم کمک می‌کنم، هم در حزب و هم در خارج از حزب فعالیت‌های سیاسی دارم که به طور متوسط یک‌ششم از وقتم را می‌گیرد. بقیه وقتم آزاد است که عمدتاً صرف کمک به برنامه‌هایی می‌شود که در جهت توسعه کشور است، اعم از اینکه در مجموعه گروه خودمان یا خارج از گروه خودمان باشد.
این کار ناشی از علاقه شخصی‌ بنده به توسعه است، وقتی وارد یک موضوعی می‌شوم که می‌توانم درباره‌اش ایده‌پردازی کنم یا آینده‌ای را تصویر کنم، خیلی شارژ می‌شوم و فکر می‌کنم بخشی از مسئولیت‌های بنده در مقابل جامعه است.
من از سن 20 سالگی که وارد کار اجرایی شدم و در سمت‌های مختلف تجربه آموختم که این تجربه متعلق به خود من نیست و متعلق به جامعه هست و باید حتما از آن استفاده کنم، یعنی این تجربه، تجربه‌ای است که من بابت آن حقوق دریافت کرده‌ام و وقت کافی را گرفتم، یعنی 27 سال در سیستم‌های اداری مختلف بودم و این تجربه را باید در اختیار بقیه بگذارم.
گاهی اوقات دوستان به دفترم می‌آیند و مشورت می‌کنند، گاهی اوقات هم از من دعوت می‌کنند و من به استانی یا دانشگاهی یا جاهای مختلف می‌روم. این کارها وقت خیلی زیادی از من می گیرد و خیلی برایم شیرین و مطبوع است، زیرا با علایق شخصی و تجربیاتم سازگار و هماهنگ است. فکر می‌کنم این کار برای دوستانی که در سن و موقعیت من هستند می‌تواند یک راهنمایی باشد که حتما لازم نیست انسان در سمت دولتی و مقامات حکومتی  باشد.
دو نفر همیشه در این موضوع برای من الهام‌بخش بودند؛ آقای عطاء احمدی که الان مرد 85 ساله‌ای است، یک دوچرخه دارد که به آن هلکوپتر می‌گوید و با یک پیراهن در طول سال‌های بعد از انقلاب در کرمان بیش از اداره آموزش و پرورش مدرسه ساخته است و سمتی هم ندارد. یک نفر دیگر هم آقای موسوی‌بجنوردی است که از مبارزین قبل از انقلاب است و در جوانی علیه شاه دست به اسلحه برد، حزب ملل اسلامی را تاسیس کرد، بعد از انقلاب هم جزو موسسین سپاه بود، یک دوره هم نماینده مجلس بود ولی تشخیصش این بود که در حکومت هم نباشد می‌تواند کار کند و این دایره‌المعارف بزرگ اسلامی را راه انداخته است و قطعاً هم‌سنگ مراکز مهم دولتی مانند کتابخانه ملی و مرکز اسناد که پول سنگینی می‌گیرند برای ایران کار کرده است.
در یک دوره طولانی جمع زیادی از اساتید، بزرگان ادب و فرهنگ را که ممکن بود جای دیگر از آنها استفاده‌ای نشود، جمع کرد و اخیرا 30 جلد کتاب درباره تاریخ ایران از ایشان زیر چاپ است.
من فکر می‌کنم در ایران بعد از انقلاب بیش از اندازه متکی به دولت بار آمدیم، یعنی همه افراد صفر و صدی شدند؛ یا در مجلس، دولت و نهادهای حکومتی هستند که هستند یا نیستند و هیچگونه فعالیتی ندارند و این خیلی زننده است. من فکر می‌کنم بین صفر تا صد طیف زیادی از اعداد وجود دارد که انسان‌ها بدون اینکه سِمت رسمی داشته باشند، می‌توانند به نظام، مملکت و مردم کمک کنند، من الان مشغول این کار هستم.
*** تشکیل اتاق فکر در دولت توسط جهانگیری
تسنیم: در راستای همین مسئولیت‌هایی که برای خودتان تعریف کردید، آیا به دولت آقای روحانی هم مشورت می‌دهید؟
مرعشی: آقای جهانگیری یک اتاق فکر دارند که هفته‌ای 2 ساعت به آنجا می‌روم و کمک می‌کنم، به صورت پراکنده نیز به بعضی از وزارتخانه‌ها مشورت می‌دهم.
*** جهانگیری دنبال این بود که رابطه ما با دولت برقرار باشد
تسنیم: اطاق فکر آقای جهانگیری در حوزه اقتصادی است؟
مرعشی: بله، عمدتاً اقتصادی است. آقای جهانگیری تعدادی از دوستان را دعوت می‌کنند، من را هم دعوت می‌کند، البته به نظر من آقای جهانگیری بیشتر دنبال این بودند که رابطه ما با دولت برقرار باشد، یعنی یک سر پل ایجاد کردند. من در آنجا خدمت مهمی نمی‌توانم انجام دهم ولی می‌روم و کمک می‌کنم.
تسنیم: فقط مشورتی است؟
مرعشی: به هرحال گاهی اوقات سئوال می‌کنند، گاهی اوقات ما چیزی به ذهن‌مان می‌رسد به ایشان می گوییم؛ در همین حد.
تسنیم: با توجه به آشنایی و ارتباط دیرینه‌ای که با رئیس جمهور دارید، تاکنون نامه‌ای، تذکری یا پیشنهادی به آقای روحانی داده‌اید؟
مرعشی: وقتی کسی از من چیزی نخواهد، حرفی نمی‌زنم؛ ما اینجا نشستیم و آماده‌ایم اگر کسی سئوالی دارد، بپرسد.
تسنیم: در اتاق فکر آقای جهانگیری شخصیت‌های سیاسی از گروه‌های مختلف حضور دارند؟
مرعشی: خیر، بیشتر بحث کارشناسی است و جنبه سیاسی ندارد. کارشناسان سازمان برنامه و بودجه هستند که از قدیمی‌های سازمان برنامه هستند، از قدیمی‌های صنعت هستند، از بانک‌ها هستند، یعنی کسانی که به کارهای بانکی مسلط بودند. 7-8 نفر در این اطاق فکر دور هم جمع می‌شوند و مطالبی که به ذهن‌شان می‌آید را مطرح می‌کنند و به صورت یک دستور جلسه مشخص وجود دارد.
تسنیم: اینجایی با شما مصاحبه می‌کنیم کجاست؟ اینجا به چه کاری مشغول هستید؟
مرعشی: اینجا سازمان عمران کرمان است. ببینید ما یک موسسه مولی‌الموحدین داریم که در کرمان است، البته با آن تعاونی اعتباری مولی‌الموحدین که به بانک تبدیل شد فرق می‌کند. آن تعاونی اعتباری مولی‌الموحدین در مشهد بود که به بانک ایران زمین تبدیل شد. موسسه مولی‌الموحدین، موسسه غیر انتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی است و دارای هیئت امنا است. این موسسه را زمانی که من استاندار بودم تشکیل دادیم.
تسنیم: ماهان‌ایر و … از خدمات همین موسسه است…
مرعشی: ماهان‌ایر، کرمان خودرو، همین سازمان عمران کرمان و … از زیرمجموعه‌های مؤسسه مولی‌الموحدین است. در این مؤسسه چند نکته است؛ یکی اینکه در این موسسه، خیریه به معنی امدادی آن نیست؛ کار امدادی هم می‌کنیم، حتی ما به اندازه همه خیریه‌هایی که در کرمان کار امدادی کرده‌اند برای معلولین کار کرده‌ایم و الان آنجا مراکز متعددی داریم که اداره می‌شود ولی این کارها اساس نیست، اساس کار مؤسسه توسعه است.
تشخیص ما این بوده که توسعه مهمترین امر خیری است که می‌توان به آن پرداخت، زیرا خودش شغل و درآمد درست می‌کند، این یک نکته در مؤسسه است. نکته دوم این است که ما مطلقاً از کمک‌های دولت و نهادهای عمومی استفاده نکردیم، یعنی از هیچ جایی هیچ پولی نگرفته‌ایم. دوم اینکه مطلقاً از مردم هم کمک نمی‌گیریم، یعنی خیریه‌ای هستیم که اگر کسی بخواهد به ما پول بدهد، نمی‌گیریم.
یک جمع 10-11 نفره هستند که سعی کردند ابتکارات شخصی‌شان را به کار بگیرند، برای اقتصاد خلق مزیت کنند و نمی‌خواستند شخصی این کار را کنند و زندگی شخصی‌شان از این موسسه جدا کردند و مطلقاً حق برداشت ندارند. این جمع ابتکارات شخصی خود را در قالب این موسسه و شرکت‌های وابسته‌اش صرف کرده‌اند و خدمت می‌کنند؛ مثلاً در این مؤسسه تاکنون در مجموع برای 12 هزار نفر شغل درست شده است.
تسنیم: 10-11 نفر چه کسانی هستند؟ همان دوستان قدیمی شما در استانداری کرمان؟
مرعشی: خیر، به تدریج هم اضافه شده‌اند. مثلا من هستم، آقای مراد علیزاده، آقای کریمی استاندار اسبق کرمان که نماینده هم بودند، آقای عرب‌نژاد مدیر عامل ماهان…
تسنیم: آقای کرباسچی هم هستند؟
مرعشی: خیر، همه کرمانی هستند و کسی از تهران نیست. آقای دکتر فدایی رئیس دانشگاه کرمان، رئیس سابق دانشگاه کرمان، آقای غضنفری، آقای پهلوان‌زاده، آقای کریمی، آقای شاه‌بخش و مرحوم سجادی که مدیرعامل کرمان خودرو بود. موسسه مجموعاً در کنترل و نظارت نیروی انتظامی است.
مثلاً ماموریت شرکت کرمان خودرو توسعه صنعت در بم است، چون بم نقطه حساسی در نقطه جنوب شرقی است و تصمیم گرفتیم شهر صنعتی مهمی شود، بنابراین در آنجا ارگ جدید و کرمان خودرو را ساختیم. الان هم 6هزار نفر در کارخانجات صنعتی کار می‌کنند. سازمان عمران که الان در خدمتتان هستیم مأموریت اولش منطقه ویژه اقتصادی سیرجان بوده است.
تسنیم: زیر مجموعه همان موسسه مولی‌الموحدین است؟
مرعشی: بله. هدف ماهان هم توسعه صنعت هوایی ایران بوده است که الان، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی برترین شرکت هواپیمایی ایران است. امیدواریم گام‌های خیلی بلندی هم بردارد. ویژگی ماهان این است که هرچه پول در می‌آورد به عنوان سود سهام به موسسه نمی‌‌دهد، بلکه دوباره هواپیمای جدید می‌خرد و ناوگانش را توسعه می‌دهد، یعنی به طور مرتب این‌ها مشغول توسعه هستند.
*** شهرام جزایری ارتباطی با مؤسسه مولی‌الموحدین ندارد
تسنیم: آقای یدالله موحد دادستان وقت کرمان در تیرماه سال 90 در نشست خبری‌ای از ارتباط شهرام جزایری با موسسه مولی‌الموحدین می‌گوید. شهرام جزایری چه ارتباطی با مؤسسه مولی‌الموحدین داشت؟
مرعشی: ارتباطی با مؤسسه نداشت. مؤسسه یک پروژه‌ای در قالب شرکت عمران علوی  هفت باغ داشت که یکی از افتخارات مؤسسه هم محسوب می‌شود. این پروژه ساخت یک اتوبان چند منظوره بین کرمان و ماهان است. آقای جزایری زمین خریده بودند، مثل بقیه که آمدند زمین خریدند، ایشان هم زمین خریده بود. یک مدتی ما را زیر سئوال برده بودند که این زمین‌ها چیست؟! بعد رسیدگی کردند. ما آگهی عمومی برای اراضی داده بودیم و آقای جزایری هم مثل بقیه مردم زمین خریده بودند.
ببینید در هفت باغ مدل کار اینگونه بود که ما آمدیم یک طرح تهیه کردیم که در آن طرح 27 کیلومتر اتوبان بین کرمان و ماهان ساخته شود و این اتوبان را با دولت توافق کردیم که اراضی  دو سمت اتوبان، یعنی دو نوار 70 متری را دولت به شرکت عمران علوی بدهد تا در مقابل شرکت اتوبان بسازد.
ما اراضی را پیش فروش کردیم. آن زمان تبلیغات سنگینی هم کردیم که فروش رفت. در آن ماجرا آقای جزایری مثل بقیه زمین خرید. همه کسانی که زمین خریدند سود کردند. آن زمان ما هر قطعه‌ای از زمین را 3 میلیون تومان فروختیم که الان حدود 300 میلیون تومان ارزش افزوده دارد و همه نفع بردند.
پیمانکارها آمدند کار کردند، شغل درست شد، یک عده زمین خریدند و رستوران زدند، یک عده ویلا ساختند و الان بیابان آباد شده و همه هم سود کردند. به هر حال می‌خواهم بگویم هر کسی می‌توانست زمین بخرد و محدودیت یا سقفی برای خرید نداشت و آقای جزایری هم مثل بقیه زمین خریده بودند. آقای دادستان و بازرسی همه این مسائل را در کرمان رسیدگی کردند و خوشبختانه همانطور که طراحی شده بود، هیچ تخلفی از هیچ قانون و مقرراتی وجود نداشت.
تسنیم: آقای جزایری هیچگونه ارتباط سازمانی یا کاری با موسسه مولی‌الموحدین نداشت؟
مرعشی: خیر، اصلاً گروه آقای جزایری جداست. جزایری هم بالاخره زندان هم رفت ولی الان در مقابل دزدانی که پیدا شده‌اند، آفتابه دزد است. ( با خنده)
تسنیم: آقای مهندس این شوخ طبعی شما در بعضی جاها کار دستتان داده بود؛ یک بار برای شما در مجلس ششم دردسرساز شده بود، آن‌زمانی که شخصی زنگ زده بود به آقای حسین کروبی و لیست دوم حقوق‌دانان پیشنهادی قوه قضائیه از سوی آیت‌الله شاهرودی را گفته بود که بعدش آیت‌الله شاهرودی زنگ می‌زنند به رئیس مجلس و می‌گویند: من اصلاً چنین لیستی را ندادم. پرونده این موضوع هنوز مفتوح است؟
مرعشی: هنوز هم مفتوح است. هر وقت معلوم شد کندی را چه کسی کشته است معلوم می‌شود تلفن را چه کسی زده است (با خنده)؛ ببینید مشکل اینجاست که یک عده سرکار می‌روند، استعداد سرکار رفتن دارند، بعد من باید جواب بدهم که چرا سرکار گذاشتم؟! خب آقا شما چرا سرکار رفتی؟! (با خنده)
تسنیم: اتفاقاً آن کار را شما انجام نداده بودید و فقط گفته بودند آقای مرعشی زیاد شوخی می‌کند، برای همین احتمالاً کار ایشان است…
مرعشی: بله. آقای رئیسی می‌گفت این کار غیر از تو از هیچ کس دیگری بر نمی‌آید (با خنده). این چه حرفی است! این هم جرم ما شده بود. اصلاً بدون شوخی نمی‌شود زندگی کرد، زندگی یک شوخی بزرگ است.
*** ابلاغ دستورالعمل حزب کارگزاران برای انتخابات مجلس
تسنیم: آقای مهندس مرعشی بحث را در رابطه با حزب کارگزاران سازندگی ادامه دهیم. حزب کارگزاران چه برنامه‌ای برای ورود به انتخابات مجلس دارید؟ آقای کرباسچی قبلاً در ارگان رسمی حزب از ائتلاف هاشمی‌رفسنجانی، ناطق‌نوری، خاتمی و روحانی صحبت کرده بود اما آقای محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم می‌گوید چنین بحثی مطرح نبود و لزومی هم ندارد. با این حال حزب کارگزاران سازندگی چه برنامه‌ای برای ورود به انتخابات مجلس دهم دارد؟
مرعشی: برنامه مصوب ما در کارگزاران این است که برای انتخابات مجلس در ائتلاف اصلاح‌طلبان حرکت کنیم و دستورالعمل‌ها و سیاست‌ها نیز تدوین شد و به شعب استانی ابلاغ  شده است. برای انتخابات آینده در ائتلاف اصلاح‌طلبان 3 سطح تصمیم‌گیری پیش‌بینی شده است.
یک سطح، سطح ملی است که در این سطح راهبردها و سیاست‌ها تعیین می‌شود، در سطح استان‌ها هماهنگی و داوری و در سطح حوزه انتخابیه تصمیم‌گیری‌ها تعیین می‌شود. کارگزاران کاندیداهای خودش را به مجمع اصلاح‌طلبان حوزه انتخابیه معرفی می‌کند، در درون  جبهه اصلاحات نیز تلاش خواهد کرد تا سهم بیشتری را در کرسی‌های مجلس داشته باشد.
*** تشکیل مجمع اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس در شهرستان‌ها
تسنیم: مجمع اصلاح‌طلبان همان شورای مشورتی است؟
مرعشی: ما در مجمع اصلاح‌طلبان هر شهرستان پیش‌بینی‌مان این است که تمام نمایندگان احزاب و گروه‌های ملی و محلی حضور داشته باشند، نمایندگان ادوار مجلس که اصلاح‌طلب یا میانه‌رو بودند باید باشند، مدیران مؤثر ادوار گذشته اعم از فرماندار، بخشدار، مدیران آموزش و پرورش و دستگاه‌هایی که مؤثر هستند باید باشند. همه فعالان سیاسی و اجتماعی حوزه انتخابیه هم باید باشند، یعنی یک جمع کاملی است.
کارگزاران کاندیداهای خود را به آن مجمع می‌برد ولی نهایتاً کاندیدای کارگزاران کاندیدایی خواهد بود که از آن مجمع بیرون می‌آید، حالا ممکن است برای حزب ما باشد یا نباشد، زیرا اصل بر ائتلاف است. این موارد در بخش سازوکار قضیه است.
*** مدل انتخابات 92 را در انتخابات مجلس انجام می‌دهیم
در بخش استراتژی‌ها، ما با رعایت حساسیت‌ها و خط قرمزهای نظام در انتخابات فعال خواهیم بود، یعنی دنبال عناصر و نیروهایی خواهیم بود (هم ما و هم جبهه اصلاحات) که مقبولیتی در مردم و نظام داشته باشند، یعنی بنا نداریم با فرمانی برویم که حتما کاندیداهایمان رد صلاحیت شوند و بعد به اختلاف نظر با دستگاه‌های نظارتی و این‌ها کشیده شویم؛ با این فرمان نمی‌خواهیم کار کنیم. حالا اگر بعدا باز آنها جلو بیایند و همین مقدار هم عرصه را به ما تنگ بگیرند یا نگیرند به آنها مربوط است، ما تصمیمان را پیشاپیش گرفته‌ایم که مدل انتخابات 92 را انجام بدهیم.
 
تسنیم: یعنی کسی که منویات اصلاح طلبان را پوشش می دهد؟
مرعشی: هم منویات را پوشش دهد و هم مقبولیتی در نظام داشته باشد. ببینید ما در انتخایات 92 در محدوده ای که نظام جمهوری اسلامی امکان بازی را به ما داد بازی کردیم. نیامدیم بگوییم اگر آقای خاتمی نیاید نمی‌آییم یا اگر آقای هاشمی بیاید و رد صلاحیت شود، نمی‌آییم. با این فرمان نرفتیم.
با این فرمان رفتیم که شما می‌گویید چه کسانی خوب هستند؟! ما در همین دایره‌ای که شما می‌گویید خوب هستند بازی می‌کنیم، شما بگذارید بازی با قواعد خودش انجام شود و این کار را بدون اینکه با آقای جنتی یا نهادهای دیگر بنشینیم و گفت‌وگو کنیم، عملی کردیم. یعنی تجربه‌ای شد که می‌شود با چهارچوب‌هایی که نظام تعریف می‌کند سیاست‌ورزی را ادامه داد.
در انتخابات مجلس آینده هم ما با همین فرمان جلو می‌ریم، یعنی با تجربه‌ای که از سال 92 داریم حرکت خواهیم کرد؛ این بخش اول قضیه است و الان هم روی همین موضوع تاکید داریم.
علاقه ما این است که رقیب ما، جناح اصولگرا هم متحد و منسجم وارد صحنه شوند. روی این مسئله اصرار داریم و در این مورد چند نکته وجود دارد؛ اول اینکه می‌گوییم نیرومند بودن ما به نیرومند بودن رقیب است. اگر رقیب ما نیرومند باشد ما نیرومند خواهیم شد. اگر رقیب ما به هر دلیل دچار تشتت و ضعف داشته باشد، برای ما هم طبیعتاً پیام خوبی ندارد.
نکته دوم این است که تجربه 8 سال گذشته، یعنی تجربه انتخابات 84 تکرار نشود. آنچه که 8 سال بر کشور گذشت را بخواهیم بررسی کنیم و به هر گوشه‌اش دست بزنیم، می‌توانیم متوجه خسارت‌های وارد بر مملکت شویم و می‌خواهیم از آن تجربه می‌خواهیم کشور درس گرفته باشد.
در 84 چه اتفاقی افتاد؟ در 84 اتفاق این شد که هم جناح اصلاح‌طلب و هم جناح اصولگرا در درون خودشان اختلاف پیدا کردند. بالاخره آقای قالیباف، آقای محسن رضایی و آقای لاریجانی بودند. حالا اگر آقای احمدی‌نژاد را هم بگوییم، چون آقای احمدی‌نژاد اصولگرا بود ولی کاندیدای اصولگرا نبود، اصولگرای منفرد بود.
تسنیم: آقای احمدی‌نژاد خودش می‌گوید من اصولگرا نیستم…
مرعشی: نه، ایشان به مزاح می‌گفتند من اصولگرا نیستم (خنده) اصولگراتر از احمدی‌نژاد که ما نداشتیم. احمدی‌نژاد از قدیم در جبهه اصولگراها دسته‌بندی می‌شد، اینکه بعد از قدرت پیدا کردن زیر همه چیز زد یک بحث جداست.
پس 4 تا کاندیدای اصولگراها بود، این طرف آقای مهر علیزاده، آقای کروبی و آقای معین. حالا آقای هاشمی را در آن مقطع اصلاح‌طلب در نظر نگیریم. عرضم این بود که وقتی آن اختلاف و تشتت سیاسی در سال 84 اتفاق افتاد همه ضرر کردند. اینکه چه کسی بیشتر ضرر کرد و چه کسی کمتر ضرر کرد را می‌شود ارزیابی کرد ولی به نظر من رهبری ضرر کرد، نظام ضرر کرد، جناح اصولگرا ضرر کرد، جناح اصلاح‌طلبان هم ضرر کردند و مردم هم ضرر کردند.
یک وقت در صحبت‌هایم این را گفتم، گفتم ببینید شما اگر در سال 84 جای خداوند بودید در این جمع متشتت جز انتخاب احمدی‌نژاد تصمیم می‌گرفتید شخص دیگری را رئیس جمهور کنید؟ وقتی هیچ کس به هیچ کس رحم نمی‌کند، هیچ کس به ملت و نظام رحم نمی‌کند، هیچ کس از خون شهدا پاسداری نمی‌کند و همه برای رقابت‌های فردی به جان هم می‌افتند، شما جای خدا باشید کسی را بر این‌ها حاکم نمی‌کنید که این‌ها را ادب کند؟!
واقعا احمدی‌نژاد بدون اینکه شأنش را داشته باشد در یک جایگاهی نشست که همه را زیر سوال برد. خدا به کشور به کشور رحم کرد، کشور یک اصالت‌هایی داشت که او نتوانست کار اصلیش را انجام دهد. از نظر من کار اصلی که احمدی‌نژاد دنبالش بود نفر اول شدن ایران بود. اصلاً احمدی‌نژاد دنبال رئیس جمهوری با  یک دوره و دو دوره و رفتن نشستن در خانه نبود.
اگر احمدی‌نژاد موفق شده بود و با سرمایه‌گذاری‌هایی که کرده بود و با سرمایه‌گذاری‌هایی که کرده بود، جواب گرفته بود قطعاً به این زودی کنار نمی‌رفت، سرمایه‌گذاری او پول بود، احمدی‌نژاد معجزه پول را می‌فهمید. اصلاً اینکه دنبال یارانه‌ها رفت، ربطی به کار اقتصاد نداشت، همه می‌دانستند این کار از نظر اقتصادی غلط است.
اخیراً آقای سلیمانی، امام جمعه زاهدان را دیدم. آقای سلیمانی به من گفت به آقای احمدی‌نژاد گفتم اینکه مستقیم به مردم پول بدهید کار غلطی است، گفت آقای سلیمانی آنقدر پول داریم، بگذارید به مردم بدهیم، چرا مخالف هستید؟!
پیش‌بینی مشایی در سال اول این شده بود که پایان دوره آقای احمدی‌نژاد وضع کشور طوری خواهد شد که مردم به خیابان‌ها می‌آیند و می‌گویند آقای احمدی‌نژاد یک دوره دیگر بماند. وقتی این اتفاق نیفتاد گفت ما مدل مدودف با پوتین را اجرا می‌کنیم؛ اینکه احمدی‌نژاد می‌گفت می‌خواهم به جای 45 هزار تومان، 200 هزار تومان به هر نفر بدهم، در حالی که می‌دانست پولش نیست ولی دلش می‌خواست یک کاری کند که روزی که قرار است شورای نگهبان مشایی را رد صلاحیت کند ملت به خیابان‌ها بیایند و اعتراض کنند ولی اصلاً باورش نمی‌شد کسی نیاید.
یا آن 11 روز که در خانه نشست، دنبال این بود که تکلیفش را با رهبری مشخص کند. من خیلی صریح می‌گویم که حتی امکاناتی که به سپاه داد فقط فکر می‌کرد در دعوای آخر بین خودش با رهبری، سپاه حداقل مردد شود، فکر نمی‌کرد که سپاه ریشه‌اش متفاوت است، امکانات را ممکن است استفاده کند ولی ماموریت اصلی‌اش را که از دست نمی‌دهد. بالاخره پیوند بین ولایت و سپاه قوی‌تر از آن بود که به خاطر احمدی‌نژاد سست شود. او دنبال این کارهای بیهوده بود.
مگر کشور می‌تواند انتخابات نداشته باشد؟ حتما باید کشور انتخابات داشته باشد، خب ما باید یک کاری کنیم که هر کس و هر جناحی برنده شد، کشور، نظام و مردم برنده باشند. این چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ وقتی دو جناح نیرومند در صحنه باشند، آن وقت وقتی کار دست هر کسی افتاد چهارچوب‌ها و اصول کشور به هم نمی‌خورد و نمی‌خواهد همه چیز را از اول کارشناسی کنیم و روی کاغذ بیاوریم.
بالاخره بحث کردیم و نتیجه یک انقلاب بزرگ، نظامی شده است که یک قانون اساسی دارد، نمی‌شود از اول قانون اساسی را نوشت، نمی‌شود هر 7-8 سال از اول نهادها و ساختارها را عوض کرد، بالاخره باید چهارچوب‌ها حفظ شود تا رقابت‌ها، رقابت‌های سازنده‌ای شود.
لذا تکلیف ما روشن است. من خیلی خیلی امیدوارم که اصولگراها هم ضرورت و هم حساسیت کار را درک کنند و به اختلافات داخلی خود ان پایان دهند و آنها هم منسجم وارد شوند، همانطور که جبهه اصلاح‌طلبان منسجم وارد خواهند شد. یک رقابت سازنده‌ای در کشور وجود داشته باشد تا یک مجلس نیرومند بتواند شکل بگیرد.
*** ائتلاف هاشمی، خاتمی، ناطق و روحانی اصلاً مطرح نبود/کرباسچی نظر خودش را گفته بود
تسنیم: پس بحث ائتلاف آقای هاشمی، ناطق نوری، خاتمی و روحانی از دستور کار حزب کارگزاران خارج شده است؟
مرعشی: ائتلاف اصلاً مدنظر نبود، ممکن است نظر شخصی آقای کرباسچی باشد ولی هیچ‌گاه در این سطح مطرح نبوده است. آقای ناطق‌نوری حتما باید به صحنه سیاسی کشور برگردد، حیف است، یک تجربه گرانقدری در اختیار ایشان است، جایگاهی دارد، موقعیتی دارد. به نظر من آقای علی لاریجانی یک ذخیره‌ای برای جناح اصولگرا است. آقای لاریجانی، آقای ناطق‌نوری و بقیه شخصیت‌ها می‌توانند جناح اصولگرا را منسجم کنند.
جبهه پایداری هم ممکن است با اصولگرایان همراه شود یا نشود که قاعدتا با آنها نمی‌رود. به نظر من بدنه وسیع جناح اصولگرایان می‌تواند منسجم شود و آقای ناطق‌نوری و … می‌توانند نقش تعیین کننده‌ای را ایفا کنند. خواهش ما همیشه از آقای ناطق این بوده است که ایشان چنین نقشی را ایفا کنند.
تسنیم: حزب کارگزاران برای انتخابات مجلس با آقای ناطق‌نوری صحبت کردند؟
مرعشی: پراکنده صحبت شده است ولی چه دوستان میانه‌ای که با ایشان صحبت کرده‌‌اند و چه دوستان اصلاح‌طلبی که با ایشان صحبت کرده‌اند، آقای ناطق‌نوری یک رنجش‌هایی از فضای سیاسی دارند که هنوز تصمیم نگرفته‌اند.
تسنیم: کارگزاران به صورت حزبی با آقای ناطق‌نوری صحبت نکرده است؟
مرعشی: حزب به صورت سیستماتیک صحبت نکرده است، افراد خودشان صحبت کرده‌اند.
تسنیم: برای انتخابات مجلس با آقای روحانی هم صحبت نکردید؟
مرعشی: ما به آقای روحانی موضوع را گفتیم که انتظارمان از دولت برگزاری یک انتخابات رقابتی و پر شور و سالم است و هیچ انتظار دیگری از دولت نداریم.
***ابلاغیه نوبخت به ستادهای روحانی در استان‌ها در مورد انتخابات مجلس
تسنیم: ائتلاف دولت با کارگزاران را به آقای روحانی در میان نگذاشتید؟
مرعشی: خیر، هنوز هیچ بحثی در این سطح با دوستان دولت نشده است. هنوز هم دولت نشان نداده که می‌خواهد به انتخابات مجلس ورود کند یا خیر. قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند.
البته از موضع سازمان برنامه که قاعدتاً کار سیاسی نمی‌توانند انجام دهند و نمی‌خواهند انجام دهند، چون آقای نوبخت هم آدم منضبطی است. به این معناست که آقای نوبخت علایقی دارند و قاعدتاً با اصلاح‌طلبان کار خواهند کرد، چون  آنها انتخاب دیگری جز اصلاح‌طلبان ندارند. اصولگرایان که خودشان هنوز از درون به انسجام نرسیده‌اند و بعد هم هیچگاه به اعتدال و توسعه و این‌ها نزدیک نخواهند شد.
تسنیم: همانطور که گفتید فعالیت‌هایی از سوی اعضای دولت برای انتخابات مجلس مشاهده شده است که آقای منتجب‌نیا هم واکنش نشان می‌دهند و می‌گوید اگر دولت بخواهد لیست مستقل برای انتخابات مجلس بدهد یا فعالیت مستقلی داشته باشد قطعاً حمایت اصلاح‌طلبان را نخواهد داشت؛ از این رو گفته می‌شود که دولت هم می‌خواهد برای انتخابات مجلس تحرکاتی را داشته باشد…
مرعشی: ما حتما سبد خودمان را از سبد یاران دولت، جدا فرض نمی‌کنیم. خود دولت که حق ندارد لیست بدهد ولی ما خودمان را از یاران دولت که حامیان آقای روحانی در شهرستان‌ها در قالب ستادها  بودند، جدا فرض نمی‌کنیم، اکثر نیروهایشان نیروی اصلاح‌طلب یا میانه‌رو بودند.
تسنیم: حال اگر دولت بخواهند ساز جدا بزنند کارگزاران چه برنامه‌ای خواهد داشت؟
مرعشی: من بعید می‌دانم چنین سیاستی تعقیب شود.
تسنیم: برخی می‌گویند آقای موسوی‌لاری به عنوان نماینده شورای مشورتی با آقای یونسی دیدار کرده و درخواست کرده که دولت هم نماینده خود را در این شورا معرفی کند، آیا چنین دیداری صورت گرفته است؟
مرعشی: آقای یونسی و آقای موسوی‌لاری از هم جدا نیستند، دائم با هم در ارتباط هستند، یعنی از هم جدایی ندارند. عرض کردم بدنه نیروهای ستادهای آقای روحانی در استان‌ها و شهرستان‌ها بدنه اصلاح‌طلبی است. وقتی ما می‌گوییم در حوزه انتخابیه تصمیمات گرفته شود، آنجا هیچ کسی نیروی مستقلی از خودش ندارد، یعنی هیچ حزبی از احزاب اصلاح‌طلب یا میانه‌رو تیم مستقلی آنجا ندارند، یعنی بچه‌های ستاد آقای روحانی جزو آن مجمع هستند و جدا تلقی نمی‌شوند.
ببینید در ستاد آقای روحانی یک چیز خیلی روشن است که وقتی این‌ها یک اجتماع در وزارت کشور در سالگرد 24 خرداد تشکیل دادند، آن اجتماع را که ما دعوت نکردیم، ستادهای آقای روحانی اشخاص را برای اجتماع دعوت کردند.
اگر قرار بود آنجا ما جمعی را دعوت کنیم، شعارهای نرم‌تر و ملایم‌تر داده می‌شد ولی شعارها آنجا تند بود که حالا من نمی‌خواهم آن شعارها را تکرار کنم. بدنه ستادهای آقای روحانی جدای از اصلاح‌طلبان در استان‌ها و شهرستان‌ها نیست و قابل تفکیک نیستند.
تسنیم: بحثی مطرح شده بود مبنی بر اینکه قرار است آقای یونسی برای انتخابات مجلس ارتباط بین اصلاح‌طلبان و دولت باشد، آیا چنین بحثی هم مطرح نشده بود؟
مرعشی: خیر، ما همین دیشب با هم بودیم، اصلاً چنین بحث‌هایی با هم نداریم. این موضوع خیلی روشن است. در سطوح بالا ممکن است آقای روحانی با آقای خاتمی، آقای خاتمی با آقای عارف، آقای عارف با آقای حسن خمینی متفاوت باشند ولی وقتی ما به حوزه انتخابیه می‌ریم، آنجا اصلاً جدایی نیست، یعنی نیروهایی که آقای عارف بخواهد را نگاه کنید، نیروهایی که آقای نوبخت بخواهد را هم نگاه کنید، نیروهایی که ما در کارگزاران بخواهیم را هم نگاه کنید، در شهرستان‌ها همه یکی هستند. آنجا بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان صف‌بندی‌ها جدی است ولی در دورن جبهه اصلاحات و میانه‌روها خیلی قابل تفکیک نیستند.
تسنیم: آقای مرعشی بحث را در رابطه با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پیگیری کنیم. با توجه به اظهارنظرهایی که صورت می‌گیرد نشان می‌دهد که حزب کارگزاران سازندگی اختلافاتی با شورای هماهنگی دارند. اختلاف حزب کارگزاران با شورای هماهنگی در چیست؟
مرعشی: ببینید ما در کارگزاران اختلافی نداریم. شورای هماهنگی یک ظرفیت هماهنگی دارد. شورای هماهنگی را خودمان تشکیل دادیم، یعنی همه گروه‌ها با هم نشستیم یک متن را امضا کردیم و وقتی می‌خواهیم مواضع مشترکی را با هم اتخاذ کنیم، گروه‌ها می‌نشینند و با هم تصمیم‌گیری می‌کنند.
دوستانی که در شورای هماهنگی هستند، گاهی اوقات خودشان می‌خواهند لباس حزبی مستقل را بپوشند، ما به آنها تذکر می‌دهیم که این کار صحیح نیست. چون شورای هماهنگی ظرفیت یک حزب را ندارد و فقط نقش هماهنگی را دارد. قبلاً 18 حزب اصلاح‌طلب بودند که الان به 20 حزب رسیده‌اند و در آینده هم ممکن است چند گروه دیگر اضافه شوند ولی شورای هماهنگی یک نقش هماهنگی بین احزاب دارد.
*** شورای هماهنگی جبهه اصلاحات پایش را فراتر بگذارد، ما تذکر می‌دهیم
تسنیم: 18 حزب بودند که 16 حزب شدند، زیرا سازمان مجاهدین و مشارکت منحل شدند…
مرعشی: خیر، حالا آنها هنوز قبول نکردند حذف کنند (با خنده)، ولی 2 حزب جدید اخیراً به آنها اضافه شده‌اند. حالا فرقی نمی‌کند 18 یا 20 حزب، اصل این است که شورای هماهنگی ظرفیت و مأموریتش ایجاد هماهنگی است و خودش نمی‌تواند یک حزب مستقل داشته باشد. یک جا پایشان را فراتر می‌گذارند، خب ماهم تذکر

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا