خرید تور تابستان ایران بوم گردی

احتمال قطع معاملات بانکی ایران با جهان

فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دو لایحه از لوایح چهارگانه مربوط به FATF با وجود فرصت یکساله مجمع تشخیص برای تعیین تکلیف همچنان مسکوت و معلق مانده و بیم آن می‌رود تا ماه‌های آینده روند معاملات بانکی ایران با جهان قطع شود.

به گزارش ایسنا، فاطمه حسینی علنی در نطق میان دستور خود در مجلس با بیان اینکه در آستانه بررسی آخرین لایحه بودجه ارائه شده در مجلس دهم هستیم، گفت: برخلاف اینکه تصویر اقتصاد ایران نشان دهنده وضعیت روبه بهبود برخی متغیرهای اقتصاد کلان نظیر رشد غیرنقدی است، اما در بخش هایی وضعیت قابل توجه و نگران کننده است. مثلاً در مورد فقر و وضعیت معیشتی بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش درآمد حقیقی به نحوی که درآمد سرانه به دو سوم درآمد سرانه سال ۹۰ رسیده است و افزایش هزینه و در نتیجه کاهش مصرف از گروه های غذایی باعث شده تا نرخ فقر در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشد داشته باشد که این به معنای افزوده شدن به جمعیت فقر مطلق است و این وضعیت باید پیش فرض سیاست گذاری دولت و ما باشد.

وی افزود: در مورد بیکاری بررسی‌ها نشان می دهد عدم توازن منطقه‌ای بیکاری به شکلی که تفاوت ۱۰ درصدی بین آمار بیکاری استان‌ها مشهود است، نرخ بالای بیکاری جوانان به شکلی که در سال ۹۷ نرخ بیکاری کل کشور ۱۲ درصد بوده و نرخ بیکاری ۲۷.۷ درصدی جوانان هم نشان دهنده بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و البته زنان است که شرایط بی‌ثبات اقتصاد کلان با تخریب بنگاه‌های خرد اقتصادی به بحران بیکاری بیش از این هم دامن خواهد زد و متاسفانه جوانان بیشترین آسیب را از این وضعیت می بینند.

حسینی تاکید کرد: واقعه دردناک جان دادن دو برادر جوانمرد کولبر در سرمای کوهستان را به خانواده داغدارشان تسلیت می گویم و حق شهروندی افراد را بر اساس اصل ۲۸ قانون اساسی یادآور می شوم که تاکید می‌کند دولت موظف است برای همه افراد امکان اشتغال و کار را فراهم کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تصویر بیکاری جوانان در کشور نگران کننده است، اظهار کرد: شاخص محیط کسب و کار، تورم، سرمایه گذاری و انباشت سرمایه هم وضعیت نامطلوبی دارد و امروز راه حل هایی که چند سال پیش می توانست با هزینه بسیار کم اصلاحات قابل توجهی در پی داشته باشد در شرایط فعلی نیازمند هزینه بسیار بالایی است؛ لازم است دولت برای انضباط بخشی به هزینه‌ها و درآمدهای خود ابتدا کاهش قابل توجهی در هزینه‌ها صورت دهد و علاوه بر آن تشخیص سیاست صحیح اقتصادی با توجه به وضعیت اقتصادی ایران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که امیدوارم پس از سال ها سعی، خطا و گریز از راهکارهای اقتصاددانان و تحمیل هزینه‌های گزاف به مملکت، دولت تن به گام های صحیحی در مسیر اقتصاد دهد.

عضو فراکسیون امید، با اشاره به فرصت سوزی‌ها در رسیدگی به مسائل زیست محیطی از قبیل آلودگی هوای کلان شهرها که مردم با سلامتی و جان خود هزینه آن را می پردازند خطاب به رئیس جمهور، یادآور شد: در سال ۹۵ درخواست کردیم از محل صندوق توسعه ملی برای رفع معضل آلودگی هوای کلانشهرها منابعی در اختیار صندوق ملی محیط زیست قرار دهید اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. امیدواریم همکاران در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ به این مهم توجه داشته باشند.

نماینده مردم تهران افزود: آقای روحانی! دستور بررسی کیفیت سوخت در جایگاه‌های سوخت کلانشهرها را بر اساس قانون داده و گزارش آن را به مردم ارائه کنید. مجلس برای معضل آلودگی هوا قانون هوای پاک را تصویب کرد و نیاز است برای اجرای آن تلاش شود و عزم ملی دولت را نشان دهید.

حسینی با بیان اینکه نباید اقدامات مهم مجلس دهم مانند تصویب قانون اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی، تخفیف مجازات اعدام محکومان مواد مخدر، تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن را در حوزه حقوق شهروندی نادیده انگاشت، ادامه داد: مصوباتی مانند دو لایحه از لوایح چهارگانه مربوط به FATF با وجود فرصت یکساله مجمع تشخیص برای تعیین تکلیف و اجرایی شدن از سوی دولت همچنان مسکوت و معلق مانده و بیم آن می رود که تا ماه‌های آینده روند معاملات بانکی ایران با جهان قطع شود.

حسینی همچنین در تذکری به وزیر کشور گفت: جای تاسف است که هیات‌های اجرایی نسبت به رد صلاحیت برخی افراد شایسته پرداخته‌اند. جا دارد برای حضور پرشور و امیدبخش مردم در انتخابات مجلس یازدهم شرایط مشارکت حداکثری آنها را فراهم کنیم. امروز به ضرورت اعتماد به زنان و جوانان در انتخابات پیش رو برای برون رفت از چالش های کشور تاکید مجدد می کنم، انتظار است احزاب با توجه به نبوغ سیاسی و اجتماعی مردم کشورمان در خصوص شایسته سالاری نسبت به این امر مهم که همان انتخابات مجلس یازدهم است اعتماد به نیمی از جمعیت کشورمان همان زنان را بیش از پیش به نمایش بگذارند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا