خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تجمع، بازداشت و آزادی چند نفر مقابل وزارت نفت از دو نگاه

امروز شنبه تعدادی دانشجوی خاص در مقابل وزارت نفت تجمع کردند، بخشی از آنها بازداشت شدند و بعد آزاد شدند.

روز یکشنبه، انصاف نیوز سوالی را در این باره منتشر خواهد کرد.

در زیر، دو گزارش به نقل از خبرآنلاین، رسانه ی حامی دولت روحانی و رجانیوز، حامی دولت احمدی نژاد در این باره می آید.

 

تیتر رجانیوز:

ضرب و شتم دانشجویان معترض به قراردادهای نفتی

برخورد شدید با معترضان قرادادهای استعماری وزارت نفت/ بجای مفسدین کرسنت و قراردادهای نفتی، بیش از ۲۰ نفر از دانشجویان دستگیر شدند/ مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاه های امام صادق و امیرکبیر در میان دستگیر شدگان/خبر تکمیلی: دانشجویان دستگیر شده آزاد شدند

گزارش رجانیوز:

تجمع امروز دانشجویان در مقابل وزارت نفت با برخورد شدید نیروی انتظامی همراه بود.

به گزارش رجانیوز دانشجویان دانشگاه‌های تهران قرار بود که امروز در اعتراض به قراردادها جدید نفتی – که برخی آن را در حد و اندازه قرارداد ترکمنچای توصیف می‌کنند- مقابل وزارت نفت تجمع کنند.

اما نیروی انتظامی، ساعت‌ها قبل از شروع تجمع با ایجاد تدابیر شدید امنیتی در مقابل وزارت نفت حضور یافته تا  از تجمع دانشجویان مقابل این وزارتخانه جلوگیری کنند.

در ادامه نیز با شروع تجمع نیروی انتظامی با ضرب و شتم معترضین اقدام به دستگیری آن‌ها کرد. یک نفر از دانشجویان که در این تجمع حضور داشته است در این رابطه می‌گوید:

« دانشجویان با رسیدن به مقابل وزارت نفت و خواندن شعر “وزیر نفت، وزیر نفت، بیرون بیا وقت جوابه” و در دست گرفتن پلاکارد هایی با عنوان “IPC اسم جدید دارسی”، “دارسی، آی پی سی، خدعه انگلیسی”، “خسارت کرسنت ۱۶ برابر اختلاس ۳ هزار میلیاردی”، “تکنوکرات خسته وطن فروشی بسه” اعتراض خود را به این قراردادها اعلام کردند؛ به محض شروع این اعتراض ها برخورد شدید نیروی انتظامی شروع شد و دانشجویان دختر و پسر مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند.»

گفتنی است که برخی از اخبار حکایت از آن دارد که حدود ۲۰ نفر از دانشجویان و فعالین دانشجویی دستگیر و زخمی شدند که هنوز خبر مشخصی از آنان در دسترس نیست. همچنین گفتنی است که برخی از منابع دیگر نیز از دستگیری مسئول بسیج دانشگاه امام صادق،امیرکبیر و برخی اعضای شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در تجمع امروز خبر می‌دهند.

مجتبی رئیسی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی نیز در این باره می گوید: « قرار بود دانشجویان در اعتراض به قراردادهای جدید نفتی که خلاف اقتصاد مقاومتی و تاراج منابع ملی است، صبح امروز مقابل وزارت نفت تجمع کنند.همزمان با حضور دانشجویان نیروی انتظامی ضمن برخورد شدید با دانشجویان بسیاری از آنان را بازداشت کرد.ما دانشجویان معتقدیم قراردادهای جدید نفتی به تاراج گذاشتن منابع ملی است. ما در گذشته نیز چنین قراردادهایی از جمله کرسنت داشته‌ایم و بر این باوریم قراردادهای جدید نفتی نیز سرنوشتی همچون کرسنت به دنبال خواهد داشت.«

ناگفته نماند از این دست برخوردهای نیروی انتظامی با دانشجویان مسبوق به سابقه بوده است؛ به طوری که در ماجرای بازگشایی مجدد سفارت انگلستان در تهران نیز نیروی انتظامی به شدت با دانشجویان معترض برخورد کرده و بسیاری از آن‌ها را مورد ضرب و شتم قرار داده است.

خبر تکمیلی رجانیوز: با گذشت چند ساعت از بازداشت دانشجویان توسط نیروی انتظامی، خبرها حکایت از آن میکنند که دانشجویان دستگیر شده آزاد شده اند.

 

تیتر خبرآنلاین:

روایت‌های متفاوت از تجمع امروز مقابل وزارت نفت

استانداری تهران: غیرقانونی بود

متن گزارش خبرآنلاین:

صبح امروز تجمعی در مقابل وزارت نفت برگزار شد که غیرقانونی بود.

به گزارش خبرآنلاين، در پی فراخوان‌هایی از سوی گروهی که گفته می شد «دانشجو» هستند، مقابل ساختمان مرکزی وزارت نفت واقع در خیابان طالقانی تجمعي برگزار شد که با واکنش و هشدارهای نیروي انتظامي روبرو شد.

هدف از اين تجمع اعتراض به آن چيزي بود که آن را قراردادهای نفتی منعقد شده بین ایران و کشورهای اروپایی مي‌نامیدند اما در شعارها بيش از همه به «کرسنت» اشاره مي‌شد. نخست رسانه‎هاي اصولگرايي چون پايگاه اطلاع رساني بسيج و تسنيم، از اين تجمع خبر داده و تجمع کنندگان را «دانشجويان بسيجي» سه دانشگاه امام صادق(ع)، امیرکبیر و خواجه نصیر خوانده بودند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت و گو با مهر مدعي شد: تکنوکرات های لانه کرده در مجموعه وزارت نفت پس از هویدا شدن فساد کرسنت، عزم خود را جزم کرده اند تا با امضای قراردادهای جدید نفتی اهداف خود را پیاده کنند.

اگرچه تسنيم هم به نقل از حسنلو مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) نوشته بود که «از همان ابتدای تجمع شاهد حضور پررنگ نیروی انتظامی اطراف ساختمان‌ وزارت نفت در محدوده خیابان طالقانی حافظ بودیم» اما روايت ايرنا از اين تجمع چيز ديگري بود. به گزارش اين خبرگزاري، در پی این تجمع نیروهای یگان ویژه پلیس پایتخت به منظور ایجاد نظم و برخورد قانونی با این تجمع بدون مجوز در محل حاضر و نسبت به پراکنده کردن این افراد اقدام کردند. 150 دستگاه موتور سیکلت یگان ویژه و چند دستگاه ون و خودور پلیس در محل حضور داشته و تعداد 40 تا 50 نفر از دانشجویان پراکنده شده به سمت چهاراره طالقانی حرکت کرده و علیه سیاست های نفتی دولت شعار دادند. اجتماع کنندگان در پی هشدار های پلیس برای ترک محل، پراکنده شدند، اما مجددا حدود 40 تا 50 نفر از آنان به این اجتماع غیر قانونی خود در خیابان های اطراف ساختمان دفتر مرکزی شرکت ملی نفت ایران( وزارت نفت) واقع در خیابان حافظ ادامه دادند.

تعدادی از تجمع کنندگان بازداشت شدند

حسنلو با اين ادعا که نیروی انتظامی جمعی از دانشجویان را بازداشت کرد، ادامه داد: دانشجویان دختر نیز در این شرایط با سر دادن شعارهایی علیه قراردادهای نفتی از جمله “IPC را لغو کنید”، “نفت ما را پس دهید” و “IPC خدعه انگلیسی” اعتراض خود را نسبت به قراردادهای جدید نفتی اعلام کردند.

پایگاه اطلاع رسانی بسیج دانشجویی نیز مدعی شده است که نیروهای یگان ویژه با ضرب و شتم شدید دختران دانشجوي حاضر در تجمع را دستگیر کردند.

ساعتي بعد سیدسعید نجیبی مسئول اجرایی جنبش عدالت‌خواه دانشجویی، از دستگيري رئيسي دبیر جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و ۱۵ دانشجوی دیگر در تجمع امروز جمعی از دانشجویان مقابل وزارت نفت به تسنيم خبر داد.

قاسم‌خانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر هم مدعي شد دانشجويان در حالي با برخورد نیروی انتظامی و عوامل حراست وزارت نفت مواجه شدند، که مسئولان وزارت نفت اعلام کرده بودند حاضرند با نماینده دانشجویان تجمع‌کننده مذاکره کنند.

البته خبرگزاري ميزان نوشته است که در پایان اين تجمع غیرقانونی ۳۸ نفر از معترضین كه در این تجمع شركت كرده و موجب اخلال در نظم عمومی شده بودند، پس از هماهنگی با مرجع قضایی توسط پلیس تهران بزرگ دستگیر شدند. به نوشته اين خبرگزاري دستگیرشدگان پس از تشكیل پرونده، برای طی مراحل قانونی تحویل مرجع قضایی شدند.

تجمع غيرقانوني بود

تمامي اين ماجراها در حالي رخ داد که مدیر کل سیاسی استانداری تهران با بیان اینکه درخواستی برای برگزاری تجمع مقابل ساختمان وزارت نفت به این نهاد ارائه نشده است گفت: برگزاری هرگونه تجمع مقابل این وزارتخانه غیرقانونی است.

محمدرضا یوسفی در گفتگو با ایرنا افزود: از آنجا که هیچگونه درخواستی برای تجمع به استانداری تهران ارائه نشده مجوزی نیز در این ارتباط صادر نشده است بنابراین برگزاری هرگونه تجمع مقابل وزارت نفت غیرقانونی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. با سلام بنده هم جز بازداشتی های اون تجمع بودم اما نه دانشجو بودم و نه معترض و بعد از اثبات این موضوع که بنده ربطی به این قضیه نداشتم که با دستور قاضی آزاد شدم…
    اما بعد از ۴ سال که درحال سربازی ام بهم اطلاع دادن که اون تجمع رو هم به عنوان سابقه برامون درنظر گرفتن و هم پرونده قضایی…
    موندم دردمو ب کی بگم یعنی ناعدالتی در این حد…
    البته منم مخالف قرارداد بودم ولی دیگه سابقه قضایی شدن تجمعی ک روحت هم ازش خبر نداشت واقعا سخته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا