خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پسابرجام | پیش‌بینی رییس سازمان بازرسی از بازگشت خاوری

میزان، خبرگزاری قوه قضاییه گزارش داد:

در حالی رئیس سازمان بازرسی کل کشور از احتمال بازگشت خاوری به ایران سخن می‌گوید که دولت کانادا پس از اجرای برجام تمایل خود برای ارتباط با ایران و لغو تحریم‌ها را نشان داده، حال باید دید که آیا این تغییر رویه چراغ سبزی برای بازگشت مدیرعامل سابق بانک ملی خواهد شد یا خیر؟

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، در حالی مسئولان کشور کانادا این روزها و پس از اجرای برجام تمایل خود برای ارتباط با ایران و لغو تحریم‌ها را نشان می‌دهند که همچنان محمود خاوری مهره فراری پرونده فساد سه هزار میلیاردی پناهنده این کشور است و به اعتقاد قاضی سراج اگر کانادا روابط حسنه‌ای با ایران داشته باشد و دولت کانادا دست از لجبازی هایش بردارد، امید بازگشت محمود خاوری به کشور بیشتر می‌شود.

اواسط مرداد سال 90 ماجرای فساد سرمایه دار بزرگ به رسانه‌ها کشیده شد. مه آفرید امیرخسروی که پیش از این از او به عنوان کارآفرین نمونه تقدیر می شد این بار به جرم فساد 3 هزار میلیارد تومانی دستگیر و روانه زندان شد. تحقیقات در این پرونده ادامه داشت که هفته اول مهر ماه همان سال شوک دوم به این پرونده وارد شد.

«محمودرضا خاوری» مدیرعامل وقت بانک ملی و یکی از متهمان این پرونده، حدود یک ماه بعد از افشای این فساد کلان و اطمینان از اینکه هنوز ممنوع‌الخروج نشده است، به بهانه شرکت در یک همایش خارجی، به کشور کانادا سفر کرد و با ارسال فکسی استعفای خود از ریاست بانک ملی ایران را اعلام کرد و تا به امروز نیز به کشور بازنگشته تا بخش‌هایی از پرونده فساد بزرگ سه هزار میلیاردی همچنان سربه مهر بماند.

اگرچه کشور کانادا به حیات خلوتی برای مجرمان فراری تبدیل شده است ولی تلاش مسئولان برای بازگرداندن خاوری همچنان ادامه دارد.

قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور چندی پیش با اشاره به ردپای کانادا در پناه‌دادن به مجرمان فراری، در خصوص بازگرداندن خاوری به کشور اظهارکرد: در خصوص بازگشت محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانك ملی ايران و پرونده وی، هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده است ولی به طور کلی ما معمولاً طی جلسات با همتای خارجی خود در کشور‌ها و همچنین در مذاکرات بین‌المللی، نخستین موضوعی که مطرح و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌‌دهیم، بازگرداندن خاوری به کشور است.

وی با بیان اینکه تمام تلاش خود را برای بازگشت خاوری به کشور به کار خواهیم بست، گفت: باید اموال بیت المال از سوی این فرد بازگردد؛ در واقع مهم‌ترین و اولویت ما در این پرونده بازگشت اموال است.

اکنون که چند هفته از اجرای برجام می‌گذرد و بسیاری از کشورها در دوران پسابرجام به ظاهر تغییر رویه داده‌ و از گسترش روابط سیاسی و اقتصادی صحبت می‌کنند؛ کشور کانادا نیز در این میان ابراز تمایلی از خود برای برقراری ارتباط با ایران نشان داده است. استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا که کشورش از سال 2012 روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرده است، طی روزهای اخیر تمایل خود برای گشایش سفارت در ایران را نشان داده و گفته است: سازمان ملل از کشورها خواسته است تحریم‌های خود علیه ایران را که با هدف جلوگیری از دسترسی آن کشور به بمب هسته‌ای برای اهداف نظامی بود، بردارند و کانادا نیز تحریم‌های خود علیه ایران را لغو خواهد کرد.

حال باید دید که در سایه این اتفاق و ابراز تمایل کانادا برای ارتباط با ایران محمود رضا خاوری به کشور بازگردانده می‌شود یا خیر؟

در این زمینه قاضی سراج در گفت‌وگو با میزان در رابطه با احتمال بازگشت خاوری در دوران پسابرجام با توجه به تغییر رویه دولت کانادا نسبت به ایران اظهارکرد: به طور قطع اگر کانادا روابط حسنه‌ای با ایران داشته باشد و دولت کانادا دست از لجبازی‌هایش بردارد، امید بازگشت محمود خاوری به کشور بیشتر است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه افزود: امیدواریم رابطه سیاسی حسنه شود که بر این اساس احتمال برگشت خاوری بیشتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: با آمبودزمان‌های کشورهای مختلف ارتباط نزدیکی برقرار و مذاکراتی انجام داده‌ایم که امیدواریم بتوانیم اقدامات مثبتی انجام دهیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا