خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رسانه به مثابه انصاف

مصطفی رسته مقدم، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به مناسبت سالگرد تشکیل تحریریه‌ی این رسانه نوشت:

چند روز پیش و چند قدم مانده که پاییز دل انگیز و آذرماه خاطره انگیز رخت رنگین‌اش را جمع کند و جایش را به زمستان سرد بدهد، به مناسبت سومین سالگرد تولد تحریریه‌ی «انصاف نیوز» در دفتر این سایت جمع شدیم. از چندی قبل هم علی اصغر شفیعیان که یک تنه پای این رسانه ایستاده و آن را به دندان کشیده تا به اینجا رسانده، به بچه‌های بخش تحلیلی گفته بود تا اگر دوست داشتیم به همین مناسبت، یادداشتی بنویسیم.

من البته اگر علی هم چنین درخواستی نمی‌داشت، این کار را می‌کردم، هرچند که بسیار در نوشتن تنبلم اما از آنجایی که از روز اول تقریبا در متن و بطن شکل گیری انصاف نیوز بودم، آنقدر به این رسانه احساس علقه و علاقه دارم که حتی شده در سحرگاه اولین روز زمستان بر این تنبلی فائق آیم و این چند خط را تایپ کنم.

راستش انصاف نیوز برای من نمونه‌ای از جور دیگر دیدن و جور دیگر اندیشیدن است. بچه‌های انصاف دوست دارند تا زاویه‌ی دیدی که همه به یک موضوع دارند را نقد کنند و موضوعات را از زاویه‌ی دیگری ببینند و از وجه دیگری مورد نقد و نظر قرار بدهند. این جور دیگر دیدن البته گاه اعصاب خرد کن و به غایت عصبی کننده می‌شود به طوری که بسیاری برای این که انصاف را نبینند و نشنوند، به آن انگ امنیتی بودن می‌زنند تا شاید این گونه بتوانند تلنگری که معمولا انصافی‌ها به نوع نگاه کلیشه‌ای‌شان می‌زند را زیر سبیلی رد کنند. علی اصغر شفیعیان و به طور کلی انصافی‌ها اصرار عجیبی دارند که گاهی خلاف جریان شنا کنند، همچنین عادت دارند تا زاویه‌ی جدیدی برای تامل در موضوعی که مورد وفاق اکثریت جامعه هست، پیدا کنند و در یک کلام عادت دارند که خرق عادت کنند.

راستش انصاف به من یک کمک شخصی هم کرده و آن هم تعریف «من» است! ماجرا برمی‌گردد به سال 91 که کم کم اصلاح طلبان از موضع سخت خود در قبال شرکت نکردن در انتخابات کوتاه می‌آمدند و همه به دور خاتمی جمع شده بودند تا از وی دعوت کنند تا در دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود. در آن روزها مدام اخبار را دنبال می‌کردم تا ببینم «بزرگان» چه تصمیمی می‌گیرند و ما در نهایت باید در کدام ستاد برویم و تبلیغ کنیم.

اما همان روزها یک نفر که دورادور می‌شناختمش اول از طریق فیس‌بوک و بعد هم تلفنی تماس گرفت و گفت در خصوص موضوعی باید همدیگر را حضوری ببینیم، در آن زمان فکر هر مساله‌ای را به عنوان موضوع دیدارمان می‌کردم الا این که این پیشنهاد را بشنوم که ما باید خودمان به فکر یک چهره‌ی اصلاح طلب جدید برای کاندیداتوری ریاست جمهوری باشیم تا سرمایه‌ای باشد در کنار خاتمی و خاتمی به جای این که رییس جمهور شود باید رییس جمهور سازی کند. من آنقدر مبهوت بودم که مگر می‌شود چندتا «بچه» از فرد یا افرادی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری دعوت کنند؟

آن یک نفر هم معلوم است که کیست، علی اصغر شفیعیان. آنقدر در این موضوع جدی بود که بعد از این که به هر نحو ممکن من را در اولین جلسه‌ی دعوت از مسعود پزشکیان برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری همراه کرد، با اراده‌ای مصمم به من گفت تو مسوول کمیته‌ی استان‌های پزشکیان باش! هرچه نگاهش کردم که شاید نشانه‌هایی از شوخی و طنز در چهره‌اش بیابم، نشد. خود پزشکیان پیشنهاد ما را جدی نگرفته بود اما علی اصغر شفیعیان داشت ارکان ستاد را می‌چید.

القصه، آن واقعه که استارت انصاف هم بود، باعث شد که به این نتیجه‌ی مهم برسم که «هم رجال و نحن رجال» لذت این جریان سازی وقتی بیشتر زیر زبانم مزه کرد که وقتی پزشکیان ثبت نام کرد، همه‌ی آنهایی که می‌گفتند بچه‌ها را چه به تعیین کاندیدا برای ریاست جمهوری، برای اینکه خود و گروه خود را دعوت کننده‌ی اصلی پزشکیان معرفی کنند، از هم سبقت می‌گرفتند و از وی به عنوان کاندیدایی با توان بالقوه بالا نام می‌بردند. یا زمانی اوج موفقیت خود را متوجه شدم که در یک برنامه‌ی تلویزیونی، مجری معروف برنامه، برند پزشکیان را در سپهر سیاسی، انصاف دانست.

سخن به درازا کشید و بحث به نوعی از انصاف نیوز دور شد. اما لب این خاطره‌ای که نقل آن رفت همین بود که انصاف نیوز مشی منحصر به فرد خودش در رسانه را دارد. خط قرمزها را نمی‌شکند بلکه آنها را جابجا می‌کند. جسارتش زبانزد همه اعم از هوادار و منتقد است. انصافی‌ها حتی در نحوه‌ی گزینش خبرنگار هم رسم و شیوه‌ی خاص و مخصوص به خودشان را دارند. اگر دیگر سایت‌ها، خبرگزاری‌ها و یا روزنامه‌ها از خبرنگاران معروف استفاده می‌کنند تا اخبار و گزارش‌شان بیشتر دیده شود، انصاف نیوز هر فصل دوره‌های آموزش خبرنگاری رایگان و یا با هزینه‌ی ناچیز برگزار می‌کند و از یک فرد بی نام و نشان، خبرنگاری حرفه‌ای و البته مولف می‌سازد، به طوری که گاه باورت نمی‌شود کسی که تازه سه ماه پیش اولین حضورش در کلاس خبرنگاری را تجربه کرده است، گزارش یا گزارش‌هایی تهیه کرده است که با موضوعاتی بدیع و تازه و جذاب که معمولا کمتر رسانه‌ای سراغ آنها می‌رود.

امروز می‌توان به جرئت گفت انصاف نیوز یک برند معتبر در عرصه‌ی رسانه است. حتی می‌توان گفت انصاف معنای دیگری به رسانه خبری-تحلیلی بخشیده است. امروز می‌توان از «رسانه به مثابه انصاف» سخن گفت.

با انصاف با مردم [+ویدیو]

پدیده‌ی خطرناک «موازنه غلط» و بدتر از آن «موازنه جعلی» تحدید چندصدایی است | ابوالفضل فاتح

انصاف‌نیوز، ایسناتر از ایسنا

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا