خرید تور تابستان ایران بوم گردی

طرح شکایت بین‌المللی سوریه علیه آمریکا

بثینه شعبان، مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه با اشاره به اینکه دمشق در حال بررسی طرح شکایتی بین‌المللی علیه واشنگتن در پی غارت نفت این کشور است، تاکید کرد: افزایش قیمت دلار در چند هفته اخیر در سوریه ارتباطی به “قانون سزار” و یا بحران اقتصادی لبنان ندارد.

به گزارش ایسنا، مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه با حضور در برنامه‌ای در شبکه خبری المیادین با اعلام اینکه دمشق حفاری نفت را با مشارکت شرکت‌هایی روسی آغاز کرده است، اظهار کرد: سوریه در حال بررسی طرح شکایتی بین‌المللی علیه آمریکا است زیرا این کشور نفت سوریه را به غارت می‌برد.

شعبان افزود: درگیری‌ها در ادلب آغاز شده‌اند در حالی که جنگنده‌های روس حامی ارتش سوریه هستند، توقف و یا استمرار این درگیری‌ها در ارتباط با موضعگیری نظامی است و ارتباطی با تحولات لیبی ندارند.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای ریاست جمهوری سوریه تاکید کرد: قانون سزار که آمریکا به آن استناد کرده همانند مساله حملات شیمیایی و کلاه‌سفیدها و دیگر مسایل جعلی بوده و قانونی مجرمانه و ظالمانه و یکی از حلقه‌های زنجیره فشارها بر سوریه است که در سال ۲۰۱۱ آغاز شدند و دمشق به شدت با آنها مقابله خواهد کرد.

قانون آمریکایی موسوم به سزار مدعی حمایت از مردم سوریه در برابر عاملان جنایت‌های بشری بوده و شامل تحریم‌هایی علیه دولت اسد و شخص بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سوریه پیش از این نیز با چالش‌هایی مواجه بوده است، گفت: سوریه تلاش می‌کند در تمامی زمینه‌ها به خودکفایی برسد و قانون سزار هرگز تاثیری بر اقتصاد سوریه نخواهد داشت.

شعبان در ادامه این مساله را که افزایش قیمت دلار در چند هفته اخیر در این کشور ارتباطی با قانون سزار و یا بحران اقتصادی لبنان داشته باشد، تکذیب کرد و گفت: این مساله تنها به مالیات‌های بانکی مربوط می‌شود.

مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با اشاره به اینکه دولت آمریکا گمان می‌کند با فشارهای بیشتر می‌تواند دمشق را مجبور به امتیازدهی کند، خاطرنشان کرد: قانون سزار موضوع جدیدی برای سوریه نداشته و بخشی از آن جنگ روانی علیه مردم سوریه است.

شعبان در ادامه آمریکا را متهم کرد که بر اساس محاسبات استراتژیک خود و اسرائیل، مانع بازگشت آوارگان سوری به کشورشان می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: سازمان منع سلاح‌های شیمیایی پس از آشکار شدن دروغ‌هایش و اینکه تحت کنترل آمریکاست، اعتبار خود را از دست داد.

شعبان با تاکید بر اینکه ارتباطی میان قانون سزار و استراتژی فشارهای حداکثری علیه ایران و نیز تحولات عراق و لبنان وجود دارد، گفت: این قانون روسیه و ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دمشق با همپیمانان خود برای مقابله با فشارهای اقتصادی و سیاسی آمریکا هماهنگ است و آنها تدابیر ویژه‌ای را برای دور زدن این قانون آمریکایی دارند.

این مسؤول دولت سوریه افزود: عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق پیرو آمریکا نبود، پس با او مقابله کردند، عبدالمهدی توافقنامه‌هایی را با چین به امضا رساند، گذرگاه بوکمال را گشود و نیز با طرح معامله قرن مخالفت کرد به همین دلیل از سوی واشنگتن مردود شد.

شعبان تاکید کرد: اتفاقاتی که در لبنان رخ می‌دهند، بر سوریه تاثیر دارند و برعکس بحران اقتصادی لبنان نیز بر سوریه تاثیر می‌گذارد.

او درباره ازسرگیری روابط سوریه با عربستان نیز گفت: این مساله جدی نشده است و تنها در حد حرف باقی مانده است.

مشاور اسد در پایان نیز نسبت به موضعگیری کویت در حمایت از قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره کمک‌رسانی‌ها به سوریه ابراز تاسف کرد و به مردم و دولت الجزایر نیز درگذشت احمد قاید صالح، رئیس سابق ستاد ارتش این کشور را تسلیت گفت.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا